Virtuele flipperkast

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
juliviarab
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2020, 18:14
Real name: Werner

Virtuele flipperkast

Bericht door juliviarab » 24 okt 2023, 15:59

Beste forumleden,

Ik weet niet goed of deze vraag hier gepast is, maar ik ga toch een poging ondernemen. Ik bezit een fantastische flipperkast, een earthshaker. Ik ben er zeker niet op uitgekeken, en vind het heel leuk om het spelletje te spelen. Maar meer en meer krijg ik de behoefte om ook andere kasten te leren kennen. Zo heb ik al googelend de virtuele wereld van de flipperkasten ontdekt. Als absolute leek wat betreft techniek, computertoestanden en dergelijke meer is het heel moeilijk om uit te maken wat er in deze virtuele wereld belangrijk is en waar er moet op gelet worden. Ik ben dus op zoek naar producenten van virtuele flipperkasten die naast de verkoop van zo’n toestel ook kunnen instaan voor het verdere up to date houden van zulk een kast. Ik ben er mij terdege van bewust dat een virtueel toestel een ‘echte’ kast niet kan evenaren, maar voor mezelf is het eerder het plezier om samen met de huisgenoten een leuke ontspannende hobby te kunnen beoefenen. Dus wie informatie heeft en die wil delen, ik hoor het graag.
Vriendelijke groet, juliviarab

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Virtuele flipperkast

Bericht door Cenobyte » 06 nov 2023, 10:07

Ik heb ooit een leuk informatief stukje geschreven wat nog wel actueel is:
https://cenobyte.blog/2020/12/11/virtuele-flipperkast/

Eigenlijk is het advies: hoe groter het budget, hoe realistischer de virtuele flipper en hoe meer lol je eraan beleeft.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

BigBangJoe
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 sep 2012, 23:40
Real name: Janick Pauwels

Re: Virtuele flipperkast

Bericht door BigBangJoe » 21 mar 2024, 19:24

Ik ben er wat laat mee, maar qua software zie ik twee mogelijkheden: ofwel Visual Pinball, ofwel Pinball FX.

Visual Pinball is gratis, en zowat alle mogelijke kasten zijn te vinden, MAAR je moet technisch wat onderlegd zijn in computers, je moet zelf de rom-files te pakken krijgen, je moet zelf elke individuele kast downloaden en op de juiste plaats installeren, je moet zelf een front-end installeren en onderhouden, enz enz. Er zijn wel installatiepakketten te vinden die zoveel mogelijk in 1 keer voor jou installeren, maar het blijft toch wel wat digitaal knutselwerk. Belangrijkste nadeel is dat de kwaliteit van de kasten heel erg verschilt, aangezien die gratis door de community gemaakt worden. Ook als er een nieuwe versie gemaakt wordt, komt die niet vanzelf op jouw virtuele kast. Ik heb ook al gehad dat nieuwe versies van de tables, of van Visual Pinball zelf, ineens problemen geven (crashes bijvoorbeeld).

Alternatief is Pinball FX. Dat is niet gratis, want een commercieel product, maar het voordeel is dat de kwaliteit altijd en overal in orde is, en ook updates rollen vanzelf (via Steam) binnen. Er is ook veel minder computerkennis nodig. Nadeel van dit spel is dat je enkel een beperkt setje van een 20-tal Bally/Williams kasten kan spelen (maar die zijn dan wel héél goed gemaakt), plus een hele resem niet echt bestaande kasten die ook leuk kunnen zijn, maar steeds verder van een echte kast verwijderd zijn. Niets van Stern, Sega of Data East, en niet eens alles van Bally/Williams. Wel de makkelijkst manier om met 1 druk op de knop een 20-tal kasten op je virtuele flipper te krijgen, en je verder geen zorgen te moeten maken over crashes of brakke kwaliteit.
Heb ik nu: TAF, Shrek, RFM, GnR LE, Dialed In, Godzilla Prem, Elvira HOH, Spider-Man
Ooit gehad: Airborne, Big Bang Bar, STTNG, Grand Prix, RS

Plaats reactie