lampjes op speelveld branden niet meer

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
jan007
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016, 15:32
Real name: jan

lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door jan007 » 01 feb 2018, 19:28

Hey allemaal,

Ik heb sinds een maand of 2 een zaccaria pinball champ 82 gekocht.
in het begin werkten de lampjes op het speelveld allemaaal zoals ze zouden moeten, maar plots willen niet meer.

Ik moet nu wel eerlijk bekennen dat ik niet zo heel veel ken van electriciteit/electronica, maar heb wel eens met een meter een paar zaken uitgetest van de printplaat die in de kopkast zit tot aan de bedrading op het speelveld zelf, en daar lijkt alles in orde te zijn. Ik kan natuurlijk wel zaken over het hoofd zien :D

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Waarschijnlijk heeft het één niet met ander te maken, maar heel soms gebeurd het dat mijn geluid vanzelf stiller gaat of helemaal niet meer gaat, ik druk dan eens op de knop op de printplaat in de kopkast en dan werkt het meestal wel weer, weet iemand wat hiervan het probleem zou kunnen zijn?


Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door inkochnito » 01 feb 2018, 19:31

Tijd voor een grote revisie.
Wellicht batterijschade als die er nog op zit.
Condensatoren vervangen, 5V nakijken enz.....

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door flippers.be » 02 feb 2018, 09:11

Kan je verder nog een spel starten en spelen zoals het hoort ?
Zijn het zeker enkel de lampjes die niet werken ? Begin dan met de zekeringen uit te meten.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door g94 » 02 feb 2018, 09:30

Zekeringen zou inderdaad het eerste zijn wat ik zou nakijken, maar ik vermoed dat je dat al gedaan hebt?

jan007
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016, 15:32
Real name: jan

Re: lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door jan007 » 06 feb 2018, 21:14

Hey allemaal,
alvast bedankt voor jullie reacties.
Batterij schade kan volgens mij niet het geval zijn aangezien deze reeds is vervangen door een externe batterij. Ik heb de flipper zo gekocht, heb het niet zelf vervangen

Ik kan voor de rest spelen zoals het hoort, dus ik dacht ook aan een zekering die misschien zou gesprongen zijn, maar deze heb ik inderdaad ook al uitgetest en zijn ok

Het zijn enkel de lampjes op het speelveld die niet willen branden
Ik had eens gehoord dat wanneer je flipperkast niet meer wilt flipperen, of niks meer wilt doen dat de lampjes normaal gezien wel nog werken aangezien deze direct werken zodra er stroom op zit, maar in hoe ver dit klopt weet ik niet. Indien dit klopt vind ik het vreemd dat bij mij alles werkt behalve de lampjes op het speelveld

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door zwartepanter » 09 feb 2018, 20:47

Heb je de printplaten er al eens uitgehaald en de achterzijde bekeken bv. aan de pinnen waar de connectors opzitten?

Gebruikersavatar
wimpinball
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:27
Real name: wim van roey

Re: lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door wimpinball » 11 feb 2018, 09:32

Welke lampen bedoel je ?
De gestuurde lampenonder het speelveld of de lampen die constant branden zoals bij de slingshot ?

jan007
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016, 15:32
Real name: jan

Re: lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door jan007 » 17 feb 2018, 08:31

zwartepanter schreef:Heb je de printplaten er al eens uitgehaald en de achterzijde bekeken bv. aan de pinnen waar de connectors opzitten?

hey zwartepanter, ik heb de fichen die op de printplaten zitten wel er al eens afgehaald en opnieuw opgestoken, maar de achterzijde van de printplaten heb ik nog niet bekeken, bedankt voor de tip! ik probeer dit asap eens te doen

jan007
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016, 15:32
Real name: jan

Re: lampjes op speelveld branden niet meer

Bericht door jan007 » 17 feb 2018, 08:34

wimpinball schreef:Welke lampen bedoel je ?
De gestuurde lampenonder het speelveld of de lampen die constant branden zoals bij de slingshot ?
hey wimpinpall,
ik heb het over de lampjes op het speelveld die naar gelang de punten oplichten. Maar ik heb al eens gehoord dat wanneer de flipperkast niet werkt deze lampjes zoiezo zouden moeten werken vanaf ze stroom krijgen
zoals je wel al zult gemerkt hebben ken ik er niet zo heel veel van, ik ben ook nog niet zolang bezig met flipperkasten :-)

Plaats reactie