Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
juliviarab
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2020, 18:14
Real name: Werner

Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Bericht door juliviarab » 06 sep 2022, 12:15

Beste forumleden,

Ik ben trotse eigenaar van een earthshaker. Jammer genoeg ben ik verder een complete leek op het vlak van flippertechniek. En daar wringt het schoentje een beetje.
Op een gegeven moment zag ik dat de lichtjes van de kopkast het niet meer deden. Op advies van een forumlid ben ik op zoek gegaan naar gesprongen zekeringen door de kabeltjes te volgen. Gesprongen zekeringen heb ik niet gevonden, maar wat ik wel gevonden heb is duidelijk zichtbaar op de bijgevoegde foto. Ik heb voor wat mezelf betreft op veilig gespeeld en heb deze verbinding ontkoppeld. Verder moet ik nog iets verkeerd gedaan hebben bij het vervangen van de batterijen want telkenmale ik de flipper aanleg krijg ik een system failure. Ik doorloop dan de instellingen (bvb free play, 5 ballen…en kan nadien gewoon spelen. Alleen moet ik dit elke keer opnieuw doen als ik de flipper aanzet. Waarschijnlijk dien ik deze instellingen nog ergens te bevestigen, maar vind, weet niet waar. Dus, enige hulp van dit fantastisch forum is zeker welkom.
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-09-06 om 12.32.32.png

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Bericht door Richard Baan » 06 sep 2022, 12:52

Die verbrande connector is de boosdoener van de verlichting. Dat is een kwestie van de connector (male en female beide: zowel deel in de print, als waar de draden aan zitten) vervangen. Doe je niet beide maar alleen het verkleurde stuk dan doet hij het even goed maar komen de problemen geheid weer terug.

Over de instellingen:
Als je de batterij hebt vervangen (en eerder was dit probleem niet) zullen ze slecht contact maken met de print.
Zitten ze er goed in (plus en min niet omgedraaid)?
Kun je meten op de print als de kast uit staat? Dan de + naar de ground moet 4,5V zijn.

Anders misschien zuurschade (hoop ik niet voor je).
Heb je een high res foto van het batterijgedeelte?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

juliviarab
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2020, 18:14
Real name: Werner

Re: Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Bericht door juliviarab » 07 sep 2022, 16:29

Richard,

Hartelijk dank voor jouw respons. Ben al tevreden dat ik nu weet dat de verbrande connectoren de oorzaak zijn van de niet werkende koplampjes. Deze vervangen is een ander paar mouwen. Heb daar absoluut geen ervaring mee en ga dat eens bestuderen als ik daar de nodige tijd kan aan besteden, waarschijnlijk eens een moment dat het hier rustig is thuis! Wat betreft de melding van system failure, er is zeker geen zuurschade, de batterijtjes zitten in een apart houdertje ver van alle andere onderdelen, prints en dergelijke meer. Het zou wel best eens kunnen dat het zwarte en/of rode draadje die van de print komt onderbroken liggen. Ook dat bekijk ik eens in alle rust. Ik begin al vast het solderen onder de knie te krijgen mocht ik dit nodig hebben om de kabeltjes aan elkaar te verbinden. Een heuse opdracht. ( voor mij althans)

Vriendelijke groet, juliviarab

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Bericht door vanlierde51 » 15 sep 2022, 08:34

Pas wel op dat de connector aan beide kant (bord en stekker) moeten vervangen worden. Dus solderen + tang voor Molex 0,100 en à,156" (de laatste is hier nodig), housing M+F en pinnen bestellenin 0,156.
Vergeet niet, solderen is eerst opwarmen en dan trekken....anders breek je de sporen.

Success ermee.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

juliviarab
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2020, 18:14
Real name: Werner

Re: Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Bericht door juliviarab » 17 sep 2022, 13:31

Gilles,
Bedankt voor de uitleg. Ik was ook al zover gekomen dat ik een Molex tang nodig zou hebben. Heb deze ook al tegengekomen op flippersites, maar telkens uitverkocht. Ook connectoren bestellen zal wel lukken, alleen het solderen baart me wel enigszins zorgen. Ik wil ten allen tijde vermijden dat ik dit verpruts en nadien meer schade heb veroorzaakt dan wat anders!
Mocht er echter iemand die dit leest, een kenner, of professional kennen in de buurt van Gent die dit tegen vergoeding natuurlijk, wil, kan komen herstellen, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt, Werner

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Bericht door vanlierde51 » 19 sep 2022, 13:59

Gent is wat ver helaas.... als het om een bordje gaat kun je altijd die uitnemen en naar iemand rijden (bij mij ook hoor) maar mijn horloge telt momenteel niet genoeg uren om alles rond te krijgen. Dus, 3u weg om iets te solderen hoort helaas niet bij mijn planning. Die tang vind je ook op ali express...tel zo'n 18 euro. Zorg wel dat je die 2 maten hebt, anders ga je vloeken.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

MarcelZwolle1
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 dec 2021, 22:46
Real name: Marcel

Re: Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Bericht door MarcelZwolle1 » 19 sep 2022, 16:26

Ben ook op zoek naar een tang en wat connectors, heb je heel misschien een linkje waar de juiste tang(en) te vinden zijn?? Zit al een poosje op Ali te zoeken, maar kan niet echt de goede vinden (denk ik..)
Mijn eerste kast (Williams Firepower II) aan het opknappen... (en inmiddels een skill flight erbij gekocht)

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lichtjes kopkast branden niet en system failure

Bericht door zwartepanter » 20 sep 2022, 06:20

Kijk eens bij Amazon.

Plaats reactie