Bally Party Animal boot niet - voltage issue

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Izzydorio
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2017, 06:54
Real name: Izzy dorio

Bally Party Animal boot niet - voltage issue

Bericht door Izzydorio » 23 jul 2023, 12:50

Mijn Bally Party Animal (6803 generatie) boot niet.

De CPU board flasht 7 keer - dat wil zeggen dat de 8ste test faalt. Volgens http://www.pinrepair.com/6803/index.htm#deadcpu betekent dit
Checks U12 (4584), U8 (6821) for lamp phasing logic test 'B' phase of CPU controlled lamps. Fuse F5 on power supply provides the phase B signal to the CPU board for U12 (4584), U8 (6821).
Alle zekeringen in de kast en onder het speelveld zijn OK. Specifiek de zekeringen F4 & F5 die de CPU controled lampen zouden sturen, zijn OK.

Op het powerboard zijn er 2 test points (voor "fase A" en "fase B". Die moeten 11 Volt AC geven. Echter als ik deze uitmeer, krijg ik 27 Volt AC. Ook zekeringen F4 en F5 tonen 27 Volt, terwijl dat er 11 zou moeten zijn.

De kast werd recent verhuisd (dus backbox neergeklapt en stress op de connectoren) maar ze heeft na de verhuis wel nog gewerkt..
How you doin?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bally Party Animal boot niet - voltage issue

Bericht door Richard Baan » 23 jul 2023, 14:01

27vac is raar.
Volgens mij heb je vanaf de trafo een center tap, phase a en phase b. Tussen a en b staat 20.5vac. Tussen a en de center staat 11vac en Tussen b en de center ook 11vac.

Als je zeker weet dat je goed met zou ik dat eens meten op de trafo en j5 pin 9, 10 en 11 van de power module.

De zekering is goed zeg je. Maar is de zekering houder goed? Print baantjes? Draden in connector?

Ik zou vanaf de trafo meten en zo verder naar de mpu.
Ik verwacht ergens een onderbreking van bv de center tap bv.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Izzydorio
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2017, 06:54
Real name: Izzy dorio

Re: Bally Party Animal boot niet - voltage issue

Bericht door Izzydorio » 23 jul 2023, 15:33

Hoe test ik die "tegen" elkaar? Gewoon met de pinnen van de DMM vermoed ik (ik durf niet goed, bang om kortsluiting te maken).
Ik heb ze alle 3 tegen ground getest maar dat gaf niks dus dat zal wel niet juist zijn :)

De soldeersel van de J5 op de printplaat is niet al te best (zeker pin 12 trekt duidelijk veel, die heb ik lang geleden al eens herdaan maar op het eerste zicht ziet het er toch nog "OK genoeg" uit.. de baan is bij pin 12 ook al een beetje los van het bord dus ik pas wel graag op voor ik in die buurt soldeer..
How you doin?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bally Party Animal boot niet - voltage issue

Bericht door Richard Baan » 23 jul 2023, 18:05

Dmm op volt ac.
Rode op pin 9 zwarte op pin 10. Dan meet je pin 9 en 10 tegen elkaar.

Maar jij hebt nu tegen aarde gemeten. Pin 9 is de common en die ligt aan aarde. Dus je zou wel wat moeten meten op die manier. Misschien dat daar iets mis is. Ga dat circuit maar eens na.

Sowieso alle solderingen goed maken. Printbaantjes repareer ik vaak met een stuk draad van een weerstandje.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Izzydorio
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2017, 06:54
Real name: Izzy dorio

Re: Bally Party Animal boot niet - voltage issue

Bericht door Izzydorio » 27 jul 2023, 16:33

Ik meet inderdaad 11 / 20 vac. Ook op de testpunten op het bord.

Wat ik vreemd vind is dat op de control board ook "Test Points" zijn, maar ik schijnbaar nergens staat beschreven hoeveel van wat er gemeten moet worden.

Ik vond nog dit:
8th Flash

The MPU chip now monitors PIA port CB1 U8. If transitions from high to low are detected the MPU decides that the Phase B Zero Crossing detector is working. It then causes the LED to flash the 8th time.

If U12,C15,or D9 fails and the CB1 line is stuck high or low the program will not allow game play until the problem is corrected. It is to be noted that this Zero Crossing input is the Phase B switched illumination supply. If the fuse in that line (F5 on the power module) is blown when the power is turned on, the program will not allow game play until the fault on the Phase B line is corrected.
Dus.. ik zal maar eens kijken hoe ik U12/C15 en D9 kan testen.
How you doin?

Izzydorio
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2017, 06:54
Real name: Izzy dorio

Re: Bally Party Animal boot niet - voltage issue

Bericht door Izzydorio » 11 okt 2023, 18:07

Vreemd genoeg heeft dit probleem zichzelf opgelost.. na een tijdje niet de kast nog eens aangezet en die werkt weer 'normaal' ... :geek:
How you doin?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bally Party Animal boot niet - voltage issue

Bericht door Richard Baan » 11 okt 2023, 18:59

En als je nu bovenstaande metingen nog eens doet?

Handig om nu te doen als het probleem later terug komt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie