g94 attacks the attack

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

g94 attacks the attack

Bericht door g94 » 29 apr 2012, 23:43

En voilà, we zijn weeral vertrokken. Of toch deels: de échte restauratie van mijn AFM doe ik pas na de zomer (eerst wil ik de MM doen). Maar ik heb al een lange tijd dit AFM speelveld liggen en de laatste dagen ben ik eindelijk begonnen aan de restauratie ervan. Het zal een project tussendoor worden, maar ik wil het tegen de zomer toch klaar hebben, zodat het voldoende zal uitgehard zijn tegen dat ik met de flipperkast zelf begin.

En ik zal weten wat gedaan, er is serieus wat schade op alle typische plaatsen. Een overzicht.

Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig geen schade tussen flippers, en ook de shooterlane valt best mee.

Afbeelding
Afbeelding

Wel insertschade aan de "return to battle" en aan de missies. Hier moeten nieuwe decals komen. Mylar onder de ball drop is beschadigd, en ook de bedrukking eronder zal moeten hersteld worden.

Afbeelding
Afbeelding

Overige inserts zijn ok, ook de steden zijn onbeschadigd. Helaas wel, zoals altijd, schade aan de stroke of luck inserts.

Afbeelding
Afbeelding

Maar dan...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ten slotte vuil en balsporen aan de bovenkant. Vooral de schade aan de schotel vind ik jammer, dat is een moeilijke herstelling met die fijne zwarte lijntjes...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De voorbereidende werken dan: mylar verwijderen en zoveel mogelijk het vuil wegschuren. Ik doe de eerste schuurbeurt altijd handmatig en voorzichtig met papier op een rubberen blokje zodat ik niet doorheen de diamondplate vernislaag zou schuren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarmee ziet het speelveld er al veel beter uit. Allez, bij wijze van spreken dan toch...

Afbeelding
Afbeelding

Volgende stap: schade aan scoop en onder de schotel herstellen. It's Isopon time...
Ik gebruik weer de Mantis protector als mal, omwikkeld met wat tape en plastic folie zodat hij gemakkelijk loskomt nadat de Isopon is uitgehard.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Herstelling paar dagen laten uitharden, dan in model schuren met dremel en plankjes waarop ik schuurpapier heb gekleefd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De insert decals dan. Ik vind de decals van Classic Arcades echte rommel. De tekening klopt dikwijls niet. Pure geldverspilling. Dus maak ik ze zelf.

Afbeelding
Afbeelding

Het probleem met nieuwe decals kleven is dat die transparanter zijn dan de originele vernis op de inserts. Ze zijn eerder transparant zoals de inserts bij Stern speelvelden. Dus als je maar sommige inserts vernieuwt met decals, dan zie je enorm het verschil met de andere. Daarom spuit ik eerst een heel fijn laagje quasi transparant wit boven de inserts. Het is heel weinig, maar juist genoeg opdat de nieuwe decals nét niet meer zo transparant zouden zijn, en het dus niet meer opvalt dat ze vernieuwd zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met decals er op ziet dat er dan zo uit.

Afbeelding

En daarmee kan het speelveld weg voor een eerste sessie clearcoat. Heel dik, zodat ik het goed kan effen schuren vooraleer met de airbrushretouches te beginnen.

Wordt vervolgd, maar op 't gemakske ;)
P

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: g94 attacks the attack

Bericht door Turalyon » 30 apr 2012, 00:03

Leuk, mooi gedocumenteerd ook weer :good: Ik ga het weer volgen :)
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Gebruikersavatar
Silverballgames
Berichten: 1086
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:10
Real name: Lieven Engelbeen
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: g94 attacks the attack

Bericht door Silverballgames » 30 apr 2012, 05:40

Miljaar... Ik zou eigelijk synchroon moeten meedoen met jou.
Ik heb ook een attack speelveld...

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: g94 attacks the attack

Bericht door wza1979 » 30 apr 2012, 07:43

Leuk leuk leuk. :clap:

Laat ik nu net ook een attack binnen krijgen deze week ..... dan kunnen we met zijn 3-en klussen :lol:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door zwartepanter » 30 apr 2012, 08:21

Drie? Vieren... binnenkort kan ik verderdoen! Die marsmannetjes zullen ni weten wat ze over zich heen krijgen met zoveel attacks van hieruit :mrgreen: . Bravo opnieuw Pascal! :clap:

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door Cedric » 30 apr 2012, 08:37

Allè daar gaan we weer, we gaan hier weer met volle spanning op de updates moeten wachten ! :puke:

Al weer goed begonnen Pascal zoals altijd :respect:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door diesel64 » 30 apr 2012, 08:45

Yes!

Goed bezig alweer. :good:

Ik volg dit topic met aandacht. Vooral de werkwijze met de decals interesseert me omdat ik dat ook ga moeten doen binnenkort. Twee vraagjes daaromtrent:

1) Op welk decalpapier print je dat?
2) Met wat soort printer? Is dat een gewone laserprinter? Ik zie toch wit op de inserts?

Keep up the good work!
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door Eric » 30 apr 2012, 08:48

Weer goed bezig :good:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door zwartepanter » 30 apr 2012, 08:49

Pascal heeft een speciale printer die wit kan drukken :love: .

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: g94 attacks the attack

Bericht door g94 » 30 apr 2012, 09:39

diesel64 schreef: 1) Op welk decalpapier print je dat?
2) Met wat soort printer? Is dat een gewone laserprinter? Ik zie toch wit op de inserts?
1) Die decal is een lange zoektocht geweest. Diegene die je kan kopen bij Schleiper en dergelijke is bijlange niet goed genoeg. Ik dacht op een zeker moment een goede kwaliteit decal te hebben gevonden (ergens een online shop in Duitsland) maar heb daar bij een vorige restauratie van een AFM speelveld een serieus probleem mee ondervonden. Het speelveld was helemaal klaar, gepolierd en al, en toen kwamen die decals weer los vanonder de clearcoat... :shock: :cry:

Afbeelding

Ik heb toen die decals opnieuw moeten uitsnijden en vervangen door betere (en dan opnieuw opvullen met clearcoat, opnieuw opschuren, opnieuw lakken etc... wat een gigantisch tijdverlies). Nu gebruik ik decals van het merk Oracal, serie 640. Het is een soort mat vinyl. Het goeie eraan is dat die in het begin maar matig kleeft (je kan dus herpositioneren), maar na enkele uren kleeft die keihard. En doordat het vinyl mat is hecht de bedrukking beter, en de clearcoat ook denk ik dan.

2) De sint heeft me inderdaad eens een ALPS MD 5000 printer cadeau gedaan. Hij had die tweedehands op Ebay gevonden. Die printer wordt al vele jaren niet meer gemaakt (dateert van de windows 2K periode, ik heb hele toeren moeten uithalen om hem met windows XP te laten draaien...). Het typische aan deze printer is dat hij met een soort cassetjes werkt waarop de inkt zit (dus geen gewone inktpatronen). En die cassetjes bestaan behalve CMYK ook in wit, goud, zilver, ...

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door diesel64 » 30 apr 2012, 16:20

Merci voor de info, Pascal. :good:

Ah, jij hebt zo'n Alps printer. Die ken ik. Ook ooit eens naar gezocht, maar niet gevonden.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: g94 attacks the attack

Bericht door g94 » 01 jun 2012, 19:46

Een mini-update speciaal voor Kristof eigenlijk. Ik heb vanmiddag mijn AFM speelveld teruggehaald van bij mijn carrossier. Ik heb snel wat foto's gemaakt om te tonen hoe dik hij die clearcoat wel legt. Ik denk echt dat je bij je Motordome veel meer vernis mag gebruiken.

Dit is de 2de sessie clearcoat (een sessie bestaat uit 3 lagen heeft hij me ooit gezegd, met korte droogtijden ertussen, geen idee of hij het speelveld in de droger steekt). Na de eerste waren er nog enorm veel gleuven rond inserts, en was op sommige plaatsen de vernis helemaal in de blankgeschuurde onbedrukte plaatsen ingedrongen. Het was onmogelijk om het vlak na 1 sessie genoeg te krijgen voor de airbrushretouches.

Maar zoals je kan zien is het nu wel omzeggens vlak. En ook de shooterlane komt goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kleine gleufjes die nu nog rond sommige inserts zitten, die zullen zeker verdwenen zijn na het vlakschuren (maar eerst nog wat laten uitharden). En dan kan ik aan de airbrush retouches beginnen...

P

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door diesel64 » 01 jun 2012, 20:07

Merci voor de update, Pascal. Ziet er weer prachtig uit. :good:

In verband met de dikte: ja, ik weet het. Ik ben nog eens naar mijn Motordome speelveld gaan kijken nu het droog is en de lak ligt er echt véél te dun op. De dekking op zich is wel goed en er zit ook weinig stof in. Enkel de hoeveelheid lak dus... :)

Maar ja, 't is echt leren, dat clearcoaten. Ik had tijdens het spuiten zelf totaal geen idee hoe dik de lak al lag. De volgende laag die ik leg zal een pak dikker zijn. ;)

Anyway: ik kijk al uit naar je retouches in dit topic. ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

lovewilliams
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 aug 2011, 07:31
Real name: michielsen Joo
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door lovewilliams » 01 jun 2012, 21:02

Die gleufjes die je vernoemt , zijn eigenlijk de scheurtjes rond de inserts .
Door al het gepoets van speelvelden komen deze scheurtjes vol poetsmiddel te zitten .
De meeste goede poetsmiddelen zijn op basis van siliconen ............. laat de eigenschap van siliconen nou net zijn : vloeibare massa's wegduwen .......... ook lak .
En als ik zeg wegduwen , je krijgt ze niet dichtgespoten .
Hoe meer lagen je spuit om ze proberen dicht te krijgen , hoe groter de krater word .
Wat ik meestal doe :

Na die eerste dikke lagen vernis leg ik het veld een paar uurtjes weg en hou de overschot vernis ook staan .
Na enkele uren begint de boel op te stijven ............. dan met een penseel en de steeds stijver wordende ( sorry voor het woordgebruik ) vernis kun je alle scheurtjes mooi " dichtschilderen " .

Want bij gewoon schuren straks , doe je de symptomen wel weg , maar de oorzaak blijft .
Bij devolgende lagen vernis zullen er nog steeds insertscheurtjes zijn en de vernis weer wegduwen .

Dit is slechts mijn ervaring , maar ik wilde dit toch even delen .
Ook heb ik algehoord dat men in de spuiterij ook anti-silicone toevoegd aan de vernis die men spuit ........ dit zou ook veel kraters toch meteen dicht krijgen .

Als iemand andere/betere oplossingen of ervaringen heeft, hoor ik/wij dat uiteraard ook graag ! :whisling:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: g94 attacks the attack

Bericht door g94 » 01 jun 2012, 22:48

Dat zou best kunnen Joo. Tijdens het opschuren kuis ik wel grondig met Cillit Bang, en mijn carrossier gebruikt ook wel sterke ontvetters, maar het kan dus best zijn dat er toch nog wat kuisprodukt in die naden blijft zitten. Ik ga hem volgende keer wel eens vragen of hij anti-silicone produkt toevoegt.

Al is er meer aan de hand denk ik, want bij mijn whitewood TAF speelveld ontstonden die gleufjes ook. Terwijl het nooit gekuist geweest is uiteraard.

Volgens mijn carrossier zou het ook liggen aan het verschil in hardheid tussen hout en plastic. Volgens mijn ervaring (maar ik ben natuurlijk geen professioneel autolakker) gaat de vernis trouwens bij elke oneffenheid wel wat opbollen, ook bij stofjes of vuiltjes, of bij blankgeschuurd hout dat de vernis meer opzuigt (zoals in de shooterlane bv).
lovewilliams schreef:... met een penseel en de steeds stijver wordende ( sorry voor het woordgebruik ) vernis kun je alle scheurtjes mooi " dichtschilderen "
Ik doe dat dus ook. Zodra ik het speelveld terugkrijg na de 1ste clearcoat vul ik de gleufjes (en andere oneffenheden die bij het drogen zijn ontstaan volledig op met penseel en clear. Mijn speelveld is dan wel al droog, dus hechting is niet perfekt (al schuur ik wel heel lichtjes op), maar het gaat hem toch maar om de gleuven. Wat bovenop mijn gedroogde clear zit schuur ik daarna toch weg. En wat in de naden blijft zitten, dat wordt in een volgende fase verder gelakt en blijft zo vastzitten.

Afbeelding

Dus ja, op die manier krijg ik wel een volledig vlak speelveld zonder gleuven. Maar helaas: het is mijn ervaring dat ze daarna na een paar maanden (zij het lichtjes) toch weer opduiken. Vandaar dat ik ook wel geloof hecht aan de theorie van mijn carrossier dat de spanning tussen hout en plastic, en het verschil in hardheid, een rol zou kunnen spelen.

Lang wachten en de vernis voldoende laten uitharden vooraleer vlak te schuren werkt ook wel heb ik gemerkt. Maar ja: dat geduld heeft een mens niet natuurlijk ;)

P

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: g94 attacks the attack

Bericht door wza1979 » 02 jun 2012, 07:37

Ik sta iedere keer weer versteld van de mooie clearcoat. :clap:

Dat zuigen waar jullie het over hebben, daar heb ik eigenlijk geen last van omdat ik de eerste lagen met de roller doe. Waarom het daar niet bij is, geen idee. Wel is de blanke vernis die ik gebruik stukker stroperiger dan spuitlak.
Bij de eerste laag zie ik het nog wel iets. Maar bij laag 2 en 3 is het eigelijk allemaal wel weg.

lovewilliams
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 aug 2011, 07:31
Real name: michielsen Joo
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door lovewilliams » 02 jun 2012, 11:15

De lijntjes die je na weken/maanden weer terugkomen is inderdaad een kwestie van materiaalveschil dat steker is dan de vernis.
Het uitzetten en krimpen bij temperatuursverschillen is voor beide materialen verschillend , en die spanningen zijn meestal sterker dan de vernis .( vernis is wel hard en taai , maar moet tegelijk ook elastisch zijn om niet bij elk steentje of contact van de verf te springen.)
Daarom vermoed ik dat de lijntjes er meestal weer doorgeraken.
Het gaat dan niet om de scheurtjes die terugkomen maar meestal zie je die lijntjes volledig rondom de insert , terwijl de scheurtjes meestal maar een gedeelte van de insert omvatten .

Dit is weer slechts mijn theorie ............. ik heb vroeger als carrossier/lakspuiter veel meegemaakt en gezien .
Maar ik kan er in dit geval ook naast zitten , he !

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: g94 attacks the attack

Bericht door g94 » 02 jun 2012, 15:03

Ik denk dat jouw theorie klopt Joo.
Het merkwaardige is wel dat het niet bij elk speelveld is: bij mijn DM, IJ en Sopranos niet.
Bij die vorige AFM, MB en TAF wel.

Nu ja, het is echt heel weinig, je ziet het niet doorheen het speelveldglas, tenzij je er echt gaat op letten. Ik kan er mee leven...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: g94 attacks the attack

Bericht door g94 » 28 jun 2012, 18:33

En ook hier een update. Ik heb daarstraks van het mooie weer geprofiteerd om het AFM speelveld vlak te schuren.

Voor wie niet meer helemaal mee is (en sorry als dit wat belerend klinkt, maar er worden me daar heel dikwijls vragen rond gesteld): de bedoeling in deze fase van het aanbrengen van clearcoat, om het daarna weer bijna helemaal weg te schuren is louter en alleen om het speelveld perfekt vlak te krijgen. De clearcoat dient dus voorlopig enkel als 'vulmiddel' (ik had ook plamuur kunnen gebruiken, maar het probleem met plamuur is dat die niet transparant is, vandaar). De clearcoat zit overheen het hele speelveld, en kruipt ook in alle spleetjes en oneffenheden. Bij het schuren wordt enkel de bovenste laag weggehaald. In spleten en oneffenheden blijft de lak omzeggens helemaal zitten omdat de schuurmachine er niet bijkan. Op die manier wordt het speelveld uiteindelijk volledig vlak. Dat de vernis blinkt en dat het zonde is om die blink nu weer weg te schuren is dus op dit moment totaal niet relevant. Blink blink komt nog wel...

Tot zover deze korte theoretische uiteenzetting :)

De lak ligt echt dik (ik schat wel rond de 2 tiende milimeter), dus ik mag echt zonder zorgen met grof schuurpapier schuren. Ik gebruik #120. Op dergelijk ruw oppervlak zullen mijn airbrush retouches en de volgende clearcoat goed hechten.

Afbeelding
Afbeelding

Waar het speelveld ruw en wit wordt, is het afgeschuurd. Waar het blijft blinken kan mijn schuurmachine niet bij. Hier op de foto zit de ball drop dus nog een fractie dieper dan de rest van het speelveld. Ik mag zonder zorgen nog verder schuren, mijn vernis ligt echt dik genoeg. Er moet trouwens sowieso veel vernis weg, ik wil niet dat er een dikke laag zou blijven zitten op mijn speelveld.

Afbeelding

Uiteindelijk zijn alle oneffenheden weg. Nergens nog blinkende kuiltjes of randen rond inserts te zien. Conclusie: het speelveld is 100% vlak.

Afbeelding
Afbeelding

Ook shooterlane is af. Ten slotte nog even de herstellingen en gaten bijschuren waar nodig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarmee staat het speelveld helemaal klaar voor de fun part: airbrush. En ook dat zal ik, naar gewoonte, uitvoerig documenteren. :)

Afbeelding

Wordt vervolgd, P

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

g94 attacks the attack

Bericht door Cedric » 28 jun 2012, 19:12

:good: we kunnen naar gewoonte al niet meer wachten naar de rest :good:

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: g94 attacks the attack

Bericht door wza1979 » 28 jun 2012, 19:52

Gewaagd. Met 120 schuren met een machine .... dat getuigd van lef. :lol:

Moet die rand volledig zijn opgevuld bij het saucer gat ?
Ik heb hem ook gerepareerd, maar ik dacht dat die lager was.
Bijlagen
7461498612_241afe9d9a_z.jpg
7461498612_241afe9d9a_z.jpg (115.97 KiB) 19916 keer bekeken

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: g94 attacks the attack

Bericht door g94 » 28 jun 2012, 23:24

Alleszins niet bij de repro's. Dit is een foto van bij HEP: de rand komt tot boven, gelijk met het speelveld.
022_G.jpg
022_G.jpg (86.47 KiB) 19897 keer bekeken
Maar het zou best kunnen dat die bovenrand origineel wel dieper lag. Moeilijk te weten: ik heb intussen al 3 AFM speelvelden onder handen genomen, en alle 3 waren ze op die plaats kapot. Dus ja: als het dan origineel dieper zat, dan mag dat als een designersfout beschouwd worden, want het had duidelijk een negatief effect op de sterkte. Ik zou ook niet weten waarom dat daar dieper zou moeten zijn: de bal rolt toch over de neergeklapte drop target (waarvan bovenkant gelijk is met het speelveld) en dan die scoop in.

Ik hou het zoals het nu is, al is het maar omwille van de sterkte... :geek:

P

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: g94 attacks the attack

Bericht door Baron Shadow » 29 jun 2012, 10:07

Schitterend hoor.
Kan ik aan de hand van dit voorbeeld misschien ook ooit nog eens het AFM speelveld wat ik heb liggen doen.
Wie weet komt dan ook ooit de kast er nog bij ;)

Ik heb trouwens wel interesse hoe jij de insert decal maakt en in welk programma.
Ben eigenlijk nog steeds op zoek naar insert decals voor mijn Secret Service maar die zijn er niet voor zover ik weet.
Dus zou ik zelf eens moeten proberen te maken dus tips zijn welkom.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: g94 attacks the attack

Bericht door g94 » 30 jun 2012, 16:31

Cedric schreef:we kunnen naar gewoonte al niet meer wachten naar de rest :good:
Awel sie ge moet niet eens te lang wachten...

Vandaag 1ste kleur geairbrushed: het hout, de niet bedrukte delen dus. Hier en daar is de tekening zelf weggeschuurd, ik herteken op de frisk die afgeronde hoeken en cirkels met waterresistente stift en zo'n cirkelmal. Op die manier kan ik perfekt uitsnijden volgens wat wellicht de originele tekening was.

Afbeelding
Afbeelding

Ik geef toe dat ik misschien wat overdrijf: ik heb uiteindelijk ALLE hout uitgesneden. Eraan begonnen om 11u, het was klaar om 2u... Frisk maskeerfilm is duur, dus waar mogelijk gebruik ik enkel plakband. Of nog goedkoper: de krant.
Ik heb dus inderdaad 3 uur op een full size foto van Angela Merkel zitten kijken :madman: :love:

Afbeelding
Afbeelding

Als ik hout airbrush probeer ik zoveel mogelijk van de originele tekening en nerven te bewaren, dat vind ik het mooiste. Ik airbrush dus op de meeste plaatsen slechts een fijn laagje (of niks) om de kleur gelijk te krijgen, en enkel op zware verkleuringen en uiteraard mijn isopon herstellingen ga ik meerdere lagen tot dekkend spuiten.

Afbeelding
Afbeelding

En dan nu efkes een passage die de sympatieke vrouwen hier op 't forum best niet meelezen...

[no women mode]
Lieven was hier efkes langsgekomen en op 't moment dat ik klaar ben met de airbrushretouches, vraagt hij: "zeg mag ik dat eens proberen met dienen airbrush?" en begint hij dus wat te testen op het stuk krant met de foto van Angela Merkel. Zeg ik: "ge zijt wel vree aan 't mikken op hare foef!", waarop hij antwoordt: "hoeveel gasten kunnen er zeggen dat ze op Angela Merkel hare foef gespoten hebben" :lol: :rofl:

Afbeelding

[/no women mode]


Bon, waar waren we gebleven...
Daarmee is de eerste airbrushretouche klaar. Looks good imho 8-)

Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd!
P

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: g94 attacks the attack

Bericht door diesel64 » 30 jun 2012, 17:47

Ziet er inderdaad zéér goed uit weeral. :good:

Die tip van die halftransparante houtkleur moet ik onthouden!

En ehm... ge had haar ook een Hitlersnorreke kunnen airbrushen. :mrgreen:
No shirt. No shoes. No pinball.

Plaats reactie