Schoonmaak speelveld

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
abelientje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2018, 19:37
Real name: Hielke
Locatie: The Netherlands

Schoonmaak speelveld

Bericht door abelientje » 13 dec 2018, 12:18

Hallo, ik loop tegen het probleem aan dat ik de zwarte/grijze aanslag niet van mijn speelveld krijg. Ik heb meerdere poets middelen gebruik oa een goedje van de pinball shop. Is hier een oplossing voor? Zoals te zien is op de foto is wat wit moet zin geheel grijs geworden door de jaren heen, ik neem aan van de ballen. Alvast dank!
Groet.
Bijlagen
IMGA0070.JPG
IMGA0070.JPG (63.02 KiB) 3634 keer bekeken

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door inkochnito » 13 dec 2018, 19:37

Kan je nog een close-up nemen die scherp van beeld is?
Ik denk namelijk dat het slijtage van het speelveld is.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door zwartepanter » 13 dec 2018, 19:56

Duidelijke slijtage, de insert erboven trouwens ook.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2201
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door flippers.be » 14 dec 2018, 08:35

Ook vuil, want het wit tussen de slingshot posts ziet ook grijs en daar rolt geen bal..

Zoiets schoonmaken is moeilijk tot bijna onmogelijk.

Het kan - maar dan ga je met bv wasbenzine en zo'n melanine sponsje moeten werken.
Maar zo'n sponsje is zoals schuurpapier - je haalt een deel van de bescherming /lak /verf weg.
Op een plek tussen de slingshots kan dat nog lukken want daar zit nog vernis boven de verf, je haalt dan een laagje vernis weg en het vuil gaat mee.

Op het speelveld waar de slijtage is dat je het hout ziet is dat een probleem.
Daar is de vernislaag al (bijna) helemaal weggesleten..
Op de plekken waar nog wat vernis zit ga je er meer weghalen dus met het spelen ga je meer schade krijgen.
Waar de vernis weg is ga je gewoon de verf weghalen samen met het vuil en ga je nog meer blank hout zien.. daar moet je heel heel heel erg voorzichtig moeten zijn, is echt het verschil tussen 3x of 5x wrijven met zo'n sponsje of de verf er nog op zit of niet !
Als je dat doet is er later iets van bescherming over de verf nodig om verdere slijtage te vermijden, want door te spelen gaat de verf ook verder slijten. Je kast regelmatig waxen, of er mylar op kleven (maar dat geeft later weer problemen) of bv een plastic protector (https://www.playfield-protectors.com/ of zelf zoiets maken)

Een goede oplossing is hier dus niet.. je opties zijn:
- ofwel met niet schurende poetsproducten blijven proberen en het daar bij laten,
- ofwel het speelveld volledig laten restaureren / airbrushen (maar is heel duur en vele uren werk - een sloopspeelveld of andere kast zal misschien goedkoper te vinden zijn)
- zelf iets van bescherming op leggen zoals mylar of een plastic playfield protector

Was het mijn kast - dan zou ik voorzichtig poetsen waar het kan en ze later gewoon veel waxen.
Ook regelmatig nieuwe flipperballen kopen, beschadigde ballen die beschadigen ook de verf van het speelveld.
Wil je de kast echt heel intensief blijven spelen dan zo'n plastic protector erop leggen. Dan kan de schade niet erger worden en die is opnieuw verwijderbaar zonder enig nadeel (mylar kleven bv geeft veel problemen als je die wil loshalen).

abelientje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2018, 19:37
Real name: Hielke
Locatie: The Netherlands

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door abelientje » 14 dec 2018, 10:15

Bedankt voor de reacties. Ik ga hem toch zo laten om nog meer schade toe te brengen wil ik zeker niet. Wel jammer want bij de koop dacht ik zo van dat maak ik wel schoon. Ik heb er geen hoofdprijs voor betaald hoor, maar goed het blijft minder natuurlijk.

Verder is de kast best netjes, de elektronica is perfect.. geen zuurschade of gekke hobby reparaties. Hij werkt dan ook uitstekend en speelt lekker.

Ik zal dan maar gaan uitkijken naar een ander speelveld als deze toevallig te krijgen zijn. Oproepje plaats ik wel op het forum. Op zich wordt hij niet zwaar intensief gebruikt, gewoon op zijn tijd een paar balletjes schieten..... ze staan oa ook als eye catcher in mijn woonkamer.

Groet

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door Richard Baan » 15 dec 2018, 18:21

Doorgaans krijg ik het wel schoner dan dit.

Probeer eens Dasty van de Wibra, of Mr Muscle. (niet te veel in 1x)
Eerst voorzichtig op een niet opvallende plaats.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

abelientje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2018, 19:37
Real name: Hielke
Locatie: The Netherlands

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door abelientje » 22 dec 2018, 07:05

Hallo, ik had hier op Marktplaats in Nederland ook een oproepje gedaan voor een net speelveld. Ik kreeg een reactie van iemand die mij wees op nieuwe decal stickers. Deze heb ik besteld, hierdoor valt de gehele schade weg van het midden onder veld. De table bonus wordt dus weer als nieuw, de overige inserts kan ik ook voorzien van een nieuwe opdruk. Ik hoop ze vandaag binnen te krijgen en uiteraard deel ik even het resultaat.

Schoonmaken heb ik ook geprobeerd met de gegeven tips maar dat wil niet baten, nu hebben we het over een kast van 30 jaar oud dus ja het hoort ook wat bij de kast denk ik dan maar. Natuurlijk wil je een flipperkast zo mooi mogelijk hebben en ik hoop door deze nieuwe decal stickers een leuk eind resultaat te bereiken.

De kast is door mijn eigen geheel in goede honderd procent technische staat terug gebracht. Er brande nog wel een driver transistor uit maar ook dat is weer netjes gerepareerd..... kosten 0,63 euro haha. Gelijk maar een aantal besteld zodat ik wat op de plank liggen heb.


Kopkast is gerestaureerd, body waar het kon bij gewerkt en hiermee bedoel ik dus niet zijn art opp de body die heb ik zo gelaten..... charme en gebruiksporen. De wat lelijke poten behandeld en voorzien van een gele lak laag. Dit geeft icm de nieuwe gele flipper, gele pop bumber caps en gele flipperknoppen een heel mooi aanzien. Wel nogmaals even dank voor de tips en reacties, ik zal wanneer alles klaar is en ik hoop vandaag wat plaatjes schieten van de Jokerz! Hij speelt echt heerlijk :)


Groet Abelientje

Gebruikersavatar
davalve
Berichten: 100
Lid geworden op: 01 okt 2012, 19:13
Real name: Ron
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door davalve » 22 dec 2018, 10:14

Dat is goed nieuws, hopelijk niet teveel kleurverschil met de overlay sticker. Foto's zijn altijd leuk.
Succes met de verdere werkzaamheden :good:

abelientje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2018, 19:37
Real name: Hielke
Locatie: The Netherlands

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door abelientje » 22 dec 2018, 12:25

Het was een "vuilnisbak" bij aanschaf, hier alvast een sneak preview. En nee stickers zijn nog niet binnen. Wel een verzend mailtje gehad dus even wachten op de post vanmiddag :)
Jokerz2.jpg
Jokerz2.jpg (45.02 KiB) 3345 keer bekeken

abelientje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2018, 19:37
Real name: Hielke
Locatie: The Netherlands

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door abelientje » 22 dec 2018, 22:33

Decal stickers erop, ben nog bezig met de kop kast.... Eind resultaat komt eraan. Ik ben best tevreden met deze stickers. In ieder geval stukken beter alleen het vrouwelijke handje is niet op kleur :(
Groet Abelientje
speelveld.jpg
speelveld.jpg (56.18 KiB) 3310 keer bekeken

abelientje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2018, 19:37
Real name: Hielke
Locatie: The Netherlands

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door abelientje » 23 dec 2018, 07:09

Goedemorgen, ik heb gisteren tot de kleine uurtjes door gewerkt om de kast klaar te krijgen. Persoonlijk vond ik de kleurstelling nog niet in balans. Daarom heb ik gekozen voor geel randje rondom de kop kast, dit steekt geweldig af. Ook alle inserts voorzien van een nieuwe opdruk. Dus flink even aan het priegelen geweest.

Voor mij is de Jokerz! klaar, wil nog even melden dat ik respect heb voor de profs met hun restauraties.... daarvoor heb ik de middelen niet. Maar het gaat erom wat je uiteindelijk zelf vind en ja ik ben tevreden. Wel ja ik kreeg hem niet in de mooiste en goedwerkende staat maar met veel uurtjes en centjes natuurlijk staat hij er.

Jokerz!, volledig schoongemaakt althans zo goed mogelijk en in de wax gezet. Alle rubbers vervangen voor nieuwe, alle lampjes en ja alle lampjes vervangen voor nieuwe gloeilampjes... gewoon lekker standaard. Aantal technische problemen opgelost mbt GI, Switches en Connectoren. Voorzien van nieuwe gele flippers inc. coilstops en sleeves. Gele popbumper caps, gele flipperknoppen. En natuurlijk de lelijke poten behandeld met roestwerende grondverf en uiteindelijk afgelakt in het geel. En dan gister avond het gele accent op de kop kast en nieuwe decal stickers geplaatst.

Ik mag graag foto's plaatsen maar begreep dat het hier niet uit de hand moet lopen. Toch wil ik in alle vroegte het resultaat delen met de lezers. Dus vandaar even wat piccy's... Het is nog donker dus de foto's zijn ook wat donker maar wel scherp.

Nogmaals bedankt voor het lezen en schoonmaak tips.... Tijd om lekker te spelen. Enne natuurlijk een volgend kastje???? :) :)


Groet Abelientje
back.jpg
back.jpg (34.67 KiB) 3291 keer bekeken
body.jpg
body.jpg (40 KiB) 3291 keer bekeken
front1.jpg
front1.jpg (37.68 KiB) 3291 keer bekeken

abelientje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2018, 19:37
Real name: Hielke
Locatie: The Netherlands

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door abelientje » 23 dec 2018, 07:10

Laatste foto's
playfield.jpg
playfield.jpg (42.66 KiB) 3290 keer bekeken
sidel.jpg
sidel.jpg (45.08 KiB) 3290 keer bekeken
sider.jpg
sider.jpg (33.68 KiB) 3290 keer bekeken

Gebruikersavatar
davalve
Berichten: 100
Lid geworden op: 01 okt 2012, 19:13
Real name: Ron
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Schoonmaak speelveld

Bericht door davalve » 23 dec 2018, 10:01

Ondanks de wat donkere foto's vind ik het een mooi resultaat. Zeker de veranderingen die je hebt aangebracht aan de kleurstelling vind ik persoonlijk erg geslaagd. Het blijft mooi om iets wat in slechte staat is weer nieuw leven in te blazen. Ben zelf met een BoP bezig en daar gaan nog wel heel wat uurtjes inzitten maar het eindresultaat zal weer geweldig zijn en daar doen we het voor.
Succes met de Jokerz!! :clap:

Plaats reactie