Pagina 1 van 2

TMNT start niet op.

Geplaatst: 26 jun 2012, 07:58
door HarrieD
Mensen,

Ik ben gisteren gevraagd een TMNT na te kijken. Kast heeft het probleem dat hij niet opstart, geeft geen bal, flippers op erg zwak, en het display doet het niet. Ik zie op het display wat schuine lijnen die wel lopen, dus ik heb het idee dat deze dus geen input krijgt. Ik kreeg gisteren wel heel even "the door is open" te staan op het display, dus het functioneert wel af en toe. De andere keren kreeg ik een soort testbeeld.

Drukken op de startknop resulteerde in een geluid: "sorry dude" (of zoiets).

Op het CPU bord zitten 3 leds: 5V, CPU (geloof ik) en PIA. De eerste 2 leds branden, de laatste niet. Nu lijkt het erop dat er wat zuurschade bij de batterij aansluiting zit, maar daar zitten geen vitale delen in de buurt.

Eerste gedachte van mij gaat uit naar een probleem met de massa, maar vraag me af of iemand een andere gedachte heeft. Ik zal sowieso eens de spanningen gaan meten.
Wat me ook opviel is dat de kast niet reageerde op de diagnose schakelaar, en dat de melding "the door is open" niet weg ging toen ik de deur sloot.

Help is appreciated.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 26 jun 2012, 09:07
door MeesterPieter
de pia moet idd aan en meteen weer uitgaan als je de kast opstart, andere 2 blijven branden.

lijkt me dat het "sorry dude" een geluidje is als er te weinig credits op de kast staan? na reset staat ie natuurlijk standaard niet meer op freeplay. (netzoals het "slacker" op de bttf kast als er geen credits op staan)

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 26 jun 2012, 09:10
door HarrieD
Hmmpf, dat ik daar niet aan gedacht heb zeg.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 26 jun 2012, 09:26
door diesel64
Volgens mij start de kast wel degelijk op, hoor, maar ligt je probleem ergens anders.

ergens een slecht contact in een ribbon cable naar het display, bijvoorbeeld?

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 26 jun 2012, 09:32
door HarrieD
Sowieso kreeg ik de "close the door" melding niet weg. Dat het display niet goed functioneert is wel duidelijk. Het was ook erg crappy neergehangen.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 26 jun 2012, 09:33
door diesel64
En geen batterijschade, buiten dat kleine beetje?

Dit zijn toch typische problemen die je krijgt bij batterijschade.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 26 jun 2012, 09:37
door HarrieD
Ik ga binnenkort weer eens kijken, met de tips die ik hier heb gekregen. Ik had gisteren niet eens een goede multimeter bij de hand, dus kon weinig uithalen. En aan een kast werken waarvan je niet weet hoe hij eigenlijk moet reageren is eerst eens goed zoeken bij mijn flipperforum vriendjes.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 27 jun 2012, 13:26
door Kuroto
Data East kasten hebben een aparte controller voor de DMD.
Kijk zeker of de kabels allemaal goed steken etc.

Die zuurschade kan ook wel voor problemen zorgen, zoals Diesel al zegt.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 12 jul 2012, 07:31
door HarrieD
Het probleem was sneller opgelost dan gedacht. Er waren 3(!) zekeringen stuk. 2 op het powerbord, 1 op het bord daaronder. Ik zal zo een in het schema kijken welke het waren, dan post ik dat hier ook nog even.

Dat display zal denk ik inderdaad een los contact zijn geweest, ik heb de bandkabels nog eens losgehad en eens goed aangedrukt. Werkt nu weer prima.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 13 jul 2012, 21:52
door vmuniverse
Everybody out of the sewer!
Ninja...ninja...
Ik weet nog dat deze kast toen geplaatst werd toen ik nog op de middelbare school zat
Hij werd druk bespeelt en iedereen stond te dringen om er een potje op te spelen.
Ik had er toen het geld niet voor :roll: maar het blijft wel een goeie herrinering

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 07 nov 2012, 20:49
door HarrieD
Hmmpf, te snel weer. De kast start nu weer niet op, en wederom zijn de genoemde zekeringen defect. Nu branden ze gelijk door na het vervangen. Omdat ik het niet helemaal snapte heb ik de zaken even laten liggen vanavond en ga ik eerst het schema maar een bestuderen.

Ik heb wel de spanningen op de testpunten gemeten:
2.2 op de 5V lijn
10.2 op de 12V lijn
-12.3 op de -12V lijn.

Zekeringen F5 en F6 van het powerbord zijn defect, F5 van het bord eronder.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 07 nov 2012, 20:58
door Humanfly
heb dit kast ook nog gehad
"sorry dude" is idd omdat er geen credits zijn

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 22 jan 2013, 08:09
door HarrieD
5V was toch goed, de testklem was wat gecorrodeerd.

Verder heb ik de zekeringen vervangen door zwaardere, nu start de kast mooi door. Ik zag wel een onregelmatig signaal op de -12Volt. In eerste instantie vermoed ik een defecte condensator of een condensator met een te kleine capaciteit. Ik heb het signaal eens op een scope gezet en zag dat de spanningsval toch behoorlijk is. (Ongeveer 1/3 val, dus geen flatline).

Overigens een kleine tip: ik heb bij DealExtreme een klein scopeje gekocht. DS0201, in totaal 55 euro incl verzendkosten. Daarvoor krijg je een pocket scope:
http://dx.com/p/ds0201-2-8-lcd-pocket-m ... slot-39750

Maar okee. Toen startte de kast dus op, kreeg ik een bal, en kon spelen. Toen viel me op dat de VUK niet goed functioneerde. Uit de test kwam dat de volgende spoelen geen reactie geven:
- Panel flasher
- Manhole VUK
- Spinner Shooter flasher
- 4 turtles flasher
- ticket dispenser

De rest werkt voor zover ik kon zien.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 22 jan 2013, 08:20
door J.Verheggen
zwaardere zekeringen plaatsen zorgt ervoor dat er iets anders (duurders) kapot gaat. Beter de oorzaak zoeken waarom die zekeringen doorbranden. anders kun je net zo goed 50 amp plaatsen en kijken waar het het hardst rookt (daar is de schakeling het zwakst)

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 22 jan 2013, 08:38
door HarrieD
J.Verheggen schreef:zwaardere zekeringen plaatsen zorgt ervoor dat er iets anders (duurders) kapot gaat. Beter de oorzaak zoeken waarom die zekeringen doorbranden. anders kun je net zo goed 50 amp plaatsen en kijken waar het het hardst rookt (daar is de schakeling het zwakst)
Naah, het zijn origineel slow-blows. Ik had gisteren wel T zekeringen, maar die slaan toch te snel door. Ik heb een 4A Slowblow vervangen door een 5A T. Dat mag toch geen probleem zijn denk ik.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 22 jan 2013, 09:58
door J.Verheggen
ik hou altijd de voorgeschreven waardes aan, staan er niet voor niks.
problemen moet je zoeken in de voeding, trek hem er uit en inspecteer de pennen, en kijk eens wat anderen eraan 'gerepareerd' hebben in zijn lange leven...

het zijn echte connector uitfikkers

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 22 jan 2013, 10:02
door HarrieD
J.Verheggen schreef:ik hou altijd de voorgeschreven waardes aan, staan er niet voor niks.
problemen moet je zoeken in de voeding, trek hem er uit en inspecteer de pennen, en kijk eens wat anderen eraan 'gerepareerd' hebben in zijn lange leven...

het zijn echte connector uitfikkers
Connectors zijn prima. De transistoren zien er bak en braad uit (alsof de kast van waageengokje afkomt), maar zijn wel nog functioneel. Ik zal het bordje eens doorsolderen.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 22 jan 2013, 10:04
door Richard Baan
HarrieD schreef: Naah, het zijn origineel slow-blows. Ik had gisteren wel T zekeringen, maar die slaan toch te snel door. Ik heb een 4A Slowblow vervangen door een 5A T. Dat mag toch geen probleem zijn denk ik.
:eating: :popcorn:

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 07 feb 2013, 09:23
door HarrieD
Okee, gisteren nogmaal naar het kastje gekeken omdat hij welliswaar prima speelt, maar slecht opstart en de VUK onder de manhole het niet doet. Nu viel me op dat er toch best wat zuurschade is aan het bord. Er stond zelfs met stift op geschreven "bord start niet door". Ik heb het bordje meegenomen om de zuurschade aan te pakken, gelukkig is het een gebied waar enkel wat weerstanden en diodes zitten, maar de solderingen moeten opnieuw. Verder is de stuurtor (Q40) die de manhole VUK aanstuurt gefrituurd. Deze ook maar vervangen dus. Ik denk dat dan veel van de problemen moeten zijn verholpen.

To be continued.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 09 feb 2013, 09:43
door J.Verheggen
veel succes!!

@ Richard, jij smult altijd van zekeringen :mrgreen: :eating: :popcorn:

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 09 feb 2013, 11:49
door Richard Baan
Meer van terugkerende discussies waar niemand het over eens wordt, zoals het overfusen.
Ik deel je mening: alleen de juiste waarde toepassen. Dan zijn er altijd mensen die zeggen dat het wel wat meer mag, of in die toepassing mag het wel....
Dan pak ik :eating: en :popcorn: .

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 09 feb 2013, 12:04
door J.Verheggen
ik zie door mijn werk in de wipperflinkel de gevolgen van 'hogere waarden' daarom raad ik het niet aan (het is wel goed voor de omzet, dat moet ik dan weer wel vertellen) :eating:

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 10 feb 2013, 10:34
door Richard Baan
Ik denk dan altijd weer terug aan het verhaal van de Elvira.
Die had wat zwakke flippers. Dus de persoon in kwestie had sterkere spoelen gekocht, maar toen smolt de 2A zekering door. 3A geplaatst maar smolt ook door, 5A smolt gelukkig niet door.

Toch deden op een gegeven moment de flippers het niet meer...
Printbaantje gerepareerd en flipperen maar.

:pin:

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 10 feb 2013, 10:43
door HarrieD
Ik deel jullie mening, maar ligt het probleem bij het doorsmelten van een zekering, of het te snel doorsmelten van een zekering. De waarde is niet alleszeggend, toch? Een slow blow wordt niet voor niets een slow blow genoemd.

Ter ieders geruststelling: zodra de kast weer speelt komen er de voorgeschreven waardes in, en dan slow blows. Ik zal zeker de multimeter er tussen hangen om de waardes te meten.

Re: TMNT start niet op.

Geplaatst: 10 feb 2013, 12:27
door Richard Baan
Geen probleem hoor: het is je eigen kast, en als er wat kapot gaat is het ook je eigen probleem. Je bepaalt zelf wat je doet met je eigen kast.

Het kan best zijn dat alles tegen 5A kan, en er een 2A zekering voor zit. Dat is dan zo berekend. In dat geval kun je dus tot 5A gaan. En ook SB of snel: dat is de overbelastingsduur. Kortstondig kan alles wat meer hebben, als het daarna kans heeft om af te koelen. En als de kast koud is en net wordt opgestart is het ook anders dan als hij al 4 uur aan staat.

Het kan ook best zijn dat de ontwerper een fout heeft gemaakt bij de berekening (zoals de magneet bij LOTR die erg kritisch is). Misschien gaat het goed met zwaardere zekeringen, misschien ook niet.

Maar als je zwaardere zekeringen gaat plaatsen (zonder het te herberekenen) kan het fout gaan. Dat is dan een risico wat je bewust moet nemen vind ik. En: als je er vrede mee hebt en het gaat een keer fout kun je het altijd weer repareren. Zo is het ook nog eens.