Stargate probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Stargate probleem

Bericht door Cenobyte » 20 aug 2011, 10:29

Gisteren had ik onze maandelijkse vriendenavond in de game room en ik heb dus erg veel problemen met mijn flippers de laatste tijd. Van de 6 flippers die ik heb staan zijn er inmiddels nu 5 die een storing hebben... :o

Gisteravond konden we nog vrolijk flipperen op de JM en de Stargate. De STTNG had ook een goede avond en besloot gelukkig de hele avond mee te werken (alhoewel hij weinig werk had, omdat de meeste niet-regelmatig-flipperenden het geen fijne kast vinden, maar da's een ander verhaal).

Gisteravond dus de Stargate...
Op een bepaald moment kreeg ik nog maar 1 bal tijdens de 2 ballen multiball die je krijgt als je met de eerste bal het skillshot maakt. Ik speelde met die ene bal en hoorde ondertussen het bekende "galoppeer"-geluidje wat je krijgt als er een bal verdwijnt (terwijl dat niet gebeurde!). Ietwat later kreeg ik geen ene bal meer voor de afschieter, terwijl het spel gewoon doodleuk "ball 1" aan gaf. Ook verscheen er tijdens het aanzetten van de kast een "1 ball missing" foutmelding terwijl alle 4 de ballen in de outlane lagen. Ze lagen trouwens niet IN de outlane, ze lagen VOOR de outlane, omdat de eerste bal de ingang blokkeert en niet doorgestoten werd naar het einde van de outlane (die goot waar de ballen klaar liggen om naar de plunger te worden gestuurd).

Ik heb nog geen tijd gehad om te testen (het was 02:00 uur gisteravond toen de laatste weg ging en vandaag moest ik weer werken), maar een niet werkende switch in de outlane wellicht?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Stargate probleem

Bericht door Kuroto » 21 aug 2011, 01:40

Cenobyte schreef:niet werkende switch in de outlane wellicht?
Ik vermoed dat je net je eigen probleem hebt opgelost. :)
Ik denk dus ook een switch kapot (of draadje los) in de ballthrough.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Stargate probleem

Bericht door Cenobyte » 07 sep 2011, 10:18

Affijn, ik bedoelde dus de outhole, niet de outlane ;)

Er was dus een zekering gesprongen waardoor de ball release spoel niet meer werkte. Al met al geen groot probleem, was het niet dat ik het zelf groter heb gemaakt... :oops:

Er zat al een zwaardere zekering in dan er volgens de handleiding in hoorde te zitten. Ik heb zelf dan ook geprobeerd te vervangen met de lichtste zekering die ik had liggen: een 8A. Nog weer een HEEL stuk zwaarder dan de bedoelde (ja ik weet het: stomstomstom) dus en toen ik de kast aanzette merkte ik al dat er iets mis was: er kwam een witte rookpluim vanuit het outhole. Meteen alles weer uitgezet en de metalen afdekplaat verwijderd. Hier trof ik de spoel van de Ball Release (Q28) aan die redelijk zwart begon te worden. Ik heb de draden los gesoldeerd en de spoel had inderdaad een weerstand die de 0 benaderde, kapot dus. Overigens hoort hier volgens de handleiding een 26451 (Yellow) in van 65,8 ohm en zat er een 16570 (rood) in van 15,5 ohm. Te weinig weerstand dus wat de zwaardere zekering kan verklaren. Kan het trouwens ook zijn dat een 16570 een verkeerde kleur wikkel heeft? Volgens de manual hoort ie namelijk een groene wikkel te hebben en hij had een rode.

Al met al geen slimme actie, dus mijn vermoeden werd bevestigd: ook de aanstuur transistor op het driverbord was gesloopt. Snel dus een IRL530N besteld en een nieuwe spoel (en een HELE zwik met verschillende zekeringen dat me dat de volgende keer niet meer overkomt) en vanavond eens kijken of ik alles weer aan de praat krijg. :whisling:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie