The Black Sopranos

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:30

Samen met 'The Bashed Monster' heb ik ook dit topic vanop gameroom gerecupereerd. One never knows...

17 Feb 2011

Vorige zomer heb ik een Sopranos gekocht. Helaas geen HUO zoals al mijn andere Sterns maar ik vond geen andere en de prijs was ok, dus heel keurige deal. Hij was wel vuil maar werkte perfect en ik ging die dan ooit wel eens grondig kuisen...

Tot ik een paar weken geleden op BFC1 naar die van Pascal keek. Zo'n propere kast... en dan hoorde ik dat die van Glenn nog schoner is. De derde Sopranos die ik kende is die van Evert, en dat is ook al zo'n schone... Damn, daarmee vergeleken was de mijne een "Black Sopranos", maar die naam kwam dan helaas niet omdat het een of andere limited edition was...

A man can only take so much... :evil:

Ik ben er de zondag, zodra ik op was, aan beginnen kuisen, wetende dat ik dat al een paar keer gedaan had en dat het speelveld telkens na een paar spelletjes alweer smerig was. Eigenlijk was een grondige kuisbeurt aan de orde. En dus heb ik na een kwartier besloten om mijn restauratieschema om te gooien (ik ging eigenlijk eerst mijn MB en daarna de MM doen) en mijn Sopranos dan toch maar grondig aan te pakken:
- schade herstellen aan het kabinet en de kopkast
- speelveld retoucheren en clearcoaten
- alles kuisen, opblinken en kapotte onderdelen vervangen.

Het is me gelukt met de IJ, het zal dus hopelijk ook lukken om mijn TS er weer als nieuw te doen uitzien :mrgreen:

Ik zal over de komende weken af en toe wat foto's posten. Niet dat ik hier enige expertise wil claimen, maar ikzelf vind het plezant om dergelijke posts te lezen, dus voilà, wie er goesting voor heeft leest en kijkt verder... En steek ik stommiteiten uit, laat het me dan zeker weten :)

Let's Roll! :madman:

De schade aan de buitenkant het kabinet en de kopkast valt al bij al wel mee. De tekening is mooi wit gelukkig, en de meeste krassen en schade zijn in zwarte zones, wat dus met zwarte verf gemakkelijk te fixen is. Wel moeten die beugels eruit aan de voorkant naast de coindoor. Ook de schade aan flipperknoppen is gemakkelijk te herstellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenin dan...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beetje een fantasievolle fix van de linker flipperswitch, maar hij werkte wel :madman:

Afbeelding

Het speelveld.

Afbeelding

De nogal ongelukkige poging tot herstelling van de shooterlane voorspelt weinig goeds, dit moet er sowieso af. Safe kickout lijkt op het eerste gezicht ok en er is ook maar lichte schade aan de fish kickout en aan de droptarget.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus al bij al valt speelveldschade best mee. De reden waarom ik heb beslist te clearcoaten zijn de duizenden kleine kratertjes, wellicht veroorzaakt door airballs.
Afbeelding

De gebroken plastics zijn geen probleem, ik heb voorbije zomer een nieuwe set kunnen kopen van Glenn P (mersie Glenn). En gelukkig heb ik ook een nieuwe boot (mersie Carl).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar smerig... :shock: Dit lijken eerder moddercatchers dan paaldanseressen...

Afbeelding

Niet verwonderlijk dat het speelveld na enkele spelletjes alweer vuil werd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderkant lijkt op het eerste gezicht nog relatief proper. Tot je dingen begint weg te halen...

Afbeelding
Afbeelding

In tegenstelling tot mijn IJ, waar er 4 mooi gescheiden kabelbomen waren voor GI, lamps, switches en coils zijn er bij de TS maar 2. De eerste voor de lamps, de tweede bevat al de rest... en bovendien is die dan ook nog eens rondom gelegd in twee richtingen en daar weer met mekaar verbonden tot 1 grote lus. Ik weet niet of dat de gewoonte is bij Stern? Alle zones apart in plastiek verpakken ziet er wat onozel uit, maar hopelijk zal het helpen om de kabelboom achteraf weer op zijn plaats te krijgen.

Afbeelding

En ook dit helpt wel om de dingen georganiseerd te houden: alles gaat per zone in aparte dooskes. Ik maak ook van alles uitgebreid notities en heel veel foto's. Wat me trouwens is opgevallen: bij de IJ lijkt alles precies op maat gemaakt, die zit eigenlijk heel zuiver ineen. De Sopranos lijkt meer op een typische Belgische tuin: een verzameling van allerlei koterijen en daar dan nog iets bijgebouwd en daarna nog iets... de dingen zijn soms heel raar gemonteerd, bijvoorbeeld ipv een zeskant spacer van 60 mm zie je er dan één van 40 mm met daarbovenop nog een 20 mm ronde plastic spacer. En zo zijn er tal van voorbeelden...

Afbeelding

Safe assy is flink beschadigd, en er is een niet zo orthodoxe herstelling gebeurd aan de kabel ook. Gelukkig is deze voor de vuilbak, ik heb een nieuwe sterkere assy kunnen kopen bij Carl.

Afbeelding

En voilà, speelveld is leeg. Het serieuze werk kan beginnen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:31

Het vervolg...

Het meest tijdrovende bleek vorige keer dat hele clearcoat gedoe, omdat het speelveld telkens tussen twee sessies door voldoende moet kunnen drogen en uitharden. Het was dus kwestie van zo rap mogelijk het speelveld te prepareren voor een eerste clearcoat.

Fish kickout: er bleek toch wel flink wat mul hout te zitten. Dat moest allemaal met de dremel verwijderd worden. Wat ik doe is wat extra gaten maken in diverse hoeken, waardoor ik de glass fibre filler goed kan vastzetten. Ik weet van anderen die hun vullingen vastzetten met tandenstokers, maar persoonlijk ben ik bang dat het hout van tandenstokers op termijn niet sterk genoeg is. Ik prefereer die grotere gaten te maken en op te vullen met die glasvezel vulling zelf, omdat die sterker is dan hout. Eigenlijk hetzelfde truukje dat een tandarts gebruikt om tandvullingen vast te zetten. Daarna een nachtje laten uitharden en de volgende dag kan het terug in model worden geschuurd (het grove werk met de dremel, daarna schuurpapier 800).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hetzelfde voor de safe kickout. Ook hier flink wat kapotgeschoten houtvezels. Moet hersteld worden, mocht ik dit zo laten dan zou de vernis daar binnen de kortste keren weer kapot springen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leuke verrassing: bij het opschuren van de shooterlane bleek er eigenlijk helemaal geen noemenswaardige schade te zijn. Wat de bedoeling is geweest van die 'herstelling' is me dus niet duidelijk. Wat airbrush zal volstaan om dit weer perfect te krijgen :?

Afbeelding

Het is verbazend wat een orbital sander kan doen met de onderkant van een speelveld.

Afbeelding
Afbeelding

(en ja: ik heb al die gele plakkerkes vooraf gefotografeerd zodat ik ze kan namaken :madman:)

En ook de bovenkant is ruw gezet met schuurpapier 800, met de hand op een blokje. Voorzichtig, net voldoende om vuil en ball swirls weg te halen maar zonder de tekening te schenden. Toch wel opletten met dat dunne vernislaagje. En daarmee is het speelveld klaar om binnen te steken voor de eerste clearcoat sessie. Ik doe dat niet zelf maar laat dat bij een carrossier doen hier in het Gentse. Ze beginnen mij intussen al goed te kennen...

Afbeelding

En terwijl het speelveld weg is kan het kabinet aangepakt worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ten slotte zwarte verf - gemakkelijk :)
En om de retouches volledig onzichtbaar te maken zal ik het kabinet ten slotte nog enkele lagen satijn vernis geven, waardoor het een volledig egale glans zal krijgen. Idem voor de binnenkant van het kabinet dat boven het speelveld uitsteekt. Binnenkant is intussen ook terug proper.

Afbeelding
Afbeelding

Tussendoor wat spelen met de inhoud van mijn dooskes, terwijl het speelveld uithardt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn Black Sopranos bleek ook limited black coil sleeves te hebben.

Afbeelding

Een scanner, wat knutselen met Illustrator en Photoshop, een printer, een snijmes, een lat, wat lijm...
Afbeelding

De tumbler (mersie Lieven om die te mogen gebruiken) heeft wat van die koperkleurige glans weggehaald op de brackets. Op zich vind ik dat niet erg, integendeel zelfs: ik vind die metaalkleur zelf eigenlijk mooier.

Afbeelding

Voilà, en zover sta ik momenteel. Intussen is het speelveld terug en voldoende uitgehard. De vernislaag ligt echt goed dik, wat me zal toelaten om rigoureus te schuren en de oneffenheden tussen speelveld en inserts al voor een groot deel weg te krijgen. Daarna kan ik beginnen met airbrush retouches.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We weten wat gedaan van 't weekend 8)
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:32

Avatar schreef:... waarom eerst een vernis-laag en daarna daarboven retouches ?
Omdat de vernislaag nu heel dun is, ook al door het opschuren. Er moeten toch 9 (en als het slecht zou gaan 12) lagen op, dus is het veiliger om nu eerst de tekening te verzegelen met een eerste reeks van 3 lagen. Op die manier riskeer ik minder de tekening te beschadigen.

Mijn plan is:
1. de strukturele schade herstellen, daarna voorzichtig opschuren 800# en proper zetten
2. 3 dikke lagen clearcoat
3. clearcoat weer grotendeels wegschuren zodat het speelveld al min of meer glad is
4. airbrush retouches hout en kleuren
5. opnieuw 3 dikke lagen clearcoat
6. opnieuw goed schuren 800#, ideaal zijn alle spleten tussen inserts en speelveld daarna toe
7. airbrush retouches zwart
8. 3 lagen finale afwerkingsclearcoat
9. finale schuurbeurt van 800# tot 2000#, daarna polieren en waxen

Maar dan zijn we een paar maand verder omwille van de droogtijden.

P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:32

20 Feb 2011
coinoperator schreef:De koperen laag op de brackets is de bescherming tegen roest.
Ik vermoedde wel zoiets, maar 't is nu niet dat die kast nog op café of in het vocht zal komen te staan...

Bon, voor wie wil weten waar ik me op dit regenachtige weekend mee onledig heb gehouden: met niet veel eigenlijk, behalve met het speelveld.

Ik heb het weer volledig opgeschuurd om het zo vlak mogelijk te krijgen. Ik doe dat machinaal (dat gaat rapper) en gebruik daarvoor vrij grof schuurpapier (dat gaat nóg wat rapper), de clearcoat lag dik genoeg en het speelveld moet toch goed ruw staan om de airbrush verf en de volgende clearcoat goed te laten hechten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De schade aan de drop target is eigenlijk het moeilijkste stuk van deze hele restauratie. De achtergrond is immers een gerasterde foto. Elke retouche zal zichtbaar zijn, dat is onvermijdelijk omdat die raster niet na te maken is.

Afbeelding

Ik heb echter een strak plan... :mrgreen:

Het viel me op dat de houten rand rond de target eigenlijk vrij klein is. Kleiner bijvoorbeeld dan de ramp entrance er net achter. Dus als ik de houten rand wat groter maak, dan schuift automatisch ook de zwarte kader op. En dan zal er automatisch minder te zien zijn van de schade aan de foto, of beter gezegd van de herstelling. Dus zoiets:

Afbeelding

Vermits ik toch de houtkleur moet airbruschen van de herstelde kickouts en de shooterlane heb ik besloten om alle zichtbare hout waar nodig wat op te frissen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beter toch vind ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vooral over de shooterlane ben ik heel content, te bedenken hoe die eruitzag. De tinten gaan overigens weer wat intenser en warmer worden als er weer lak op ligt.

Afbeelding

Wat schade aan de rode lak binnenin de safe. Ik had geen goesting om al die letters onderaan te zitten uitsnijden. Het kwam er dus op aan de kleur zo precies mogelijk te krijgen opdat het verschil niet te zien zou zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Wat balschade in het geel van de shake down. Ik heb lang getwijfeld of ik die lelijke zwarte bewegingslijntjes zou behouden of overschilderen. Uiteindelijk dan toch maar beslist om ze te houden...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan ten slotte de Vincent Van Gogh in mij even losgelaten.

Afbeelding
Afbeelding

Het is niet perfect, maar ik ben er toch vrij gerust in dat het nog amper zal te zien zijn met de zwarte boord erbij en als het speelveld weer geclearcoat is.

Afbeelding

Voilà, en dat is het voorlopig. Het speelveld kan morgenvroeg weer binnen voor de 2de sessie clearcoat. En intussen kan ik weer wat met de inhoud mijn dooskes spelen :wink:

O ja, het kabinet en de kopkast hebben tussendoor die 2 lagen satijnvernis gehad. Ik ben wel content van de mate waarin de dingen glanzen. Niet te veel, niet te weinig.

Afbeelding

P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:33

Zwartepanter schreef: Je schuurt het speelveld, doet de slechte houtrestejes weg enz... en laat een eerste laag clearcoat aanbrengen, ok, tot daar ben ik mee... Dan schuur je opnieuw en breng je de retouches een eerste keer aan, ok tot daar... maar schuur je dan de clearcoat daar waar je retouches aanbrengt volledig weg of leg je die retouches op die eerste laag clearcoar? Dat laatste is me nog steeds niet duidelijk. Voor alle duidelijkheid, ik ben maar een simpel iemand hé :mrgreen: ...
Goh ja weet je: ik heb ook veel met trial en error geleerd, en door te kijken naar anderen en erover te discussiëren, onder andere met Free. Ik wil hier nu niet beweren dat ik alle kennis in pacht heb hé... maar ik heb wel al wat speelvelden gedaan intussen en begin dus wel een systeem te hebben dat naar voldoening werkt.

In totaal gaan er inderdaad een 9-tal lagen clearcoat op. Maar die moeten natuurlijk niet blijven liggen, anders zou het speelveld op het eind 3 mm dikker zijn :madman:
Een speelveld is eigenlijk vrij oneffen. Er zitten putten in van balinslag bijvoorbeeld, of aan de ball drops kunnen er inzinkingen zitten, er zitten spleten aan de inserts, dat soort dingen... Het doel is al die oneffenheden weg te krijgen. Je zou dat kunnen doen met plamuur, maar het probleem is dat die niet transparant is hé. En daarom gebeurt dat met clearcoat. Die wordt er telkens dik opgelegd, en dan voor ongeveer 75% weer weggeschuurd. 't Is te zeggen: weggeschuurd aan de bovenkant, maar in putten, spleten etc blijft die zitten want daar kan je schuurpapier niet aan. Dus op die manier wordt het speelveld al een eerste keer vlakker.

Daarop komen dan de retouches. Dat is de fase waar ik nu zit.

De tweede laag clearcoat heeft precies hetzelfde doel als de eerste: een dikke laag leggen om gaten en spleten op te vullen, en die laag wordt dan weer voor 75% weggeschuurd. Uiteraard niet dieper want dan zou je je retouches weer wegschuren...
Het speelveld moet dan volledig vlak zijn en de spleten volledig toe (zoniet zal je met 12 lagen eindigen omdat je vorige cyclus nog eens moet doen).

Op dat moment doe ik de finale retouches met zwart. Ik kan dan immers weer veilig werken zonder gevaar om de kleurretouches te schenden.

Dan worden de finale lagen clearcoat gelegd. Iets dunner deze keer, vermits het nu gewoon de bedoeling is om het speelveld te doen blinken.

Maar er zijn altijd kleine oneffenheden in de vernislaag, en de vernis bolt altijd wat op aan de gaten. En vandaar dat ook die finale laag nog moet geschuurd worden (een beetje), handmatig met een 'blokske' (dat is zo'n rubberen dingetje waarrond je schuurpapier wikkelt) met zeer fijn papier (tot #2000). En daarna polieren tot volledige glans.

Voilà 8)

Volledigheidshalve: de procedure is lichtjes verschillend als er insert decals moeten aangebracht worden. En bij te grote niveauverschillen aan inserts moeten die eerst geleveld worden. Maar dat is een ander verhaal...

P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:33

27 Feb 2011

Het speelveld is terug!
Het werd pas vorige donderdag vernist, dus moet ik het best nog enkele dagen laten rusten vooraleer het weer kan opgeschuurd worden. Het is wel al heel vlak, er zijn maar een paar kleine spleten meer bij enkele inserts. Ik ben er dus vrij gerust in dat ik het met de volgende schuurbeurt volledig vlak zal krijgen en alle spleten weg zullen zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er was wat lichte schade aan 1 van de latjes die aan de zijkant van het playfield gevezen zitten (geen idee of die dingen een naam hebben). Ik heb er die vieze plastiek dus maar afgehaald, de schade hersteld, opgeschuurd en intussen zijn er ook al 2 lagen zwart en 1 laag satijnvernis op. Morgenavond de tweede, en zo blijft een mens bezig...

Afbeelding

Nog zo'n tijdrovend jobke: habitrails opblinken. Maar ze zien er weer als nieuw uit.

Afbeelding

En voor de rest nog wat gespeeld met de inhoud van mijn dooskes, maar niks speciaals eigenlijk dat het vermelden waard is... :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En intussen zit al dat metaal in de tumbler. We zitten op schema...
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:34

06 Mar 2011

Allez hup: wekelijkse update.

Het speelveld was intussen voldoende uitgehard voor finale schuurbeurt.
Ik ben echt heel tevreden: alle, maar dan echt álle spleten aan de inserts zijn toe, het speelveld is (op 1 klein kuiltje na binnenin de safe) volledig vlak. Tijd voor de finale retouches in het zwart.

Afbeelding
Afbeelding

Eigenlijk is het artwork van het speelveld hier en daar echt slordig gedaan. Zo is er bijvoorbeeld zo'n minuskuul klein houtkleurig randje rond het gat van de standup targets (dat vierkante gat in de zwarte zone). Maar dat randje is zo nét te klein en ook niet gelijkmatig... Ik heb besloten om het toe te brushen. Dat zal, eens de target er weer inzit, veel properder zijn.

Afbeelding

Zelfde verhaaltje waar de t-nuts zitten bij de shooterlane: veel te fijn en bovendien ongelijkmatig randje. Ik heb de randen overal gelijk gemaakt met die rond de lampjes, en maar meteen binnenin ook zwart gemaakt. Nu ziet dat er wat heavy uit, maar eens de t-nuts er weer inzitten zal dat properder zijn. Overigens vind ik het een slechte designkeuze om t-nuts zichtbaar aan de bovenkant van een speelveld te gebruiken. :?

Afbeelding

Goodbye speelveldschade aan de drop target. Een before and after... 8)

Afbeelding
Afbeelding

En daarmee staat het speelveld klaar voor de finale reeks clearcoat. Morgenvroeg steek ik het binnen. Exciting days... als alles meezit is het hier binnen een paar weken weer van fucking alhier en fucking aldaar... :madman:

En dus moet ik ook met de rest wat beginnen opschieten. Poten op deze foto zijn nog nat. Ik gebruik satijnlak. Maar als ze eens droog nog teveel blinken doe ik de finale laag met matte lak. De levelers en bouten zitten intussen in de tumbler.

Afbeelding
Afbeelding

En voor de rest is het kuisen en opschuren. Dingen onder het speelveld gaan zoveel mogelijk in de tumbler. Nog een before and after...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een zot werk om lane guides en andere metalen delen boven het speelveld op te blinken. Bij mijn IJ had ik dat allemaal met de hand gedaan met schuurpapier, beginnend van 180 - 240 - 400 - 600 - 800 - 1200 - 1500 en tenslotte 2000. Het resultaat is dik ok, maar het kost enorm veel tijd. Ik hoopte dat machinaal te kunnen doen deze keer want sommige guides zien er echt verschrikkelijk uit.

Afbeelding

Na hier en daar wat te hebben gelezen heb ik wat zitten experimenteren met polierpasta en zo'n polierwiel. Het resultaat is verbazend. Het is inderdaad een fantastische methode om je metaal snel te doen blinken als een spiegel. Helaas blinkt het gewoon teveel, je kan er als het ware je haar in kammen. Ik vind dat echt niet mooi en zelfs op 't randje van kitcherig. Enfin, dat is persoonlijk. Ik wil wel dat het metaal blinkt, maar er moet toch een zekere patine op zitten. Als het er echt uitziet zoals chrome, dan is dat trop. En trop is teveel...

En dus terug naar af. Enkel het echt grove werk, nl het wegschuren van de bal swirls in 't begin kan met zo'n schuurwiel op de boor, maar daarna is het dus met de hand... 180 - 240 - 400 - 600 - 800 - 1200 - 1500 en een dik kwartier later ten slotte 2000. Lane guide na lane guide. Dom en saai werkske, maar het resultaat is dan tenminste zoals ik het wil.

Afbeelding

En tot zover!
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:35

22 Mar 2011

Voilà. Het speelveld heeft na de finale sessie clearcoat zo'n 2 weken kunnen uitharden. Ik heb in de vooravond van 't goeie weer geprofiteerd om het af te werken. Eerst schuren met schuurpapier #2000 om de kleine oneffenheden in de vernis weg te halen.

Daarna polieren met powercut 2 en 1 van TC.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ten slotte een laag wax, eveneens van TC.

Afbeelding

15 minuten laten drogen en dan...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo zou toch eigenlijk elk speelveld moeten zijn als je een nieuwe machine koopt... :?
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:35

27 Mar 2011

We're almost back in business, het speelveld zit weer in de tipper.

Rik had me aangeraden om de onderkant ook enkele lagen vernis te geven omdat dit gemakkelijker onderhoudt. Ik heb getwijfeld omdat dat origineel niet zo is, en die vernis toch lichtjes de kleur wijzigt. Maar uiteindelijk heb ik er toch een matte vernis opgezet en toegegeven: intussen heb ik al een paar keer ondervonden hoe handig het is om de onvermijdelijke vlekken efkes weg te vegen zonder je er nog iets van ziet. Bij blank hout blijft toch altijd een spoor achter.

Die kleine stickers onderaan het speelveld waren te beschadigd om te recupereren, ik heb ze allemaal gescand en nagemaakt in Illustrator (wie een pdfke wil geeft maar een seintje). Intussen plakken ze terug op hun plaats.

Afbeelding
Afbeelding

Profiteren van het goeie weer en kabelboom kuisen op het terras. De grote kabelboom heb ik zone na zone moeten doen, voorzichtig met cillit bang en sop, en daarna plastiekjes er weer rond. De kleine kabelboom van de lamps heb ik wel onder de hete sproeier gestoken en daarna een nacht op het droogrek gehangen. Perfekt.

Afbeelding

Zo'n kabelboom in zones verpakken blijkt trouwens de tip van de dag. Hij lag in exact 15 seconden terug op zijn plaats! En daarna is het kwestie van zone na zone uit te pakken, de stukken opnieuw op hun plaats te vijzen of de draden opnieuw aan de spoelen te solderen. Wie bang is om een kabelboom weg te halen, trust me: op deze manier is het kinderspel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de bovenkant staat inderdaad nog niet veel, maar wat er staat pikt toch al een beetsen an d'uuge :mrgreen:
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:35

01 Apr 2011

Onderkant is klaar. Op de foto ontbreken de through en flippers nog, maar die zitten intussen ook op hun plaats. Ik vind die oranje kabelboom nog wel çava. Doet me wat denken aan de boney beast van SS.

Afbeelding
Afbeelding

Volop bezig aan de bovenkant nu. De laatste rechte lijn. Maar goed ook, want het begint tegen te steken...
Allez, wat voor-en-na's, al was het maar om mezelf wat moed te geven...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik begin echt te verlangen om weer eens wat fucking big points te earnen :twisted:
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:36

08 Apr 2011

Playfield is klaar!

Afbeelding

Maar fuckerdefuck :evil: :evil: :evil: :x :oops:

Blijkt dat ik 2 t-nuts vergeten ben waarmee aan de onderkant zo'n beugel vastzit waarop het speelveld in de kast steunt... dus ja, die beugel moet er wel in. Die t-nuts moeten onder die houten rand. Ik hoop maar dat ik ze nog op hun plaats krijg zonder de grote loop lane guide te moeten weghalen. Want in dat geval moet zowat de helft van dienen brol weer van het speelveld :roll: :? :?

Afbeelding

Arggg... P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:36

17 Apr 2011

Ik heb een nieuw soort t-nut ontworpen. Speciaal geschikt voor mensen die, in het begin van de heropbouw van een Sopranos bijvoorbeeld, vergeten t-nuts te plaatsen en achteraf geen goesting hebben om de helft van hun playfield weer af te breken...
Moest dat ooit eens iemand overkomen, ge weet nooit, let me know. :lol:

Afbeelding

In other words: we're back in business! :madman:
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:37

yes yes yes..

Flipperspoelen gesoldeerd, backboard, speelveld steunen, apron, flipperknoppen en switches, plunger... connectoren terug op de borden geplaatst, pries erin en...

Afbeelding
Afbeelding

... daarna poten er terug onder, kopruit en speelveld erin. Klaar!

Afbeelding

Met de lichten uit:
Afbeelding

Eerste testspellekes gespeeld zonder de ruit. Bumperswitchkes moesten wat gevoeliger gezet worden en de nieuwe safe bleek een half milimeterke breder dan de vorige, dus daar moest ook nog wat bijgeregeld worden. Maar da's al eigenlijk.

Als 1 woord meer zegt dan 1000 beelden, dan zeg ik: "hij speelt zalig". En anders, toch maar nog wat beelden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben normaal niet zo'n fan van mods met gekleurde lampjes, maar hier maak ik graag een uitzondering. De rode lampjes op het backboard zorgen voor wat extra hoerige sfeer bij de paaldanseressen, en door de groene lampjes rechts zie je veel beter wat reeds brandt in het RIP display. Enfin, da's een kwestie van smaak natuurlijk.

En om het af te leren, ten slotte nog twee ball views:

Afbeelding
Afbeelding

En voilà. Bedankt om te volgen en de reacties. Op naar een volgende... 8)

The End!
Pascal

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door HarrieD » 30 okt 2013, 13:20

Mooie restauratie, zie hem nu pas, maar mooi om te lezen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 30 okt 2013, 22:29

hehe bedankt. Ik heb hem zonet ook eens herlezen. Brings back memories, zo na 2 1/2 jaar.
Een aantal dingen doe ik intussen anders trouwens. Tja, al doende leert een mens bij, het is geen wetenschap.
P

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door HarrieD » 31 okt 2013, 07:09

Zo te zien een van de eerste postings op dit forum. Het gebrek aan reacties verraad eigenlijk hoe weinig mede-mafkezen op dit forum nog maar waren ;) Dat is tegenwoordig wel anders...
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door g94 » 31 okt 2013, 10:13

HarrieD schreef:Het gebrek aan reacties verraad eigenlijk hoe weinig mede-mafkezen op dit forum nog maar waren ;) Dat is tegenwoordig wel anders...
Wel eigenlijk dateert dit verhaal van voor het bestaan van Flipperforum. Het stond op Gameroom en de meesten zullen het ginder wel gevolgd hebben destijds. Er waren wel degelijk reacties hoor. Maar er was ginder geen aparte restauratierubriek, en de eigenaar weigerde er een te maken. Onder andere daarom zijn we uiteindelijk begonnen met Flipperforum.

En heb ik mijn posts gecopiëerd (reacties copiëren gaat uiteraard niet). Zodat jij die op een dag zou kunnen lezen... :geek: :eating: ;)

De restauratie van The Bashed Monster was toen halfweg, ook daarvan zijn de eerste posts een copy-paste, zonder reacties.

Gebruikersavatar
nushae
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 sep 2013, 10:09
Real name: Angelo Wentzler
Locatie: The Netherlands

Re: The Black Sopranos

Bericht door nushae » 01 nov 2013, 12:50

Je bent een pro Pascal :)
Gezocht: Bride of Pinbot

Steigerpijp
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 mei 2013, 20:08
Real name: Geert Koop
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: The Black Sopranos

Bericht door Steigerpijp » 13 nov 2013, 20:09

Gewoon te vet voor woorden.. kwijl, kwijl.. :hypno:

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: The Black Sopranos

Bericht door tony » 18 nov 2013, 22:33

één woord

"meesterlijk" gerestaureerd !!!!!!!!!!! :clap: :clap: :clap:

smisse
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 nov 2013, 20:35
Real name: Dries

The Black Sopranos

Bericht door smisse » 19 nov 2013, 08:22

Net ook even volledig doorgelezen. Respect hoor!

Als er nog zulke topics rondzwerven, zet ze gerust maar eens bovenaan!


-

Plaats reactie