Getaway supercharger

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 04 mar 2022, 16:39

Ondertussen board uit andere machine gehaald en begonnen met J101/103 en J137/138 only. Zekering bleef ok

Dan 2 stekkers (geel / blauw) playfield terug opgeclickt en kabel redline mania terug op gesoldeerd .Zekering OK

Dan alle connectors terug op geplaatst en aangezet.

Zag er ok uit maar plots viel playfield verlichting uit !! en de Q93 werd ook bloedheet.
Zekering niet gesprongen (speciaal een lagere ingeduwd 6.3A ipv 8A om sneller te triggeren)

Machine afgezet...... board terug in andere kast geduwd en gelukkig nog ok.

Conclusie : probleem zit niet op power driver maar ergens anders.... Big Q, waar ?

Kan ik nog met die andere board iets aanvangen nadat die Q93 begon te roken of best eerst Q vervangen ?

En je spreekt van lampjes meten maar hoe doe je dat ?
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 04 mar 2022, 18:58

Waar? Ergens in kolom van q93 met de geel blauwe draad.
Ergens onder het speelveld waarschijnlijk omdat je daar bezig bent geweest.

Lampjes doormeten ohmse waarde. Zie vorige post.

Misschien kortsluiting met 50v ofzo.

Wie weet. ...
Je zult het denk ik onder het speelveld moeten gaan zoeken.

Wat had je precies gevonden met de geel blauwe draad? Misschien niet alles daar gevonden?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 04 mar 2022, 19:00

Een lampje meet je door op de continuiteit. Maar een kortsluiting is ook een continuiteit. Het verschil zit in de ohm-waarde. Meet de ohms eens van een nieuw lampje (is de goede meetwaarde), en dan de meetpennen tegen elkaar (is de kortsluiting).
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 04 mar 2022, 20:17

Er zat een knik in de draad en was wat ontbloot, degene die van de Redline mania lamp, naar beneden onder speelveld ging. Maar zat tss andere kabels dus kortsluiting niet echt.

En kom nog eens terug op dat ohm s meten, das gewoon zwart onderkant lampje en rood zijkant lampje ? als ik dat doe met losse lampjes blijft hij gewoon 1 geven. forgive my ignorance...

Hierbij ook fotos vd 2 under playfield connectors. Deze omvatten al direct 8 vd 9 lampen uit de kolom uit de matrix vd geel/blauwe kabel. zou niet weten wat hier verkeerd is. Bij enen loopt de draad door en bij de andere eindigt hij.

Misschien een idee om een nieuwe kabel te leggen van red line mania naar connector ? moet dan alleen dat origineel stuk ergens zien af te snijden.... (of tot net na die connector foto)

In de eerste foto zie je ook de wago plug die ik heb toegevoegd bij die kink en dan loopt kabel verder naar een plug.
Bijlagen
IMG_8777.jpg
IMG_8777.jpg (22.68 KiB) 2272 keer bekeken
IMG_8776.jpg
IMG_8776.jpg (52.91 KiB) 2274 keer bekeken
IMG_8775.jpg
IMG_8775.jpg (23.66 KiB) 2274 keer bekeken
Laatst gewijzigd door untamed67 op 05 mar 2022, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 05 mar 2022, 10:14

De negen lampjes uit de problem column. Werken perfect in andere kast

Hierbij ook foto van connector waar kabels samenkomen om te vertrekken naar J138. connector greseated.

End of ideas....
Bijlagen
IMG_8782.jpg
IMG_8782.jpg (15.75 KiB) 2231 keer bekeken
IMG_8781.jpg
IMG_8781.jpg (20.82 KiB) 2231 keer bekeken
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 05 mar 2022, 14:22

En je startknop?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 05 mar 2022, 17:45

Startknop zit op J137 p6 en die mag blijven zitten, veroorzaakt geen fuse blow en werkt ook.

Heb kabel ondertussen veranderd van red line mania lampje naar de eerste connector waar hij op komt, is enigste kabel die niet zichtbaar/volgbaar is...

Ga misschien de volledige kabel vervangen... dan neem ik toch alle problemen weg of zie ik dat verkeerd?
Waar zou er nog een probleem kunnen zitten ?

Als ik wil testen zonder nieuwe Tip 7 trans die ik pas dinsdag ten vroegste verwacht kan ik dan J138 p5 (geel/groen Q94) eraf halen, hierop geel/blauw induwen en testen of gaat dit niet als er een transistor ontbreekt ? (is al vh board gesoldeerd)
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 05 mar 2022, 17:54

untamed67 schreef:
04 mar 2022, 20:17
En kom nog eens terug op dat ohm s meten, das gewoon zwart onderkant lampje en rood zijkant lampje ? als ik dat doe met losse lampjes blijft hij gewoon 1 geven. forgive my ignorance...
Wat ik bedoelde is de ohms meten zoals je ook de spoel hebt gemeten in je eerste post. Dan krijg je een waarde, bijv. 15 ohm. En dat is net zo goed een piepje, dus moet je ohms meten, je vergelijkt dan 15 ohm (lampje) met 0 ohm (kortsluiting).

Maar ik zie nu dat je ledjes hebt geplaatst: dan geldt mijn opmerking niet, dat geldt alleen voor gloeilampjes.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 05 mar 2022, 18:04

untamed67 schreef:
05 mar 2022, 17:45
Startknop zit op J137 p6 en die mag blijven zitten, veroorzaakt geen fuse blow en werkt ook.

Heb kabel ondertussen veranderd van red line mania lampje naar de eerste connector waar hij op komt, is enigste kabel die niet zichtbaar/volgbaar is...

Ga misschien de volledige kabel vervangen... dan neem ik toch alle problemen weg of zie ik dat verkeerd?
Waar zou er nog een probleem kunnen zitten ?

Als ik wil testen zonder nieuwe Tip 7 trans die ik pas dinsdag ten vroegste verwacht kan ik dan J138 p5 (geel/groen Q94) eraf halen, hierop geel/blauw induwen en testen of gaat dit niet als er een transistor ontbreekt ? (is al vh board gesoldeerd)
Ga dat nou niet doen, dan ga je mogelijk meer stuk maken.
Ik heb niet vaak meegemaakt dat er in een draad een probleem was wat dit veroorzaakte, altijd bij een aansluiting.


Wat ik zou doen: trek de connectoren los en kijk of de zekering blijft zitten.
Redline mania eerst los laten.

Doe dan de connector op het lamp-pcb (waar geen lampjes in zitten) en kijk of de zekering heel blijft.
Doe dan, per stuk de lampjes er weer in en kijk of de zekering heel blijft.
Dan redline mania aansluten.
Als laatste bij redline mania het lampje er in.

Op die manier kom je er achter waar de fout moet zitten.


Is redline mania een metalen lamphoudertje? Zit daar misschien een kortsluiting in het houdertje zelf?
Komt dit houdertje misschien tegen het metalen frame aan? Kortsluiting daar ergens mee? Supercharger zit er vlak naast, misschien daarmee kortgesloten?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 05 mar 2022, 19:04

Ik had in het begin al opgestart met de 2 connectors los vd pcb lampjes en het kabeltje vd redline mania was toen losgesoldeerd (waar die mogelijks onderweg nog tegen komt kan ik niet zien).

Toen is de zekering ook nog gesprongen ..... heel raar verhaal.....

En als ik gans de kabel vervang vanaf J138, naar PCB 1, doorlussen naar PCB 2 en dan naar de nieuwe kabel die ik reeds voorzag aan red line mania.

Volgens wat ik aan de manual kan zien gaat die kabel nergens anders heen, maw als ik die drie aansluit punten vervang en aan elkaar hang zonder de drie connectors die er nu tussen zitten (met 10 andere kabels) moet het toch opgelost zijn ? (de 2 connectors op de lamp pcb's zien er nog netjes uit en de pinnetjes ook, niet zwart gebrand of zo)

Moet toch niet per se via die originele connectors lopen? Of mis ik iets?

Ik heb vertrouwen, geraak er wel..... eens...:)

zo ziet de red line mania houder eruit, geen metaal, plastic behuizing in 3D geprint (PLA)
Bijlagen
IMG_8730.jpg
IMG_8730.jpg (19.75 KiB) 2174 keer bekeken
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 05 mar 2022, 19:17

Ik ben iig. zeer benieuwd of dat het probleem oplost.

Meet je trouwens spanning op die blauw-gele draad als deze los uit de connector hangt?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 05 mar 2022, 19:48

morgen trek ik die nieuwe draad. en woensdag zal ik spanning meten als ik nieuwe TIP 107 heb.

Alvast bedankt voor je hulp ! hou je op de hoogte
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 06 mar 2022, 18:29

Maakt het uit waar die gele of rode draad zit op dat printje vd red line mania/super charger lamp PCB ?

Op het internet zag ik bij iemand dat ze omgekeerd zitten... (of z'n board zit gewoon gedraaid :))

Stel dat als ik er terug de Q93 insteek en alle connectors los maak (incl REdline) en de zekering springt weer ?

wil geen doem denker zijn maar al wat pro actief nadenken.... :)
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 06 mar 2022, 19:03

Geel is de kolom en rood De rij.
De lampjes hebben elk een diode omdat de lampjes in een matrix zitten. Dan gaan er geen andere lampjes verkeerd mee tijdens het aansturen.

Dus als je ze verwisselt zal je mogelijk gekke dingen krijgen. Bijvoorbeeld dat andere lampjes mee gaan of deze juist niet aan gaan.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 06 mar 2022, 19:12

Stel dat als ik er terug de Q93 insteek en alle connectors los maak (incl REdline) en de zekering springt weer ?
Die kans is zeker aanwezig en ook behoorlijk groot. Je hebt een probleem waarvan je niet weet waar het aan ligt en je hebt de storing niet verholpen. Dan is het niet meer dan logisch dat de zekering ook nu weer Door gaat.

Het geeft mij altijd een goed gevoel als ik de fout heb gevonden.

Zoals ik ook al aangaf ben ik benieuwd wat je op die draad meet.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 06 mar 2022, 19:21

Zag er ok uit maar plots viel playfield verlichting uit !! en de Q93 werd ook bloedheet.
Welke playfield verlichting? GI?
Heb je misschien een kortsluiting met deze verlichting met de geel blauwe draad?

Als de GI is kortgesloten met de blauw gele draad dan verklaart dat een hoop.
Dan zal de zekering pas na een paar sec doorsmelten. En de q93 wordt dan overbelast en wordt erg heet.

Volgens mij kan dat het wel wezen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 06 mar 2022, 20:29

alles incl GI.

Benieuwd waar ik die kortsluiting moet gaan zoeken... gaan al eens goed kijken of ik wat zie...
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 08 mar 2022, 10:52

Normaal levert Ministry vandaag de TIP107's, maar testen zal pas morgen kunnen.

Je sprak van de gele/blauwe losse kabel eens te meten ? moet die iets geven dan ?

En hoe zie ik een mogelijke kortsluiting of verband met de GI en geel/blauwe kabel of pin 6 J138 ?
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 08 mar 2022, 13:12

untamed67 schreef:
08 mar 2022, 10:52
Je sprak van de gele/blauwe losse kabel eens te meten ? moet die iets geven dan ?
Nee, juist niet.
Maar je hebt een fout in de kast die je nog niet gevonden hebt. Dan is het handig eens te meten.
Er hoort niets op te staan als deze niet wordt aangestuurd (omdat hij uit de connector ligt), of misschien dat je 18V zal meten.
Maar als je een kortsluiting hebt met een ander circuit kan er ook een andere spanning op staan.
Een kortsluiting met de GI kan dus 6VAC laten zien.
untamed67 schreef:
08 mar 2022, 10:52
En hoe zie ik een mogelijke kortsluiting of verband met de GI en geel/blauwe kabel of pin 6 J138 ?
Allereerst zou ik alles eens bij langs gaan wat er onorigineel uit ziet.
Maar de symptomen worden daarmee wel enigszins verklaarbaar: de GI die uitviel, de Q93 die te heet wordt, de zekering die niet direkt doorsmelt, maar na een paar seconden.

Als de geel-blauwe kolom een lading GI-lampjes probeert aan te sturen wat hem niet lukt, dan klinkt dit allemaal heel plausibel.

Veel storingen zijn visueel gewoon te zien. Iets wat niet netjes is afgewerkt, een draad waar de isolatie van kapot is. Etc. Ik zou zeggen: controleer de GI-lampjes eens of dat er allemaal netjes uit ziet.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Getaway supercharger

Bericht door untamed67 » 09 mar 2022, 20:58

Problem solved !!

Geen echte stroom op losse kabel gemeten, 0.01 to 0.03V

Nieuwe Tip 107 gesoldeerd op Q93, nieuwe gele kabel van red line mania naar J138 p6, kabel naar de de 2 pcb's met lampjes behouden. fout zat dus ergens in kabel redline mania, kabel is er niet echt uit halen (muurvast)...

Alles werkt terug.... :) dacht ik.....

Behalve dat ik nu om de haverklap opto 1, 2, 3 stuck krijg... (Sw 81/82/83) "aan en af" en fout is weg (zijn de drie optos aan de magneten, en de linkse die in de ramp zit (sw84) en loop mode (85) kolom 8. Zal J206-9 nog eens checken maar zag er goed uit...

Accelerator board stekkers al gereseat.

Kan ik hier nog iets aan doen
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA - Frankenstein

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway supercharger

Bericht door Richard Baan » 10 mar 2022, 19:40

12v op het opto bordje? Even wiebelen aan de stekkers als de kast in switch edges staat.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie