Pagina 1 van 1

beste code / verhaal

Geplaatst: 16 sep 2025, 20:46
door Space cadet
Hey allemaal !

Na nieuw te zijn in de pinball wereld en ondertussen toch wel al wat verschillende kasten gespeeld te hebben merk ik op dat er tussen de kasten best wel wat verschil zit in de code / verhaal lijn van verschillende pinballmachines.
Bij sommige heb je echt een verhaal lijn met missies als het ware, denk aan een tales of arabian nights, cactus canyon, of een medivall madness.
Terwijl andere kasten meer lijken alsof het puur om de highscore draaid en er minder echt een verhaal inzit.

Vandaar de vraag welke kast heeft volgens jullie de beste code of verhaal lijn en speel je daarom graag of wil/heb je graag in je collectie en waarom.
En welke net niet en waarom.

Re: beste code / verhaal

Geplaatst: 17 sep 2025, 08:37
door Trillium
Jouw vraag is al vaak gesteld. Alleen gebruikt eenieder andere woorden.

Heel grof gezegd zijn er twee soorten kasten: kasten met beleving en kasten met schoten maken.
Daar is natuurlijk veel overlap in met kasten die van beide dit hebben.
Voorbeeld van kasten met schoten maken: Indianapolis500 of No Fear.
Voorbeeld van kasten met beleving: Congo of Wizard of Ozz.

Dan het thema, alle 4 bovenstaande kasten zijn sterk uitgewerkt qua thema. Stel je je bij een Congo een jungle thema voor met dieren, westerlingen in een vreemde omgeving en een schat met diamanten dan zou ik zeggen: thema goed uitgewerkt.

Antwoord op je vraag: zelf veel spelen alvorens je overgaat tot aanschaf van een flipperkast. Ben je meer een flowspeler? Hou je van korte snelle potjes? Hou je van een diepe rule-sheet? Wat is je band met het thema? Wat anderen vinden van een flipperkast neem je enkel mee als achtergrond info.

Re: beste code / verhaal

Geplaatst: 17 sep 2025, 14:23
door Richard Baan
Veelal kun je stellen dat hoe ouder een kast is hoe minder verhaal er in zit. De nieuwste kasten zit zo ontzettend veel verhaal in dat je misschien wel te veel hebt.

Kwestie van smaak.

Sommigen zweren bij een oude em-er. Zit geen verhaal in.
Plaatjes op playfield art. Geen geluid. Schoten maken en hopen dat de bal in het spel blijft. De tactiek van het spel blijft beperkt. Variatie is er niet veel.

Anderen zweren bij wms jaren 90. Zit aardig wat verhaal in. Modes en diverse herkenbare melodieën. Indiana Jones heeft de herkenbare tune bijv. Veel tactiek en veel variatie. Wel begrijpelijk wat er moet gebeuren.

Weer anderen gaan voor de nieuwste kasten van nu. Zit de wereld aan verhaal in. Modes hebben diepte. Er zit echter ook zoveel verhaal in dat het niet in 1x duidelijk wordt wat je moet schieten om doelen te halen.

Ik vind zelf elke generatie wel wat hebben. De korte spellen van EMers hebben zeker wat. Met name met meerdere spelers tegelijk. Of snel even een spelletje tussendoor

De nieuwere kasten hebben ook veelal langere bal tijden. Die speel ik liever alleen. En als ik even de tijd heb...