Disco Fever.... Olie .......Total Loss?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rosebud
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 okt 2013, 17:57
Real name: Nico Rosvelds
Locatie: Belgium

Disco Fever.... Olie .......Total Loss?

Bericht door Rosebud » 31 jan 2018, 23:07

Hallo allemaal,
Koop ik vorige week een kastje, Disco Fever, waarvan de slotjes vast zaten, maar ik dacht waarom niet...een impulsaankoopje....
Enkel de verlichting werkte maar wel alles volledig volgens de verkoper.
Eenmaal thuis alles rustig opengewrikt en zo op het eerste zicht leek alles best ok eruit te zien.

Maar....blijkt dat een vorige bezitter zowat heel de flipperkast heeft aangepakt met een spuitbus olie. Alle printplaten in de kopkast en cabinet alsook de onderkant van het speelveld zitten een onder een fijn vettig olielaagje. :wtf: :o

Na deze heldendaad heeft deze persoon toen waarschijnlijk vol goede moed de kast aangezet..... 2 spoelen doorgebrand, alsook enkele zekeringen, weerstanden, 1 TIP, ..... mooi toch.... :madman:
Afin , zaken die wel te vervangen zijn denk ik zo

Maar de vraag van 1 miljoen : Hoe die fijne olielaag overal wegkrijgen? Zijn de printplaten en alle andere hardware nog herstelbaar? Of is deze kast nog enkel te beschouwen als decoratiestuk.... qua miskoop kan het wel tellen. :run:

Heb op het internet al rondgesnuffeld en al van alle oplossingen tegengekomen gaande van
- afspoelen in water (met gedistilleerd water) (nvdr :maar dat gaat de olie zeker nie wegkrijgen)
- afschrobben met tandenborstel en alcohol
- ultrasoon
- tot zelfs de printplaten in de afwasmachine steken (mits verwijdering van alle socketed roms en dipswitches)
En altijd alles zeeeeer goed laten drogen.

Wat denken jullie dat het beste reddingsplan is? Enkel oplossingen he ...niet teveel commentaren please :oops:

Fotoalbum
https://www.flickr.com/photos/158859296 ... 1205721521

Alvast dank voor jullie expertise
Rosebud

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Disco Fever.... Olie .......Total Loss?

Bericht door g94 » 01 feb 2018, 10:52

Geen paniek.

Eerst olie afschrobben met werkplaatsontvetter of cillit Bang en een oude tandenborstel of zo. Ultrasoon kan ook, er bestaat zelfs speciaal product voor printplaten.

Daarna goed spoelen en vooral: goed droogblazen.

Idem voor alle hardware onder je speelveld: gewoon goed kuisen met ontvetter. Die spoelen zal je wel moeten vervangen vrees ik ;)

Het zou me overigens verwonderen dat die olie voor een kortsluiting heeft gezorgd. Doorgebrande spoelen zullen wel een andere oorzaak hebben. Je kan de kapotte onderdelen inderdaad gemakkelijk vervangen, maar zolang je de oorzaak van de kortsluiting niet achterhaalt en oplost zullen die nieuwe onderdelen ook kapot gaan.

Plaats reactie