NTC plaatsen

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
[GGG]
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 aug 2013, 10:02
Real name: Jeff

NTC plaatsen

Bericht door [GGG] » 18 okt 2013, 12:40

Zojuist een NTC geplaatst, omdat de zekering er regelmatig uitklapte bij het aanzetten van de kast.
Hiervoor heb ik als leidraad de onderste foto van deze pagina gebruikt http://www.flippermarkt.de/community/ho ... enzung.php.

Alles leek prima, maar zojuist ging het toch weer mis en klapte de zekering er weer uit.
Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd?
NTC weerstand komt van wipperflinkel. De kast is een DE Star Wars.

Gebruikersavatar
knutselsmurf
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 nov 2011, 18:30
Real name: John
Locatie: The Netherlands

Re: NTC plaatsen

Bericht door knutselsmurf » 18 okt 2013, 15:11

[GGG] schreef:Zojuist een NTC geplaatst, omdat de zekering er regelmatig uitklapte bij het aanzetten van de kast.
Hiervoor heb ik als leidraad de onderste foto van deze pagina gebruikt http://www.flippermarkt.de/community/ho ... enzung.php.

Alles leek prima, maar zojuist ging het toch weer mis en klapte de zekering er weer uit.
Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd?
NTC weerstand komt van wipperflinkel. De kast is een DE Star Wars.
Als hij geplaatst is zoals op die site is het goed lijkt mij,misschien moet je even contact op nemen met wipperflinkel over wat het zou kunnen zijn.
Ik heb zelf in de groepenkast een trage automaat gezet dus I.p.v.16B een 16c en dan klapt hij er ook nooit meer uit en ben je van het gedonder af

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: NTC plaatsen

Bericht door Richard Baan » 18 okt 2013, 16:13

Wat voor automaat is het in de meterkast? 16A B?
En hoeveel andere stroomverbruikers had je op die groep nog meer aan staan?

En was de kast misschien niet al te lang uit? Het is namelijk zo dat die NTC warm wordt en een lagere weerstand heeft. Als hij dan niet is afgekoeld (bijv. kast uit en aan zetten) werkt het net even anders dan wanneer hij goed is afgekoeld.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

[GGG]
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 aug 2013, 10:02
Real name: Jeff

Re: NTC plaatsen

Bericht door [GGG] » 18 okt 2013, 17:23

16B staat er op. Zomaar vervangen lijkt me geen goed idee aangezien het een huurwoning betreft.

Echt andere stroomverbruikers staan er niet op, behalve de combiketel.

De kast had al even aangestaan toen ik hem weer opniiew aanzette en de boel er weer uitklapte. Kan dat er mee te maken hebben?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: NTC plaatsen

Bericht door Richard Baan » 18 okt 2013, 20:45

16A B is inderdaad de standaard, sommigen hebben 10A B, dan zou het kritisch zijn, bij jou dus niet aan de orde.

Combiketel trekt (vrijwel) niets.

Als de NTC heet is maakt dat zeker uit. Probeer het eens wat vaker uit als de kast lekker lang uit heeft gestaan. Kijk even of het uitmaakt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
knutselsmurf
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 nov 2011, 18:30
Real name: John
Locatie: The Netherlands

Re: NTC plaatsen

Bericht door knutselsmurf » 18 okt 2013, 22:50

als dit de oplossing is zou er dan een NTC in moeten met een hogere weerstands waarde zodat de inschakel stroom langzamer omhoog gaat?
Had zelf iets dergelijks met een LAH met een keurige NTC van een genormeerd bedrijf en als het dan nog niet optimaal werkt baal je wel,daarom heb ik er een 16Amp c karakteristiek in gezet oftewel een trage.
Met een huur woning kun je hem weer wisselen als je gaat verhuizen,het is niet veel werk en je hebt er een boel plezier aan door dat je kast nooit meer uitvalt door die piekstroom 8-)

[GGG]
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 aug 2013, 10:02
Real name: Jeff

Re: NTC plaatsen

Bericht door [GGG] » 18 okt 2013, 23:03

zo'n 16B zit er neem ik aan met een reden in?
ik lees op google verschillende verhalen over het wel of niet toegestaan zijn van 16C voor thuisgebruik. het laatste wat ik wil is problemen krijgen met de verzekering, mocht er onverhoopt ooit wat mis gaan.

Gebruikersavatar
knutselsmurf
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 nov 2011, 18:30
Real name: John
Locatie: The Netherlands

Re: NTC plaatsen

Bericht door knutselsmurf » 19 okt 2013, 00:09

[GGG] schreef:zo'n 16B zit er neem ik aan met een reden in?
ik lees op google verschillende verhalen over het wel of niet toegestaan zijn van 16C voor thuisgebruik. het laatste wat ik wil is problemen krijgen met de verzekering, mocht er onverhoopt ooit wat mis gaan.
Ja dat moet niet natuurlijk,heb ook even gezocht maar vond dat er her en der wel wat tegenstrijdige antwoorden zijn :madman: .
Had nog een site waar er ook een discussie over is :http://www.klusidee.nl/Forum/about5731.html misschien kun je er wat mee.

theove
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 feb 2013, 21:35
Real name: Theo
Locatie: The Netherlands

Re: NTC plaatsen

Bericht door theove » 19 okt 2013, 10:31

Ik heb het nagevraagd, een C mag in een huisinstallatie.

Ik vind het overigens raar dat de zekering eruit klapt. Mijn kasten staan gemengd met de algemene groepen en ik heb er geen last van.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: NTC plaatsen

Bericht door Richard Baan » 19 okt 2013, 11:16

[GGG] schreef:zo'n 16B zit er neem ik aan met een reden in?
ik lees op google verschillende verhalen over het wel of niet toegestaan zijn van 16C voor thuisgebruik. het laatste wat ik wil is problemen krijgen met de verzekering, mocht er onverhoopt ooit wat mis gaan.
Het is wel zo dat als de verzekering na een brand ontdekt dat er een beveiliging is verzwaard (door de eigenaar) zij een reden hebben om moeilijk te doen. En als je discussies gaat voeren over welk artikel van welke versie van de NEN1010 (zie onder) geldig is kom je er altijd slecht van af. Zeker als je op eigen houtje een beveiliging hebt verzwaard. Verzekeringstechnisch heb je dan denk ik wel een probleem.

Ik zou iig. niet deze beslissing nemen alleen omdat iemand op een flipperforum iets zegt. Als je het doet zou ik een installateur dit laten doen en met de impedantiemeting (zie onder) aan laten tonen dat de automaat geschikt is voor jouw toepassing.


--------------- Lees verder voor een gortdroog technisch verhaal, anders sla dit over ----------------- :)


16A B of C is een beveiliging. De beveiliging dient om datgene wat er achter zit te beveiligen. Het verschil tussen B of C is de kortsluitstroom. B schakelt gegarandeerd uit bij 5x 16A = 80A. C schakelt gegarandeerd uit bij 10x 16A = 160A. De C is een zwaardere automaat, en de vraag is dus of dit nog steeds een goede beveiliging is in je huis. Dat zou je door berekening of meting aan moeten tonen, of een installateur vragen dit voor je te doen.

Dat is echter erg moeilijk, en kan niemand echt goed. Het is namelijk zo dat een huisinstallatie is vaak een TT-stelsel (waarbij de aarde terplekke de grond in gaat). Dus de vraag is: hoe groot is de kortsluitstroom die van een fase naar aarde gaat. Een installateur kan dit meten (impedantiemeting).

Aangezien de aarde de grond in gaat weet je die weerstand niet. Die weerstand bepaalt wel de grootte van de kortsluitstroom. Tevens wordt er vaak even een kabeltje of verlengdoos tussen gezet, en de keten wordt langer en de weerstand groter. De kortsluistroom lager en lager. Hoe groter de weerstand, hoe lager de kortsluitstroom, en op een gegeven moment kom je onder die 160A. Schakelt de automaat dan nog af?

Welke norm in Belgie geldt weet ik niet, maar we hebben in Nederland te maken met de NEN1010, een norm die elke paar jaar wordt ge-update, en waar hele wazige stellingen (lees: voor interpretatie vatbaar) in staan. Ook veel artikels die naar elkaar verwijzen, en formules (met daarin bijv. die aardweerstand die je niet weet) waarbij je onder een grens moet blijven. Nu is het zo dat je (in NL) moet voldoen aan de NEN1010 ten tijde van nieuwbouw van je huis. De huidige norm geeft aan dat je voor een TT-stelsel de stroom binnen 0,2sec moet afschakelen. Dat moet die automaat dus kunnen. Dus de 160A moet gehaald worden terwijl de oude het met 80A gegarandeerd doet.

En wat je nu doet is bewust een zwaardere automaat plaatsen. Kan best goed gaan, maar misschien ook niet. Dat is dan wel je eigen keus. Het zal pas ter sprake komen als er wat gebeurd is, en dan gaan de mensen die moeten betalen afvragen of ze er onderuit kunnen komen.

Als je het doet zou ik een installateur dit laten doen en met de impedantiemeting aan laten tonen dat de automaat geschikt is voor jouw toepassing.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

theove
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 feb 2013, 21:35
Real name: Theo
Locatie: The Netherlands

Re: NTC plaatsen

Bericht door theove » 19 okt 2013, 11:46

Leuk NEN1010 leesvoer: http://nen1010.cobouw.nl/praktisch/tabe ... b-automaat

PS. Bij een C karakteristiek is de electromagnetische component 10 x Inom**, dus 160Amp bij een 16C.
De impedantie tot aan het verste punt in de groep mag dan niet groter zijn dan Umin/Is = 220V/160Amp = 1,37 Ohm.
In de praktijk zitten de meeste groepen daar ruim onder.

** zie http://nen1010.cobouw.nl/praktisch/tabe ... -automaten

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: NTC plaatsen

Bericht door Richard Baan » 19 okt 2013, 15:54

Allereerst staat er in de NEN1010 bij die tabel een noot 7. Die geeft aan dat dit alleen geldt als de beschermingsleiding dezelfde diameter heeft als de fase. Dat is doorgaans niet bij huisinstallaties. De aardpen gaat daar vaak de aarde in. Bij een TN-stelsel is dat anders, daar wordt de aarde met kabel verbonden met de trafo.

Maar dan nog: ook over die lengtes zijn meningen over. Want die tabel geeft puur lengtes aan.
Heb ik een vraag: maakt het daarbij uit of je vlakbij de distributietrafo zit, of dat er eerst honderden meters kabel naar jouw huis toe gaat, en dan pas die groep? En maakt het uit of je achter de groep verlengkabel hebt? Bijv. 30m. kabel naar een schuurtje? Ik denk van wel.

En een 2e vraag: hoe weet je of de aardverspreidingsweerstand minder is dan die 1,37 ohm?
Als de aardpen in droge grond zit is het anders dan met vochtige grond.

Overigens komt brand nooit van kortsluiting, want ook al schakelt die automaat niet magnetisch af (160A) dan gaat hij na plm. 1-2 sec wel op het thermisch pakket. Dat zal geen probleem zijn. De sluiting blijft alleen iets langer staan, maar veroorzaakt in die korte tijd geen brand. Brand komt doorgaans van slechte verbindingen die door de normale stroom extreem heet worden.

Maar de vraag was of je zomaar beveiligingen mag verzwaren, en hoe een verzekering daar tegenaan kijkt zodra ze iets moeten gaan betalen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: NTC plaatsen

Bericht door aamjanssen » 19 okt 2013, 22:22

Heeft de kast kort van te voren toevallig aangestaan?

Het idee achter de NTC is namelijk dat als hij koud is en men de kast aan zet hij de inschakelstroom begrensd. Echter is dit maar kort, zodra de NTC warm wordt, wordt de weerstand kleiner. Als men nu dus de kast uit en aan zet is deze nog warm, de weerstand de klein en de stroom dus groot.

[GGG]
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 aug 2013, 10:02
Real name: Jeff

Re: NTC plaatsen

Bericht door [GGG] » 19 okt 2013, 22:44

Bedankt voor het meedenken en jullie antwoorden allemaal.
Ik denk dat Anthony het bij het rechte eind heeft. De kast had daarvoor inderdaad een tijdje aangestaan en waarschijnlijk is dat de reden geweest dat het toch weer mis ging die ene keer.
Sindsdien lijkt de NTC weerstand goed zijn werk te doen als de kast een tijdje heeft uitgestaan.

Gebruikersavatar
knutselsmurf
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 nov 2011, 18:30
Real name: John
Locatie: The Netherlands

Re: NTC plaatsen

Bericht door knutselsmurf » 20 okt 2013, 08:55

aamjanssen schreef:Heeft de kast kort van te voren toevallig aangestaan?

Het idee achter de NTC is namelijk dat als hij koud is en men de kast aan zet hij de inschakelstroom begrensd. Echter is dit maar kort, zodra de NTC warm wordt, wordt de weerstand kleiner. Als men nu dus de kast uit en aan zet is deze nog warm, de weerstand de klein en de stroom dus groot.

Dat zei Richard aan het begin van deze discussie ook al.... :D
Overigens mijn c kar automaat zit in een bedrijfspand.

theove
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 feb 2013, 21:35
Real name: Theo
Locatie: The Netherlands

Re: NTC plaatsen

Bericht door theove » 20 okt 2013, 10:17

Richard Baan schreef: ...
Maar de vraag was of je zomaar beveiligingen mag verzwaren, en hoe een verzekering daar tegenaan kijkt zodra ze iets moeten gaan betalen.
Klopt Richard. Maar ook bij een B karakteristiek loop je tegen dezelfde normen aan.
Ook hier zijn al jouw vragen van toepassing alleen met andere waarden.
Die eisen zijn iets lichter om het zo maar te noemen en daardoor iets minder kritisch.

Vaak wordt de indruk gewekt (trigger) dat je allerlei proplemen kan gaan krijgen als je iets veranderd. Je wilt niet weten hoeveel huisinstallaties nu al niet voldoen, vol met B automaten, nadat er wat geklust is e.d. Daar kijkt een verzekering ook naar, ongeacht welke automaat.

PS. mijn aardverspreidingsweerstand heb ik door een installateur laten meten. Je kan het zelf ook redelijk goed bepalen met een trafo, een paar pennen en een multimeter.

Anyway, problem solved

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: NTC plaatsen

Bericht door Richard Baan » 20 okt 2013, 11:52

theove schreef: Klopt Richard. Maar ook bij een B karakteristiek loop je tegen dezelfde normen aan.
Ook hier zijn al jouw vragen van toepassing alleen met andere waarden.
Die eisen zijn iets lichter om het zo maar te noemen en daardoor iets minder kritisch.
Nou, als je het huis zo gekocht hebt is het ooit zo opgeleverd. Niet door jouw toedoen iig. Als je zelf modificaties gaat aanbrengen is het later verzwaard. Dat is dan wel door jouw toedoen. Je verzwaart iets en herberekent (of meet) het doorgaans niet.

Het is geen technisch verhaal, maar een principe. En de discussie die je achteraf voert, nadat er iets is fout gegaan. Dan kun je niet meer zeggen dat het niet fout zal gaan, dat is dan immers gebeurd, dan moet bewezen kunnen worden dat het niet is fout gegaan door de verzwaring.

Ben met je eens dat er veel installaties zijn die nu ook niet voldoen, dat is dan de keus van de eigenaar om de gok te nemen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

theove
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 feb 2013, 21:35
Real name: Theo
Locatie: The Netherlands

Re: NTC plaatsen

Bericht door theove » 20 okt 2013, 15:51

Richard Baan schreef: ...Nou, als je het huis zo gekocht hebt is het ooit zo opgeleverd. Niet door jouw toedoen iig. ...
Ik heb geen huis heb gekocht maar een gebruikte uit de 60'er jaren.
Ik heb er een klein beetje kijk op maar hoeveel mensen hebben dat niet en trekken de meterkast alleen open als het licht uitgaat...
Als je er dan al 10 jaar woont en er gaat iets fout ben je toch de sigaar als eigenaar ook al kan je er niets aan doen.

Bij mij was het een vrolijke knutselboel in elk geval.

Plaats reactie