Topruit conserveren

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Robert69
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2023, 15:57
Real name: Robert Ellenbroek

Topruit conserveren

Bericht door Robert69 » 20 jan 2023, 16:30

Goedendag,

Ik ben de trotse bezitter van een Dolly Parton (Bally) flipper waarvan de topruit nog goed is maar aan de onderkant is door een vochtige ondergrond gedurende de stalling de strip wat geroest en begint daar de verf los te laten. Nu zijn er al wat items geweest over de restauratie/conservatie van topruiten maar ik check ff nog wat de laatste ervaringen zijn. Mijn aanpak die ik nu voor ogen heb : ik spuit (nevel) de ruit met afgeplakte scorevensters met blanke heldere lak. Dat doe ik voorzichtig in een aantal lagen. Waar ik nog geen echte oplossing voor heb is de loszittende onderste ruit verflaag. Deze zit nog op zijn plaats en is nog heel maar zit dus al wel wat los. Als ik deze omhoog ga tillen of wat anders mee ga doen vliegt deze verflaag eraf en ben ik verder van huis. Gewoon maar meespuiten of ?????? Spuiten en aandrukken gaat niet. Lijm eronder wordt geklieder. En ik weet eigenlijk ook niet wat vernis aan de "verkeerde" kan van de verflaag gaat doen. Iemand ervaring? Dank en groet,

Robert

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Topruit conserveren

Bericht door Richard Baan » 20 jan 2023, 23:17

Zelf plak ik een groot stuk boeklon over de loszittende verf. Daarmee plak je alles aan elkaar. Het wordt er niet super mee gerestaureerd maar voor thuis gebruik prima.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: Topruit conserveren

Bericht door Trillium » 21 jan 2023, 08:31

Van elke kopruit (solidstate) mag je verwachten dat de verf er uiteindelijk af zal vallen of gaat bladderen. Dit hoorde ik van Coos Hakvoort, een professional op het vlak van kopruiten reproduceren.
Zelf heb ik meerdere kopruiten bij hem gekocht, hij maakt hele goede reproos, wel met een dikkere verflaag en zul je de verlichting erachter moeten aanpassen.

Wel kun je de verflaag fixeren door er een laag op te spuiten. Goed zoeken op fora of met google, het is al vaker gedaan.
Zelf fixeer ik met mylar (of boeklon zoals Richard schrijft) en druk daarmee de blaasjes op het glas plat.
Is de ruit te slecht dan koop ik een repro.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: Topruit conserveren

Bericht door Pascal » 21 jan 2023, 09:27

Er bestaat transparante lijm speciaal voor op glas. Daarmee kan je perfect losse verf en zelf afgevallen stukken perfect terugplakken. Wel ook een klein zacht rolletje kopen om aan te rollen.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Topruit conserveren

Bericht door Richard Baan » 21 jan 2023, 12:42

Interessant
Welke soort is dat?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: Topruit conserveren

Bericht door Pascal » 21 jan 2023, 13:40

Ik denk Bison glaslijm.

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Topruit conserveren

Bericht door vanlierde51 » 27 jan 2023, 14:05

Werkt ook met V33 parket vernis maar opgepast dat het niet te los is, anders loopt het eronder en zie je vlekken.
Anders neem ik altijd semi-rigide of soepel film van de firma www.khprotector.be de enigste die sterk genoeg is. vergeet de normale boekenfilm. Hier hebben ze verschillende soorten en de secretaresse weet wat je voor een flipper moet hebben - definitieve soele is de gemakkelijkste. Opgespast, recht op 1 poging, anders gaat de tekenig mee weg. Heb er al 10 jaar op kopruiten zitten. Nog steeds tevreden.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Plaats reactie