Neo Geo 6 slot

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van arcadekasten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hairy Otter
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:08
Real name: Noel Ramakers
Locatie: Belgium

Neo Geo 6 slot

Bericht door Hairy Otter » 02 jun 2013, 07:33

Mijn neefje kocht voor zijn gameroom een Neo Geo kast. Voor een prikje, maar in afgeleefde staat.

Na eerst wat kleine technische reparaties werd het tijd om wat aan het uiterlijk te doen. De kast op zich valt mee voor zijn leeftijd, maar het controlepaneel heeft betere tijden gekend. Er zat een aluminium plaat overheen die met de nodige graffiti bekrast was. Echt geen zicht dus die moest eraf. Maar toen werd dit zichtbaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:puke:

Niet te redden dus.

Dan maar van scratch beginnen. De schroeven waarmee de joysticks en de bevestigingshaken vast zaten vond ik ook geen mooi zicht dus die wilde ik dan ook wegwerken.

Dan in illustrator een duplicaat van de sticker gemaakt. Om het origineel zo dicht mogelijk te benaderen heb ik het achtergrondraster opgebouwd uit allemaal losse cirkels om zo de hoek en de lpi (het aantal lijnen per inch).
Met dit resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Als we dan toch bezig zijn ook maar een pauze knop bijgeplaatst, zoals te zien op bovenstaande afbeelding.
Niet origineel, maar super handig als de telefoon gaat.

Ook het moederbord kon wel wat tlc gebruiken zo te zien:

Afbeelding

Na een goede schrobbeurt met tandenborstel en handzeep:

Afbeelding

Nu kan hij de kast met trots zijn kast laten zien.

Een volgend project is de marque verlichting. Deze zou normaal de game moeten verlichten wat op dat moment aan het spelen is, maar de EL panel ontbreekt. Maar zelfs als die er nog zou zijn was deze inmiddels uitgebrand zoals de meeste van zijn soortgenoten. Maar project bespreek ik wel in een volgend topic.

Groetjes Hairy Otter.
I fix stuff myself, just to prove to myself I can.

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door Jiggy » 02 jun 2013, 08:36

Zo netjes/knap hoor! Benieuwd naar de rest straks!

Print/druk je die stikkers zelf, of laat je dat ergens doen?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door g94 » 02 jun 2013, 08:56

Sjiek gedaan. Da's gewoon als nieuw :wtf: :good:

Een goed idee om die rasterpunt na te bootsen met aparte cirkels. Ik geloof wel dat je in Photoshop wel zo'n halftone raster kan bekomen via het pixelate filtermenu.

Gebruikersavatar
Hairy Otter
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:08
Real name: Noel Ramakers
Locatie: Belgium

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door Hairy Otter » 02 jun 2013, 16:17

@ Jiggy:
het ontwerpen van deze stickers doe ik altijd zelf. Het printen doet een vriend van mij. Hij heeft een drukkerij. Hier beschikken we naast een aantal offset persen, over een inktjet plotter en een snijplotter.
g94 schreef:Een goed idee om die rasterpunt na te bootsen met aparte cirkels. Ik geloof wel dat je in Photoshop wel zo'n halftone raster kan bekomen via het pixelate filtermenu.
De optie in photoshop geeft een raster in CMYK tenzij je in grijstinten werkt, maar dan is de kleur van de punten zwart. Deze moet je dan omzetten naar de juiste kleur. Maar als je zo'n formaat aan een redelijke resolutie wil maken is het bestand nogal groot (160MB tegenover 32MB in vector). Met zulke grote bestanden bestanden heeft de RIP het nogal moeilijk. Een RIP is een Raster Image Processor die de beelden omzet in een spuitbaar patroon. Bij bitmap bestand moet hij de pixels allemaal omzetten naar de juiste resolutie, hierdoor heb je bij verloop rasters en halftonen ook nog eens kans op een moiré effect. Bij een vector bestand hoeft hij nergens rekening mee te houden en kan hij het beeld rechtstreeks in de juiste resolutie opbouwen. Dit gaat dan ook veel sneller.
I fix stuff myself, just to prove to myself I can.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door zwartepanter » 02 jun 2013, 19:44

Nice!

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door HarrieD » 07 jun 2013, 12:32

Erg mooi, dit moet ik met mijn Neo Geo ook nog gaan doen. Alleen gebrek aan kennis van Photoshop en Illustrator.... zucht.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door MeesterPieter » 07 jun 2013, 21:23

mooi gefikst hoor

ter indicatie, hoe lang doe je er nu over om zoiets na te maken in illustrator / photoshop tot je een printbaar bestand hebt?
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
Hairy Otter
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:08
Real name: Noel Ramakers
Locatie: Belgium

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door Hairy Otter » 09 jun 2013, 14:47

@MeesterPieter
Dit varieert nogal. En ik hou de tijd niet zo in de gaten als ik aan het hobbyen ben :whisling: . Maar reken toch maar op een 10 tal uren voor deze. Het uitzoeken hoe ik het raster kon imiteren heeft een tijdje geduurd.
Veel tijd gaat ook op aan het zoeken van de juiste lettertype's en logo's. Verder zijn er een aantal proef printjes nodig want op een scherm ziet het er altijd anders uit.
I fix stuff myself, just to prove to myself I can.

PascalP
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 apr 2015, 13:18
Real name: Pascal Peulen
Locatie: The Netherlands

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door PascalP » 22 apr 2015, 09:21

Ziet er netjes uit!

Ben zelf ook aan het rondkijken voor deze zelfde kast en hoop dat hij net zo strak is/wordt als deze!
Zou er graag meer foto's van zien.

Gebruikersavatar
Hairy Otter
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:08
Real name: Noel Ramakers
Locatie: Belgium

Re: Neo Geo 6 slot

Bericht door Hairy Otter » 22 apr 2015, 18:29

Hallo PascalP,
succes met je zoektocht, en mocht het nodig zijn heb ik het PDF bestand hier nog. Wat de foto's betreft, hiervan heb ik verder weinig interessante foto's.
Hieronder de kast zoals ze gekocht is:
Afbeelding

De linkse is natuurlijk de MVS NEO GEO. De rechtse is een mame-kast die ik zelf heb gebouwd "from scratch"
I fix stuff myself, just to prove to myself I can.

Plaats reactie