DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Heb je een herstelling of reparatie te doen? Anderen gingen je voor...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Bericht door MeesterPieter » 26 mei 2020, 06:08

Omdat ik voor mijn zelfbouw project toch wat sneller een tipper nodig had als gedacht heb ik er zelf een gebouwd

qua frame heb ik gespiekt bij de 3d printers die met alu frames behoorlijk stevig worden gemaakt.

zogenaamde aluminium extrusion profielen, leek me goed om een mooi lichtgewicht frame te maken wat ook eenvoudig demontabel is. Bovendien is het goedkoop, ik was rond de 60 euro kwijt
bovendien kun je alles exact op maat bestellen, waardoor je weinig tot niks hoeft te zagen, enkel in elkaar schroeven.

enige wat niet standaard te bestellen is is is het draaipunt, deze heb ik 3d geprint waardoor ik het speelveld in verschillende hoeken eenvoudig goed vast kan zetten.

ik heb zelf profielen van 2020 aluminium gebruikt, wat opzich sterk genoeg is als je de hoeken juist op elkaar zet zoals in mijn voorbeeld, als je de hoeken niet op elkaar zet merk je toch dat het materiaal wat teveel tordeert, mocht je het anders in elkaar willen zetten dan kun je wellicht beter een maat dikker pakken, 3030 of 4040 bijvoorbeeld.
voor mij is klein en lichtgewicht juist een voordeel, en op de juiste manier in elkaar gezet is het sterk genoeg

als verankering heb ik M5x12 hamermoeren met revetmoeren gebruikt , let op dat je de grotere 2028 beugels gebruikt en niet de kleinere, want die passen niet goed met M5 bouten omdat ze te dicht in de hoek zitten om goed aan te draaien

voor de beugel van het draaipunt moet je iets langer bouten hebben M5x20 o.i.d.

Afbeelding

Hierbij wat je nodig hebt om er zelf een te bouwen:

Afbeelding

rood, 6 stukken van 30cm
geel 2 stukken van 56cm
paars 2 stukken van 130cm (Ik gebruik een houten bord van 122cm lang, een normaal speelveld is korter, je kunt deze iets van 6 a 8 cm langer als je eigen speelveld pakken
groen 2 stukken van 60cm (mijn bord is 60cm breed, je kunt de breedte van je speelveld pakken)
blauw 4 stukken van 10cm (hier leg je je speelveld op, kijk qua lengte of je hiermee bij bestaande gaten kunt komen boven en onder, of gebruik kleine lijmtangen)

het draaipunt wat ik in 3d gemaakt heb kun je hier vinden: https://www.thingiverse.com/thing:4394879
ik heb gebruik gemaakt van een m6 schuifmoer en een korte m6 bout

het is geen perfect makkelijk draaipunt maar het werkt goed

als je het simpeler wilt maken kun je natuurlijk gewoon een 6mm gat boren in de bovenste rode balk en de groene balk zoals je in het kleurenschema ziet, dan moet je alleen nog even wat maken om hem netjes in een juiste hoek vast te zetten.

wellicht heeft iemand er iets aan, gr Pieter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Bericht door flippers.be » 26 mei 2020, 08:40

Bedankt om dit in detail te beschrijven.
Ziet er mooi en heel bruikbaar uit.
De meeste tippers zijn nogal heel groot, deze kan je na gebruik in kleine stukken demonteren, dat is ook handig voor wie weinig plaats heeft :)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Bericht door Richard Baan » 26 mei 2020, 18:42

Laatst op het nfv forum iemand die met 8 lijmklemmen zoiets had. Op elke hoek 1 en dan aan weerszijden. Wel zelf omdraaien. Maar de lijmklemmen kun je ook voor andere dingen gebruiken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Bericht door MeesterPieter » 27 mei 2020, 06:30

graag gedaan, ja je zou hem ook met lijmtangen op de hoeken vast kunnen zetten natuurlijk,
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Tatanka1961
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:10
Real name: Guy
Locatie: Belgium

Re: DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Bericht door Tatanka1961 » 18 jul 2020, 15:10

Ziet er idd heel netjes uit.
Maar ik heb toch een beetje bedenkingen hoe stevig/stabiel het gaat zijn wanneer je er een volledig speelveld inhangt met alles op en aan?

Ik heb er zelf ook aan gedacht om dit soort profielen te gebruiken, maar heb uiteindelijk toch een rotisserie gemaakt in staal. Op een dagje alles gezaagd en in elkaar gelast:

Afbeelding

Het is dus een 'extensie' op mijn hydraulische heftafel. Dat maakt dat ik het makkelijk kan verplaatsen én in de hoogte instellen, wat ook wel handig is.

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Bericht door MeesterPieter » 21 apr 2021, 18:32

ondertussen heb ik er redelijk wat op en aan hangen, stevigheid van het frame is nog geen probleem.
draaimechanisme zou nog wat makkelijker kunnen, maar werkt verder prima

de volgende keer zou ik hem wel net wat hoger maken, maar dat is meer vanwege mn zelfbouw rommel, ik heb er nu een plaat onderliggen waar de transformatoren en de aansturing op zit, maar als ik die eronder laat zitten dan kan ik het speelveld nog maar voor een kwart of een derde draaien.

Afbeelding2020-10-12 13.21.50 by M P
Afbeelding2020-10-26 11.51.42 by M P



Back to the Future
Arduino zelfbouw project

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Bericht door aamjanssen » 05 jan 2022, 11:17

Misschien een kritische vraag, maar bij andere tippes kun je de lengte instellen. Deze lijkt vast te zijn?

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: DIY goedkope tipper/rotisserie licht en demontabel

Bericht door MeesterPieter » 07 jan 2022, 06:55

Je kunt de buizen iets naar boven monteren en wat uit laten steken als je hem kleiner wil
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Plaats reactie