Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door zwartepanter » 17 nov 2011, 23:11

Petje af hoor! :good:

Q
Real name: Steven

Bericht door Q » 18 nov 2011, 10:37

Echt mooi gedaan ! :clap:
*** Q is good for you !! ***

stEmE
Real name: Steven Meeussen

Bericht door stEmE » 18 nov 2011, 14:15

Ziet er echt weer ongelofelijk uit :respect: :respect: :respect: :respect: :respect: :respect:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

vmuniverse
Real name: none

Bericht door vmuniverse » 20 nov 2011, 23:03

Kunnen we weer een update/fotootjes verwachten?
Ik vind het erg leuk om dit topic te volgen. :clap:
Pinball is a little peace of art

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 21 nov 2011, 07:48

Eerst en vooral: bedankt iedereen voor de complimenten.
vmuniverse schreef:Kunnen we weer een update/fotootjes verwachten?
Ik vind het erg leuk om dit topic te volgen. :clap:

Leuk dat je zo enthousiast bent. Veel updaten kan ik momenteel echter niet. Er is namelijk de laatste dagen niet zo veel aan de kast gebeurd. Ik ben momenteel namelijk wat ziek. Maar da's niet de enige reden: mijn job neemt de laatste tijd redelijk veel tijd in beslag waardoor ik 's avonds vaak geen zin meer heb om uit mijn zetel te komen.

Wat er wel reeds gebeurd is: alle assemblies zijn gekuist en klaar om terug geplaatst te worden. Je zou dus kunnen zeggen dat de schoonmaak volledig achter de rug is.

In de loop van deze week zou ook mijn bestelling bij pbresource moeten aankomen, waarna ik terug aan de assemblage van het speelveld kan beginnen.

Wat er nu nog moet gebeuren:
  • Enkele touchups aan speelveld en cabinet.
  • Speelveld assembleren.
  • Target decals printen en aanbrengen.
  • Overige PCB's nakijken en eventueel herstellen.
Niet meer zo heel veel werk dus. En ik heb binnenkort een weekje of drie verlof, dus... Het zou toch voor het einde van het jaar af moeten zijn. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

vmuniverse
Real name: none

Bericht door vmuniverse » 21 nov 2011, 13:23

Ok dan
Nou dan ben ik wel benieuwd naar het eindresultaat

Een paar mooie foto's of een filmpje valt altijd wel in de smaak :good:
Pinball is a little peace of art

diesel64

Bericht door diesel64 » 21 nov 2011, 13:28

vmuniverse schreef:Ok dan
Nou dan ben ik wel benieuwd naar het eindresultaat

Een paar mooie foto's of een filmpje valt altijd wel in de smaak :good:

Als hij af is, komt er zeker een filmpje. ;)

diesel64

Bericht door diesel64 » 21 nov 2011, 22:56

En... als je er over spreekt, mijn pakketje is vandaag gearriveerd! :yahoo:

Afbeelding

3 nieuwe repro bumpercaps, 5 nieuwe lane guides en wat bouten voor de coin door. Het heeft me wat moeite gekost, maar ze zijn er eindelijk. En goed dat ik 3 repro bumpercaps gekocht heb, want ondanks het feit dat ze er geweldig uitzien, is de inkt blinkend en de originele mat. Mixen met de originele caps zou dus niet perfect geweest zijn.

diesel64

Bericht door diesel64 » 27 nov 2011, 15:52

OK, een kleine update. Ik ben momenteel bezig wat te retoucheren aan het speelveld. Da's nog niet gedaan maar ik ga toch al een postje doen aangezien het wat aangenamer is om het in kleinere posts te verdelen.

Eerst en vooral dit. Een originele bumper cap (links) en de repro van PBR (rechts). Zoals je ziet is het verschil redelijk groot. De opdruk is blinkend i.p.v. mat en de cap zelf heeft van die gleuven, terwijl de originele vlak is. Nu, mij stoort dat totaal niet want de nieuwe zien er geweldig uit. Ik vind ze zelfs mooier dan de originele. Maar wel goed dat ik er drie besteld heb en niet maar eentje (om enkel mijn ontbrekende te vervangen). :)

Afbeelding

Afbeelding

Dan het schermpje van de roulette met de "bierkaartjesmod" :lol: .

Een vaak voorkomend probleem op Speakeasy is dat het glas boven de roulette niet helemaal vlak is met het speelveld. Naar het schijnt zouden ze zelfs van uit de fabriek niet perfect zijn. Een vorige eigenaar heeft dit bij mij proberen oplossen met stukjes bierkaartjes. En eigenlijk is dat wel goed gelukt, dus... ik ga de bierkaartjes laten zitten. Je moet niets fixen wat niet kapot is hé. :D

Wat ik wel ga doen is ze wat verkleinen omdat ze nu zichtbaar zijn aan de rand van het scherm.

Afbeelding
(Deze foto is enkele maanden geleden genomen, tijdens de afbraak van het speelveld)

Afbeelding

Ik heb dan met mijn mesje zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant de stukjes bierviltje wat kleiner gemaakt en voila:

Afbeelding

Dan, de 60-insert zat los, remember?

Afbeelding
(opnieuw, oude foto)

Insert terug geplakt:

Afbeelding

Het zwart geretoucheerd:

Afbeelding

Ik weet het, er is nog een bruin tikje verf weg naast de insert. Dat verf ik later nog bij.

Dan, dit stukje schade linksboven op het speelveld:

Afbeelding

Eerst witte basislaag gelegd. Ik weet niet of dit nodig is, maar soit. Dan dekken de volgende lagen beter.

Afbeelding

Hier is het geel en het oranje randje bovenaan reeds gedaan:

Afbeelding

En hier ook het bruin:

Afbeelding

Het rood en het zwart moeten nog gedaan worden. :)

Over dat bruin: dat is een kleur die ik zelf heb moeten maken en da's aardig goed gelukt. Ik heb het ook wat geprobeerd op plaatsen die niet zichtbaar zijn en ook die zijn goed gelukt. (Op de foto's valt het meer op dan in het echt)

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

En ook nog (Zowel de ring in het midden als die rechts op de foto. Van de middenste ring was de verf nog nat):

Afbeelding

Dan heb ik ook nog wat retouches geprobeerd aan het cabinet. Die zijn wel minder goed gelukt, maar het is nog steeds beter dan blank hout. Dat friggin blauw hé. :evil: Ik ga in één van de komende dagen eens naar de winkel om andere blauwe verf te kopen.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Nu, opnieuw, het valt hier op foto een beetje meer op dan in het echt. Maar toch. Ik ga voorlopig stoppen met die touchups aan het cabinet en nog eens proberen als ik andere verf heb.

Wordt vervolgd!

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 27 nov 2011, 18:31

Verrry nice! Je touch ups lukken echt wel. Wat zal dat worden eens je je aan de airbrush waagt... :madman:
Blauw kabinet is inderdaad niet goed. Er zit teveel geel in je basiskleuren. Daardoor wordt je resultaat te grauw.

:good:

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 27 nov 2011, 19:22

Goed gedaan Kristof! :good: Ga je er een soort vernis nog overzetten om te beletten dat je verf gaat afschuren?

diesel64

Bericht door diesel64 » 27 nov 2011, 19:32

Merci!
zwartepanter schreef:Goed gedaan Kristof! :good: Ga je er een soort vernis nog overzetten om te beletten dat je verf gaat afschuren?
Ja. Waarschijnlijk gewoon plaatselijk een stukje mylar over de touchups plakken.

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 27 nov 2011, 19:43

Off-topic: Ik zal binnenkort de draad van mijne WW weer eens oppakken... kheb ook inserts te doen en wat verfschade bij te werken, daarna een ganse mylar erover. Dat ligt hier al enkele maanden open... en ik kom er maar niet toe. Alleszins, je doet mij zin krijgen om er weer in te vliegen!

On-topic: doe zo voort, je bent er bijna.

diesel64

Bericht door diesel64 » 27 nov 2011, 21:41

Vlug toch nog even een mini-update. Of een aanvulling aan de vorige, zo zou je het ook kunnen noemen.

Ik heb zonet even de touchups waar ik het over had afgewerkt. En het resultaat is wel geslaagd, vind ik.

De 60-insert:

Afbeelding

En het rijtje met driehoekjes. Eerst het rood aangebracht:

Afbeelding

Daarna de zwarte lijntjes:

Afbeelding

Again, hier was de verf nog niet droog en op foto valt het veel feller op dan in het echt (het rood is niet zo verschillend als hier te zien). Bovendien is dit serieus ingezoomd. Ook aan de "5" heb ik trouwens een klein tikje bijgewerkt.

Ter vergelijking, het origineel:

Afbeelding

Cedric
Real name: Cedric Andries

Bericht door Cedric » 27 nov 2011, 22:30

't ziet er allemaal veelbelovend uit 8-) .k ben benieuwd naar het vervolg :!:

stEmE
Real name: Steven Meeussen

Bericht door stEmE » 28 nov 2011, 09:45

knap...knap...knap... :good:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Teta
Real name: Steven Demets

Bericht door Teta » 01 dec 2011, 21:03

Goed bezig man! Die touchups is iets waar ik nog moet aan beginnen op mijn Devil Riders...

Teta
I brake for giant cyberhamsters!

Eric
Real name: Eric Andries

Bericht door Eric » 01 dec 2011, 22:35

Knap werk :good:

diesel64

Bericht door diesel64 » 03 dec 2011, 22:16

Aléhup. Hier zijn we weer. Een update over wat ik vandaag gedaan heb.

Dus. De twee kickout saucers op het speelveld hebben wat schade. Dat ga ik proberen herstellen.

Afbeelding

Het plan: met een Dremel-achtig ding de schade wegschuren...

Afbeelding

Geloof me... De eerste keer dat je met zo'n ding op je speelveld komt, voel dat toch wel wat scary aan... :madman:

Afbeelding

Maar het is dan toch gelukt...

Afbeelding

De linkse saucer voor:

Afbeelding

En na:

Afbeelding

Dan... de saucers opgevuld met Isopon P38.

Afbeelding

Afbeelding

Nu, die Isopon is wel tricky om mee te werken. Ge zijt zo rustig bezig en ineens, bam, is het het materiaal op uw werkblad opgedroogd. En, zoals ik wel verwacht had, heb ik ook veel te veel klaar gemaakt. Maar da's nu nog niet zo erg. :)

Afbeelding

Dan... terwijl de Isopon aan het drogen was van de gelegenheid gebruik gemaakt om het speelveld af te dekken. De reden is dat nadat ik de saucers geverfd heb, ik ze ga lakken met een spuitbus.

Afbeelding

Aan de saucers zelf gewoon Tesa Crepe gebruikt en uitgesneden als maskeerfolie. :D Ja, het zal best niet ideaal zijn, maar ik had het in de kast liggen en het is mooi gelukt. :)

Afbeelding

Dan, een tijdje later, nadat de Isopon gedroogd was deze opgeschuurd.

Afbeelding

En dan is het tijd om te verven. Ik vreesde weer voor een color matching hell, maar het is nog redelijk goed gelukt. Ik heb dus de binnenste ring niet volledig herschilderd, maar enkel de Isopon. Aan de buitenste ring heb ik niets gedaan. Op deze foto's is de verf wel nog niet droog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lakken is voor morgen.

Dan, die andere color matching hell. Het cabinet.

Ik heb blauwe verf gekocht in de winkel, maar ook deze is te grauw. :( Beetje verkeerd gekocht dus. Gemengd met zwart geeft het wel een iets betere match dat de vorige. Het is nog steeds zichtbaar, maar het is toch al wat beter. Hier ga ik vrede mee nemen. Perfect zal het toch nooit zijn, maar dit valt nog mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kopkast vroeger:

Afbeelding

En nu:

Afbeelding

Wel zichtbaar, maar valt toch nog redelijk mee.

Dan, ten derde. Ik heb mijn targets laten printen. Niet op van die speciale vinyl, maar gewoon bij de lokale drukker op transparant stickerpapier.

Afbeelding

Mooi hé. ;)

Dan, de eerste uitgeknipt en op hoop van zege...

Afbeelding

Erop geplakt en... wow! Het resultaat is echt wel goed. En hij zat van de eerste keer op de juiste plaats. Ik had echt schrik dat het bijna onmogelijk ging zijn om die over de originele tekening te plakken. Maar dat viel enorm mee!

Afbeelding

En ook wel. Ik heb even getwijfeld om het niet op wit papier te printen, maar dat zou er zo uitgezien hebben. Echt niet zo goed.

Afbeelding

De boer er dan ook maar opgeplakt en dat ging ook vanzelf!

Afbeelding

Dan de koningin, koning en aas ook gedaan en die gingen ook bijna even vlot. Enkel de koning en aas eventjes moeten herpositioneren en dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er echt supercontent over! :yahoo: En wat ook genoeg zegt: ik heb 12 keer de 5 targets laten printen (zodat ik wat kon prutsen) en ik heb maar 1 setje nodig gehad. :lol: Dus... bij deze, als nog iemand Speakeasy targets nodig heeft... ik heb nog 11 sets over. :lol:

Nu, wel even jullie raad gevraagd. Natuurlijk moeten die targets nog extra beschermd worden, want die stickerplastiek gaat dat niet uithouden. Wat zou het best zijn? Er gewoon nog een laagje mylar over plakken of ook de targets lakken?

Voorlopig ben ik wat meer voor de mylar, want dat is toch wel iets omkeerbaarder als lak...

Bon, mijn werk begint nu echt wel in te korten. Stay tuned!

Cedric
Real name: Cedric Andries

Bericht door Cedric » 03 dec 2011, 22:22

Whow :!: super die targets 8-) euh...en de rest ook natuurlijk. :clap: :good:

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 03 dec 2011, 22:36

Met nog 11 setjes over kun je ligt eens testen wat lak doet.
En anders kun je altijd nog voor mylar kiezen.
Wel netjes zo hoor.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 04 dec 2011, 09:05

Goed gelukt! :good:

g94
Contacteer:

Bericht door g94 » 04 dec 2011, 11:47

Super goed gelukt inderdaad: decals, herstellingen, retouches... en dat voor je eerste keer :wtf: ! Het bewijst nog maar eens wat ik zo dikwijls zeg als mensen me over restauraties aanspreken: je moet gewoon het lef hebben om het te proberen, zeggen: "dit gaat me wel lukken", zelfs al heb je het nog nooit gedaan. Raad vragen, je goed informeren, en dan gewoon doén.

Targets zijn ook super. Mijn enige bedenking: ik zou de decal aan de rand van de target afgesneden hebben. Nu zie je dat randje. Dan zou zelfs dat niet zichtbaar geweest zijn. Maar bon, da's detailkritiek hé op topwerk...

Ik zou afwerken met mylar ten andere.

diesel64

Bericht door diesel64 » 04 dec 2011, 11:57

Bedankt voor de aanmoedigingen, iedereen.
g94 schreef:Super goed gelukt inderdaad: decals, herstellingen, retouches... en dat voor je eerste keer :wtf: ! Het bewijst nog maar eens wat ik zo dikwijls zeg als mensen me over restauraties aanspreken: je moet gewoon het lef hebben om het te proberen, zeggen: "dit gaat me wel lukken", zelfs al heb je het nog nooit gedaan. Raad vragen, je goed informeren, en dan gewoon doén.
Inderdaad. Dat is eigenlijk mijn grootste drijfveer. Het idee van "dat kan ik ook!" ofwel (als ik de skills nog niet heb) "dat moét ik ook kunnen!". :)
g94 schreef:Targets zijn ook super. Mijn enige bedenking: ik zou de decal aan de rand van de target afgesneden hebben. Nu zie je dat randje. Dan zou zelfs dat niet zichtbaar geweest zijn. Maar bon, da's detailkritiek hé op topwerk...
Ik geef je volledig gelijk. Het randje stoort mij ook een beetje. Eerlijk gezegd besefte ik het pas nadat ik de decals erop geplakt had. Als ik er op voorhand aan gedacht had, had ik het wel gedaan. Maar ik ga het nu niet meer aanpassen, want ze zijn er nu wel mooi genoeg uit. :)

Ik ga trouwens gaan voor de mylar-oplossing en die ga ik wel over de volledige target plakken. Ik maak me sterk dat daardoor het randje nog wat minder zal opvallen. Bovendien denk (hoop) ik dat je dat helemaal niet meer gaat zien als je door de speelveldruit moet kijken. :)

g94
Contacteer:

Bericht door g94 » 04 dec 2011, 12:00

diesel64 schreef:Bovendien denk (hoop) ik dat je dat helemaal niet meer gaat zien als je door de speelveldruit moet kijken.
Absoluut juist! Da's het nadeel van die closup foto's met die 7 megapixel camera's hé :lol:

Plaats reactie