TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 24 jun 2022, 12:24

Dag allemaal,

Eerst en algemeen, ik heb de ground mods aan de transfo gedaan en op de verbinding moeder/driver. 5V is refurbished en is aan de condensator van de cpu op 5,05V.

2 problemen :

- No ball release alhoewel er 3 ballen in zijn, F10 onder de speelved is ok en ik meet er 36V op, ook aan de spoel, contacten in de goot zijn ok, continuiteit van die contact ook, driver board is ok, moederboard is ok (ook geprobeerd met een andere driver, dito idem). Wel raar, als je een game opstart, duurt het wel even (zo’n 10s) voor dat hem effectief de solenoids activeert. Als je de bal handmatig in doet speelt hem normaal,, en als ze in de goot komt zet hem ze terug goed om te releasen maar daar stopt het. Geen release.
- Geen effecten /stemmen alhoewel de led is blinking. Wel de achtergrondgeluiden.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door inkochnito » 24 jun 2022, 19:04

Heb je al eens een keer de switch test gedaan?
Ziet de kast ook de ballen in de outhole en zo?
Als het goed is geeft de kast sw. 56 en sw. 66 aan als de ballen in de through liggen.
Ball release wordt gedaan via Lamp 2 en een transistor onder het speelveld.

Geluid is wat lastiger.
Heb je de drum geluiden?

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 03 jul 2022, 18:28

Die driver onder de speelveld was ik vergeten....even checken. Kwa meting 0.600. Mischien de lamp driver. Voor het geluid heb ik achtergrondmuziek maar geen effecten of stemmen.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 07 jul 2022, 18:19

Yes, gevonden...de draadjes van de transistor onder de playfield waren afgebroken op niveau van die 2 pootjes die op deplank gevezen zijn. Het werkt, maar hij neemt nog altijd mega lang voor dat hem de bal geeft, en dan kracht hij een second later.

Kwa geluid ben ik niet verder.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 07 jul 2022, 18:30

En nog gevonden, storing van de slam tilt. Hij speelt als een trein. Juist nog die probleem van het geluid. Gewoon background maar geen effecten.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door inkochnito » 07 jul 2022, 19:57

vanlierde51 schreef:
07 jul 2022, 18:30
En nog gevonden, storing van de slam tilt. Hij speelt als een trein. Juist nog die probleem van het geluid. Gewoon background maar geen effecten.
Kan je me een foto laten zien van het geluidsbord?
Dan kan ik misschien wat meer zeggen.

Wat is het probleem met de slam tilt?

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door inkochnito » 07 jul 2022, 20:20

vanlierde51 schreef:
07 jul 2022, 18:19
Yes, gevonden...de draadjes van de transistor onder de playfield waren afgebroken op niveau van die 2 pootjes die op de plank gevezen zijn. Het werkt, maar hij neemt nog altijd mega lang voor dat hem de bal geeft, en dan kracht hij een second later.

Kwa geluid ben ik niet verder.
Het zou kunnen zijn dat er een geluid wordt afgespeeld voordat de bal komt.
In Pinmame/Vpinball duurt het niet echt lang voordat de bal komt.

Het geluid klinkt alsof er 3 kanalen zijn.
Ik hoor de melodie, drums, en effecten.
De effecten komen bijna altijd via een DAC (Digital to Analog Converter).
Ik weet alleen niet precies waar de melodie en de drums vandaan komen.
Ik vermoed uit de AY-3-8913 en daar zijn er twee van.

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 08 jul 2022, 12:23

Het is de slam tilt die de aankomst van de bal vertraagde en dan een crash cpu onmiddelijk veroorzaakte. Dat is gefixed.
Kwa geluid, ik denk niet dat je veel geholpen bent met een foto. Het is eentje zonder knop en met de nieuwe molex connectors. Ledje werkt. Ik ga dus beginnen met de connectors bij de driver en binj de CPU. Als het niet voldoet gaan we naar de roms maar eerst de soundkaart testen met gnd draadje. Ik hou jullie op de hoogte.

Ah ja, ook de bovenste display (2 eerste lijnen) is wat zwakker dan de 2 onderste. Hoe kan dat?
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 18 aug 2022, 13:52

Ben al iets verder met de soundcard. 2x lm324 veranderd, A5 en B1. Nieuwe D Rom gezet van de wipperflinkel, nieuwe processor 6502. Steeds geen succes. Ik ga nu de cpu aanpakken. 7408 in Z31 vervangen. Wat blijft erover ? De DAC? Gezien het de duurste is wil ik het als laatste doen. Nu ook bezig met een laatste continuïteit check tussen sound, cpu en driver. Het ergste is dat een Diamond lady hier heb met precies dezelfde probleem van afwezigen effecten.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door inkochnito » 18 aug 2022, 17:42

vanlierde51 schreef:
18 aug 2022, 13:52
Ben al iets verder met de soundcard. 2x lm324 veranderd, A5 en B1. Nieuwe D Rom gezet van de wipperflinkel, nieuwe processor 6502. Steeds geen succes. Ik ga nu de cpu aanpakken. 7408 in Z31 vervangen. Wat blijft erover ? De DAC? Gezien het de duurste is wil ik het als laatste doen. Nu ook bezig met een laatste continuïteit check tussen sound, cpu en driver. Het ergste is dat een Diamond lady hier heb met precies dezelfde probleem van afwezigen effecten.
Als je bij C13 geen signalen op de lijn meet, dan is zeer waarschijnlijk de DAC dood.
De andere geluiden kan je "uitzetten" door de AY-3-8913 op H4 en K4 eruit te halen.
Als je dan geen geluid meer hebt, dan weet je dat de DAC stuk is.
Als je C13 eruit haal dan koppel je de signalen van de DAC los.

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 24 aug 2022, 13:15

C13 is helaas niet gedrukt.... Is het die juist boven c11? Als je overvsignaal spreekt, is het e meten met de multimeter of Logic probe?
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door inkochnito » 24 aug 2022, 19:49

vanlierde51 schreef:
24 aug 2022, 13:15
C13 is helaas niet gedrukt.... Is het die juist boven c11? Als je over signaal spreekt, is het te meten met de multimeter of Logic probe?
Klopt, C13 zit boven C11.
Het signaal is niet te meten met een multimeter of logic probe.
Het is een analoog signaal.
Daar heb je dus een oscilloscoop voor nodig om het zichtbaar te maken.

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 15 sep 2022, 08:36

Oscilloscoop is geleverd. Op welke level moet die staan? Is nieuw voor mij.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door inkochnito » 18 sep 2022, 08:04

Dat is bij elk apparaat anders.
Gewoon even proefondervindelijk proberen waar je wel geluid hebt.
Concentreer het meten rond R13-R17 en R42-R45.
Pak de schema's erbij, anders zit je in het "donker" te meten.

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door vanlierde51 » 19 sep 2022, 19:35

Toch even in het donker gebleven....de oscilloscoop op auto....nada. Zwarte alligator op de massa, de rode op de capacitor. Dus DAC vervangen, een socket eronder en...weer niets. ik vrees dat mijn probleem ergens anders zit dan op mijn geluidskaart.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: TX sector geeft geen bal en geen geluid voor effecten

Bericht door inkochnito » 20 sep 2022, 13:33

In je tweede bericht zeg je dat je achtergrond geluid hebt.
Dat moet je dan ook zichtbaar kunnen maken op je scoop.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er wat anders aan de hand is.
Er zitten tenslotte twee "computers" op het bord.
Concentreer het meten rond R13-R17 en R42-R45.
Daar komen alle diverse geluidssignalen bij elkaar voordat het de eindversterker in gaat.
Pak de schema's erbij, anders blijf je in het "donker" meten.
Je moet ook weten dat de dac geactiveerd wordt een een geluid te maken.
Anders zie je nooit iets op je scoop.
Achtergrondgeluid is het enige dat constant geluid maakt en moet je dan ook zichtbaar kunnen maken.
Zodra je die instellingen weet, kan je ze bewaren en verder meten op de andere punten.

Plaats reactie