[FH] Stay away from the clock!

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door HarrieD » 08 dec 2014, 07:22

En het speelveld is weer terug van de voorlaatste sessie. Het resultaat is echt verbluffend, elke keer verbaas ik me weer over het feit dat mijn hoofd keihard staat te schreeuwen dat er nooit meer wat terecht kan komen van het speelveld. Maar nadat het bij mijn spuitvrienden is geweest zijn alle kleuren weer terug.

Pics:

Klok:
Afbeelding

Het geel:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Klok nogmaals: hoe mooi is dit eigenlijk geworden zeg. Na het verwijderen van het mylar zag ik dit even niet zitten, maar voor zover mogelijk zijn alle inserts bewaard gebleven zonder al te veel moeite. De zwarte omlijning was veel werk om uit te snijden, maar het resultaat mag er best zijn:
Afbeelding

Superdog, ook hier zijn de kleuren en het zwart weer prachtig terug gekomen. Er is niets meer te zien van de "scheur" tussen insert en speelveld.
Afbeelding


Dan heb ik nog even tijd gehad om de apron op te knappen. Hiervoor heb ik een decal gekocht, en hoewel ik dit niet echt helemaal geweldig vind moet ik zeggen dat deze decal toch wel mooi van kwaliteit is. Hij is geplakt met de nat methode. Dit viel me erg mee achteraf gezien.

Afbeelding

Na het schuren heb ik er een laag primer op gespoten (motip), daarna 4 lagen zwart (motip semi gloss)
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Tot zover weer een tevreden mens.
Laatst gewijzigd door HarrieD op 08 dec 2014, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door g94 » 08 dec 2014, 09:19

HarrieD schreef:Tot zover weer een tevreden mens.
en terecht :good:

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door Gottlieb collector » 08 dec 2014, 09:47

Dat wordt een proper kaske ;)

Gebruikersavatar
Stan
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 okt 2011, 14:23
Real name: Stan Wydooghe
Locatie: Belgium

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door Stan » 08 dec 2014, 10:35

Prachtig werk Harrie! Bedankt ook om dit hier zo in detail te posten. Ik ben benieuwd naar je opbouw.
SOP, FF LE, RUSH, Criterium 75 EM, GP, PF BMF (on order)

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door sake » 08 dec 2014, 10:37

Wordt echt mooi! Klasse
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door Baron Shadow » 08 dec 2014, 12:57

Super mooie kast, kan ook niet anders natuurlijk met mijn naamgenoot erin :lol:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door Mentara » 08 dec 2014, 14:45

Waw, das echt een mooi speelveld geworden. Tis echt ferm wat een goed afgewerkte clearcoat kan doen met een speelveld en de kleuren. :respect:
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door zwartepanter » 08 dec 2014, 18:33

Very nice!

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door spacecake » 08 dec 2014, 22:37

Looking good ! :clap:
Die apron vind ik heel mooi hoor...
Stickers is toch helemaal geen probleem..,zolang ze maar goed blijven zitten...!
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

JWV
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 nov 2014, 11:51
Real name: Jan-Willem
Locatie: The Netherlands

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door JWV » 09 dec 2014, 09:34

Wow, dat wordt erg mooi!
Leuk om dit proces zo te volgen :)
On a visit: TOM
Good friends: BSD

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door HarrieD » 11 dec 2014, 08:52

Thanks y'all :shock:

Muntdeur dan:

Afbeelding

En dit vind ik dan weer leuk. Er zat nog een gulden verstopt in het mechanisme van de muntdeur. Ik probeer me dan altijd de situatie te visualiseren van het tijdstip dat die gulden in de kast terecht komt.

Afbeelding

De deur is volledig uit elkaar geschroefd, gereinigd met dasty en wasbenzine en daarna licht opgeschuurd. Dan wordt er een dunne laag primer opgespoten (motip), en een aantal lagen zwart matte lak (ook motip). Resultaat zal ik uiteraard hier posten.
De metalen delen die in de tumbler passen zitten nu lekker tegen elkaar aan te schuren, de gulden heb ik er ook maar bij gemikt. De plastic delen zijn een kwartiertje in de ultrasoon geweest.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door HarrieD » 17 dec 2014, 08:02

Wat resultaten, het lampenbord ook schoongemaakt en gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door HarrieD » 17 dec 2014, 08:05

Afbeelding

Hmmmpf, nu plaats ik de foto's en zie dat de muntinvoer gewoon scheef zit. Vanavond maar even rechtzetten. Ze hebben wel recht gestaan overigens. :?:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
DimitriDC
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 okt 2014, 12:05
Real name: Dimitri
Locatie: Belgium

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door DimitriDC » 17 dec 2014, 09:56

Begrijpelijk als je eerst een karton "vin d'Alsace" moet leegdrinken :cheers:
In play : TZ , MM , STTNG, TAFG, IJ
Under (re)construction : 2x Bow And Arrow (EM), STTNG, TAF, Barb Wire, Monte Carlo, CBW

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door Baron Shadow » 17 dec 2014, 10:16

Hoe doe je dat spuiten van het lampen ord eigenlijk?
Plak je de lamphouders af ofzo?
De muntdeur ziet er ook netjes uit hoor.
Heb zelf een keer poten gespoten maar is toch nog best lastig om dat helemaal mooi te krijgen vind ik.
Kwam er ook later achter dat her en der de primer nog doorscheen ondanks dat ik ze een paar keer gespoten had.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
gawcol
Berichten: 562
Lid geworden op: 11 jan 2012, 01:58
Real name: David (Moorsele)
Locatie: Belgium

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door gawcol » 17 dec 2014, 12:24

Wow, wordt mooi!

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door HarrieD » 17 dec 2014, 15:48

Baron Shadow schreef:Hoe doe je dat spuiten van het lampen ord eigenlijk?
Plak je de lamphouders af ofzo?
De muntdeur ziet er ook netjes uit hoor.
Heb zelf een keer poten gespoten maar is toch nog best lastig om dat helemaal mooi te krijgen vind ik.
Kwam er ook later achter dat her en der de primer nog doorscheen ondanks dat ik ze een paar keer gespoten had.
De lamphouders kon ik mooi verwijderen van dit bord. Er bleven nog een socket of 6 achter omdat dit van die "erop nieten" sockets zijn. Hierin heb ik voor het spuiten oude defecte lampjes geplaatst en daaromheen plakband. Werkt perfect.

Afbeelding

Achterkant, met de sockets:

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door Baron Shadow » 17 dec 2014, 16:59

Bedankt voor de goede tip :clap:
Ziet er stuk strakker uit zo hoor.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door Cyanide » 04 jan 2015, 10:21

Mooi werk!

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door Cenobyte » 04 jan 2015, 15:53

Nog even een vraag over het airbrushen in het algemeen: als je een beschadiging gaat repareren d.m.v. airbrushen, spuit je dan altijd het hele deel wat dezelfde kleur is om kleurverschillen tussen wel en niet nieuw-gespoten delen te voorkomen? Dus met andere woorden: als je slechts een heel klein stukje moet bijspuiten, spuit je dan toch het hele deel of alleen de beschadiging?

En hoe bepaal je of de uiteindelijke kleur zoveel mogelijk lijkt op de originele kleur? Meng je alle kleuren zelf? Heb je daarvoor veel verschillende kleuren lak nodig? Ik zie mezelf al iedere dag naar de lakwinkel rijden omdat ik net de goede kleur niet heb :mrgreen:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

ronaldvg
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 sep 2014, 23:27
Real name: Ronald

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door ronaldvg » 04 jan 2015, 16:31

Beste kun je aaneengesloten stukken van dezelfde kleur helemaal opnieuw spuiten. Kleuren moet je zelf mengen, want al weet je de exact juiste kleur dan zit je toch nog met kleurverandering wat optreedt in de loop der jaren. Het beste kun je na het mengen een klein beetje verf op een doorzichtig stuk plastic verven (ik gebruik meestal oud verpakkingsmateriaal) en dan wachten totdat dit droog is en daarmee kijken of de kleur goed overeenkomt met het speelveld. Veel verf verkleurd namelijk ook nog tijdens het drogen. Met een stuk of 6 basiskleuren kun je eigenlijk alles wel mengen, behalve metalliek of fluorescent (daar zat ik met de TAF mee ;-) )

Zelf maak ik ook decals voor beschadigingen met de laserprinter en dan printen op zogenaamd waterslide papier. Na het printen gebruik ik blanke lak om een mooie spiegeling te krijgen en de toner in te sealen en daarna netjes uitknippen/snijden. Hele ingewikkelde decals snij ik met een snijplotter. Je krijgt dan een hele dunne decal die je in het water kunt leggen en daarna op de beschadiging kunt "schuiven" (vandaar waterslide papier). Ook bij dat systeem is het meeste werk de goede kleur vinden. Daarvoor heb ik wel sinds kort een spectrophotometer waarmee je de kleur veel makkelijker kunt bepalen mits je het speelveld in de buurt hebt.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door HarrieD » 05 jan 2015, 08:12

Resultaten cabinet:

Afbeelding

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door HarrieD » 05 jan 2015, 08:19

Cenobyte schreef:Nog even een vraag over het airbrushen in het algemeen: als je een beschadiging gaat repareren d.m.v. airbrushen, spuit je dan altijd het hele deel wat dezelfde kleur is om kleurverschillen tussen wel en niet nieuw-gespoten delen te voorkomen? Dus met andere woorden: als je slechts een heel klein stukje moet bijspuiten, spuit je dan toch het hele deel of alleen de beschadiging?

En hoe bepaal je of de uiteindelijke kleur zoveel mogelijk lijkt op de originele kleur? Meng je alle kleuren zelf? Heb je daarvoor veel verschillende kleuren lak nodig? Ik zie mezelf al iedere dag naar de lakwinkel rijden omdat ik net de goede kleur niet heb :mrgreen:
In mijn Tomcat thread staat een link naar een andere thread waarin wordt uitgelegd hoe kleur mengen werkt. Zoals al gemeld kun je inderdaad de kleur testen door deze aan te brengen op een stuk transparant plastic en dit te laten drogen. Ik doe het echter anders: laat wasbenzine op het speelveld lopen en breng de verf dan op een klein deel aan, zo kun je ook vergelijken. Als je dit doet zou ik dit alleen doen op een speelveld dat al een laag clearcoat ligt. Als de verf snel opdroogt kun je tijdens het wegpoetsen een zweem krijgen als je vaak de kleuren gaat testen. Even snel schuren naderhand verhelpt dat probleem ook weer.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door HarrieD » 20 jan 2015, 08:27

Voortgang:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder eigenlijk weinig te melden. Het cabinet is twee maal gespoten met motip lak. Daarna met 4 lagen eierlak beschermd tegen de elementen. Alle delen zijn getumbled, in de ultrasoon geweest of geschuurd. De geschuurde delen zijn voorzien van 2 lagen blanke lak ter bescherming.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

TRABBART
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mar 2014, 19:04
Real name: BART

Re: [FH] Stay away from the clock!

Bericht door TRABBART » 20 jan 2015, 09:07

Hoedje af voor dit geduldige werk,, fijn dat je dit deelt en dat kennis word samengebracht. ik leer hier veel bij,, zaken die ik op dezelfde manier zou aanpakken maar toch twijfels bij had,, zaken waar ik geen weet bij heb tot je ervoor staat.
als ik ooit nog een volgende kast koop ga ik enorm op het speelveld letten want ik heb niet de tijd en het geduld om zo diep te gaan restoreren, ik heb geluk met mijn cftbl dat deze zijn speelveld amper schade heeft,,, jouw restoratie mag werkelijk de naam restoratie dragen, , , , mooi werk. doe ze nooit weg , dit word een familiestuk denk ik :D

Plaats reactie