Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
henkheutink
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2017, 23:21
Real name: Henk Heutink

Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door henkheutink » 29 nov 2017, 00:03

Sinds enige tijd werkt mijn Williams Star Pool uit 1974 van de een op de andere dag niet geheel meer naar behoren.
Heb de nodige checks en controles uitgevoerd aan relais contacten, echter tot nu toe nog geen resultaat.

Probleem:
Het resetten (het opstarten) van de flipperkast verloopt voor een groot deel correct,
echter na het resetten van de telwerken naar nul wordt voor of tegelijkertijd (kan ik niet goed bepalen) met het schieten  van de bal naar de plunjer het "Spinner" relais (5x)
 en het "Advance"  relais af en toe (1x) bekrachtigd en komt de teller van de eerste speler op 50 of 150 te staan.
Wanneer de eerst gespeelde bal het speelveld verlaat blijft de "Spinner" continue doorlopen en is het geheel alleen te 
stoppen door de netspanning te onderbreken. Dit proces herhaald zich elke keer weer.
Heb het schema geraadpleegd, echter mij is niet geheel duidelijk wat nu verantwoordelijk is voor het activeren van 
deze relais tijdens de opstart procedure.

Blijven misschien de EOS switches van "Spinner Advanced Unit" (NC) en/of "Advanced Unit" (NC) hangen?.
Mijn inziens lijken deze visueel goed te werken.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door Richard Baan » 29 nov 2017, 13:24

Blijven de contacten achter de rubbers dicht, of gaan die weer open?

Valt het ball index relais af?
En hoe reageert het outhole relais?
En bewegen de contacten van die relais goed?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
wizardblom
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 mei 2012, 07:36
Real name: Ronald Blom
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door wizardblom » 30 nov 2017, 07:28

Contacten achter de rebounds/rubbers te kritisch afgesteld?
Schakelen ze al in bij wat slaande spoelen, kortgesloten onder het bord?
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

henkheutink
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2017, 23:21
Real name: Henk Heutink

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door henkheutink » 03 dec 2017, 16:36

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Heb de spoelen van het "Outhole" relais en het "Ball index" relais handmatig bedient. Alle NC, NO en M&B contacten werken goed. De veegwerking van de contacten is duidelijk te zien (contacten buigen iets door). Geen kortsluitingen gezien op het "Playfield". Verder de rubbers op het "Playfield" even verwijderd om te voorkomen dat rebounce/rubber contacten ongewenst blijven instaan of worden geactiveerd door schokken e.d.

Werking verder:
Na het resetten van de tellerstanden naar nul, schakelt het "Outhole relais" in waardoor de teller van player 1 ongewenst wordt verhoogt tot 50 of 150. Daarna valt het "Outhole" relais af en wordt de eerste bal naar de plunjer geschoten en wordt het "Ball index" relais bekrachtigd en blijft bekrachtigd. Waarna het spel kan beginnen. Na het verlaten van de eerste bal van het speelveld (komt terecht op het "Outhole" contact) gaat de spinner lopen en blijft lopen. Zoals gezegd, alleen na uitzetten van de netspanning is de spinner te stoppen.

Graag jullie reactie wat ik nog verder kan onderzoeken.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door Richard Baan » 04 dec 2017, 12:02

Hoe reageert het 50-point relais?

En hoe reageert het advance spinner relais?
Staat het contact van de spinner open?
Staan de contacten bij de inlanes open?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

henkheutink
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2017, 23:21
Real name: Henk Heutink

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door henkheutink » 10 dec 2017, 16:06

Heb het een en ander nog gecontroleerd. Het "50 pnt" relais en het "Advance spinner" relais worden tijdens het initialiseren van de flipperkast niet bekrachtigd. Zoals al in het begin van het forum aangegeven wordt het "Spinner" relais en het "Advance" relais bekrachtigd tijdens de initialisatie. Na het verlaten van het speelveld door de eerste bal blijven "Spinner", "Advance" en "Bonus" relais in een stuk doorratelen. In- en uitschakelen van de flipperkast doet het geheel weer resetten.

Ik heb de schema's van de flipperkast ter beschikking. Ik ga alle contacten in de stroomkringen van "Spinner", "Advance" en "Bonus" relais maar eens na en kijken of ik kan achterhalen waarom deze ongewild worden bekrachtigd.

Als er nog andere suggesties zijn hoor ik het graag.











'

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door Richard Baan » 12 dec 2017, 13:11

Hoe staat het contact van de "advance unit" (contact "open at 0 position")?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

henkheutink
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2017, 23:21
Real name: Henk Heutink

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door henkheutink » 12 dec 2017, 16:47

Hallo Richard,

Even voor het begrip:
De "advance unit" kent twee spoelen, te weten de "step up" spoel en de "reset" spoel. Daarnaast bevat de "advance unit"
twee schakel elementen.
Schakel element 1 bevat een "NC" contact dat even tijdens step up wordt onderbroken en dan weer terugvalt. Dit gebeurt elke keer tijdens step up. Schakel element 2 bevat een "MB" contact en een "NO" contact (dit geldt voor de nul positie van de advance unit).
Zodra de "step up" spoel wordt bekrachtigd wisselt het "MB" contact van positie en wordt het "NO" contact gesloten. Deze positie blijft behouden zolang de "advance unit" niet in de nul positie staat. Vraag: is dit correct en wat zijn de namen van deze contacten.

Tijdens het opstarten gaat de "advance unit" naar zijn nul positie, echter daarna wordt de "step up" spoel 2x bekrachtigd en stapt de "advance unit" 2 posities op. Met als resultaat dat de teller wordt verhoogd. Tijdens het verlaten van de eerste bal telt de "advance unit" terug tot nul positie wordt echter daarna weer verhoogd met een 1 positie en blijft op die manier doorratelen tussen nul positie en positie 1.

henkheutink
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2017, 23:21
Real name: Henk Heutink

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door henkheutink » 12 dec 2017, 16:51

Hallo Richard,

Waar ben jij woonachtig? Mocht het nu echt niet lukken. Ik beschik over een bestelbus en heb dus de mogelijkheid om het geheel in de bus te laden en richting jou te komen. Het is natuurlijk de vraag of je dit wel wilt en hoe ver je woont.
Het is natuurlijk een optie mochten we er met elkaar via het forum niet uitkomen. Ik zelf woon in de regio Zwolle Nederland.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door Richard Baan » 12 dec 2017, 18:44

PM gestuurd
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Opstart problemen Williams Star Pool 1974

Bericht door Richard Baan » 13 dec 2017, 13:45

henkheutink schreef:Hallo Richard,

Even voor het begrip:
De "advance unit" kent twee spoelen, te weten de "step up" spoel en de "reset" spoel. Daarnaast bevat de "advance unit"
twee schakel elementen.
Schakel element 1 bevat een "NC" contact dat even tijdens step up wordt onderbroken en dan weer terugvalt. Dit gebeurt elke keer tijdens step up. Schakel element 2 bevat een "MB" contact en een "NO" contact (dit geldt voor de nul positie van de advance unit)..
Dat lijkt me correct te werken. Je ziet in het schema bij "advance re" (pag 44 van de pdf van ipdb) dat deze, indien bekrachtigd, een overname contact heeft. Dat wordt verbroken door dit NC contact. Staat aangegeven als "Advance unit EOS sw".
henkheutink schreef:Zodra de "step up" spoel wordt bekrachtigd wisselt het "MB" contact van positie en wordt het "NO" contact gesloten. Deze positie blijft behouden zolang de "advance unit" niet in de nul positie staat. Vraag: is dit correct en wat zijn de namen van deze contacten.
Lijkt me wel. Staat in het schema als "advance unit open @ '0' pos sw" bij het "Bonus re" (pag 45 van de pdf van ipdb)
henkheutink schreef:Tijdens het opstarten gaat de "advance unit" naar zijn nul positie, echter daarna wordt de "step up" spoel 2x bekrachtigd en stapt de "advance unit" 2 posities op. Met als resultaat dat de teller wordt verhoogd. Tijdens het verlaten van de eerste bal telt de "advance unit" terug tot nul positie wordt echter daarna weer verhoogd met een 1 positie en blijft op die manier doorratelen tussen nul positie en positie 1.
Ik denk dat dat niet goed is. De step up spoel wordt te vaak bekrachtigd.
Deze "advance unit SU" wordt aangestuurd, oa door een contact (met cirkel er om heen) C3A. Een contact met een cirkel is van de scoremotor. Als je dan bij de scoremotor kijkt in het schema (op pag 41 van de pdf van ipdb) dat deze op kam C het eerste contact (contact A) hier een aansluiting heeft die daar heen gaat.

Als die niet goed is afgesteld, of een los contactpuntje heeft zal hij denderen en meermalen contact maken.
Dat zou je eens kunnen controleren.

Succes.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie