The Naked Addam

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
jay-jay
Berichten: 837
Lid geworden op: 14 aug 2011, 12:05
Real name: john van gemeren
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Naked Addam

Bericht door jay-jay » 24 okt 2011, 19:18

mss dat de pa van evert hier wel een steentje kan/wil bijdragen :?:
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door diesel64 » 24 okt 2011, 19:26

g94 schreef: Ja absoluut. Een nieuw houtkleurig kabinet was ook mijn eerste idee. En dat zou 20 jaar geleden ook echt gekund hebben. Maar de kostprijs heeft dat enthousiasme wel heel snel getemperd...
Maar Pascal... Als ik zo naar uw MB topic kijk...

Afbeelding

Da's toch mooi? Zeker na hier en daar wat bijwerking en/of lak.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
jay-jay
Berichten: 837
Lid geworden op: 14 aug 2011, 12:05
Real name: john van gemeren
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Naked Addam

Bericht door jay-jay » 24 okt 2011, 19:56

al die bijwerkingen en/of schroefgaten ga je zien door de clearcoat heen
en dat is denk ik niet de bedoeling, om te schilderen of herstickeren werkt dit wel goed
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Gebruikersavatar
Silverballgames
Berichten: 1086
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:10
Real name: Lieven Engelbeen
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Naked Addam

Bericht door Silverballgames » 24 okt 2011, 19:58

Ik zou dergelijk onbestickerd geplamuurd en geschuurd kabinet in een beige blinkende lakverf steken...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Naked Addam

Bericht door g94 » 24 okt 2011, 20:31

Er is een groot verschil tussen dat MB kabinet en dat van een TAF. Bij die MB zaten de originele decals gewoon bovenop het blanke hout. En ze kwamen er bijna vanzelf af. Dus ja, zo was het niet moeilijk...

Bij die TAF is volgens mij het kabinet rechtstreeks gezeefdrukt, dus geen decals. Ik vermoed eerst een witte grondlaag, daarna het goud/blauw en/of paars, en dan tenslotte het zwart. Je kan goed zien tot waar ze het goud/blauw gedrukt hebben, ze hebben de tekening maar heel ruw gevolgd. De verf ligt daar dikker, het zwart is wat donkerder, het lijkt als een ruw gesneden decal (ik heb hier op deze foto de contrasten wat opgedreven zodat het beter te zien is).
Enfin, ik vermoed dat het zo gedaan is. Misschien eens aan Aeneas vragen, die weet dat beslist.
TAF_zeefdruk.jpg
TAF_zeefdruk.jpg (56.7 KiB) 7421 keer bekeken
Anyway: dat is nooit op te schuren zoals die MB vrees ik. Je gaat altijd nog deels de oude zeefdrukverf zien. En dat trekt dan ook op niks.

Moeilijk moeilijk.. maar we geraken er wel uit :mrgreen:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door diesel64 » 24 okt 2011, 21:28

Aja. Inderdaad. Die TAF is al wat ouder... Da's inderdaad een andere manier van bedrukken.

Hmm. Kan je misschien ergens aan een jongere sloopkast geraken die wel op te schuren is?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: The Naked Addam

Bericht door Da Chosen » 25 okt 2011, 07:36

Er zal toch wel een timmerman zijn die dit voor je kan maken tegen een redelijke prijs.

Wat wellicht ook nog een optie is: Kabinet wat verder afschuren en er een nieuw plaatje triplex van 3 mm rondom tegenaan kleven. Deze dan weer schuren. Kabinet is dan nog steeds bestaand maar met een nieuwe look rondom.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door Q » 25 okt 2011, 10:31

Een volledig transparant cabinet zou denk ik ook de max zijn. Maar geen idee of dat doenbaar is in plexi of iets anders.
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door Cedric » 25 okt 2011, 13:02

StevenQuintijn schreef:Een volledig transparant cabinet zou denk ik ook de max zijn. Maar geen idee of dat doenbaar is in plexi of iets anders.
dit is al verschillende keren gedaan en, ik spreek voor mij, vind dat een clean hout kast veel mooier met het "thema" zal passen...

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door David Pinball Wizz » 25 okt 2011, 13:06

En ge moet ook verplicht klompen aan doen als ge hem spelen wil.. :whisling:
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door Cedric » 25 okt 2011, 18:33

David Pinball Wizz schreef:En ge moet ook verplicht klompen aan doen als ge hem spelen wil.. :whisling:
Juist ja, en niet van die rubbere crocs! :lol:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Naked Addam

Bericht door g94 » 06 nov 2011, 23:38

Allez hup, een update.

Terwijl de Belgische flipperende elite dit weekend het Nederlandse Gouda onveilig maakte is er hier op het thuisfront deftig gerestaureerd. Allez, in mijn geval vooral gedemonteerd... Het whitewood speelveld is nog steeds weg voor clearcoat, wellicht is het eind van de week klaar. En dus heb ik intussen het oude speelveld leeggemaakt. Hier de intussen beroemde zakskes... Dit is de switches kabelboom. De andere 2 (lampen en coils) zijn al weggehaald.

Afbeelding

Bon, ik heb een smerig en afgespeeld wrak gekocht, ik wist het op voorhand.
Dat de dingen vuil zijn is op zich niet erg: ik ken intussen truuken genoeg om de dingen weer proper te krijgen, maar die corrosie is wel heftig op sommige plaatsen. Hier en daar is er zelfs roest. Opnieuw laten verzinken zie ik niet zitten, het zal moeten lukken met kuisen/schuren/tumblen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb al wat testjes gedaan. Echt helemaal krijg ik de corrosie niet weg. Maar dit vind ik goed genoeg.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook al 2 kabelbomen klaar (lampen en coils) en daarbij een nieuwe methode geprobeerd. Deel na deel: eerst opgekuist met cillit bang (gewone vuil) of white spirit (die bruine kleverige smurrie) of zilverpoets (metalen delen) en dan een minuutje in de ultrasoon reiniger gedompeld. Dan afgespoeld. Ik ben echt heel content van het resultaat. Nice.

En daarmee is het speelveld leeg. De t-nuts laat ik voorlopig zitten, ik ga toch nieuwe steken in mijn whitewood speelveld. Er is trouwens nog een moeilijkheid: in het whitewood speelveld zijn er enkel gaten voor posts en vijzen die dwars door het speelveld zitten. Ik ga dus nauwkeurig moeten overtekenen (met kalk zat ik te denken) waar alles zit dat met gewone houtvijzen op het speelveld gevezen is, zodat ook die dingen ook op de juiste plaats komen te zitten.

Afbeelding

Het kabinet dan. Meer van hetzelfde. Enfin, op een paar prutsen na is het intussen leeg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De dooskes staan te wachten... ;)

Afbeelding

Intussen heb ik beslist wat ik met het kabinet ga doen. Ik vind de tekening té mooi om weg te schuren. Ik heb daarom besloten het kabinet te restaureren en daarna volledig mat te lakken. De kopkast ga ik wel afschuren, die wordt volledig zwart, eveneens mat gelakt. Volgens mij gaat dat het beste passen bij het whitewood speelveld.

Afbeelding
Afbeelding

Wat het speelveld betreft heb ik ook al wat meer ideeën. Maar het heeft misschien geen zin er al teveel over uit te wijden, ik wil eerst wat testjes doen als het speelveld terug is. Ik ga het alleszins monochromer houden dan de produktie TAF.

Wordt vervolgd...
P

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door Eric » 07 nov 2011, 00:59

Weer goed bezig :lol:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door diesel64 » 07 nov 2011, 07:49

Kerel! Hoe snel werkt gij?! :shock:

Of hebt ge een leger hulpchinezen in dienst die dat allemaal voor u doen? :D

Als dat zo voort gaat, gaat gij 2 kasten af hebben op de tijd dat ik er 1 doe. En nog van een pak hoger niveau ook!

Anyway, in verband met die roest: Mijn speakeasy had ook heel wat roest op sommige plaatsen. Ik doe dat eerst met een stalen borstel op een boormachine en dan met steeds kleiner wordend schuurpapier om de krassen weg te werken. Als je verroeste bouten en moeren enzo hebt, kan je ook proberen ze een nachtje in een glaasje cola te leggen.

Conclusie: het ziet er weer geweldig uit. Doe zo verder!
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door zwartepanter » 07 nov 2011, 09:38

Super wederom! :good:
En nee, Pascal heeft geen Chinezen in dienst, 't zijn Mexicanen...

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Naked Addam

Bericht door Avatar » 07 nov 2011, 09:39

zwartepanter schreef:En nee, Pascal heeft geen Chinezen in dienst, 't zijn Mexicanen...
FF :##: Das Gary ... Niet Pascal

OnTopic --> Topwerk!
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door Cedric » 07 nov 2011, 09:52

:clap: :clap: :good: :good: ( smilies zeggen meer dan woorden )...

Gebruikersavatar
Teta
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 sep 2011, 16:26
Real name: Steven Demets
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door Teta » 07 nov 2011, 13:50

Wow, goe bezig!

Teta
I brake for giant cyberhamsters!

Gebruikersavatar
vmuniverse
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 okt 2011, 08:36
Real name: none
Locatie: The Netherlands

Re: The Naked Addam

Bericht door vmuniverse » 15 nov 2011, 12:35

Avatar schreef:Leuk! Een specialleke deze keer.
Dat wordt weer genieten.

In 1 van die flipper-DVD's (de laatste documentaire Special when lit) zat er daar een Amerikaan die papier en foto's verzamelt. Diene mens zat niet via internet te werken als ik mij goed herinner. Misschien moet je via RGP die zijn adresgegevens eens proberen op te snorren en via een briefke te vragen of die geen whitewood-foto's heeft uit de tijd van TAF.
Wie kan die man niet vergeten! :madman:
Alleen al dat t-shirt die die aan had met die buik eronder :rofl:
Pinball is a little peace of art

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door diesel64 » 15 nov 2011, 13:13

vmuniverse schreef: Wie kan die man niet vergeten! :madman:
Alleen al dat t-shirt die die aan had met die buik eronder :rofl:
Sam Harvey

http://1930s.com/pinball/pww2/Hstorian.htm#harvey

;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Naked Addam

Bericht door g94 » 15 nov 2011, 19:22

Het speelveld is terug na finale clearcoat! Euh... euh... ik weet efkes niet wat vertellen ;)

Afbeelding
Afbeelding

Efkes wat postjes op geschoven om het effect te zien...

Afbeelding

Ik ga het speelveld nu nog wat verder laten uitharden en dan finaal polieren (om die gootjes aan inserts te verminderen). Er is geen haast bij de heropbouw: deadline is immers pas 26 maart en ik heb intussen toch nog genoeg ander werk. Zoals kabinet en kopkast restaureren bijvoorbeeld. Zoals gezegd ga ik van het kabinet de tekening behouden (wel herstellen), de kopkast wordt helemaal zwart.

Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd...
P

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door Eric » 15 nov 2011, 23:01

Tot hebben leesvoer tot 26 Maart :whisling:
Knap speelveld :good:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door diesel64 » 15 nov 2011, 23:27

Netjes! Ziet er weeral geweldig uit.

En ik steun je in je keuze m.b.t. de kleur van het cabinet. Al vind ik het op één of andere bizarre manier wel spijtig dat de tekening van het cabinet zelf nog mooi is. :D

Goe bezig weeral!
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: The Naked Addam

Bericht door stEmE » 17 nov 2011, 17:17

Ziet er alweer prachtig uit :respect: . Whiteboard ziet er goed gespoten uit!! Na pollieren wordt het vast en zeker een juweeltje...
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Naked Addam

Bericht door g94 » 27 nov 2011, 20:39

Een mini-update...

Mijn nieuwe stukken zijn onderweg: nieuwe ramp, targets, wat microswitches, posts, lampjes, wat gekleurde leds ook, flasher domes, allerlei bumper onderdelen, flipper rebuild kits, flipperswitches en bats, backglass en speelveld glas mouldings + trims, nieuwe lockbar, legbolts, etc..., etc... jongens toch die dingen zijn toch allemaal duur. Enfin, ik verwacht mijn dozen in de loop van de week, en dan kan de fun beginnen.

Intussen heb ik van het droge weer geprofiteerd om kabinet en kopkast verder te herstellen en op te schuren.

Afbeelding
Afbeelding

Van het zichtbare deel aan de binnenkant van het kabinet en van de kopse kanten zijn alle nerven opgevuld met vette plamuur. Wat dus een veel gladder resultaat zal geven achteraf. De eerste verflagen doe ik met melamine kastjeslak van De Keyn en de lakrol. Goed spul eigenlijk: het dekt heel goed, droogt snel en kwa kleur is het identiek aan het originele zwart.

Afbeelding
Afbeelding

En dit geeft een eerste idee waar het naartoe gaat...

Afbeelding

Het zwart rond de tekening van het kabinet heb ik eveneens met kastjeslak en een platte retoucheborstel overschilderd. Het is dus pikzwart en de "overdruk" van dat goud is helemaal weg. Alles krijgt nog 2 tot 3 lagen matte 2-componenten lak met schuursessies tussenin, voor een volledig vlak en egaal resultaat.

Wordt dus vervolgd...
P

Plaats reactie