Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door g94 » 29 aug 2011, 12:40

Ik moest wat Mylar verwijderen van mijn AFM speelveld (jaja, ooit wil ik mijn AFM in orde zetten, en vermits ik een apart speelveld heb restaureer ik dat op voorhand) en heb mijn dochter gevraagd wat foto's te maken. Ik heb immers al regelmatig de vraag zien gesteld worden.

Er bestaan verschillende methodes, ik doe het met een haardroger: dat blijkt heel gemakkelijk en gaat heel snel. Ik heb wel enkel ervaring met diamondplate (of gelakte speelvelden): TZ, AFM, MB, DM, IJ, DW, TS, WH2O, Sopranos. Ik heb geen weet of dit veilig kan toegepast worden op oudere speelvelden maar volgens wat ik gelezen heb zou dat toch een delicatere operatie zijn aan de inserts. Wie andere methodes gebruikt, of ervaring heeft met oudere speelvelden, pls vul aan!

Benodigdheden:
- een vrouw (of tenminste: haar haardroger)
- fijn palletmesje
- wasbenzine

Stap 1: met de haardroger de mylar opwarmen, na een 5-tal seconden kan je gemakkelijk het palletmesje onder een rand schuiven en daarna ga je langzaam naar boven. Je hoeft helemaal geen kracht uit te oefenen, het komt vanzelf los door de warmte. Zo'n slingshot duurt hoop en al 20 seconden. Ik zorg er wel voor enkel horizontaal te trekken om te vermijden dat de clearcoat zou loskomen van inserts (vermits inserts glad zijn is de hechting van de originele clearcoat immers minder dan op de houten delen).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Idem in de bumper area:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ai, het insert komt los alhoewel ik heel voorzichtig en langzaam te werk ga en amper druk uitoefen. Maar ik heb nog nooit anders meegemaakt op deze plaats. Wellicht omdat het speelveld hier tussen de bumpers echt wel afziet. Op zich is het niet erg dat het hier loskomt, het is toch niet bedrukt. En beter dat het nu loskomt, dan achteraf...

Afbeelding

Stap 2: Lijmresten verwijderen, ook dat gaat heel gemakkelijk. Even besprenkelen met wat wasbenzine en een 10-tal seconden laten inwerken. Daarna kan je met de vinger de lijm loswrijven. Die begint dan samen te kleven tot balletjes die je zo wegveegt.

Afbeelding
Afbeelding

5 minuten later...

Afbeelding
Afbeelding

Het enige waar je echt moet opletten zijn de inserts. Wie goed kijkt zal zien dat de vernis aan de rand van de 5 way combo insert lichtjes gelost heeft. In dit geval is dat niet erg omdat ik ze toch allemaal ging vervangen (er zijn er 2 beschadigd), maar in andere gevallen is dat toch beter te vermijden door voorzichtig genoeg te zijn.

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door Cedric » 29 aug 2011, 15:51

Cool, binnen kort weer een nieuwe restauratie projet 8-) Merci Pascal :good:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door zwartepanter » 29 aug 2011, 19:24

Tof topic Pascal, toch ff 2 bedenkingen van mij, persoonlijk hé ;) :

1. Ik heb dat vorig jaar voor de éérste maal geprobeerd op mijn MB, mét haardroger, daarna met freezespray. Dit laatste vond ikzelf makkelijker, eerste methode waren mijn vingers serieus "aangebrand" :madman: .

2. Die lijmresten zijn hatelijk! Idd, balletjes, maar ik kon ze niet zomaar eventjes "opvegen", was een lastig hels karweitje... Wat gebruik jij daarvoor, droog doekje...? Want bij mij duurde dat zéér lang eer ik ze weg had. :(

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door Cedric » 29 aug 2011, 19:50

Om lijmresten weg te krijgen gebruik ik wel eens Inothec bound and seal remover, maar ik weet niet of die geen silicone bevat? Indien wel zal dit geen goed idee zijn om daar later met verf bezig te zijn :?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door g94 » 29 aug 2011, 23:15

zwartepanter schreef:Die lijmresten zijn hatelijk! Idd, balletjes, maar ik kon ze niet zomaar eventjes "opvegen", was een lastig hels karweitje... Wat gebruik jij daarvoor, droog doekje...? Want bij mij duurde dat zéér lang eer ik ze weg had.
Tiens. Ik heb nog al gelezen van mensen dat ze die lijmresten zo moeilijk wegkregen... Ik gebruik echt doodgewone wasbenzine, die ik aanbreng met wat keukenrol. Dan 10-tal seconden laten weken en dan kan ik dat zó met mijn vinger tot balletjes rollen. Zo'n slingshot bijvoorbeeld duurt echt nog geen minuut. :?

Ik heb daarom nog nooit de freeze spray methode geprobeerd, daar kan ik dus niks zinnigs over zeggen.

Gebruikersavatar
jay-jay
Berichten: 837
Lid geworden op: 14 aug 2011, 12:05
Real name: john van gemeren
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door jay-jay » 29 aug 2011, 23:44

g94 schreef:
zwartepanter schreef:Die lijmresten zijn hatelijk! Idd, balletjes, maar ik kon ze niet zomaar eventjes "opvegen", was een lastig hels karweitje... Wat gebruik jij daarvoor, droog doekje...? Want bij mij duurde dat zéér lang eer ik ze weg had.
Tiens. Ik heb nog al gelezen van mensen dat ze die lijmresten zo moeilijk wegkregen... Ik gebruik echt doodgewone wasbenzine, die ik aanbreng met wat keukenrol. Dan 10-tal seconden laten weken en dan kan ik dat zó met mijn vinger tot balletjes rollen. Zo'n slingshot bijvoorbeeld duurt echt nog geen minuut. :?

Ik heb daarom nog nooit de freeze spray methode geprobeerd, daar kan ik dus niks zinnigs over zeggen.
ik gebruik ook alleen een fohn, en daarna met wasbenzine ( of HG stickerverwijderaar ) werkt perfekt :!:
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door zwartepanter » 30 aug 2011, 08:46

Ik gebruik ook wasbenzine, daarna opvegen maar die balletjes blijven komen en kleven aan de keukenrol, die "neem" je niet zomaar in één keer op vind ik... natuurlijk mag je geen te grote stukken ineens doen... Strange? Afin binnenkort ga ik de complete mylar van de WW eraf halen (idd inserts gaan dan mee wss) en dan ga ik ook wat foto's nemen en mijn bevindingen neerpennen :) . Daarna decals erop en mylar, de rest (plastics, alle ijzerwerk...) ligt al 2 maanden klaar om terug te monteren... :oops: maar in de vakantie vind ik er de tijd niet voor = contradictio in terminis? :ugeek:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door g94 » 02 sep 2011, 18:17

Cedric schreef:Cool, binnen kort weer een nieuwe restauratie projet 8-) Merci Pascal :good:
hehe, ja maar AFM staat wel in een wachtrij hé. Eerst den deze... 8-)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door Cedric » 02 sep 2011, 19:27

g94 schreef:
Cedric schreef:Cool, binnen kort weer een nieuwe restauratie projet 8-) Merci Pascal :good:
hehe, ja maar AFM staat wel in een wachtrij hé. Eerst den deze... 8-)

Afbeelding
Ok dan maar he, als het dan toch niet anders kan... :D
ga danog lange duren? Kan nie wachte :whisling:

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door Da Chosen » 23 sep 2011, 14:21

Voor verwijderen van mylar gebruik ik "Innotec seal and bond remover". Hier ben ik opgewezen door een glaszetter die dit spul gebruikt om beschermplastic van glas af te halen.

Je begint zoals Pascal beschrijft met een föhn, een klein stukje moet los zitten. Vanaf daar spuit je telkens de vastzittende rand in met seal and bond remover waarvan de lijm weeig wordt. Daarna trek je langzaam de mylar los. Na verwijderen van de mylar nog wat extra op de lijm spuiten zodat het nog weeiger wordt en je kunt de lijm er zo met spatel vanaf vegen. Het spul tast alleen lijm aan en daardoor blijven de inserts en speelveld intact. Perfect spulletje hiervoor.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door Q » 23 sep 2011, 15:07

En waar kan je dat kopen ?
*** Q is good for you !! ***

Marijke B.
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 sep 2011, 18:16
Real name: Marijke
Locatie: The Netherlands

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door Marijke B. » 23 sep 2011, 21:04

Had ik eerder moeten weten;-)
o.a.
TAF gedaan met Fohn, pipet met alcolhol
ES met fohn was benzine icm HG stickerverwijderaar.

Het blijft een butklus :whisling:

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door Da Chosen » 28 sep 2011, 08:26

StevenQuintijn schreef:En waar kan je dat kopen ?
http://www.innotec.nl/nl/Webshop/Reinig ... er/16/213/

Zelf nooit op speelvelden zonder clearcoat gebruikt. Wel begrepen van een kennis dat hij het op een centaur had geprobeerd en dat het daar de lak niet aan heeft getast. Lijm wordt er heel week van en veeg je er zo af met een spatel.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door g94 » 29 sep 2012, 13:55

Bij mijn MM bleek de mylar heel hard te kleven en zelfs als ik die met de haardroger methode heel warm maakte kwam hij echt moeilijk los. Ik was gelukkig begonnen aan het stuk tussen de bumpers, maar ik was echt bang dat de bedrukking aan de inserts zou loskomen (bv rond de trolls) als ik zo hard zou moeten trekken. Dus heb ik de freeze spray methode geprobeerd...

VERGEET ALLES WAT IK HIERBOVEN OOIT OVER HAARDROGERS GESCHREVEN HEB! :oops:

Die freeze spray is gewoon de max. Voortaan doe ik het enkel nog op die manier. Het plastic komt als het ware los van de lijm, waardoor je dus totaal niet moet trekken. Dit is veruit de veiligste methode voor het artwork op het speelveld, en vooral de inserts.

Ik heb het exact gedaan zoals in deze video.


Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door vanlierde51 » 07 jun 2016, 20:50

https://www.lasaulec.be/InnotecSealandB ... er/A331825 is het goedkoopste winkel voor deze product! Transport is maar 4eur.
Juist 2 bussen besteld om op mijn DE Playboy 35th te testen....zullen wel zien wat het waard is.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

captainpinball
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 mar 2014, 15:08
Real name: michel
Locatie: The Netherlands

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door captainpinball » 09 jun 2016, 20:12

Even nog een opmerking met betrekking tot de "bolletjes" lijm die achterblijven.
Heb een tijdje geleden de mylar van een policeforce verwijderd(jaja). :D
Heb daarna de lijm zacht gemaakt en tot bolletjes gevreven,en daarna wat bakpoeder eroverheen gewreven :shock:
Gevolg is,dat de lijm niet meer plakt,en je de bolletjes op kunt zuigen met een stofzuiger.
Werkte bij mij perfect :good:
Daarna natuurlijk wel het speelveld weer opgeschoond met terpentine.
Momenteel in bezit:Bally truckstop,hook,Batman d.e,ghostbusters.virtual pinball project(roadshow)
Vertrokken :bally ro-go,blackwater 100,pack man,bugs bunny birthday ball,neo geo,demolition man,turtles,Batman forever,Royal rumble,Black Rose.no fear,star wars d.e police force,hardbody.potc,sm red.stern i.j.flintstones

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door HarrieD » 09 aug 2016, 10:48

captainpinball schreef:Even nog een opmerking met betrekking tot de "bolletjes" lijm die achterblijven.
Heb een tijdje geleden de mylar van een policeforce verwijderd(jaja). :D
Heb daarna de lijm zacht gemaakt en tot bolletjes gevreven,en daarna wat bakpoeder eroverheen gewreven :shock:
Gevolg is,dat de lijm niet meer plakt,en je de bolletjes op kunt zuigen met een stofzuiger.
Werkte bij mij perfect :good:
Daarna natuurlijk wel het speelveld weer opgeschoond met terpentine.

Euhm terpentine??? Terpentine lost de verf op, je bedoelt waarschijnlijk wasbenzine!!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

captainpinball
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 mar 2014, 15:08
Real name: michel
Locatie: The Netherlands

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door captainpinball » 12 aug 2016, 08:03

Oeps,bedoelde inderdaad wasbenzine inderdaad :oops:
Momenteel in bezit:Bally truckstop,hook,Batman d.e,ghostbusters.virtual pinball project(roadshow)
Vertrokken :bally ro-go,blackwater 100,pack man,bugs bunny birthday ball,neo geo,demolition man,turtles,Batman forever,Royal rumble,Black Rose.no fear,star wars d.e police force,hardbody.potc,sm red.stern i.j.flintstones

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door HarrieD » 12 aug 2016, 13:32

g94 schreef:
Cedric schreef:Cool, binnen kort weer een nieuwe restauratie projet 8-) Merci Pascal :good:
hehe, ja maar AFM staat wel in een wachtrij hé. Eerst den deze... 8-)

Afbeelding
Heb die vraag een tijd geleden al eens willen stellen. Hoe heb je dit uitgesneden eigenlijk? Het ziet er zo superstrak uit, dat krijg ik nooit voor elkaar, met de beste wil van de wereld niet.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door g94 » 13 aug 2016, 13:24

Ik snij alles doorheen een loupe. Zo kan ik scherper uitsnijden dan met het blote oog kan gezien worden.

Je hebt me dat blijkbaar al eens gevraagd... Oud topic gevonden ;)
http://www.flipperforum.be/viewtopic.ph ... =25#p19828

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door HarrieD » 13 aug 2016, 13:57

g94 schreef:Ik snij alles doorheen een loupe. Zo kan ik scherper uitsnijden dan met het blote oog kan gezien worden.

Je hebt me dat blijkbaar al eens gevraagd... Oud topic gevonden ;)
http://www.flipperforum.be/viewtopic.ph ... =25#p19828
Klopt, die vraag was toen ikzelf nog niet de airbrush had gevonden als tooling. Als ik nu een paar jaar verder kijk zie ik dat ik veel van jouw restauraties voor een groot deel hetzelfde doe -en dat bevalt me prima- maar zo'n tekst uitsnijden zie ik echt als een zeer grote uitdaging. Zo strak is echt zeer lastig en ik vroeg me echt even af of je deze had laten snijplotten. Vandaar mijn vraag.

Maar dat je dat nog wist zeg. :)
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door g94 » 13 aug 2016, 14:11

HarrieD schreef:Maar dat je dat nog wist zeg.
haha, neen ik wist dat niet meer. Maar ik herinnerde me dat ik ooit een foto van de loupe had geplaatst, en zo ben ik erop gebotst.

Maar blijkbaar was het nog een andere die ik bedoelde, nl in mijn AFM topic:

Afbeelding
Afbeelding

Geef toe: zo is het al veel minder moeilijk ;)
P

Gebruikersavatar
RO.b
Berichten: 501
Lid geworden op: 25 jul 2012, 13:45
Real name: Rob Breyne
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderen van Diamondplate speelveld

Bericht door RO.b » 14 aug 2016, 15:31

g94 schreef:Geef toe: zo is het al veel minder moeilijk ;)
Edward.gif
Edward.gif (123.64 KiB) 18827 keer bekeken
Gezocht: Stern eind jaren '70 - begin '80. Alle hulp welkom!

Plaats reactie