Ik begrijp dat Stern de enige is die nieuwe kasten maakt, maar anders dan voorheen direct inspeelt op verzamelaars.
Als ik de geschiedenis van Stern zo bekijk is er genoeg reden om te zeggen dat ze een soort van voortzetting van de traditie zijn (zoon van Sam Stern, diverse Williams artiesten, ontstaan uit SEGA/Data East). De kwaliteit van de kasten schijnt goed te zijn (ik heb er nog nooit een van dichtbij gezien) en ze innoveren ook nog steeds. Alleen valt het me op dat ze nogal duidelijk inspelen op verzamelaars, met maar liefst drie versies per kast

Nu ben ik dus geen ervaren flipperverzamelaar, maar WEL een doorgewinterde verzamelaar (men zou zonder enige gene kunnen beweren dat ik verzamelingen verzamel, en nog gelijk hebben ook). In praktijk zijn de verschillen tussen mass market en verzameledities hoofdzakelijk cosmetisch (bijvoorbeeld variant covers van een comic) en dan is het wel even slikken als blijkt dat je bij Stern echt minder krijgt als je niet voor de 'zeldzame' gaat. Voor mij is dat echt een gruwel.
Maar ja ik ben dan ook een purist. Ik vind restauraties ok, en ik kan me ook nog vinden in een gelijkwaardige update van onderdelen, maar mods vind ik al op het randje, dan kan ie wel beter zijn, maar voor mij is de verzamelwaarde dan minder, omdat ie niet 'de echte' meer is. Random tangent: de nieuwe ruleset mod voor BOP van dutch pinball al eens gezien? Erg cool, maar dus geen BOP meer, he.
Dat zit mij bij Stern dus nogal dwars, want daar hebben ze mods een onderdeel van het business plan gemaakt. Ik vind bijvoorbeeld aan de ene kant de Tron kast zo mooi dat, als ik mij er goed voor plaats, ik hem zonder handen zou kunnen optillen, ik hoef er alleen maar even naar te kijken

De ervaring leert met andere verzamel objecten dat de meest zeldzame variant de meest waardevaste is. Hoe dat met Stern gaat is me nog niet duidelijk, ik weet niet hoe vaak kasten weer doorverkocht worden (nog niet te vaak volgens mij). Maar je zal toch 5-6K neertellen voor een gewone en daarna alleen maar de prijs zien dalen

Ik ben vast de eerste niet die hiermee zit, toch?