The Bashed Monster

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:21

Kwestie van dit prachtige nieuwe flipperforum meteen al wat te stofferen, hierbij het verhaal van de restauratie van mijn Monster Bash. Sommigen zullen het wellicht al elders gelezen hebben... :lol:

Na mijn IJ en mijn TS is dit mijn derde totale restauratie. Flipper gaat volledig uit mekaar, kast moet hersteld worden en krijgt nieuwe decals. Het speelveld heeft typische scoop- en insertschade en zal geclearcoat worden.

Vermits vele mensen mij hebben aangesproken dat ze het plezant vonden om de restauratie van de Sopranos te volgen zal ik ook deze keer de vorderingen posten. Ik moet mezelf herhalen: ik wil hier helemaal geen expertise claimen, maar ik volg gewoon zelf graag dergelijke threads, en om eerlijk te zijn: weten dat er mensen meevolgen is motiverend, het is ten slotte toch met momenten een langdurig werk...

De titel 'The Bashed Monster'.
Ik heb de kast twee jaar geleden gekocht bij Vynckier en technisch was die perfect. Ik heb er, behalve een outlane switch, nog niks aan moeten herstellen sindsdien. Ik dacht hem eerst 'The Black Monster' te noemen, na 'The Black Sopranos', alleen: deze is eigenlijk niet speciaal smerig want ik had ze wel af en toe al eens oppervlakkig gekuist. Maar de kast heeft wel duidelijk goed opgebracht, er is intens op gebashed en dus is een en ander aan herstelling of vervanging toe. Vandaar dus... let's roll!

19 Jun 2011

Kabinet. Front zit wat los, dus dat moet verstevigd worden en die spleet moet toe. Uiteraard moeten die beugels weg naast de coindoor. Verder de typische schade aan de decals, die Vynckier heel vakkundig heeft gefixt met wat blauwe stift. Hoezeer ik zijn herstelling ook waardeer, ik denk dat ik toch maar voor nieuwe decals ga :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenin vuil, maar niets onoverkomelijks. Prints zijn perfect, ik zie geen herstellingen, behalve de 2 connectoren van de GI die vervangen zijn. Ik heb er destijds al een Pinball Pro sound systeem ingestoken, wat ik alleen maar kan aanraden: heel goed geluid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Speelveld uit het kabinet.

Afbeelding

Assys zien er over het algemeen goed uit. Slechts hier en daar wat corrosie of oxydatie. Het ziet er allemaal wel properder uit dan het is, mijn vingers zien telkens meteen zwart na slechts enkele dingen te hebben aangeraakt. Aangename verrassing: alle bedrading van de spoelen zit vast met klemmetjes. Niks te solderen deze keer, het scheelt een pak werk...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabelbomen weg: eerst spoelen, dan lamps + GI, ten slotte switches. Switches doe ik weer volgens de beproefde methode van de aparte zakskes per zone. Het ziet er niet uit, maar vorige keer bleek dat een enorme hulp bij het terugplaatsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarmee is het speelveld leeg. Alle assys zitten klaar om stuk per stuk uiteengehaald te worden om op te kuisen. Alle andere dingen zitten mooi in aparte dooskes. Ik zit momenteel aan zo'n 350 foto's en 8 bladen met notities.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het speelveld zelf dan...

Afbeelding

Zoals gezegd is deze kast duidelijk veel bespeeld geweest, ik weet wat gedaan om alle schade te fixen...
Monster Bash is gekend om de schade aan de scoop. Deze is niet anders.

Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest wat verfschade hier en daar. Het zijn vooral de inserts die beschadigd zijn. En bij MB is dat niet zo eenvoudig te herstellen als bij de meeste andere flippers. De tekening loopt immers heel dikwijls gewoon door, er is geen zwarte rand. Sommige inserts zijn ook wat omhoog gekomen, dus die zullen eerst en vooral weer gelijk met het speelveld moeten worden gebracht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de rechtse lane zat iets wat op gestolde colle-tout lijkt. Gelukkig ging dit er met voorzichtig schuren nog gemakkelijk af. De bliksem insert is wel losgekomen bij het weghalen van de mylar. Dat is niet echt een probleem. De schade tussen bumpers en mylar baart me meer zorgen: de diamontplate coating is echt heel dun en laat dus weinig schuren toe zonder de tekening zelf te beschadigen.

Afbeelding
Afbeelding

Vooraleer de eerste laag clearcoat kan worden aangebracht, wil ik de structurele schade aan de scoop herstellen. Mulle hout wordt weggehaald met dremel, en ik verschiet er telkens van hoe diep het hout eigenlijk kapotgeschoten blijkt. Toch een serieus gat als de Mantis protector erin zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gat wordt opgevuld met glass fibre filler. Echt supergoed spul, sterker dan het hout zelf. Handig om de protector als mal te gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna een nacht laten uitharden en dan bijschuren. Eerst met dremel, daarna voorzichtig met fijn schuurpapier tot de herstelling volledig op niveau staat met het speelveld. Boord sluit mooi aan met de protector. Dit komt goed...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik plan alle herstellingen aan het speelveld te doen met airbrush of penseel, en dit na een eerste clearcoat sessie.
Er zijn echter 2 herstellingen die ik eerst wil doen: het kapotte phantom flip insert en de vuist net naast de scoop. Die tekening is immers te gedetailleerd om met penseel te kunnen doen en zal dus met decals gebeuren. Die breng ik liefst zo vroeg mogelijk aan, zodat ze zo diep mogelijk onder de clearcoat zitten en zo dicht mogelijk bij het originele artwork. Ik heb wel besloten om het wit niet te printen, maar te airbrushen opdat het dekkend genoeg zou zijn. Ik heb een scan (mersie Free) overgetekend in Illustrator en die op transparante folie geprint. Verschillende tinten vleeskleur zodat ik kan kiezen welke het beste past. De boord van de decal zal niet meer te zien zijn eens het paars opnieuw is geairbrushed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarmee staat het speelveld klaar voor een eerste sessie clearcoat. Alle dirt is voorzichtig weggeschuurd, alle gaten zijn proper gezet, zelfs de binnenkant van de Drac track ziet er alweer goed uit.

Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd... :wink:
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:23

23 Jun 2011

Efkes een update...

Het speelveld is terug en heeft 3 lagen clearcoat gehad. Het ziet er al vrij goed uit eigenlijk: kleuren zijn heel helder. Ook alle hout ziet er super uit. Wel nog inzakkingen aan de inserts, maar ik had niet anders verwacht. De spleten zijn op de foto goed te zien aan de gitaren, de drum en aan de hoofden van de creature en de bride. Maar 't is zowat overal. De vernis ligt echter heel dik, dus na het schuren zal dat al veel minder zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Er is wel een spijtig accidentje gebeurd. Ze hebben bij het ontvetten blijkbaar niet meer aan mijn stickertjes gedacht, en daarmee hebben ze mijn tekening weggeveegd. - je kan de rand van het stickertje nog zien zitten onder de vernis, maar de vuist is weg :shock: :o :( ... Ik had er hen nochtans 2 keer op gewezen dat ze goed moesten opletten... :roll: :cry:

Afbeelding

Enfin soit, da's menselijk zeker... Maar het brengt mijn wel strategie in de war: anders had die vuist nu mooi onder de vernis gezeten en kon ik alle andere retouches aan de scoop airbrushen zonder me zorgen te moeten maken over die tekening. Ik moet nog eens goed nadenken hoe ik dit ga oplossen. Een van de mogelijkheden zou zijn om alles op te schuren, dan de clearcoat rond het oude stickertje weg te snijden, een nieuw te kleven en dan enkel die herstelling te laten clearcoaten. Want meteen airbrushen rond dat stickertje, dat komt nooit goed...

Maar misschien bedenk ik een beter plan.
Wordt vervolgd.
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:24

26 Jun 2011
Henry schreef:http://flipper-airbrush.com/
Deze Duitser restaureert ook speelvelden en heeft op ze site een MB speelveld staan,die er nog gehavender uit ziet als die van jouw.Deze had ook veel schade bij de scoop en het handje was ook weg,anders zou je hem is moeten mailen voor een tip.
Bedankt voor de tip. Jammer dat zijn foto's zo'n lage resolutie zijn, ik kan niet goed beoordelen hoe goed zijn restauratie is gelukt. Ik zie wel dat zijn handje niet meer juist is (vingers zijn niet juist aan de knokkels). Het mijne is wel 100% correct, het is gebaseerd op een scan + 2 HR foto's die ik erop heb gemapt (voor het ontbrekende stuk), daarna alles overgetekend in Illustrator.

Afbeelding

Ik heb dus geen problemen met de tekening op zich. Wel met het feit dat ik mijn nieuwe tekening onder de clearcoat wilde, zodat ik er zonder zorgen over kon schuren en dan dat paars, het zwart en de houtkleur kon airbrushen..

Maar bon: intussen heb ik de clearcoat al deels vlakgeschuurd en zoals door Free gesuggereerd het stuk met de beschadigde decal (zonder tekening) uit de clearcoat gesneden en een nieuwe in de plaats gekleefd. Daar ga ik dan partiëel opnieuw clearcoat op doen, en meteen ook wat extra clearcoat druppelen waar er spleten zijn aan inserts. Dat dan laten uitdrogen en dan het speelveld verder opschuren. Ik wil sowieso het speelveld zo vlak mogelijk vooraleer te beginnen airbrushen, want als er nog teveel niveauverschil moet weggeschuurd worden na de airbrush herstellingen en 2de clearcoatsessie, dan riskeer ik mijn herstellingen ook weer weg te schuren. En dat wil ik vaneigens niet :wink:

Jammer genoeg is mijn verharder op... morgen nieuwe kopen...

P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:24

03 Jul 2011

.. ik begin nu ook al onder mijn voeten te krijgen als ik mijn kop durf tonen op een flipperevenement, omdat ik te lang zou wachten met updaten... :lol: :lol:

Zodus: een update!

Zoals gezegd heb ik het nieuwe handje met enkele fijne laagjes clearcoat bedekt (gewoon met een plat penseel), en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook in de spleten aan de inserts nog wat extra clearcoat aan te brengen. Er is dus verder deze week aan het speelveld niet veel gebeurd vermits dit voldoende moest drogen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanmiddag heb ik dan alles weer opgeschuurd en ik ben echt heel content. Spleten en niveauverschillen aan inserts zijn bijna volledig weg en het handje zit mooi beschermd onder een laag clearcoat, zoals het van in 't begin mijn bedoeling was. Het speelveld is echt al heel vlak nu en staat dus klaar om met de retouches te beginnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wie durft er nu toch zeggen dat Monster Bash slechte decals heeft?
Integendeel: ze zijn 'k weet niet hoe goe! Ze komen er juist héél gemakkelijk af :mrgreen: :lol:

Afbeelding

En daarmee zijn ook het kabinet en kopkast helemaal leeg en klaar voor restauratie. Ik ga wel proberen die id-decal te recupereren vooraan rechts in het kabinet, hij is immers totaal onbeschadigd.

Afbeelding

En David: speciaal voor u zal ik eerst proberen om de bodem op te schuren en in houtkleur te laten ipv zwart te lakken. Ik beloof echter niks ;)

Afbeelding

Wordt vervolgd!
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:25

11 Jul 2011

U vraagt wij draaien, hier is de wekelijkse update 8-)

Ik heb me deze week enkel met retouches aan het speelveld beziggehouden. Eerst en vooral de houtkleuringe delen. Sowieso moest ik de scoop, creature kickout en drac trac airbrushen, ik heb ervan geprofiteerd om hier en daar wat andere zaken ook op te frissen, targets en rollovers bijvoorbeeld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tweede kleur: paarse achtergrond. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet zo gemakkelijk was, de achtergrondkleur van het MB speelveld is immers één en al kleurverloop van zwart over blauw naar paars, weer naar blauw weer paars etc... en dat zowel in de breedte als in de diepte. Twee zones die moesten bijgewerkt worden: scoop en dan de schade aan de inserts onderaan bij de flippers. Gelukkig beiden in dezelfde tint paars. Onderaan bij de saxofoon is er wel een verloop naar blauw, dus daar heb ik voorzichtig moeten uitfaden, dat is op de foto goed te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar bon: het is toch goed gelukt vind ik. Kleur zit heel goed. De plekjes aan de gitaren zijn gewoon wat vernis die niet geschuurd is door een licht niveauverschil. Dus dat komt in orde met de volgende clearcoat.

Afbeelding
Afbeelding

Derde kleur: wit. Jammer genoeg is mijn flashcard gecrashed en heb ik ze moeten herformatteren. Daardoor heb ik geen foto's meer van het airbrushproces zelf, enkel van achteraf.

Zoals al vroeger gezegd was ik vooral bang van het Wolfman insert, omdat ik geen tintverschillen wil met belichting van onderaf. Ik heb uiteindelijk besloten om het wit volledig te airbrushen, en ook wit te spuiten onder de andere beschadiging waar daarna dan geel of zwart over zal komen. Ik heb als test met een zaklamp langs de onderkant geschenen en de transparantie van het wit is volledig gelijk. Oef.

Afbeelding

Verder waren er een pak kleine zwarte spleetjes aan diverse inserts. Sommige zijn geairbrushed, anderen met een heel fijn penseel gedaan als het de moeite niet was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

't Is uiteraard nog niet af, maar vergeleken met een foto van ervoor is de scoop area toch al serieus veranderd.

Afbeelding
Afbeelding

En daarmee zit ik ongeveer halfweg. Maar behalve het zwart zijn de meeste andere retouches echt hele kleine prutskes. Al met al zit hier dus een contente mens!

Wordt vervolgd,
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:26

12 Jul 2011

Efkes een update tussendoor. Ik heb mijn schema immers wat moeten omgooien omdat de carrossier ten laatste vanmorgen het speelveld moest hebben om het nog voor de vakantie te kunnen clearcoaten. En die deadline wilde ik persé halen omdat het dan tijdens de vakantie rustig kan uitharden.

Ik heb gisterennamiddag dan maar een half dagske congé gevraagd. En gekregen!
(Gemakkelijk toch als ge zelfstandige zijt ;))

Kleur 4: geel.
Zoals gezegd bleven er vooral kleine prutskes over, meestal aan de randen van inserts. Mijn drac inserts waren eigenlijk niet beschadigd, maar het oranje zat wat naast het zwart (of omgekeerd). Ik heb ervan geprofiteerd om dit te corrigeren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleur 5: donkerblauw

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het moeilijkste is dat rastertje in WOLF. Ik had efkes gehoopt die puntjes te kunnen zetten doorheen een loupe met de top van een tandenstoker, maar zelfs dat bleek te grof. Uiteindelijk heb ik semi-transparant bijgeschilderd met een superfijn penseel, en het resultaat valt best mee vind ik. Nu zie je nog wel het niveauverschil van de witte grondlaag, maar dat zal minder worden na het clearcoaten. Helemaal onzichtbaar zal de herstelling nooit zijn, maar bon: nu zit ik er natuurlijk echt wel op te focussen met een close-up foto.

Afbeelding
Afbeelding

Kleur 6: oranje

En zo zijn mijn Drac inserts ook ok.
Afbeelding
Afbeelding

Kleur 7: lichtblauw

Ik vond het niet de moeite om dat kleine hoekje aan de GARGLE insert te airbrushen. Het bibberige boordje corrigeer ik wel als ik het zwart airbrush. Hier en daar heb ik ook een wolkje wat bijgeschilderd.
Afbeelding

Kleur 8: lichtgroen

Enkel wat kleine retouches aan Frank. Ook dit is penseelwerk.
Afbeelding

Het PHANTOM FLIP insert is intussen ook gefixt. Die donkere veeg boven de rechterschouder is een niveauverschil in de clearcoat. Komt dus in orde...
Afbeelding

Kleur 9: Rood

Alweer wat randen rond de inserts.

Afbeelding

En daarmee was het toch bijna 11u 's avonds toen alle kleurretouches klaar waren... Blijft nog enkel het zwart, maar dat doe ik liever nadat de kleurretouches veilig onder een laag clearcoat zitten. Ik heb het speelveld vanmorgen binnengestoken, wellicht is het intussen al vernist. Eind van de week ga ik erom, en dan mag het nog minstens twee weken rusten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd.
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:27

17 Jul 2011

Het speelveld is terug. Het ziet echt wel goed uit met nog zeer kleine niveauverschillen aan sommige inserts. Het kan nu nog twee weken uitharden terwijl ik weg ben. Zoals gezegd doe ik aan het speelveld maar verder na de congé. Daarna schuur ik het volledig effen en doe ik de zwarte airbrush retouches. We zitten op schema...

Afbeelding

Tussen de regenvlagen door heb ik me beziggehouden met kabinet en kopkast. Rechtervoorkant is intussen weer goed vastgelijmd en versterkt met vijzen, en ook alle andere schade is hersteld en opgeschuurd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De voorbereiding voor de nieuwe decals dan...

De meesten lakken hun kabinet eerst helemaal zwart vooraleer er decals op te kleven, maar dat vind ik niet goed. Die decals zijn immers een heel klein beetje doorzichtig, en als je ze op een zwarte ondergrond kleeft, dan worden de kleuren allemaal wat grauw. Bij de restauratie van mijn IJ had ik het kabinet eerst twee lagen witte primer gegeven, en daarop de decals gekleefd. De kleuren waren inderdaad heel mooi en fris, maar ik had de indruk dat de decals op die primer iets aan kleefkracht inboetten. Daarom heb ik besloten ze deze keer rechtstreeks op het hout te kleven. Origineel is dat ook zo.

Ik wil niet dat mijn decals na een maand al beginnen "verfrommelen" (zoals Pascal dat zegt) aan de poten. Bij mijn IJ kwamen de decals daar inderdaad na een tijdje wat los, ondanks de leg protectors. Ik heb die achteraf vanonder de poten weggesneden (je ziet dat niet onder de protector) en nu is alles ok.

Bij mijn IJ had ik de decals bovendien eerst overal precies tot aan de rand afgesneden, heel mooi, daar niet van, maar ook dat bleek wat teer. Achteraf heb ik die een milimeter van de rand nagesneden en dat is inderdaad veel steviger.

Een mens moet leren van zijn fouten, en dus ga ik mijn decals nu meteen zo nasnijden. Daarom moet het houtkleurige kabinet onder de poten en op de randen zwart geverfd worden. Ik doe alles met de lakrol.

Afbeelding
Afbeelding

Efkes een poot tegengeplaatst. Zwarte randje is perfect. Decals kan ik dan net buiten de poot afsnijden.

Afbeelding

Ik heb besloten de decals pas na mijn vakantie aan te brengen. Intussen zit er wel al een nieuwe aardingsdraad in het kabinet en heb ik ook al wat spullen opgekuist en gemonteerd. En ja David, je hebt toch gelijk: die houtkleurige vloer is beter dan helemaal zwart.

Afbeelding

En verder nog wat prutskes. Alle kabinetvijzen lakken bijvoorbeeld, of nog een paar stickers namaken in Photoshop. Het regent toch teveel om naar de Gentse feesten te gaan...

Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd!
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:28

18 Jul 2011
g94 schreef:Ik heb besloten de decals pas na mijn vakantie aan te brengen.
tja, zolang het blijft regenen in Gent... :roll: 8-) :D

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet in detail naar die decals gekeken had. Groot en aangenaam was dus mijn verrassing toen bleek dat ze niet geprint zijn, maar wel degelijk quadri gezeefdrukt. Ze zijn gewoonweg de max. Zo'n mooie halfmatte schijn, felle kleuren... en ze plakken als zot. Aan de voorkant heb ik er vooral voor gezorgd dat de start button precies binnen die schakelaar past. Ik ga wel nog een likje zwarte verf aanbrengen aan dat gat.

Afbeelding
Afbeelding

Me happy!
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 09 aug 2011, 23:29

07 aug 2011

Een update!

Het speelveld heeft gedurende meer dan twee weken kunnen uitharden. Volgende stap is om het opnieuw op te schuren om de laatste oneffenheden weg te krijgen. Maar eerst de achterkant proper zetten. Voor en na:

Afbeelding
Afbeelding

Net zoals bij mijn Sopranos doe ik er ter bescherming twee fijne laagjes matte blanke lak op met de lakroller. En pas als die is opgedroogd kuis ik de inserts. Zo vermijd ik dat mijn pas geschuurde plank meteen weer vuil is...

Afbeelding

Die lak moet 24 uur drogen. Tijd zat om kabinet en kopkast af te werken en allerlei decals te kleven..

Afbeelding
Afbeelding

FINAL GAME TEST PASCAL L." is misschien wat voorbarig, maar bon, een mens moet optimistisch zijn :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Vanmorgen dan eindelijk het speelveld kunnen afwerken. Laatste retouches: zwart. Het zijn vele kleine prutskes en randjes. Zoals reeds gezegd was mijn zwart origineel niet perfect gedrukt, en waren er hier en daar kleine kleurrandjes. Aan de drac inserts bijvoorbeeld, aan zijn gitaar ook. Dat is nu allemaal gefixt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarmee is het speelveld af. Klaar voor finale clearcoat sessie. Nu is het nieuw geairbrushte zwart duidelijk zichtbaar omdat de originele tekening mat geschuurd is. Eens vernist zal dat uiteraard allemaal gelijk zijn.

Afbeelding

We kunnen bijna aan de heropbouw beginnen.
Ik heb nog niks van mijn dooskes gekuist of gepolierd. Ik mag dus dringend in gang schieten :lol:

Wordt vervolgd!
P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 14 aug 2011, 15:03

Een update. Wel, eigenlijk om te bekennen dat ik niks heb gedaan, behalve veel gevloekt.

Een van de inserts aan de Frank tekening, meer bepaald zijn linkerarm, was beschadigd. Er was een deel van de vernis en tekening afgesprongen, een ander stukje van het transparante deel was bovendien losgekomen (dat lichtgrijze deel aan zijn onderarm is waar lucht tussen vernis en insert zit).

Afbeelding

Wat ik had gedaan is voorzichtig het volledige transparante stuk weggesneden tot aan de zwarte lijn (dat verschil in kleur aan die luchtbel krijg je toch niet goed) om het daarna weer stevig te lagen clearcoaten. Maar dan is er iets mis gegaan: de rest van de insertbedrukking (dat stuk houten plank tussen zijn lichaam en zijn schouder) moet achteraf ook los gekomen zijn. :(

Afbeelding

Het straffe is echter: ik heb dat nooit gezien! :wtf: :wtf:
Dus ik heb die plank laten clearcoaten, ik heb er uren met mijn neus opgezeten om al die retouches te doen, maar nooit gezien dat die tekening beschadigd was. En nog straffer: ik heb op die plek de zwarte lijn zitten airbrushen en zelfs wat heel transparante witte verf geairbrushed om de kleur van het insert gelijk te krijgen met de andere.
En pas vorige maandag, tijdens een laatste checkup vooraleer de plank binnen te steken voor de finale clearcoat sessie viel het me plots op!

Afbeelding

Zoals gezegd: veel gevloek. En alhoewel het dus niet echt opvalt wilde ik dit toch fixen. Maar een ongeluk komt nooit alleen zeggen ze. Wel, ik kan dat bevestigen: ik zet alles klaar om die roest-oranje houtkleur te airbrushen... stamp ik toch wel met mijn voet tegen mijn compressor en breekt toch wel die moer van mijn luchtslang af?
Ze zijn ginder bij Macaja natuurlijk met congé, dus geen wisselstuk te krijgen momenteel. Gedaan met airbrushen!
:wtf: :madman: :evil: :evil:

Afbeelding

Enfin, daarmee had ik veel tijd over om een mooi flipperforum te maken. Achteraf iedereen content 8-)

Wordt hopelijk vervolgd...
P

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door Cedric » 15 aug 2011, 22:32

Gewoonweg prachtig 8-)
alleen beetje sneu van je compressor, maar zo kan je weer een beetje op adem komen...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 20 aug 2011, 12:32

Een update.

Ik heb efkes getwijfeld of ik die arm niet gewoon zo zou laten... efkes: zo'n anderhalve second ;)
Dus, terwijl ik wachtte op enig teken van leven van Macaja (airbrushwinkel) heb ik de tekening hermaakt. Vermits het niet zo handig is om een plank van meer dan een meter op je scanner te leggen moest ik eerst een rechte basisfoto maken. Daartoe heb ik een soort malletje gemaakt.

Afbeelding

Die foto kon ik dan, dank zij het malletje, in Photoshop perfect recht zetten en op het correcte formaat schalen. Daarna was het kwestie van op andere foto's een stuk originele tekening te recupereren (gelukkig maak ik pakken fotos...) en dan met de transform tools (vooral veel distort) die perfect te mappen op mijn rechte foto. De vuist heb ik destijds ook op die manier hermaakt.

Afbeelding

Daarna het ontbrekende stuk overtekenen in Illustrator zodat ik een separatie kon maken van witte, rode en zwarte delen. Gezien de grote zoom-factor is dit quasi perfect zoals het origineel.

Afbeelding

En dan tenslotte kleur na kleur printen op transparante decal.

Afbeelding

Intussen antwoord van Macaja gekregen, en bleek dat ik hier in Gent een perfecte vervanging kon kopen voor het verloopstuk aan mijn compressor. 1/8 draad aan beide kanten, het blijkt nogal courant, maar ja, ik ben gene loodgieter hé... :oops:

Het bruin wilde ik immers airbrushen, kwestie van het zo mooi mogelijk aan te sluiten bij de rest van de tekening. Ik had dit ook kunnen printen, maar dan zag je een raster en dat wilde ik niet. Moest er ooit iemand dit kleur moeten mengen, het is poepsimpel: 10 druppels fashion orange, 1 druppel dark brown. 8-)

Afbeelding
Afbeelding

Nachtje laten volledig uitdrogen en met de nieuwe decal erop ziet dat er zo uit. En daarmee kan de plank dan eindelijk weg voor finale clearcoat. Twee weken verloren... tja.

Afbeelding

Wordt vervolgd,
P

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door diesel64 » 20 aug 2011, 12:36

Woa! Geweldig! :clap:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door zwartepanter » 20 aug 2011, 13:03

Jawadde... nog eens :clap: .

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door Cedric » 20 aug 2011, 13:21

WHOAW... :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door Eric » 20 aug 2011, 18:09

je ben een echte kunstenaar :clap:

Gebruikersavatar
jay-jay
Berichten: 837
Lid geworden op: 14 aug 2011, 12:05
Real name: john van gemeren
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door jay-jay » 20 aug 2011, 22:33

idd pascal, petje af :!:
een waar genot om te kijken :clap:
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 29 aug 2011, 16:29

De wekelijkse update...

Het speelveld is sinds eind vorige week terug na de 3de sessie clearcoat. Dat zijn dus op dit moment een 9-tal lagen, en normaal gezien is dit voldoende om het speelveld te kunnen afwerken en te polieren. Het moet dan volledig vlak zijn, en dat zou nu ook het geval geweest zijn, ware het niet van Frank's arm. Onmogelijk om dit met 1 sessie vlak te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

En dus heb ik het daarstraks opnieuw opgeschuurd. Zachtjes met #600 op een rubberen blokje en sop, gewoon kwestie van het weer ruw te zetten en zo vlak mogelijk te krijgen aan die arm. En dat ziet er wel goed gelukt uit. Morgen kan het weer binnen voor een 4de en finale sessie clearcoat.

Afbeelding

En dus is het wat pruimentijd in afwachting dat het speelveld terugkomt en voldoende uitgehard is. Enfin, er is altijd wel iets te doen. Hier wat klassiekers...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd!
P

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door Cedric » 29 aug 2011, 19:45

'T ziet er zoals gewoonlijk super clean uit :good:
hier loopt de kwijl van mijn tablet.. :lol:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door diesel64 » 30 aug 2011, 08:25

Zeer goed bezig, weeral! :good:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door zwartepanter » 30 aug 2011, 08:34

:good: Schuur je in rondjes of in lijnen Pascal?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 30 aug 2011, 09:55

Bedoel je speelveld of metaal?

Speelveld speelt geen rol: de enige bedoeling is om het vlak te maken en ruw te zetten opdat verfretouches en clearcoat goed zouden hechten.

Metaal doe ik eerst rondjes (grof), maar naarmate ik fijner schuurpapier gebruik schuur ik in lijnen. De metalen delen van de assys onder het speelveld steek ik wel zoveel mogelijk in de tumbler...

P

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 05 sep 2011, 19:26

The!!! Beast!!! Is!!! Back!!! :twisted:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk niet dat het nodig is zeker om te zeggen dat er hier een heel contente mens zit? :mrgreen: :rock:

Volgend weekend kan ik er niet aan werken, ik ga het speelveld dus verder laten uitharden en pas ergens eind volgende week finaal polieren (allez, voor zover er iets te polieren valt...). Maar bon, het is geen kwestie van stil te zitten intussen: alles is vuil, alles moet uiteen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog 5 dooskes te gaan... ik gebruik mijn kabinet als kast voor de grotere opgekuiste onderdelen. Het begint hier gezellig druk te worden in mijn kleine atelier.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als alles meezit wordt er hier binnen een 4-tal weken weer vollen bak gebashed! :yahoo:

Wordt vervolgd!
P

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: The Bashed Monster

Bericht door Cedric » 05 sep 2011, 19:38

Pffff ne mens komt daar ni goe van he van al da geblink.. 8-) 8-)
tja Pascal...wat moet of kunnen wij daarop nog zeggen? :o
nu weet ik het..je hebt God, Allah, Bouda, en dan de Pascal.. :respect:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: The Bashed Monster

Bericht door g94 » 06 sep 2011, 07:02

Cedric schreef:je hebt God, Allah, Bouda, en dan de Pascal..
Nie overdrijven hé moat. Het enige wat ik heb gedaan is met de auto rijden om het speelveld bij de carrossier te brengen en het daarna terug te halen. De blink blink is dus vooral zijn verdienste ;)

Plaats reactie