flashers branden niet op The Shadow

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

flashers branden niet op The Shadow

Bericht door ivang » 13 jul 2018, 14:56

Geen van de flashers van mijn shadow werken.

Wat ik al gedaan heb :

- Zekering nagekeken, deze bleek stuk te zijn

- Het flasher wiring diagram erbij genomen en dan de weerstand over alle verbindingen gecontroleerd op de connectors, dus tussen J106-5 en J124-2, J106-5 en J124-3, ..., J107-6 en J126-1, ....
Voor alle combinaties mat ik een weerstand van 3 a 4 Ohm, op eentje na, maar daar bleek een kapotte flasher de oorzaak te zijn. Met een werkende flasher mat ik daar ook rond de 4 Ohm

- Nieuwe 5A SB zekering gestoken, en de kast (met het speelveld nog omhoog wegens het vervangen van de flasher) in testmode gezet en de all lamps + flashers test uitgevoerd, en alle flashers brandden terug.

- Kast uitgezet, speelveld omlaag, en kast terug aangezet, en toen brandde er opnieuw geen enkele flasher meer. Ook de zekering (die even uit een andere kast geleend was) was opnieuw gesprongen .

Iemand enig idee ?

marioann
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:27
Real name: mario+ann
Locatie: Belgium

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door marioann » 13 jul 2018, 15:11

Volgens mij was die kapotte flasher niet de oorzaak, ik denk eerder aan een flashercontact dat ergens tegen de behuizing kortsluiting maakt als het speelveld beneden is (denk eraan dat alle metalen delen aan de aarding horen te liggen).

Succes

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door vanlierde51 » 13 jul 2018, 22:46

yep, je hebt ergens een kortsluiting, of een foute lamp (indien je de kast juist kocht bv).
Zeker geen zwaardere zekering zetten. Probeer ze allemaal te deconnecteren, dan 1 na 1 terug aansluiten tot je de fout vind. Als de zekering springt zonder flasher aangesloten weet je al wat meer...bedrading of driver board.

Succes
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

speak easy
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 jan 2013, 18:44
Real name: edwin
Locatie: Germany

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door speak easy » 15 jul 2018, 12:45

ik zou even de kabelboom goed controleren
aangezien het probleem optreed als je speelveld vlak ligt
ook kijken voor eventuele mechanische spanning die op de stekkers verbindingen komt door het bewegen van het speelveld succes

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door ivang » 16 jul 2018, 15:33

Een doosje zekeringen later heb ik het vermoeden dat het niet branden van de flashers (lees : het springen van de zekering) mogelijk het gevolg is van een ander probleem, maar als dit de grootste zever in pakjes is die je in jaren gehoord hebt mag je dit altijd laten weten :?

Wat hebben we gedaan en geleerd :

- met het speelveld omhoog de flasher test gedaan, bij geen van de test sprong de zekering
- speelveld omlaag doen met de coindeur open, coindeur dichtdoen, ploef, led 5 gaat uit, dus de zekering is weeral kapoetsj

- Alle flashers eruit gehaald, de kast in flasher test gezet, coindeur open, en dan het volgende herhalen :
- flasher 'installeren'
- schietgebedje doen
- coindeur dichtdoen en kijken of de flasher aangaat en of led5 blijft branden

Op deze manier 'ontdekt' dat de linker flasher achteraan het probleem was, toen ik die er opnieuw instak (en het speelveld dus even opnieuw omhoog moest doen) trad het probleem opnieuw op.

Tot mijn verbazing trad het probleem ook opnieuw op toen ik dezelfde test opnieuw deed zonder die laatste flasher.

Bij die laatste test viel het me wel plots op dat als ik het speelveld liet zakken en de bracket (zie foto) het metalen deel van het kabinet raakte, dat dat gepaard ging met een klein vonkje.
bracket.jpg
bracket.jpg (13.3 KiB) 1578 keer bekeken
Hetzelfde gedrag deed zich ook voor zonder dat er ook maar een flasher in de flipperkast stak, vandaar mijn vermoeden dat de oorzaak wel eens anders gezocht zou moeten worden.

Om zeker te zijn dat dit vonkje mijn probleem veroorzaakte heb ik (als tijdelijke workaround) de beide brackets aan het speelveld met tape bedekt, waardoor ze geen contact meer maken met het 'lockdown bar receiver assembly'.

En yep, nieuwe zekering erin, alle flashers teruggestoken, speelveld voorzichtig op zijn plaats, en alle flashers doen het en blijven het doen, zowel tijdens de flasher test als tijdens een spel.

Dus wat nu ?

Het feit dat ik dat vonkje zie en dat daardoor ook de 20V zekering springt duidt waarschijnlijk wel op een kortsluiting,maar ik vermoed dus niet langer dat die door de flashers wordt veroorzaakt, toch ? Of duidt dit eerder op een ander probleem, bv. met de aarding (die er op het eerste zicht OK uit ziet) of zo ?

Hoe zoek ik dit verder uit ?

Het gekke van al : alles werkt , dus er lijkt nergens iets echt 'last' te hebben van die kortsluiting of het probleem dat (letterlijk) vonken geeft ...

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door ivang » 16 jul 2018, 16:37

En het wordt nog gekker ... tape verwijderd om het probleem te reproduceren,en geen vonkjes meer.
Speelveld paar keer omhoog en omlaag, flaher test paar keer laten lopen, solenoïde test paar keer laten rondgaan , beetje wiebelen met de kast en wat op het speelveld kloppen,... maar de flashers blijven dus branden ...

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door Richard Baan » 16 jul 2018, 17:58

Controleer eens of je beschadigde bedrading hebt. En dan ergens achteraan. Waar de draad boom beweegt met het omhoog halen van het speelveld.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door ivang » 17 jul 2018, 08:46

kabels van ale flashers nagekeken, geen kapotte isolatie gevonden, geen sockets of zo die contact maken met iets anders , ....

Het feit dat het net F111 (Flasher secondary) is die springt (of beter : sprong) , betekent dat dat het probleem zich ergens in de bedrading van de flashers / solenoids moet bevinden?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door Richard Baan » 17 jul 2018, 09:47

Ja.

Ik heb eens gehad bij CV dat de draadboom achter/onder beschadigingen had waarbij de isolatie half weg was. Vrijwel nooit kortsluitingen, behalve toen ik het speelveld omhoog deed en daar beweging in kwam.
Was heel slecht zichtbaar, en dus erg moeilijk te vinden. Maar ben blij dat dit verholpen is. Want bij mij ging ook de CPU in rook op. :cry:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door ivang » 17 jul 2018, 10:13

Richard Baan schreef:Maar ben blij dat dit verholpen is. Want bij mij ging ook de CPU in rook op. :cry:
Het gekke is dat alles werkt en dat ik nergens anders een probleem opmerk, noch in het spel, noch in de verschillende tests.

Als IT'er huiver ik echter van dit soort problemen dat plots opduikt en even plots terug verdwijnt zonder dat daar een reden voor is, want dat betekent alleen dat je de volgende keer dat het zich voordoet terug van nul en zonder enig idee kan beginnen zoeken ...

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door aquasat » 17 jul 2018, 11:44

Op de shadow zitten er ook flashers achteraan.
Kan er een kortsluiting ontstaan zijn op één van de 3 flashers achteraan die tegen de gruize buis van de kabelboom kan duwen?
https://www.ipdb.org/images/2528/image-38.jpg
Dit zou ook de reden kunnen zijn waarom het enkel voorvalt wanneer het speelveld op zijn normale plaats zit.
TAF

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door David Pinball Wizz » 17 jul 2018, 12:05

Of aan de sliderails... je kan ook op moment de zekering eruit gaat meten wanneer je verbinding hebt met aarding van de kast. Dit tussen flashers en aarding. Met de connectoren los en lampen eruit. Zo zie je welke 'draad' de oorzaak kan zijn, met wat geluk is het de return van de flasher en niet zn voeding die daisychained is.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: flashers branden niet op The Shadow

Bericht door Richard Baan » 17 jul 2018, 14:22

Toch denk ik eerder aan de daisy-chained voeding. Er is sluiting naar aarde. Als de flasher return een sluiting naar aarde heeft zou de flasher altijd aan zijn, tot de flasher doorbrandt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie