Ground probleem Fathom

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 21 aug 2013, 14:38

Ik word er hélemaal gek van :madman: ! Ik probeer het ff uit te leggen, ik heb dit nog nooit meegemaakt, gezien of gehoord.

Mijn Fathom is terug bijna perfect spelend, alleen de groene droptargets komen niet omhoog en daarna niet naar beneden, hoewel ze wel willen. Kan iemand eens bij de zijne checken of er op deze spoel ook 2 diodes MOETEN zitten, bij mijn spoel op de rechtse (groene) droptargetbank zit er maar één??? Ik denk dat deze ook door het expander board wordt aangedreven en er dus 2 moét hebben! Lees:

Also, it's very important that all solenoids on the expanded circuits have *TWO* diodes on them! If a coil was replaced with one that one had only a single diode, multiple solenoids could potentially activate on any solenoid expanded solenoid. Some side effects of a single diode coil installed could be a "memory" drop target activating when it shouldn't, or a target bank reset engaging when a saucer is supposed to eject.

Misschien daarom het ground probleem: als ik speel is er niks aan de hand, maar als ik met één hand op de siderail steun en ik houd een bal over enkele switchen, bv. die van de inlanes, outlanes of bovenaan (bal zweeft erboven, dus ik druk de switch NIET in!), dan beginnen er allerlei andere spoelen te werken, bv. de popbumper enz..., bij de linkse outlane gaat zelfs de tilt aan!

Ik weet niet of ik met het probleem (lees spoel) in de juiste richting zit te denken, ik ben al uuuuren bezig geweest met draadjes afspeuren, ground nakijken enz... Ik word er helemaal gek van :run: .

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door HarrieD » 21 aug 2013, 14:48

Wat doet je kast in de switch test?

Edit, laat maar, ik had je post nog goed gelezen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door diesel64 » 21 aug 2013, 15:40

Bij rare switch problemen met die generatie Bally kasten, knip eens alle condensatoren die onderaan het speelveld op de switches zitten los.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 21 aug 2013, 16:11

HarrieD schreef:Wat doet je kast in de switch test?

Edit, laat maar, ik had je post nog goed gelezen.
Na de switchtest zegt die switch 40, maar die is open? Wel is die spoel doorgebrand en heb ik de draden eraf geknipt. Nu knipte ik dus de switch ook los en geeft hij geen switch meer weer uiteraard.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 21 aug 2013, 16:12

diesel64 schreef:Bij rare switch problemen met die generatie Bally kasten, knip eens alle condensatoren die onderaan het speelveld op de switches zitten los.
Hey Kristof, dat mag zomaar dus? Of moeten die erna terug op gesoldeerd worden?
Enne, bedoel je die capacitors, die bruine halfronde dingetjes :oops: ?

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door diesel64 » 21 aug 2013, 18:27

Ja, dat mag. Kast werkt perfect er zonder. Die dienen enkel om de switches iets gevoeliger te maken. Maar na 30 jaar zijn die vaak zo om zeep dat ze allerlei rare switch matrix problemen veroorzaken.

Het eerste wat ik doe, is die allemaal (met één beentje) los knippen. En eens de kast goed werkt, vervang ik ze dan allemaal door nieuwe. Die dingen kosten toch twee keer niets.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 21 aug 2013, 18:57

Dus dat zijn die bruine dingetjes dan...?

Andere probleem spoel groene targets rechts: doorgemeten tot aan de connector en is goed. Spoel zelf ook ok, diode ga ik nu uitmeten. De 3 kleine spoeltjes per droptarget werken prima, ook in sequence, dus da's ook al goed. Alleen de grote spoel die de 3 groene targets moet omhoogduwen werkt niet...

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door Gottlieb collector » 21 aug 2013, 21:04

zwartepanter schreef:Ik word er hélemaal gek van :madman: ! Ik probeer het ff uit te leggen, ik heb dit nog nooit meegemaakt, gezien of gehoord.

Mijn Fathom is terug bijna perfect spelend, alleen de groene droptargets komen niet omhoog en daarna niet naar beneden, hoewel ze wel willen. Kan iemand eens bij de zijne checken of er op deze spoel ook 2 diodes MOETEN zitten, bij mijn spoel op de rechtse (groene) droptargetbank zit er maar één??? Ik denk dat deze ook door het expander board wordt aangedreven en er dus 2 moét hebben! Lees:

Also, it's very important that all solenoids on the expanded circuits have *TWO* diodes on them! If a coil was replaced with one that one had only a single diode, multiple solenoids could potentially activate on any solenoid expanded solenoid. Some side effects of a single diode coil installed could be a "memory" drop target activating when it shouldn't, or a target bank reset engaging when a saucer is supposed to eject.

Misschien daarom het ground probleem: als ik speel is er niks aan de hand, maar als ik met één hand op de siderail steun en ik houd een bal over enkele switchen, bv. die van de inlanes, outlanes of bovenaan (bal zweeft erboven, dus ik druk de switch NIET in!), dan beginnen er allerlei andere spoelen te werken, bv. de popbumper enz..., bij de linkse outlane gaat zelfs de tilt aan!

Ik weet niet of ik met het probleem (lees spoel) in de juiste richting zit te denken, ik ben al uuuuren bezig geweest met draadjes afspeuren, ground nakijken enz... Ik word er helemaal gek van :run: .
Bij de mijne zijn er op de drie kleine spoeltjes telkens twee diodes gemonteerd, op de enkele grote spoel één diode .
Ben ook bezig de mijne aan het restaureren ;)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gottlieb collector op 23 aug 2013, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door diesel64 » 21 aug 2013, 21:46

zwartepanter schreef:Dus dat zijn die bruine dingetjes dan...?
Ja, al kan de kleur variëren. Schijfvormig in groen, bruin, ...
zwartepanter schreef:Andere probleem spoel groene targets rechts: doorgemeten tot aan de connector en is goed. Spoel zelf ook ok, diode ga ik nu uitmeten. De 3 kleine spoeltjes per droptarget werken prima, ook in sequence, dus da's ook al goed. Alleen de grote spoel die de 3 groene targets moet omhoogduwen werkt niet...
Kan aan de aansturingstransistor liggen... Werkt hij nooit? Ook niet in test?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 21 aug 2013, 22:17

Ok, weer een stap verder... ik was iets vergeten te vermelden... :oops: de spoel van één van de popbumpers was opgesmoord als ik deze kocht. Na veel meten en draden volgen, kwam ik tot de constatatie dat de spoel van de groene targets rechts stroom kreeg van die popbumper waarvan ik de draden had afgeknipt, stomme ikke :oops: ! Dus een andere spoel erop gezet (wel niet het juiste type maar ff opgezocht) en voila, spoel droptargets werkt weer, maar blijft aangetrokken. Ik heb de diode dan vervangen door een nieuwe (van een Williams spoel maar ik veronderstel dat dat dezelfde is?) maar niks van, terug aangetrokken. En ja, de diode is in de goede richting gestoken, of moet die dan toch andersom :madman: ?

Afin, nu weet ik dat den boel wel werkt, morgen eens proberen met één draad van de popbumpers eraf te houden en zien wat dat geeft... ik ben er bijna :angel: .

@Thierry: de leafswitch van de rechterflipper, is dat 2x een gesloten contact eerst, duwt die ze alle beide open? Bij mij ontbreekt er op die leafswitch precies zo'n blad met "een witte top" erop??? Kan je dat eens nagaan voor mij?

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 22 aug 2013, 09:37

Afin, goeie spoel op de popbumper gezet, nada, spoel droptargets rechts blijft aantrekken. Ik weet niet goed of die diode goed is, weer een andere erop gezet van nieuwe spoelen die ik hier liggen heb, maar ik heb een probleem met die uit te meten. Ik zet mijn toestel op diodestand en dan geeft die bij ALLE diodes op die NIEUWE spoelen 001 of 002 weer? Het kan toch niet dat al die nieuwe diodes kapot zijn??? :madman:

Wel heb ik de lepel en bijhorende switch van die ene popbumper ook afgekoppeld, daar kan het probleem toch niet liggen?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door Richard Baan » 22 aug 2013, 10:35

Diode van de spoel afgesoldeerd? Anders meet je door de spoel heen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 22 aug 2013, 10:53

Ja, ook eraf gedaan, dus ik weet niet wat ik fout doe. En als ik de kast opzet, trekt die spoel van de droptargets direct aan, ik hoop dat de transistor dan niet stuk is, want al mijn boarden waren net gereviseerd... goh, ik ben het écht beu! :(

Of iemand uit de buurt van Bonheiden/Mechelen die eens wil langskomen om dit euvel op te lossen, uiteraard tegen vergoeding of iets anders... 't kan niet veel meer zijn, maar ik kan het alleszins dus niet.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 22 aug 2013, 11:53

Ok, de aanhouder wint zeggen ze. Q6 (drijft spoel rechterdroptargets aan) is stuk heb ik gemeten, dus ik ga daar een nieuwe proberen op te solderen en een nieuwe diode halen. We zullen zien...

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 22 aug 2013, 14:05

Net voor de allereerste keer een transistor van het bord gesoldeerd en een nieuwe erop, ook een nieuwe diode op de spoel en jippie :yahoo: alles werkt! Volgend probleempje: de saucer gooit de bal er direct uit als ik hem daar rechts lock.

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4377
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door David Pinball Wizz » 22 aug 2013, 14:13

Toevallig geen hard instelling dat je hem eerst boven moet locken en dan pas rechts?
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 22 aug 2013, 18:36

David Pinball Wizz schreef:Toevallig geen hard instelling dat je hem eerst boven moet locken en dan pas rechts?
Denk ik niet, probleem is dat ik hem lock rechts, de droptargets gaan omhoog zoals het hoort en dan schiet hij de bal eruit, dus die blijft tegen de droptarget aanliggen, zo hoort het dus niet volgens mij... afin, ik kijk straks die switch eens na of whatever die aanstuurt.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 23 aug 2013, 11:54

Ok, dat probleem is ook opgelost :) . De laatste groene droptarget viel terug naar beneden als de bal in de saucer zat dus dacht de computer dat er een multiball gestart was. Probleem opgelost na bijstellen droptarget. Flipperprobleem onderaan ook opgelost na alles te herbouwen met andere leafswitchen, werkt prima. Nog 2 switchen af te stellen nu, maar man, wat is die kast voor die tijd prachtig gebouwd :love: .

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 25 aug 2013, 21:15

En mag gesloten worden, ondertussen de rechterflipper van de KISS ook gefixt en het spin wheel error probleem van de SS van enkele maanden gelden op de BFC-wedstrijd ook gefixt, hier heb ik een opto moeten vervangen op het boardje en de hele zwik moeten demonteren... morgen spinneman er terug opzetten. Oef!

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4377
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door David Pinball Wizz » 25 aug 2013, 22:16

De voldoening die je hebt wanneer dingen gefixed worden is toch super hé.

Als ik zoiets heb die technisch/spel storend is moet het asap gebeuren of ik slaap niet goed :)
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door J.Verheggen » 27 aug 2013, 09:08

geeft altijd voldoening, maar als ik er slecht van zou slapen heb ik een probleem met die stapels printen hier :p
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Ground probleem Fathom

Bericht door zwartepanter » 27 aug 2013, 09:23

Idd, geeft veel voldoening, zeker als je nog nooit iets van een print hebt afgesoldeerd en een nieuw onderdeel erop hebt gezet. Ik kan weer ietsje meer dus, joepie! :P

Plaats reactie