MAME software overzetten op raspberry Pi

Mame kabinets, show-offs, ..., alle vragen en antwoorden
Plaats reactie
Olivier
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2013, 11:11
Real name: Olivier Van der Slagmolen

MAME software overzetten op raspberry Pi

Bericht door Olivier » 19 feb 2021, 18:12

Hallo,

ik ben in het bezit van een vrij eenvoudige MAME-cabinet.
Het is eigenlijk gewoon een oude PC met de MAMe software er op, een hotrod joystick en een oude IBM-monitor als scherm.
Ik heb dit ooit zo als een geheel gekocht en ken er verder weinig van.
Dit werkt nog altijd goed,maar de PC krijgt zo soms eens zijn kuren.
Nu was mijn vraag: ik heb iets gehoord over zo een raspberry Pi. Kan ik mijn software hier op over zetten en als vervanging voor de PC gebruiken of hoe werkt dat? aansluitingen voor scherm,keybord en muis zijn nog van een "ouder" type met een kleur.

Alvast bedankt als er iemand wat tips heeft!

Olivier

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: MAME software overzetten op raspberry Pi

Bericht door RonnyH » 19 feb 2021, 23:07

Hoi,

Wat je kan doen is een raspberry PI boardje kopen bij bijv. sossolutions.nl, hier kan je ook complete sets bestellen, inclusief USB controllers, behuizingen etc.

Met behulp van een mini SD Card geladen met een image zoals retropie (retropie.org.uk) kan je dan de gewenste emulators (zoals Mame) draaien, je zal dan wel wat handmatig werk moeten doen, zoals de configuratie, roms overzetten van je huidige mame set etc. (op de site staat behoorlijk veel informatie hoe je dit moet aanpakken)

Makkelijker is om een compleet image (inclusief roms, emulators, images en configuraties) te downloaden van internet, kijk bijvoorbeeld maar eens op arcadepunks.com

Na het downloaden van je image kan je deze op je SD Card zetten met win32diskimager, vervolgens laden in je PI, en booten (bijna plug en play)

Ik weet niet welke soorten emulators je wilt gaan draaien, dus daar zal je bij de keuze van je PI rekening mee moeten houden. (de laatste versies van de PI zijn duurder, maar wel een stuk krachtiger dan de eerste versies)

Hopelijk kan je wat met deze info, succes,

Ronald
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Olivier
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2013, 11:11
Real name: Olivier Van der Slagmolen

Re: MAME software overzetten op raspberry Pi

Bericht door Olivier » 20 feb 2021, 20:04

Bedankt Ronald
ga het eens proberen!

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: MAME software overzetten op raspberry Pi

Bericht door Cenobyte » 20 feb 2021, 23:17

Ik heb ook wel wat ervaring met zowel Mame voor de PC als met de Raspberry Pi systemen. Ga op dit moment gewoon voor de Pi 4 met 2Gb geheugen, dan heb je een snelle emulatie die aardig wat spul goed draait.

Er komt wel wat geknutsel bij kijken om je joysticks in het begin in te stellen zodat ze ook op alle emulatoren goed werken. Retropi heeft erg veel mogelijkheden en instellingen, probeer er niet in te verzuipen. De website retropie.org.uk is inderdaad een erg goed uitgangspunt voor tips en trucs en uitgebreide handleidingen, maar alles is in het Engels.

Ik zou ook meteen beginnen met een kant en klare Image met alle spellen er meteen al op.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie