AFM play field

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: AFM play field

Bericht door diesel64 » 13 nov 2012, 12:45

Sorry hoor, maar als er al aangeraden wordt een AFM speelveld met zo weinig schade te vervangen door een repro, waar gaan we dan naartoe... :roll:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: AFM play field

Bericht door g94 » 13 nov 2012, 12:52

Ik zat net hetzelfde te denken...

Dit speelveld 100% in orde krijgen zal hem veeeeeeeeel minder kosten dan een nieuw repro te kopen. Het is overigens intussen genoegzaam gekend dat je geluk moet hebben trouwens met een repro. Bij MB zijn ze ronduit slecht (ik herinner me ooit ergens een post te hebben gelezen van iemand die zijn origineel speelveld vergeleek met een repro, maar vind het niet terug). Hier wel een vergelijking ts origineel en repro AFM.

Maar als je dit speelveld vervangt door een repro dan ben je ofwel euromilionair, ofwel goed zot :madman:

Gebruikersavatar
Pinny80
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 okt 2012, 18:06
Real name: Roel
Locatie: The Netherlands

Re: AFM play field

Bericht door Pinny80 » 13 nov 2012, 14:28

Uhhhm ja en nee!

Ja speelveld ziet er nog best aardig uit en kan zeker worden hersteld! Nee makkelijk is dat niet, de kleuren zijn verbleekt op vele plekken. Leg de foto's van Dimitri naast het HSA herstelde veld en zie de verschillen, SOL insertranden zijn meer wit dan geel. Deze herstellingen zijn zeer arbeidsintensief. Natuurlijk bestaan er tussen alle velden verschillen! Ook NOS velden!!! Repro's worden vaak (in mijn opinie onterecht) weggezet als B velden. In het geval we over een IPB Monster Bash veld praten ben ik het helemaal met Pascal eens (daar bestaan enkel 2nd's van). Maar ingeval van een AFM of MM repro veld van Duitse makelij (gebaseerd op de originele CAD tekeningen) niet. Wat betreft het dimpling issue kan ik daar aan toevoegen dat dat ook bij reguliere (herstelde) geclearcoate speelvelden voorkomt dus niet enkel is toe te wijzen aan repro velden. De gaten en holes welke zijn voorgeboord kloppen ook. Enkel bij de aller eerste run was hier 1 issue bij bekend. In mijn 5 AFM renovaties heb ik heerlijk kunnen werken met de repro velden. Dit ga ik ook zeker doen met de MM repro velden!!! :D

Mijn conclusie was als hij het veld voor 300,- kan verkopen en daarmee 550,- toelegd op een repro veld hij in verhouding een beter veld heeft dan het veld geheel laten herstellen (dus ook alle verkleuringen bijwerken). Ik denk dat menig hersteller daar ook tussen de 500 tot 700 euro voor vraagt (als ze uberhaubt de uitdaging aan durven gaan betreffende de kleur verbeteringen). Daarnaast gaat in het herstel proces veel meer tijd zitten (makkelijk 2 maanden je speelveld kwijt en je loopt risico dat het gewenste resultaat niet behaald wordt) wat je voorkomt in het geval van het direct afbouwen van het origineel en opbouwen op een repro (daarmee zou je in principe morgen al kunnen beginnen).
De vraag betreft natuurlijk:"wat is 100% in orde :) ??? En hoeveel tijd gaat daarin zitten?
Als hij het zelf wilt doen moet er nog een brush set en verf worden aangeschaft met nog tal van randvoorwaardelijke artikelen. Of het daarmee veeeeeeeel goedkoper wordt betwijfel ik dan ;)

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2201
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: AFM play field

Bericht door flippers.be » 13 nov 2012, 15:27

Yep, hangt er van af wat je uiteindelijk wil.

Moet het echt als nieuw zijn dan denk ik ook dat je beter een repro koopt, dan dat je iemand voor airbrushing moet gaan betalen. Veel zal het prijsverschil niet zijn en je weet dan op voorhand wat het resultaat is.

Maar zo'n mooi speelveld kan mits wat klein touch-up werk heel 'presentabel' gemaakt worden. 't zal dan geen nieuwe zijn maar een hele mooie originele. Voor velen is zo'n geshopte kast voldoende, de kasten zijn gemaakt om op te spelen :)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: AFM play field

Bericht door diesel64 » 13 nov 2012, 15:28

Voor mij persoonlijk is een heel mooie originele meer waard dan een repro. :whisling:

Maar soit, dat zal in mijn hoofd zitten, zeker. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: AFM play field

Bericht door g94 » 13 nov 2012, 15:58

diesel64 schreef:Voor mij persoonlijk is een heel mooie originele meer waard dan een repro. :whisling:

Maar soit, dat zal in mijn hoofd zitten, zeker. :)
Ik deel alleszins alweer jouw mening. Misschien moeten we wel facebook vriendjes worden. O, zijn we al :gay: :lol:

Plaats reactie