De GPD XD handheld arcade emulator

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

De GPD XD handheld arcade emulator

Bericht door Cenobyte » 31 jan 2018, 09:42

Onlangs heb ik een GPD XD handheld gekocht: een apparaatje uit China uiteraard dat Arcade games kan draaien via verschillende emulatoren. Het apparaat is in feite een Android apparaat met een 5" scherm en een complete joystickset eraan vast (2x analoge stick, 1x digitale D-pad, knoppen en shoulder buttons, vergelijkbaar met controllers van Nintendo, Playstation e.d.). Het apparaat lijkt zelf eigenlijk nog het meest op een Nintendo DS.

Als het goed is krijg ik het apparaatje ergens in de komende weken binnen, dus ik ben erg benieuwd. Het machientje zou snel genoeg zijn om zelfs Playstation 1 en Nintendo 64 te emuleren. Ook arcade draait via Mame erg goed, tot en met KOF, Metal Slug en de bekende vechtspellen die veel machines net niet aan kunnen.
gpd-gpd-xd-5-inch-android-44-handheld-game-tablet.jpg
Kijk hier maar eens voor een review:
https://youtu.be/hgfBk4aZew8
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: De GPD XD handheld arcade emulator

Bericht door RonnyH » 31 jan 2018, 10:55

Ben benieuwd hoe deze bevalt, had er al naar gekeken op wish, maar de prijs viel tegen.
Prijzen variëren van € 210 - € 260, wat was de prijs die je er nu voor betaalt hebt ?

Ron
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: De GPD XD handheld arcade emulator

Bericht door Cenobyte » 31 jan 2018, 11:05

Op Banggood.com heb ik hem gekocht voor €130,-. Hopelijk valt ie niet op bij de douane en blijft het hierbij ;)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: De GPD XD handheld arcade emulator

Bericht door RonnyH » 31 jan 2018, 11:32

Mooie prijs, meestal komt het wel goed met de douane, ga er toch maar eens over nadenken .....
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: De GPD XD handheld arcade emulator

Bericht door Cenobyte » 08 feb 2018, 09:08

De GDP-XD is binnen gekomen en de eerste indruk is… indrukwekkend!

Het apparaat is het beste te vergelijken met een Nintendo DS minus het onderste scherm en bovenin een groter scherm dan de handheld van Nintendo. Onder heb je een D-pad, twee analoge joysticks en een viertal actiebuttons, verder Start en Select button en uiteraard 4 shoulder buttons en nog wat andere toetsen.

De kwaliteit is wat mij betreft bijna hetzelfde als die van de Nintendo DS en dat is indrukwekkend voor een apparaat uit China in de prijsklasse van ergens tussen de €130,- en €160. Ook de afwerking is erg netjes. Het apparaatje ziet er mooi glossy uit (wel veel vingerafdrukken na wat spelen) en alles zit netjes in het apparaat verwerkt. Het ziet er absoluut niet goedkoop uit. Blijkbaar is de binnenkant een ander verhaal als ik de “tear down” verhalen op internet moet geloven, dus even openschroeven en zelf repareren of tweaken is er niet bij (maar dat is volgens mij bij dit soort apparaten toch niet van toepassing).

Het machientje is in feite een kleine Android tablet. Het eerste wat ik heb gedaan is alles schoongeveegd en Legacy ROM geinstalleerd. Hiermee kun je de snelheid verhogen van de standaard (te lage) 1,4Ghz naar de (origineel bedoelde) 1,8Ghz of 1,6Ghz. Dit kun je dan softwarematig sturen d.m.v. een programma en naar wens de kloksnelheid ophogen. Bij PSP games is dit wel nodig: dat is ook een beetje het maximum dat het apparaat aan kan. PSP en Playstation games lopen, maar niet alle games lopen soepel. Wel kun je met de verkrijgbare emulatoren veel tweaken zodat je veel games toch nog goed aan de praat krijgt.

Het gebruik van de joysticks werkt geweldig. Veel emulatoren van nieuwere systemen (N64, PS1, PSP, etc) werken meteen goed of zijn gemakkelijk in te stellen. De oudere games/emulatoren met schermcontrols (Mame, (S)NES, etc.) zijn erg gemakkelijk werkend te krijgen door de geweldige joystick software die standaard in de GPD zit ingebouwd. Hiermee kun je de controls van de fysieke joysticks en knoppen op de schermcontrols slepen, opslaan, en voila: de emulator werkt perfect met je joysticks en buttons op het apparaat. Erg ingenieus!

Ik ga de komende dagen nog eens wat verder spelen, meer emulatoren installeren en laat jullie meer weten!
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Péé
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 apr 2017, 18:24
Real name: Pedro
Locatie: The Netherlands

Re: De GPD XD handheld arcade emulator

Bericht door Péé » 10 feb 2018, 12:58

Duidelijke informatie!

Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen.

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: De GPD XD handheld arcade emulator

Bericht door RonnyH » 19 feb 2018, 20:05

Bedankt voor de informatie, ik ben inmiddels ook overgegaan op aanschaf.
Er zijn veel goede reviews te vinden op youtube, en er is enorm veel informatie te vinden in de diverse fora.

Het vervangen van de standard rom door de legacy rom is wel noodzakelijk heb ik begrepen, zeker als je de zwaardere games wilt draaien (zoals bijvoorbeeld PS1, DreamCast of PSP roms).

Ik heb inmiddels in de loop der jaren wel wat roms verzamelt voor arcade projecten, en het is mooi dat ik ze nu ook 'onderweg' kan meenemen en gebruiken !

Ik kijk er in ieder geval naar uit :D
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: De GPD XD handheld arcade emulator

Bericht door Cenobyte » 21 feb 2018, 09:07

Damn, vandaag eerste kleine tegenvaller. Blijkbaar is mijn GPD toch opgevallen bij de douane en krijg ik een factuur van €58,- aan BTW achterop gestuurd :madman:

Het apparaatje zelf is een erg leuke aanwinst. Ik ben ook begonnen met het installeren van de Legacy ROMS inderdaad, dat levert een forse snelheidswinst op omdat de processor dan op volle snelheid draait. Ik heb nog geen snelheidsregelende software erop gezet omdat de GPD prima werkt op volle snelheid: wordt niet overdreven warm en de accu gaat ook lekker lang mee.

Tot nu toe heb ik nog geen zware games geïnstalleerd omdat mijn voorkeur bij oude arcade en consoles ligt (NES, SNES, C64, etc.). Wellicht dat ik dat nog ga doen. Ook nog geen backup software geinstalleerd, komt misschien ook nog.

Het is wel even een uitzoekwerk welke emulatoren te kiezen. Veel emu's kosten geld en als je dan meerdere voor één platform kunt kiezen is het wat lastig. De afgekraakte Happy Chick software die standaard wordt meegeleverd heb ik terug geinstalleerd, want die heeft toch aardig wat leuke games in het assortiment. Verder vooral Mame4U en MameDroid erop gezet en John's SNES emu en PPSSPP voor PSP games en RetroArch voor vanalles wat.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie