Pagina 1 van 4

bally time zone

Geplaatst: 21 jun 2012, 15:44
door markske
de elektra ff aan de kant gezet en aan de time zone gestart.
kast wat in het verleden redelijk aan gekl**t is !
kast start niet op, alle contacten gekuist,zekeringhouder vervangen, kast weigert nog steeds.op de lichten in het speelveld na gebeurd er niets ...
nu hangt er vooraan aan de coindoorswitch een draad los en ik kan hem niet direct plaatsen,als ik deze aan het derde contact hou begint de scoremotor wel te lopen maar stopt niet , op het eerste contact doet hij net hetzelfde :madman:

Re: bally time zone

Geplaatst: 22 jun 2012, 09:31
door markske
bon via via aan een deftig schema kunnen komen en het draadje zit terug waar het hoort !
nu blijft die motor lopen (normaal een teken van slecht contactje) en gaat het creditwiel gelijk van nul tot het max aantal credits,motor blijft draaien en tellers (punten) komen netjes op nul :wtf:
heb ik ergens een contact gemist of is er 1 te ver door dat schuren niet helpt ???
iemand wat meer ervaring met EM kasten ??

Re: bally time zone

Geplaatst: 22 jun 2012, 12:00
door flippers.be
Ik heb net zoveel ervaring met e-m kasten dat ik moet weten van eraf te blijven :)

Als je zelf wil leren zo'n kasten te repareren, koop dan aub het boek van Henk de Jager (zie mijn site voor boekbeschrijving + contactgegevens van Henk) daar staat echt alles alles alles in dat je moet weten.

Re: bally time zone

Geplaatst: 22 jun 2012, 12:40
door wizardblom
Kijk even of de motor wel doorloopt tot aan de index, is de eerste contactenset die je ziet.
Als dit niet zo is zal de kast het niet doen, wordt dan zoeken, is een spanningslijn voor het indexcontact "weg".
Moet dan een bypassoperatie gebeuren, lastige klus, je kunt het het contact bovenop even met de hand indrukken, gaat de scoremotor dan lopen is het contact goed maar misschien niet goed afgesteld.

Laat even weten of het beter gaat, zo niet geef maar even aan wat wel en wat niet.

Re: bally time zone

Geplaatst: 22 jun 2012, 13:03
door markske
motor blijft lopen,licht kopkast blijft uit,conrolelamp onder speelveld tussen de relais blijft uit.
relais op de coindoor blijft klikken...

Re: bally time zone

Geplaatst: 22 jun 2012, 16:18
door wizardblom
Relay op de coindoor blijft klikken, dit is het coin lock out relay, hoort zo.
Elke motorturn wordt deze bekrachtigd om de muntinworp te blokkeren.
Is er een relay dat in blijft staan? Staat het indexrelay misschien te krap?
Kopverlichting loopt volgens mij via een contact op het lockrelay, kan de zekering zijn, zeker als het speelbord wel verlicht wordt.

Re: bally time zone

Geplaatst: 22 jun 2012, 16:28
door markske
lockrelay blijft aangetrokken,das de enige dat ik kan zien.
indexrelais zal ik eens nakijken,zekeringen zijn nieuw incl de houders ;)
wat ik vooral bizar vind is dat de creditteller van 0 doorloopt tot 25 bij het op start duwen :madman:

Re: bally time zone

Geplaatst: 22 jun 2012, 21:10
door wizardblom
Zit dan toch denk ik in een van de coinschakelaars die blijft hangen, moet dan wel te zien zijn bij de 2nd of 3rd coinrelay.
Blijft dan ingetrokken staan of er staan contacten verbogen, zit de stekker van de deur er wel goed in?
Kan ook een oorzaak zijn als deze niet op de juiste plek staat.

Re: bally time zone

Geplaatst: 23 jun 2012, 11:14
door J.Verheggen
fout zit bijna voor 90% in je deurtje, muntinworp die dicht zit, iemand die er een euro ofzo in gegooid heeft. (vandaar die losse draad, oplossing uit het verleden)
er is 1 contact op de scoremotor die hem doet stoppen, bovendste contact van de grootste stapel aan de zijkant. even optillen en hij moet stoppen, stopt hij niet, dan is ie druk bezig met credits erop te zetten, controleer ook de coin relais, 2 maal achterin op de plank. kijk ook eventueel naar het creditrelais in de kop, vaak zijn deze over hun "nul" punt heengetrokken door dit soort ongein, en blijft hij in de nul reset hangen.
Mijn ervaring is om een storingsvrije EM te maken, is al dat muntje inwerpen weg te werken, en de kast op vrij spelen te zetten dmv het creditrelais in de kop. Scheelt een hoop rare storingen.

mocht ie eventueel vast zitten in de reset, dus eigenlijk meteen een spel starten als je de kast aan zet (storing op zich, maar allee) zet dan eens met de hand alle tellers op nul, en alle stappers op hun nul positie.

Succes!

Re: bally time zone

Geplaatst: 23 jun 2012, 11:46
door markske
even een update
draad aan coindoor opnieuw los !
linkse flipper knop indrukken=lampen speelveld aan,kopkast blijft uit
muntinworp=motor gaat draaien,tellers en stappers gaan naar nul
startknop= niets geen reactie.kopkast blijft onverlicht, controlelamp onder speelveld blijft uit, bal blijft waar hij is, flippers of slingshots blijven in rust.
als je nu die draad aan de coindoor switch koppelt begint de motor te draaien en stopt niet !! creditwheel slaat van nul gelijk naar 25 ondanks dat deze op free play staat aan het creditwheel.
relais lock en player reset blijven aangetrokken.
ik vermoed ook ergens dat het in de coindoor zit maar ik weet niet of dit uit te schakelen valt (afkoppelen)
ik heb er nu al 2 EM'ers door gekregen maar deze valt me aardig tegen :madman:

Re: bally time zone

Geplaatst: 23 jun 2012, 11:53
door J.Verheggen
gewoon die draad eraf laten, zit een switch ergens vast, en je hebt hem niet nodig zolang als er credits op staan.
blijft de scoremotor lopen terwijl hij geen credits geeft? Dus als alle tellers resetten? reset hij ook het aantal ballen/spelers? ook de bonus stapper? blijft tilt branden?

licht van de kopkast kan zijn:

Lock relais - doorgebrande draad (dikke witte/gele geloof ik, pin me er niet op vast)
schuur de stekkers eens lekker op naar de kopkast

Re: bally time zone

Geplaatst: 23 jun 2012, 13:05
door wizardblom
Als de kast in ruststand staat kun je een spel "forceren" door het game over relay om te zetten, is een trip and latch, tegen het plaatje duwen (het plasticje met de contacten) zodat de andere contacten schakelen.
Zo kun ook de andere functies van het spel nagaan en achterhalen of er sowieso spanning op de spoelen staat.

Gemakkelijkste is dan even de flipperknoppen in te drukken, kijken of ze bewegen.

Rest is dan toch een fout in de resetcyclus zoals terecht is opgemerkt.

Kopkast kan idd slechte connectoren zijn, zeer zeker omdat de tellers wel reageerden, 50 v is er dan wel, maar geen 6 v.

Re: bally time zone

Geplaatst: 23 jun 2012, 19:31
door markske
we maken vooruitgang :)
situatie tot dusver
kast aan, linkse flipperknop-> de verlichting gaat aan ook in de kopkast (stekkers gekuist met scotchbrite)
muntinworp -> tellers gaan netjes naar nul, motor stopt met draaien in de "nul" stand, game over brand
startknop-> geen reactie :roll: startswitch eens overbrugt om de contacten uit te sluiten, geen effect...
game over/interlock relais manueel aanzetten->flippers,slingshots,popbumpers werken dropholes niet...

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 03:40
door wizardblom
Motorswitches nakijken, kickoutholes werken ook via contacten op de scoremotor.
Als de tellers op 0 staan moet in dit geval ook de player unit gereset zijn, bij deze tweespeler een combistepper met ball in play en player unit op 1 stepperunit.
Kijken of de contacten goed werken als deze unit gereset is.

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 12:19
door J.Verheggen
helemaal eens met het bovengenoemde, kijk goed naar de ball in play unit, die wil nog wel eens 'over de kop' zijn gelopen, en dus niet meer willen resetten.
gewoon alle stappers langslopen!

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 12:29
door markske
contacten stepper -> check
motorswitchen -> check
muntinworp alles komt mooi op nul stand, game over brand, ball in play brand niet, lampje 1 can play brand.op startknop drukken veranderd niets ...
ik vermoed dat er ergens iets mis zit in de coindoorswitch/relais (deze blijft aangetrokken) kan dit op 1 of andere manier overbrugt worden ?
nog even en ik hou mijn space time wel bij ipv deze,al een geluk dat mijn aztec en smart set werken om mijn frusto op af te reageren :run:

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 12:46
door J.Verheggen
dat relais heeft daar niks mee te maken. kijk het contact van de balls in play eens goed na, omdat hij niet op 1 bal komt als je een spel start.

De Bally Startprocedure.

1. Een munt wordt ingeworpen. Het coinrelais zal aantrekken. Het blijft aangetrokken staan door zijn eigen houdcontact en een contect op de score motor. Als de startknop wordt ingedrukt (inplaats dat er een munt wordt ingeworpen) en er staat een tegoed op de "credit" teller dan wordt het creditrelais aangetrokken die op zijn beurt het coinrelais weer aanstuurt.
2. Het coinrelais zal het lockrelais aansturen (Dit schakelt de verlichting in). Het lockrelais blijft aangetrokken staan over zijn eigen houdcontact en een contact op het decayrelais.
3. Het coinrelais stuurt tevens het resetrelais aan over een contact van het game-overrelais (als jouw kast niet wil starten, maak de contacten van het game-overrelais dan eens schoon; een veel voorkomend Bally probleem).
4. De scoremotor begint te draaien. Deze zal de score-resetrelais aansturen. De score-resetrelais gaan (proberen) de telwerken op nul te zetten. Dit gebeurt door stroompulsen die van de scoremotor komen, ieder rondje van de score motor geeft een aantal impulsen naar de score-resetrelais waadoor deze op hun beurt de tellers gaan aansturen. Ieder telwerk heeft een nulstandcontact waardoor deze stopt op de nulstand en bovendien het resetrelais vrijgeeft. Pas als alle tellers op nul staan wordt de stroomkring naar het resetrelais verbroken en zou deze af kunnen vallen. Er moet echter nog meer gebeuren en andere zaken in de kast, hierna volgend, houden het resetrelais nog aangetrokken.
5. Het coinrelais geeft via de scoremotor een puls aan de totalplay meter.
6. Het resetrelais geeft via de scoremotor stroompulsen naar de stappenschakelaars die hierdoor naar hun nulstand zullen terugkeren (de balteller, spelerteller etc).
7. Het coinrelais trekt, via de score motor, een punt van het tegoed op de creditteller af.
8. Het coinrelais stuurt de terugstelling (latch) van het game-overrelais aan, ook dit gebeurt weer via een puls van de scoremotor.
9. Het coinrelais zet de (soms aanwezige) 100.000 latchrelais op hun nulstand terug via een puls van de scoremotor.
10. Als het contact van het outhole gesloten staat, of (bij multiball kasten) de contacten in de balhouder allemaal gesloten zijn, dan wordt er een bal uitgeworpen voor de afschieter door het outhole relais (bij multibal machines het bal release relais). Ook hier wordt de puls weer door de scoremotor gegeven.
11. Nu zijn alle spelinstellingen in hun beginstand teruggekeerd en doordat deze allemaal hun nulstandcontact hebben geopend kan nu het resetrelais afvallen. Daar de scoremotor door een contact op het resetrelais werd aangestuurd zal deze nu ook tot stilstand komen. Ook hieruit blijkt weer dat het van zeer groot belang is dat de nulstandcontacten op alle telwerken en andere apparaten goed functioneren.
12. Bij meerspeler kasten kan er nu nog een keer op de startknop worden gedrukt om een speler toe te voegen aan het spel. Dit keer zal het coinrelais niet het resetrelais aansturen maar de stappenschakelaar die het aantal spelers bepaald een stap omhoog suren, veder wordt de totalplay meter een keer aangestuurd en wordt er weer een punt van het tegoed op de creditteller afgetrokken.

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 13:44
door wizardblom
Zou een contact op het coin relay kunnen zijn, deze zorgt voor het intrekken van de game over interlock.
Als alle voorwaarden voor de reset voldaan zijn: tellers op 0, Ball/player unit gereset.
Op het moment dat het coin relay bekrachtigd wordt zal deze de interlock intrekken, dus moet de game over verlichting uit gaan en de ball in play op bal 1 op gaan lichten.

Zou daar de storing gaan zoeken, coin relay.

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 18:10
door markske
dus als ik het goed begrijp zit de fout veel kans op 1 van de relais in het kabinet ?
game over relais heb ik er al 3 x uitgehaald om te vijlen die kan ik al zeker uitsluiten nog maar een paar te gaan :roll: :mrgreen:

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 19:08
door wizardblom
Ja, zelf ook al een paar keer gehad, klein vuiltje, grote gevolgen.

Als de game over niet afschakelt zal de kast niet starten, best wel logisch (toch? :wtf: )

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 19:24
door markske
ergens wel logisch ja (maar voor een groentje niet zo :oops: )
game over/interlock relais = ok
coin relais gevijld en gesteld = ok
game over/interlock manueel aanzetten -> alles werkt ook de dropholes en bel die voorheen niet werkten!ik veronderstel dat de contacten op de scoremotor dan ook ok zijn?
zijn er relais die ik ondertussen kan uitsluiten daar dit niet bepaald het leukste werk is :run:

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 20:21
door wizardblom
Tja, woonde je naast de deur.....
Game over blijft op game over staan?
Geef even de volgorde van de opstart aan, de game over moet meteen afschakelen op het moment dat de coin bekrachtigd wordt.
Is in de stappenvolgorde de eerste stap, dan pas kun je het tweede spel bijzetten.
Komt de ball in play op de eerste bal? Hier zit na de laatst gespeelde bal de schakeling op voor de game over.
Als deze niet op de eerste bal komt of teruggezet wordt blijft ook de game over in staan, maar dan zie je wel op het moment dat de coin bekrachtigd wordt dat de game over verlichting heel even uit gaat.

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 20:36
door markske
wizardblom schreef: Game over blijft op game over staan?
Geef even de volgorde van de opstart aan, de game over moet meteen afschakelen op het moment dat de coin bekrachtigd wordt.
Is in de stappenvolgorde de eerste stap, dan pas kun je het tweede spel bijzetten.
Komt de ball in play op de eerste bal? Hier zit na de laatst gespeelde bal de schakeling op voor de game over.
Als deze niet op de eerste bal komt of teruggezet wordt blijft ook de game over in staan, maar dan zie je wel op het moment dat de coin bekrachtigd wordt dat de game over verlichting heel even uit gaat.
game over blijft branden
kast op met schakelaar,linker flipperknop drukken om de verlichting van speelveld en kopkast aan te zetten,game over brand en 1 can play ook, muntinworp -> tellermotor gaat even aan en zet alles netjes op nul , game over blijf branden en knippert nooit,startknop doet niets...
game over relais manueel bedienen-> ball in play 1 gaat branden en flippers ed werken,spoel van stappenteller in kopkast is aangetrokken (bromt)

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 22:43
door wizardblom
Welke van de stappenteller (ball in play?) set of reset?
Kan zijn dat als het de reset is dat er geen detectie is dat de wiperunit op 0 staat.

Volgende uitdaging: wiper unit de koperen plaat ontvetten en ook de contacten ontvetten, niet vijlen!
Weer in elkaar zetten, kijk ook of de contacten voor de reset open gaan en of de unit zelfstandig mechanisch reset.

Ach ja, e.m.-ers zijn zoooo gemakkelijk :lol:

Re: bally time zone

Geplaatst: 24 jun 2012, 23:13
door J.Verheggen
persoonlijk repareer ik liever EM kasten dan dotmatrix, heb je alle stekkers nu geschuurd? dus ook de stekkers die van het speelveld naar beneden gaan? er zit een bonus stepper onder het speelveld, die moet ook op nul komen om een bal te geven, dat is een van de laatste stappen als alle tellers op nul staan.
anders eens starten met de gameover handmatig ingeschakeld zoals al geopperd was, ga gewoon spelen, kijk wat ie wel en niet doet, telt ie ballen? ect ect. veel em kasten 'repareren' zichzelf, omdat contacten in principe zelfreinigend zijn (die handige harrie met de contactspray niet meegerekend) en dus veel fouten zichzelf kunnen oplossen.
probeer ook eens alle schroeven op de scoremotor aan te draaien, vaak verdrogen alle tussenstukjes van de contacten, en gaat dus de afstelling verloren, met alle rare storingen van dien!

Succes!