Voor metalen onderdelen onder het speelveld doe ik het als volgt:
- eerst opschuren met zo'n stalen borstel op de boor (zie Naked Addam topic), dat gaat heel snel.
- dan met schuurpapier afwerken. Eerst 180 of 240 tot alle vuil, roest en oxidatie weg is. Dan 400 en 600 of tot max 800. Uiteraard enkel schuren in de richting van de originele lijnen in het metaal.
Deze methode benadert volgens mijn ervaring het meest hoe het metaal er origneel uitzag.
Tenzij je het meer wil doen blinken, dan kan je achteraf nog fijner schuurpapier of staalwol gebruiken.
wza1979 schreef:...dus ik doe het als volgt:
...
- Clearcoaten met roller ( ik gebruik trimetal vernis ), keertje of 2 a 3 24, minimaal 12 uur drogen
- Beetje opschuren met 800
- Insert decals plakken
...
Ik doe dat in een andere volgorde: insert decals wil ik zo diep mogelijk hebben. Ik kleef ze dus rechtstreeks op de opgeschuurde insert vooraleer ik enige clearcoat aanbreng.
Om 2 redenen:
- als je de vernis weghaalt van de insert, dan ontstaat er een licht niveauverschil met het speelveld zelf. De nieuwe decal vult dat verschil grotendeels op (zie topic g94 attacks the attack). Uiteindelijk wil je het speelveld zo vlak mogelijk hebben.
- hoe meer beschermende vernis boven de decal, hoe beter denk ik dan.
En terzijde: bij veel speelvelden (ook bij je f14) zijn de inserts zwart omlijnd. Die lijn zit halfweg tussen insert plastic en het hout. Als ik de originele vernis (en bedrukking) op inserts weghaal, dan maak ik altijd een insnede halfweg die lijn, en blijft de helft van die zwarte omlijning (nl die op het hout) staan. Daarna kleef ik de decal, en snij ik ook hier het overtollige stuk lijn (het stuk op het hout) weg, waardoor mijn decal perfect in de weggesneden vernis aansluit en helemaal vlak is.
Het voordeel is dat ik hierdoor alweer niveauverschil vermijd van de opzittende rand van die decal, en dat er minder kans is dat er na verloop van tijd door de spanning luchtbellen zouden ontstaan aan die rand of dat de decal op die plaats zou komen los te zitten. Het nadeel is dat ik achteraf wel die zwarte lijn moet bijwerken.
Enfin, da's hoe ik het doe...

P