who dunnit: speelveld reinigen

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Ventrue
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 sep 2011, 14:56
Real name: Andy

who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Ventrue » 17 dec 2020, 13:53

Hi all,

Ik wil toch eens proberen om het speelveld van mijn who-dunnit grondig te reinigen.
Het is iets dat ik al lang uitstel, omdat ik er eerlijk gezegd wat bang van ben.
Ik heb een tijdje door het forum zitten zoeken, maar ik ben niet zeker welke aanpak ik nu best kies.

Voor mylar is er de haardroger methode, freeze spray, innotec, etc.
Welke zijn de stappen na de mylar etc...

Is er ergens een topic of een site die in enkele 'for dummies' stappen uiteen zet welke de meest beproefde methode is en welke produkten best gebruikt worden ?

Sorry alvast als dit een vraag is die regelmatig terugkomt, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.

bedankt voor eventuele input.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door zwartepanter » 17 dec 2020, 17:06

Op YouTube staan verscheidene filmpjes.

Flippertom
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2020, 21:22
Real name: Tom Segers

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Flippertom » 17 dec 2020, 22:48

Persoonlijk werk ik liefst met haardroger, met freeze spray lukt het mij niet zo goed, je hebt er ook veel van nodig. Je moet wel voorzichtig te werk gaan, langzaam. Wanneer je te snel te hard lostrekt zonder voldoende verwarmen kan je het speelveld beschadigen. Je voelt zelf goed aan dat bij voldoende verwarmen de mylar vlot los komt.

Eens de mylar verwijderd is gebruik ik googoo glue, dat is wel een werkje dat veel tijd in beslag neemt, laagje per laagje de lijm die achterblijft oplossen en verwijderen. Zo bekom je een mooi zuiver speelveld.

Bekijk zeker de filmpjes op youtube zoals hierboven aangegeven

Stanley
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:58
Real name: Christoph
Locatie: Belgium

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Stanley » 23 dec 2020, 19:10

Om de lijm van het speelveld te verwijderen heb ik al eens wasbenzine en bloem gebruikt. Wasbenzine aanbrengen en bloem op strooien. Alles wordt papperig en je doet zo deel per deel. Voor mij werkte het heel goed!!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Richard Baan » 23 dec 2020, 19:37

Ik zou heel voorzichtig doen.

Is er een reden dat je de mylar wilt verwijderen? Want als het er mooi op zit zou ik zeggen dat je het best kunt laten zitten.

Met name de feature lamps kunnen daardoor beschadigen. Althans bij een diamond plated speelveld. En dat is toch eeuwig zonde.

Ik heb vaak genoeg geruïneerde speelvelden gezien nadat mylar verwijderd was. Vaak was het ook niet echt nodig. Dat maakt het toch ook extra zonde.

Denk er nog maar eens over na.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Ventrue
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 sep 2011, 14:56
Real name: Andy

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Ventrue » 26 dec 2020, 16:31

Dank je voor de reacties.

Ik zie vuil rond de randen van de mylar. Op sommige plaatsen zit er ook wat lucht onder.
Maar mijn indruk was dat het speelveld algemeen 'frisser' zou ogen als ik de mylar eraf zou doen of klopt dat niet ?

Stel dat je de mylar erop laat, wat is dan het beste produkt om zo'n speelveld grondig te reinigen ?

Fijne feesten

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Wingwalker » 26 dec 2020, 18:01

Met een diamond plate speelveld zou ik persoonlijk de mylar eraf halen, dit zal het speelveld enorm opfrissen.

Wees inderdaad extra voorzichtig t.h.v. de inserts zodat je die niet lostrekt, maar met freeze spray loop je weinig risico mits je het goed doet.

De freeze spray methode is dus wat mij betreft the way to go op diamond plate speelvelden omdat je hiermee totaal geen trekkracht uitoefent. Zo’n spray vind je bij de elektronicaboer. Of je kan ook een flesje perslucht (om toetsenborden e.d. te reinigen) omgekeerd gebruiken, zelfde effect

Veel succes! :pin:
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door zwartepanter » 26 dec 2020, 19:23

Kan ik beamen. Rustig werken wel!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Richard Baan » 26 dec 2020, 19:47

Als het goed gaat heb je een super speelveld.
Randen van mylar doe ik met wasbenzine.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Ventrue
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 sep 2011, 14:56
Real name: Andy

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Ventrue » 18 jan 2021, 20:51

Bedankt voor de reacties. Toch wel fijn om wat tips van ervaringsdeskundigen te krijgen.
Eén stuk mylar is verwijderd. Met die freeze spray (spray duster uit den action) lijkt dat redelijk te lukken. (hout vasthouden)

even nog een paar vraagjes:

-als je de lijmresten verwijderd met bv. stickerverwijderaar, blijft het speelveld heel vettig achter.
Welk produkt gebruiken jullie om dat te ontvetten ?

-Is er iets speciaals dat jullie gebruiken om daarna grondig te poetsen ?

-kan je vergeelde plastics terug proper krijgen ?

-Als laatste behandelen met novus 2 of beter iets anders ? Kan een autowax ook ?

bedankt alvast.

Ventrue
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 sep 2011, 14:56
Real name: Andy

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Ventrue » 25 jan 2021, 12:37

Sorry...maar de vragen blijven komen.

Wat gebruiken jullie om de metalen delen proper te krijgen ? (ik bedoel zo van die stukken waar de bal meestal uitgeschoten wordt. Van die halve bogen enz.)

Nog even iets dat ik als beginner ondertussen geleerd heb en misschien een handige tip is: op filmpjes om mylar te verwijderen zie ik meestal dat er een stukje wordt omhoog geplooid en dan de freeze spray eronder gespoten. Zo ben ik gestart.
Maar het resultaat was een héél stuk beter (eigenlijk dag en nacht verschil) als je de mylar van bovenaf bevriest.
Bijna geen lijmresten op het speelveld en de mylar komt er héél erg mooi vanaf.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door zwartepanter » 25 jan 2021, 18:01

Metalen delen kan je manueel schuren, van grof naar zeer fijn. Dan krijg je best een mooi resultaat. Indien je polijstmachines e.d. hebt kan je er nog veel verder in gaan...

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door flippers.be » 25 jan 2021, 18:27

Daar zijn veel manieren voor, hangt er vanaf wat je wil bereiken en hoeveel tijd je er wil aan besteden.

Gewoon poetsen / reinigen: staalwol en poetsmiddel, of bv chromepoets en een poetsdoek / poetskatoen.

Ingesleten spoor verwijderen: schuurpapier of een schuurspons (in dhz te krijgen om verf van hout af te schuren e.d., werkt heel gemakkelijk).
Dat geeft de originele geborstelde staal look.
Heb ooit gehoord van iemand die een bandschuurmachine gebruikte om snel ze die ruwere look te geven, maar zelf nooit geprobeerd..
Voor op een boormachine heb je ook allerlei opzetstukken die werken (metalen/koperen borstels, schuurpapier flapjes, ..).

Metaal echt polijsten: fijner schuurpapier gebruiken, poetswol, of een buffer / polijstmachine met polijst pasta, dan kan je ze tot een spiegel opblinken.

Edit: zo'n schuurspons (in verschillende korrel) werkt heel goed:
https://www.gamma.be/nl/assortiment/3m- ... /p/B240424
ook om bv snel een vuile lockdown bar op te schuren enz..
Laatst gewijzigd door flippers.be op 26 jan 2021, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door g94 » 26 jan 2021, 09:48

Dit lijkt me voor beginners één van de meest begrijpelijke en complete handleidingen voor het herstellen en beschermen van speelvelden:

https://pinside.com/pinball/forum/topic ... storation


De man heeft trouwens een hoop goeie handleidingen geschreven voor allerlei aspecten van het onderhoud van flipperkasten:

https://pinside.com/pinball/community/p ... rum/topics

Ventrue
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 sep 2011, 14:56
Real name: Andy

Re: who dunnit: speelveld reinigen

Bericht door Ventrue » 01 feb 2021, 16:32

Bedankt allemaal voor de tips !
Zeer fijn dat jullie even de tijd nemen om mij te helpen.

Ondertussen de lijmresten op een paar verschillende manieren proberen te verwijderen en de bloem+isopropyl methode lijkt het gemakkelijkste en snelste te zijn.

Plaats reactie