Sega Lost in Space "Whitestar" blanking probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Sega Lost in Space "Whitestar" blanking probleem

Bericht door pinballservice-nl » 18 feb 2017, 23:32

Geachte techneuten,

Zoals de titel aangeeft, ik heb een probleem met het functioneren van een Whitestar I/O power driver board.

De geschiedenis;
De flipperkast starte na (waarschijnlijk) een blikseminslag in de buurt niet meer op (oude boerderij).
flipperkast is daarna ergens in het zuiden van Nederland voor een onderhoudsbeurt en reparatie geweest.
Er zijn "daar" op het I/O board diverse IC'S vervangen, NVRam vervanger voor batterypack op de MPU.

Na terugplaatsen van de flipperkast deed hij het ten dele, de kast gaf geen ballen.
Dus mij gebeld, ik had voordat de flipper naar het zuiden ging gewoon geen tijd.

heden;
Ik heb om even snel een conclusie te kunnen doen een ander I/O board in de flipper gehangen en dan werkt alles prima!
Het defecte I/O board blaast meteen alle coil zekeringen op, dit komt doordat meteen alle spoelen worden bekrachtigd en zekeringen dit niet kunnen verwerken / amperage is te hoog.
Blanking led ging ook niet aan, na verwijderen van bijna alle connectoren ging de blanking led pulseren en het relais schakelde in kadans mee.
Ik heb het board met scoop doorgemeten, de 5 Volt spanning was niet strak genoeg voor de blanking.(flipperkast is ook bijna 20 jaar oud)
Brugcel en elco vernieuwd, resultaat; alles start netjes op tot de volgende morgen en dan gooit de blanking weer de boel in de war.
Ik heb zelf nog wat IC,s vervangen incl het reset IC DS1233 en flatcable tussen MPU en I/O

Mijn vraag;
Heeft iemand ervaring of een how to repair link
Kijk ik ergens overheen :shock:
Is het mogelijk het I/O board te testen zonder MPU dmv bijvoorbeeld een flatcable pin aan massa ofzo te zetten?

Gr. Fritz
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sega Lost in Space "Whitestar" blanking probleem

Bericht door Richard Baan » 19 feb 2017, 14:19

Geen ervaring, maar wat ideetjes:

Wat doet de 5V nu met de scope?
Misschien een idee om ook de regulator te vervangen?


Als alle connectoren er nu weer afgehaald worden, blijft de kast dan werken?
Ik zie in het schema dat de high current solenoids condensatortjes bij de mosfets hebben. Blikseminslag kan daar schade geven, zowel aan de condensatortjes als de mosfets. Mosfets kunnen ook half geleiden als ze niet aangestuurd worden (en kapot zijn). Dat heb ik wel meegemaakt met een niet-geaarde soldeerbout. Bliksem zal net zoiets zijn.
Je zou die dingen eens kunnen meten en dan vergelijken hoe de waarden moeten zijn bij het werkende IO bord.


Dat zou je ook kunnen uitsluiten door de connector er per groep af te halen.
Of bijv. eerst alle spoelen, dan de lampmatrix. En dan zo verder zoeken. Delen uitsluiten.


Blikseminslag kan vervelend zijn: de spanning op de aarde wordt dan hoger, en er kan kortstondig een spanningsverschil over de componenten komen te staan. Er zitten ook overal condensatortjes die met de aarde zijn verbonden. Je zou ze eens kunnen meten.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Sega Lost in Space "Whitestar" blanking probleem

Bericht door aamjanssen » 20 feb 2017, 20:40

Precies hetzelfde met mijn JP gehad. Ik heb toen het gehele blanking circuit vervangen.

http://www.flipperforum.be/viewtopic.ph ... ing#p36130

Kan alleen niet zien of de WS over een zelfde circuit beschikt

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: Sega Lost in Space "Whitestar" blanking probleem

Bericht door pinballservice-nl » 21 feb 2017, 21:30

Richard & Anthony ,
bedankt voor het meedenken.

De regelaar had ik vervangen maar niet vermeld.
De spanningen zijn goed en strak, ben alles vanaf 0 aan het nalopen, vond nog een slechte voedings spanning stekker met lichte brandschade onder in het kabinet en losse bouten in de transformator (ik vond hem al wat "spetteren") een flasher verlichting stekker met uitgebrand pootje, heeft niets met mijn probleem te maken, maar toch..

Ik kan de IC's voor de aansturing van de mosfets / spoelen verwijderen, zitten in voetjes, hiermee elimineer ik alweer een gedeelte wat fout kan zijn.

Ik zit helaas zeer krap in mijn tijd maar de situatie is nu dat de blanking alleen met 1 x toegevoerde wisselspanning, 1 x vertrekkende voeding voor MPU (dezelfde spanningen worden ook gebruikt om I/O bord van spanningen te voorzien) en een flatcable om de MPU met I/O te laten communiceren.
De blanking blijft knipperen en relais gaat in kadans mee, op sommige momenten zeer snel.
Met deze opstelling werkt het andere I/O bord prima.

Wat betreft de JP, alle blanking werkt eigenlijk volgens hetzelfde principe, te lage 5Volt is uitschakelen van de processor, maar waarom Sega de blanking via een flatcable laat gebeuren?
Ik ga als de tijd toelaat me focussen op de blanking en laat zeker het vervolg lezen.

Bedankt!
Coniunctione Crescitur

Plaats reactie