Glasplaat met krassen te herstellen?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2013, 11:42
Real name: Matthijs
Locatie: Belgium

Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Matt » 25 nov 2013, 08:54

Weet iemand misschien of er een manier is om de originele glasplaat van mijn flipper te 'ontkrassen' ?
Ik meen dat ik voor bijvoorbeeld autoruiten wel eens polijst setjes heb gezien die krassen konden verwijderen of in elk geval verminderen. Geen idee of zoiets ook zou werken op flipper-glas.

Het is niet dat ik geen nieuwe glasplaat wil kopen, die zijn volgens mij niet zo heel duur, en het scheelt een hele hoop polijstwerk schat ik in... maar tis meer dat ik liever de originele een tweede leven wil gunnen na al die trouwe jaren dienst.

Iemand daar ervaring mee?

Thanks!

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Cenobyte » 25 nov 2013, 10:00

Nee, dat gaat niet werken. Ik heb hier een keer navraag over gedaan voor bij een klant waar wij (duur) serredak-glas hadden geleverd. Er waren door externe omstandigheden krassen op het glas gekomen en ik heb daar zo'n glaspolijster voor gevraagd. Wat ze doen is zoveel glas compleet wegpolijsten dat ze dieper gaan dan de kras. Dit kost relatief erg veel geld en moet machinaal gebeuren. Dat zal op een flipperkastruit technisch lastig zijn, vanwege het machinale en de vaak (te) diepe krassen. Het zal ook niet rendabel zijn daar je voor drie of vier tientjes al een nieuwe ruit hebt.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2013, 11:42
Real name: Matthijs
Locatie: Belgium

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Matt » 25 nov 2013, 10:02

Oke, dan gaat het toch inderdaad een nieuwe worden... bedankt voor de info.
Is er overigens groot verschil in kwaliteit? Ik heb ze inderdaad gezien van 40 / 50 euro of iets, maar ook van bijna 200 meen ik...?

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door kletmarjet » 25 nov 2013, 10:04

40-50 zijn voor gewone glasplaten.
200 € is voor een ontspiegelde glasplaat d.w.z geen reflectie je speelt als het ware zonder glas.
Ik heb er zo 2 zitten en als je wil kan je eens komen kijken naar het verschil.
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2013, 11:42
Real name: Matthijs
Locatie: Belgium

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Matt » 25 nov 2013, 10:45

Ah, merci - ik vond het al zo'n groot verschil.
Heb je ze speciaal gekocht omdat je ze het waard vond of zaten ze al in je kast?

Is het echt zo mooi? Want mijn enige ervaring is met ontspiegelde brilglazen :shock:

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door kletmarjet » 25 nov 2013, 11:01

Ik heb die speciaal gekocht.
Of ze het waard zijn is een kwestie van smaak .
Voor mij persoonlijk wel maar velen vinden het te duur voor wat het is.
Bij mij steekt 1 in de CV en dat zijn kasten die al over de 4000 € gaan dus ja vond ik 200 € extra nog te doen.
Ik woon regio Aalst dus als je zin hebt kan je gerust eens komen kijken naar het verschil.
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Da Chosen » 25 nov 2013, 11:11

Het is zeker wel mooi zo een ontspiegelde plaat. Ik moet wel zeggen dat het een en ander van je gameroomverlichting afhangt of het ook echt zin heeft om er een ontspiegelde ruit in te doen. Ik had op mijn LOTR een ontspiegelde ruit zitten en als ik de standaard plafondverlichting aan zette gaf het een heel duidelijk verschil en was het spelen met de ontspiegelde ruit top! Nu heb ik onder al mijn kasten verlichting zitten en heb ik meestal de plafondverlichting uit en dan merk je nagenoeg geen verschil tussen een ontspiegelde en gewone ruit. Voor mij persoonlijk dus geen 160 euro verschil waard.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1012
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door yorkie » 25 nov 2013, 12:37

Die ontspiegelde ruiten vind ik persoonlijk de max. Ik heb er eentje gekocht op het DPO en deze zit nu in mijn CFTBL.
Spijtig dat ze zo duur zijn, anders zou ik ze op al mijn kasten plaatsen.

Dat polijsten mag je idd vergeten wetende dat zo ruit meestal gehard glas is.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Richard Baan » 25 nov 2013, 18:39

Ik heb wel eens iets gehoord over tandpasta. Leek me een broodje aap verhaal, maar lijkt me ook een goedkope methode om eens uit te proberen. In het kader van niet geschoten is altijd mis.

http://pinside.com/pinball/forum/topic/ ... st-1140610
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door zwartepanter » 25 nov 2013, 20:05

Was het nu een grap of niet als je dat leest?

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Cenobyte » 26 nov 2013, 08:12

Richard Baan schreef:Ik heb wel eens iets gehoord over tandpasta. Leek me een broodje aap verhaal, maar lijkt me ook een goedkope methode om eens uit te proberen. In het kader van niet geschoten is altijd mis.

http://pinside.com/pinball/forum/topic/ ... st-1140610
Tandpasta werkt inderdaad polijstend, maar met een polijstmiddel ga je dit soort krassen er niet uit krijgen. Dat werkt alleen bij hele fijne, oppervlakkige krasjes en dan eigenlijk alleen maar op hard kunststof, niet op glas.

Edit: net nog even navraag gedaan: een gehard glazen ruit kost inderdaad een paar tientjes. Hij is dan wel 4mm dik i.p.v. de originele 4,6mm :mrgreen:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2013, 11:42
Real name: Matthijs
Locatie: Belgium

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Matt » 26 nov 2013, 17:19

Als de nieuwe plaat 4mm dik is en 0.6mm mist, gaat het dan niet 'klapperen' tijdens het spel?
Ik snap dat de plaat zelf in principe stil ligt / zwaartekracht / rails 'm redelijk op z'n plek houdt, maar geen last van resonantie of iets tijdens bumper aktie bijv ?

En tandpasta ken ik ook, net als andere polijstmiddelen (baking soda is een bekende uit grootmoeders tijd) maar ik had zelf ook het idee dat dat nooit ging werken op gehard glas. Maar ik zal eens een stukje proberen- dan ruikt ie in elk geval weer mooi fris :mrgreen:

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1012
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door yorkie » 27 nov 2013, 09:25

Matt schreef:Als de nieuwe plaat 4mm dik is en 0.6mm mist, gaat het dan niet 'klapperen' tijdens het spel?
Ik snap dat de plaat zelf in principe stil ligt / zwaartekracht / rails 'm redelijk op z'n plek houdt, maar geen last van resonantie of iets tijdens bumper aktie bijv ?

En tandpasta ken ik ook, net als andere polijstmiddelen (baking soda is een bekende uit grootmoeders tijd) maar ik had zelf ook het idee dat dat nooit ging werken op gehard glas. Maar ik zal eens een stukje proberen- dan ruikt ie in elk geval weer mooi fris :mrgreen:
Dat zal geen probleem zijn. Originele liggen ze ook niet altijd vast. Bij sommige kasten schuift het glas er vanzelf uit als je de lockbar wegneemt. Trouwen, bij de Roadshow gaat de ruit enorm trillen als de shaker draait maar bij de popbumpers hoor je de ruit niet.

Wel is de ruit dunner en daardoor net iets minder sterk, maar of dit veel verschil maakt, weet ik niet.

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door Sacriloco » 27 nov 2013, 11:42

Iemand tips voor een glasplaat voor Widebodies (voor mijn STTNG). Niet dat het echt dringend is maar zo een nieuwe glasplaat zou mooi zijn. Ik heb er gezien bij wipperflinkel.nl maar daar kan je enkel afhalen (wat begrijpbaar is). Weet er iemand waar je er dichterbij kan vinden?
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2201
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Glasplaat met krassen te herstellen?

Bericht door flippers.be » 27 nov 2013, 12:32

Cedermangameparts (Carl Jacobs)
New GAA in Brussel heeft er misschien ook nog liggen.

Plaats reactie