Moeilijkheid reparatie flipperkast

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Emilvdp
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2017, 02:57
Real name: Emil van de Par

Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door Emilvdp » 19 jul 2018, 08:29

Holaa,

Iedere zomer wanneer ik een flipperkast tegenkom op vakantie begint het weer te kriebelen dat kk toch echt wel heel graag een flipperkast wil. Echter als student is een beetje een leuke flipperkast dit echt niet te betalen...
Nu lees ik vaker op dit forum dat men aanraad gewoon een goedkope kapotte flipperkast op de kop te tikken en deze zelf te repareren. Mijn vraag was echter hoe moeilijk is dit?
Is het zo als je een beetje moeite hierin steekt dat het best te doen is? Ook als je een totale leek bent in het repareren van flipperkasten/in elektrische dingen in het algemeen?
Daarnaast een vraag over hoe weet je welke flipperkast nou echt te redden valt en welke gewoonweg kapot is en niet meer te reageren?

Alvast bedankt voor de reacties! Mocht dit topic beter vallen onder reparaties, dan excuses hiervoor! Ik was al aan het twijfelen onder welke ik dit moest plaatjes

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door g94 » 19 jul 2018, 09:57

Emilvdp schreef:...een totale leek bent in het repareren van ... elektrische dingen in het algemeen?
Alles is te doen en te leren. Velen gingen je voor. Maar...

... als je er echt niks van kent of als je helemaal nieuw bent in deze hobby, dan zou ik toch aanraden om als eerste kast eerder een werkende kast te kopen. En stapgewijs zal je steeds meer vertrouwd geraken met de werking ervan. Op zich is de werking van een flipperkast te begrijpen als een aaneenschakeling van vele kleine werkende componenten die samen één geheel vormen. De meeste kasten zijn oude toestellen die allang de geplande levensduur hebben overschreden. Er hapert dus regelmatig wat aan, dat is normaal. Meestal blijkt er dan een probleem met één van die kleine componenten te zijn waardoor ook het geheel niet meer naar behoren werkt.

Sommige problemen zijn simpel op te lossen (een lampje vervangen, een draadje terug vast solderen). Andere problemen dan weer super ingewikkeld voor een leek (electronica problemen vooral dan), maar gelukkig is er Flipperforum voor hulp. Gelukkig maar. Wat zou het leven zijn zonder Flipperforum... :)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door Richard Baan » 19 jul 2018, 11:21

Emilvdp schreef:Nu lees ik vaker op dit forum dat men aanraad gewoon een goedkope kapotte flipperkast op de kop te tikken en deze zelf te repareren. Mijn vraag was echter hoe moeilijk is dit?
Is het zo als je een beetje moeite hierin steekt dat het best te doen is? Ook als je een totale leek bent in het repareren van flipperkasten/in elektrische dingen in het algemeen?
Nee. Helaas.
Dat is het nu juist: als je een kapotte kast koopt dan is die goedkoop omdat niet iedereen dat zomaar kan repareren.

Iedereen kan de simpele dingen wel (leren) repareren. Maar dan is de kast ook niet goedkoop. Een kapot lampje maakt een kast niet goedkoper. Een kast die niet opstart is doorgaans wel goedkoper. Maar dat repareert niet zomaar iedereen.

Immers: als een verkoper er meer voor kan krijgen door een reparatie die hij snel even doet zal hij dat niet laten.

Als je interesse hebt over de werking van een flipperkast: zie mijn onderschrift. De techniek staat voor niets was in origine een serie artikelen voor de Spinner, het blad van de NFV. Ik heb daar voor elk onderdeel wat tekst en uitleg over gegeven waarmee een leek een heel eind op weg zou moeten kunnen komen.
Lees het eens door, misschien heb je er wat aan.

En ik heb begrepen dat bij de NFV ook wel eens een cursus wordt gegeven, in het clubhuis staan ook aardig wat kasten waar die cursus misschien onderdeel van zijn. (praktijk bij de theorie)

Iig veel succes gewenst.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Emilvdp
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2017, 02:57
Real name: Emil van de Par

Re: Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door Emilvdp » 19 jul 2018, 18:07

Dank voor jullie reacties. Als ik het uit jullie reacties opmaak is het niet gigantisch slim om zomaar een kapotte kast te kopen zonder verder iets over de techniek van een flipperkast te weten...
Jammer, dan zal ik maar moeten sparen voor n werkende en daarmee mijn kennis vergroten.
Toch bedankt nogmaals!

xenna
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2018, 18:57
Real name: Peter

Re: Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door xenna » 19 jul 2018, 18:42

Richard Baan schreef: Als je interesse hebt over de werking van een flipperkast: zie mijn onderschrift. De techniek staat voor niets was in origine een serie artikelen voor de Spinner, het blad van de NFV. Ik heb daar voor elk onderdeel wat tekst en uitleg over gegeven waarmee een leek een heel eind op weg zou moeten kunnen komen.
Lees het eens door, misschien heb je er wat aan.
Bedankt voor die handleiding, Richard. Ik was hem eerder al eens tegengekomen en hij is echt heel nuttig en ook nog eens goed geschreven!

Grt. Xenna

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door Baron Shadow » 19 jul 2018, 21:21

Emilvdp schreef:Dank voor jullie reacties. Als ik het uit jullie reacties opmaak is het niet gigantisch slim om zomaar een kapotte kast te kopen zonder verder iets over de techniek van een flipperkast te weten...
Jammer, dan zal ik maar moeten sparen voor n werkende en daarmee mijn kennis vergroten.
Toch bedankt nogmaals!
Zeker niet omdat er ook nog verschil is in techniek.
Dus ook dat scheelt want daar zit ook nogal wat verschil in.
Dus hangt er ook vanaf wat voor flipperkast met welke techniek je leuk vind.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door flippers.be » 21 jul 2018, 07:42

wat g94 zegt. best beginnen met een werkende kast, tenzij je echt veel van electromechanica kent.
van een werkende kast kan je leren hoe ze ineen steekt en hoe alles werkt
een kapotte kast is kapot en dan is het veel moeilijker om uit te begrijpen hoe het zou moeten werken en waar de fout kan zitten

hangt allemaal van het probleem af en het type (mechanisch/electronisch)
maar er worden weinig flippers aangeboden waar het maar een klein probleempje is

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door Baron Shadow » 21 jul 2018, 12:37

Mocht je aan Electro Mechanische kasten willen beginnen kan ik het boek van Henk de Jager aanbevelen.
Em’ers zijn in ieder geval ook wat goedkoper om mee te beginnen maar goed is natuurlijk wel andere techniek.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Emilvdp
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2017, 02:57
Real name: Emil van de Par

Re: Moeilijkheid reparatie flipperkast

Bericht door Emilvdp » 23 jul 2018, 08:52

Nogmaals dank allenvoor de reacties!

Plaats reactie