Flipperprobleem Funhouse?
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Flipperprobleem Funhouse?
Ik heb eigenlijk een vraagje over de flippers van mijn Funhouse. Ik heb het idee dat de flippers niet "hard" genoeg flipperen, dat de bal soms amper de bovenkant van het speelveld bereikt. Misschien hoort dit ook zo, maar naar mijn idee heeft mijn Funhouse de zwakste flippers van alle kasten in mijn verzameling. Hoe is de ervaring bij andere mensen met een FH? En hou zou je dit op kunnen lossen? Complete flipperrevisie?
Een andere vraag heeft te maken met de hoogte tot waar de flippers komen als ze 'op' staan. Ik heb het idee dat als ik een bal vast houdt met een flipper, deze er heel gemakkelijk af rolt. Het lijkt wel of de flippers niet ver genoeg omhoog staan:
Een andere vraag heeft te maken met de hoogte tot waar de flippers komen als ze 'op' staan. Ik heb het idee dat als ik een bal vast houdt met een flipper, deze er heel gemakkelijk af rolt. Het lijkt wel of de flippers niet ver genoeg omhoog staan:
Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- HarrieD
- Berichten: 1398
- Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
- Real name: Harrie D
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Mijn funhouse schiet de ballen dat het een lieve lust is hoor. Regelmatig komt de bal in de metalen lanes terecht omdat ze te hard geschoten zijn. (De S T E P targets missen ook de vilten stukjes, dus die zijn ook debet).
Ik zal vanavond eens een foto maken van de flippers zoals jij ook hebt. Dan kun je vergelijken.
Ik zie ook bij jou die rotte mylar. That's a bitch.
Ik zal vanavond eens een foto maken van de flippers zoals jij ook hebt. Dan kun je vergelijken.
Ik zie ook bij jou die rotte mylar. That's a bitch.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Bedankt alvast! Dat is niet mijn ervaring van de Funhouse, dus dat betekent volgens mij wel dat ik iets aan die flippertjes zal moeten gaan doenHarrieD schreef:Mijn funhouse schiet de ballen dat het een lieve lust is hoor. Regelmatig komt de bal in de metalen lanes terecht omdat ze te hard geschoten zijn. (De S T E P targets missen ook de vilten stukjes, dus die zijn ook debet).
Ik zal vanavond eens een foto maken van de flippers zoals jij ook hebt. Dan kun je vergelijken.

Ja inderdaad, dat is op het moment wel een doorn in het oog. Ze zit nog wel goed egaal, maar er zit veel lucht onder bij de inserts wat erg slordig oogt. Ook enorm veel ballswirls zoals je kunt zien. Ergens in de toekomst, als mijn zelfvertrouwen en technische kennis op dit gebied wat beter is, wordt dit nog wel eens een leuk restauratieproject. Tot op heden speelt de kast echter prima, op de floppende flippers na.Ik zie ook bij jou die rotte mylar. That's a bitch.

Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- David Pinball Wizz
- Berichten: 4420
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
- Real name: David Deturck
- Locatie: Belgium
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Waarschijnlijk:
te lange plunger
te lange coilstop
in slechtste geval: verkeerde basisplaat
te lange plunger
te lange coilstop
in slechtste geval: verkeerde basisplaat
IFPA Country Director Belgium
- Baron Shadow
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
- Real name: Ruud Kooij
- Locatie: The Netherlands
Re: Flipperprobleem Funhouse?
ja bij flipperproblemen bij dit soort kasten meestal het beste om eerst mechanisch na te kijken.
Dit kun je in 1e instantie al doen door de flipper met de hand te bewegen om te voelen of deze wel soepel beweegt.
Daarna eventueel even uit elkaar halen om alle onderdelen te controleren en anders te vervangen.
Dan nog de EOS switches stellen en ze zouden weer goed moeten zijn.
Dit kun je in 1e instantie al doen door de flipper met de hand te bewegen om te voelen of deze wel soepel beweegt.
Daarna eventueel even uit elkaar halen om alle onderdelen te controleren en anders te vervangen.
Dan nog de EOS switches stellen en ze zouden weer goed moeten zijn.

Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Dat zal ik inderdaad eerst eens goed moeten gaan bekijken. Het zou zonde zijn als ik straks nieuwe onderdelen voor een revisie binnen heb liggen terwijl er iets aan de huidige opzet niet klopt waardoor de flippers niet hoog genoeg komen.
Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- reive001
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 09:04
- Real name: Jules Reivers
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Dat is het waarschijnlijk inderdaad. Door te lange plungers slaat de flipper minder ver uit.David Pinball Wizz schreef:Waarschijnlijk:
te lange plunger
te lange coilstop
Let goed op bij als je flipper pluggers en coilstops besteld. Die zijn niet hetzelfde voor alle WPC kasten, in tegenstelling tot wat sommige winkels beweren.
In een Funhouse gebruikt men kortere flipperplungers dan in bijv een Monster Bash. Kijk even in de handleiding
Wat je ook nog zou kunnen doen om de afstand van de flippers te vergroten: buig het gedeelte van de baseplate waar de flipperplunger tot rust komt iets naar buiten. Stel daarna weer opnieuw je flippers af. Het grote nadeel is dat je baseplate hier niet steviger van wordt.
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Dus als ik het goed heb zou het volstaan om een complete revisieset voor beide flippers te kopen, maar dan daarbij wel goed opletten dat ik correcte lengte plungers krijg?
Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- HarrieD
- Berichten: 1398
- Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
- Real name: Harrie D
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Ik had foto beloofd, dus bij deze:


Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
- Baron Shadow
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
- Real name: Ruud Kooij
- Locatie: The Netherlands
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Phew dat scheelt een stuk.
Bij mario komt hij tot zijn kruin
Bij mario komt hij tot zijn kruin
Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Amai, geen paranoia aan mijn kant dus. Dat scheelt een fiks stuk!HarrieD schreef:Ik had foto beloofd, dus bij deze...
Dan moet ik een manier zien te vinden hoe de onderdelen er uit horen te zien... Iemand een ideetje om daar achter te komen zodat ik weet wat er bij mij fout zou zijn? Hoogstwaarschijnlijk de base plate dan?
De lengte van de plunger kan ik al wel eens controleren zoals hierboven omschreven.
Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- zwartepanter
- Berichten: 6262
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
- Real name: Stefan Verhoelst
- Locatie: Belgium
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Mss kan je de hoogte van de flipper zo wel regelen hé.
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Dit verhaal wordt inderdaad bevestigd in de eerder genoemde Bally/Williams Pinball Repair Guide: "For WPC-DCS and WPC-95 games, use coil stop #A-12390. For pre-WPC-DCS (Addams Gold being the last WPC-DCS game) and WPC games (and system 11 games), use coil stop #A-12111. If the newer #A-12390 coil stop is used on an older WPC game, the flipper bat will have less travel." Dat zal bijna zeker bij mij aan het handje zijn en dat ga ik eerst eens controleren.reive001 schreef:Let goed op bij als je flipper pluggers en coilstops besteld. Die zijn niet hetzelfde voor alle WPC kasten, in tegenstelling tot wat sommige winkels beweren.
In een Funhouse gebruikt men kortere flipperplungers dan in bijv een Monster Bash. Kijk even in de handleiding
Hartelijk bedankt!pinballservice-nl schreef:Voor Mario heb ik een foto van een baseplaat gemaakt, maat van de ruimte tussen de platen staat aangegeven en volgens mij is dit bepalend voor de uitslag van de flippers.

Ik ga die plaat nameten. Ook in de Repair Guide las ik dat de afstand die de top van de flipper aflegt tussen op en neer op deze kasten 60mm moet zijn, dus dat kan ik ook nameten. Dezelfde guide gaf ook een tip hoe deze afstand bij te stellen: "Measuring flipper travel from rest to full extension should be 2 3/8 inches (60mm). To fix too little flipper travel, use a set of channel-locks and bend the *rest* flipper link bracket. Just bend it a bit, then re-check the flipper for 2 3/8" of flipper travel. Note the resting flipper position will need to be adjusted after bending the rest flipper stop. You will have to re-position the flipper pawl on the flipper bat, so repeat above step#11 and step#12."
Kijk, zo zijn we weer een heel eind verder dankzij de tips. Thanks iedereen!

Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Dat ga ik ook zeker controleren of dat niet het geval is!pinballservice-nl schreef:Beste mario,
Het verhaal van jouw gaat over de coilstops en niet over de plungers.
Op mijn foto zie de wittere flipperlink, eronder zit een iets langere coilstop, hierdoor zal je slag dus korter worden.
Ik blijf bij mijn beredenering dat als de plunger korter wordt, de link vastloopt in de spoelbus / de plunger de coilstop niet meer haalt.

Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- Richard Baan
- Berichten: 4051
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Ik heb op het moment de Funhouse van de NFV en heb even gekeken: bij de flippers in rust komen ze met het rubber boven de zwarte gaatjes in het speelveld, en in omhoog stand komen ze met de buitenrand van het rubber precies tot de onderkant van de 1 van 150000, en onderkant 0 van 200000 v/d gangway inserts.Baron Shadow schreef:Phew dat scheelt een stuk.
Bij mario komt hij tot zijn kruin
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Bedankt Richard, dat scheelt ook bijna een centimeter met mijn FH. Daar is zeker actie nodig dusRichard Baan schreef:Ik heb op het moment de Funhouse van de NFV en heb even gekeken: bij de flippers in rust komen ze met het rubber boven de zwarte gaatjes in het speelveld, en in omhoog stand komen ze met de buitenrand van het rubber precies tot de onderkant van de 1 van 150000, en onderkant 0 van 200000 v/d gangway inserts.

Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Het is me nu duidelijk waar het probleem zit: een vorige eigenaar heeft nog niet zo lang geleden twee compleet nieuwe flipper assemblies geplaatst. Dus het hele rataplan van baseplaat tot assembly plus coil. Hierbij is natuurlijk het verkeerde type assembly gebruikt, met de veer buiten i.p.v. op de plunger. Dit heeft als voordeel dat de veer veel beter werkt, maar als nadeel dat ook de baseplate inderdaad te kort is, precies zoals Pinballservice al aan gaf. Ik heb de armstop naar buiten gebogen, zoals de Pinball Repair service als tip aangaf en de afstand die de flippers nu maken is ongeveer 60mm, correct dus!
Ik heb ook de indruk dat het hele spel nu iets beter beweegt, maar ik moet de EOS-en nog schoon maken. Tijdens deze werkzaamheden merkte ik maar weer eens wat voor een ontzettende prutsklus de vorige eigenaar van het soldeerwerk had gemaakt. Er floepte weer spontaan een soldering los en ik had al eens eerder twee draden terug vast moeten solderen. Ik moest nu dan ook de beide EOS-en opnieuw moest solderen. Helaas is dit geen gemakkelijke klus als alles nog aan het speelveld hangt en er brak dan ook een contact van de EOS af...
Op dit moment moet ik dan ook even wat spullen gaan bestellen en haal ik er beide flipper assemblies maar compleet uit om ALLES meteen netjes te solderen. De spoelen zaten er ook verkeerd om in (draden bij de coil stop) dus dat kan ook voor lossere draden zorgen. Half in een flipperkast hangend gaat hem dit niet worden, dus ik neem maar even het extra werk om de flipper assemblies te demonteren zodat ik alles netjes kan schoonmaken en solderen op mijn bureau.

Ik heb ook de indruk dat het hele spel nu iets beter beweegt, maar ik moet de EOS-en nog schoon maken. Tijdens deze werkzaamheden merkte ik maar weer eens wat voor een ontzettende prutsklus de vorige eigenaar van het soldeerwerk had gemaakt. Er floepte weer spontaan een soldering los en ik had al eens eerder twee draden terug vast moeten solderen. Ik moest nu dan ook de beide EOS-en opnieuw moest solderen. Helaas is dit geen gemakkelijke klus als alles nog aan het speelveld hangt en er brak dan ook een contact van de EOS af...

Op dit moment moet ik dan ook even wat spullen gaan bestellen en haal ik er beide flipper assemblies maar compleet uit om ALLES meteen netjes te solderen. De spoelen zaten er ook verkeerd om in (draden bij de coil stop) dus dat kan ook voor lossere draden zorgen. Half in een flipperkast hangend gaat hem dit niet worden, dus ik neem maar even het extra werk om de flipper assemblies te demonteren zodat ik alles netjes kan schoonmaken en solderen op mijn bureau.
Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- Baron Shadow
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
- Real name: Ruud Kooij
- Locatie: The Netherlands
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Je wordt nog een echte crack
Mooi dat je nu in ieder geval weet wat het probllem was.
Het oplossen kost nu dus alleen nog tijd en dan kun je genieten.

Mooi dat je nu in ieder geval weet wat het probllem was.
Het oplossen kost nu dus alleen nog tijd en dan kun je genieten.
Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Lees nu je bericht pasjay-jay schreef:wil ik je nog een EOS sturen


Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- flippers.be
- Berichten: 2225
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
- Real name: AE
- Locatie: Belgium
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Als hij echt alles heeft vervangen door de nieuwe model stukken zou het ook moeten werken> Je komt enkel in de problemen bij combinatie oude/nieuwe modellen plunger/coilstops/baseplate..Cenobyte schreef:Het is me nu duidelijk waar het probleem zit: een vorige eigenaar heeft nog niet zo lang geleden twee compleet nieuwe flipper assemblies geplaatst. Dus het hele rataplan van baseplaat tot assembly plus coil.
http://www.flippers.be Flipperkast basics voor beginners
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Flipperprobleem Funhouse?
Daar zat ik ook al aan te denken. Het rare is wel dat de baseplate nieuw lijkt (ziet er te nieuw uit in vergelijking met rest van de onderdelen), evenals de plunger/arm (want hier zit het nieuwe type veer aan). Ook de coilstop lijkt nieuw (geen mushroom effect en ook nog mooi blank ijzer) en de plunger gaat precies tot aan de spoel, dus de coilstop is ook goed van afmeting. Zelfs de spoel zelf heeft een mooie, blanke wrapper en lijkt dus ook nieuw. Vandaar mijn "conclusie" dat de gehele assembly vervangen is. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dat is gebeurd met een samenraapsel van nieuwe onderdelen en dat er daar toch iets mis is gegaan. De capacitor en de EOS leken namelijk nog wel oud en dat zou dan ook nieuw moeten zijn.flippers.be schreef:Als hij echt alles heeft vervangen door de nieuwe model stukken zou het ook moeten werken> Je komt enkel in de problemen bij combinatie oude/nieuwe modellen plunger/coilstops/baseplate..
Laatst gewijzigd door Cenobyte op 04 jun 2012, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"