EPROMs for dummies

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: EPROMs for dummies

Bericht door HarrieD » 30 jan 2013, 10:53

O, bij de weg: Kristoff: perfect artikel! Ik heb vroeger tijdens stage veel gebruik gemaakt van een eprom programmer en dit artikel is dan ook zo enorm herkenbaar. Thanks man! :good:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: EPROMs for dummies

Bericht door HarrieD » 09 okt 2015, 07:11

Laatst een programmer gekocht en ik wilde even mijn ervaringen delen op dit forum. Dit omdat wellicht een aantal vragen kan beantwoorden die ik ook had en geen antwoord voor kon vinden via internet.

Ik heb dus via DX de volgende besteld: http://www.autoelectric.cn/EN/TL866_MAIN.html

50 euro verder, met USB en windows 8.1 64 bit support. Verder nog een uv-eraser gekocht (aliexpress, 15 euro) en 30 eproms voor 20 euro via aliexpress.

De brander heeft geen externe voeding nodig en brandt tot 21 volt, 25 volt is volgens mij niet beschikbaar.
Wat ik wel erg lastig vind is dat veel van mijn eproms (3 van de 4 tot nu toe) gewoon niet bekend is in de software. Je kunt ze wel zoeken en even kijken of je met die setting de eprom kunt lezen maar dit is niet optimaal. Maar dit is de prijs die je betaalt voor een cheap-ass oplossing. Op zich werkt het prima, maar het is even uitzoeken. Ik maak maar een excel lijstje waarin de equivalenten staan als referentie voor een volgende keer.

Al met al een tevreden mens, keywords voor mijn waren: goedkoop, windows 8/64, usb, 2764 t/m 27040 en goedkoop.

Een voorbeeld van mijn excel:

Ok Eprom in huis Eprom in programmer Aantekeningen
27C128-25 GI Microchip 27128
v 27256-20 GI Greenwich GR27256
v ST M27C512-12F1 ST M27C512
v TI TMS27128JL-25 NEC UPD27128
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: EPROMs for dummies

Bericht door flippers.be » 09 okt 2015, 08:10

Ook effe mijn ervaring - online vind je veel over de top853, die is populair maar al een ouder model..
Via AliExpress had ik dan een Top2008 gekocht, wat een recenter model is met USB. Was ongeveer 45 euro.

Probleem is dat die Top2008 ook al verouderd is en niet werkt onder Win7 x64 :(
Hier en daar lees je wel dat iemand het wel aan de praat gekregen heeft maar mij is het niet gelukt, krijg de drivers echt niet geinstalleerd.
Onder XP (virtuele machine) werkt het wel goed. Deze brander kan ook hogere voltages aan van oudere eproms.

Er zijn duizenden eproms bekend in de software maar niet overal staat het goed.
In de instellingen moet je kijken dat je de delay in milliseconden goed zet want die verschilt van eprom tot eprom (momenteel enkel met 2732 en 2764 getest). Moet je de datasheet van de fabrikant opzoeken en zien hoeveel ms die eprom specifiek nodig heeft..

De software en modellen zijn te vinden op http://www.topwin6.com
Spijtig genoeg checkt de software welke versie je brander is, recentere software kan je niet gebruiken op een oudere brander zoals de top2008 :(

Wil je zoiets kopen dan best ineens de TOP2013 of TOP3000 kiezen want die werken blijkbaar wel onder recente windows versies..

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: EPROMs for dummies

Bericht door Vic » 09 okt 2015, 21:00

Even mijn recente ervaringen delen.

De willem gq-4x heb ik nu een paar jaar en deze is prima geschikt voor oudere eproms (met vpp25V)
Uiteraard slikt hij niet alles zoals alle programmers.

Daarnaast gebruik ik ook een tl866a, slikt ook niet alles maar is verder een wereld ding voor de prijs. hij doet maar 21v Vpp dus heel oude Nmos eproms gaat niet maar doet naast programmen ook logic ic tests en zelfs enkele Sram ic testen, heel handig.

Met deze 2 bovenste programmeurs lukt nagenoeg alles. de ic config file/instellingen moet je soms wel aanpassen volgens de datasheet.

Een externe voeding is vaak nodig bij oudere eproms, een 5v PC USB poort kan namelijk niet de stroom leveren die nodig is om oudere eproms te programmen.

gr,
Vic
I knew I should have brought another t-shirt

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: EPROMs for dummies

Bericht door sake » 10 okt 2015, 08:13

Mooi artikel!

Voor het verwijderen van ic's is een ic trekker geen overbodige luxe. Kans op beschadigingen, kromme pootjes, etc is dan minimaal:

Afbeelding
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: EPROMs for dummies

Bericht door Kuroto » 24 nov 2015, 15:52

Ik ben de trotse eigenaar van een TOP853 en een GQ-4X.
Van beide ben ik heel content, en degene die ik niet kan branden met de 853 kan ik wel met de GQ-4X branden, en vice versa :)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Plaats reactie