We zijn anderhalf jaar verder, en het is tijd om dit topic eens vanonder 't stof te halen... omdat ik eindelijk ook mijn AFM zelf vanonder 't stof ga halen.
Het is eigenlijk de enige kast in mijn collectie die al eens gerestaureerd is door een vorige eigenaar. Maar jammer genoeg is het niet allemaal even goed gedaan. En dus moet het opnieuw.
Het kabinet bijvoorbeeld is gewoon overkleefd met decals, een snelle job want de orignele bedrukking zit er gewoon onder heb ik de indruk. En de decals zijn ofwel zelf gemaakt, ofwel komen ze van bij de welbekende Duitser. In ieder geval: brol, ze zijn lelijk en ze komen los.
Het kabinet is ok, maar de kopkast is minder stevig, en de verbindingen komen los. Die zal ik dus herkleven en goed vast moeten zetten.
Heel hard moeten remmen bij het transport toen de flipper terugkwam van het BOP. Daardoor is het speakerpanel losgeklapt en zijn 3 van die voetjes losgerukt waaraan de DMD zit. Da's niet te plakken. Spijtig want het speakerpanel is verder best ok en had bij restauratie zeker niet vervangen moeten worden. Nu wel en ik heb een nieuw NOS kunnen kopen gelukkig.
Voor de rest de typische schade aan het kabinet. Been there, done that, niks speciaals en ook niet smeriger dan anders.
Speelveld in de tipper en het afbreken kan beginnen. Alles is wel vuil, vooral de kabelbomen, maar over 't algemeen is er maar weinig corrosie aan de metalen delen. Dat is een meevaller.
Ik moet wel bekennen dat ik tegenwoordig wat slordiger werk. Waar ik vroeger de kabelbomen mooi inpakte in verschillende zakskes, weet ik intussen dat alles achteraf wel weer terug op zijn plaats geraakt. En dus vliegen de kabelbomen gewoon op een bol gewikkeld in 't kabinet.
En daarmee staat alles klaar om op te kuisen, te schuren, te polieren, op te blinken, ...
De restauratie zal wellicht anders verlopen dan wat ik gewoon ben, omdat ik nu al een speelveld klaar heb. Anders is telkens de grootste en meest tijdrovende job de restauratie van het speelveld zelf.
Wat het oude speelveld betreft... ik weet wel dat niet iedereen het materiaal, geduld en handigheid heeft om een speelveld grondig te herstellen, maar misschien is het dan soms beter om er gewoon af te blijven.
In dit geval heeft de vorige eigenaar zo goed hij kon de typische plaatsen wel wat bijgewerkt, maar hij heeft zich helaas beperkt tot het opvullen en bijschilderen van de gaten. En dan wellicht daarna een bus autolak over het speelveld gespoten. Het mulle hout, het hout dat zodanig door de bal is kapotgeschoten en dus niks van sterkte meer heeft, heeft hij gewoon laten zitten. Gevolg: de vernis is uiteraard niet sterk genoeg om de ball impact op te vangen op die mulle ondergrond, en dus springt die kapot en is de schade er binnen de kortste keren terug.
Enfin, 't is mijn zorg niet momenteel, misschien dat ik het speelveld ooit eens terdege herstel en dan verkoop.
Intussen heb ik mijn gerestaureerde speelveld. Ik zal het eerstdaags eens polieren, zodat de laatste kleine oneffenheden die na anderhalf jaar zijn ontstaan weer weg zijn en het speelveld spiegelvlak staat.
Dus ja voilà : the game is on! Of toch binnenkort

Wordt vervolgd...
P