Demolition man - Claw probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
stoffelke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 09:40
Real name: kristof B

Demolition man - Claw probleem

Bericht door stoffelke » 23 nov 2013, 19:24

Ik ben in het bezit van een Demolition Man.
nu heb ik deze laatst gedemonteerd om alles es mooi proper te maken maar nu blijft de Claw steeds over en weer gaan, alsook de lift gaat op en neer. (een beetje zoals je een auto run doet in test menu)
Dit doet hij dus continue, ook tijden het spelen door.
in de test menu lijkt ook alles naar behoren, de sensoren werken goed.
Heb de lift er al eens uitgehad en volledig gereinigd maar nog blijft hij maar over en weer gaan.

Iemand enig idee wat dit kan zijn, of hoe ik kan uitvinden wat er aan de hand is?
Voor de kast uit elkaar gegaan is, was er geen probleem met de lift/claw.

Mvg,
Kristof

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door Richard Baan » 23 nov 2013, 20:07

De kans is groot dat de bedrading van de claw naar onder het speelveld niet lekker meer is.
Die draden bewegen behoorlijk vaak, en na 20 jaar is dat vaak aan vervanging toe.
Dan maakt een draad intern slecht contact omdat hij continu getordeerd wordt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
ryske
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 nov 2012, 18:43
Real name: rys
Locatie: The Netherlands

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door ryske » 25 nov 2013, 11:26

Als hij het voor de schoonmaak wel goed deed, check even of je alles weer goed hebt aangesloten. Controleer ,in de switchtest, ook voor de zekerheid of de opto van de lift het goed doet. Het feit dat hij continue een bal uit de lift probeert te halen kan er op duiden dat de opto "geblokkeerd" is...
NGG - TZ - CV - Elvira - IJ (WMS) - Dr Who - F14 Tom Cat

stoffelke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 09:40
Real name: kristof B

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door stoffelke » 25 nov 2013, 20:02

Ik ga zo meteen de kabelboom even bekijken onderaan maar kan dat dan zomaar blijven over en weer gaan daardoor? Als ik in de menu ga, dan stop hij gewoon met bewegen.
De sensors werken volledig naar behoren volgens de testmenu. Daar die je het x mooi komen en gaan als je de lift op en neer laat gaan.
Het is idd alsof hij steeds een bal detecteert en die op de volledig linkse lane gaat droppen.

stoffelke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 09:40
Real name: kristof B

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door stoffelke » 26 nov 2013, 23:45

Vanavond weer wat liggen proberen maar niets... Krijg er maar geen vordering in :cry:
De claw blijft over en weer gaan, na een tijd stopt ie ermee en wordt hij uitgeschakeld (lane wordt niet meer geopend in het spel)
Alle opto's werken correct volgens de test, bewegingen zijne oke...
Zou het toch kunnen dat een opto ervoor zorgt dat hij maar bmijft bewegen, ookal lijken ze goed in de testen?

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door aamjanssen » 27 nov 2013, 13:35

Richard Baan schreef:De kans is groot dat de bedrading van de claw naar onder het speelveld niet lekker meer is.
Die draden bewegen behoorlijk vaak, en na 20 jaar is dat vaak aan vervanging toe.
Dan maakt een draad intern slecht contact omdat hij continu getordeerd wordt.
Welke bedoel je precies? Ik meen namelijk dat er enkel een draad voor de magneet naar boven gaat die de bal vast houd. Verder zit er een motor waar de kabels vast op zitten, met een schijf en een set opto's die ook vast zitten?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door Richard Baan » 27 nov 2013, 17:38

Eerlijk gezegd: weet ik niet meer precies.
Ik heb er in het verleden problemen mee gehad en heb toen die bedrading vervangen. Deed het soms wel soms niet en als de bal naar de claw ging was het weer weg. Maar is al zoń tijd geleden.
Die lift gaat ook op en neer, kon die ook wel zijn.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door aamjanssen » 27 nov 2013, 19:22

Zou miss kunnen.

Er zitten wat opto's rond de lift en op de motor van de claw. Deze willen nog wel eens wat nukken vertonen. Wat ook belangrijk is dat de buizen waar de flit over op en neer gaat schoon zijn. Ook de plastic ringen. Zo niet dan gaat deze stroef en komt deze niet op tijd binnen bij de CPU en krijg je ook fout meldingen.

stoffelke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 09:40
Real name: kristof B

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door stoffelke » 17 dec 2013, 12:50

Had hiervoor dus een nieuw opto-board besteld bij http://www.greatlakesmodular.com/(great service btw, een aanrader)

Gisteren erin geplaatst, same issue :-(
Als je in de test menu gaat, werkt alles gewoon goed, en leest hij nog steeds de juiste sensors uit... geen fouten in tests.
Maar, laat je de kast gewoon opstarten, bijft de claw gewoon heel het spel door 'test runs' doen (links rechts, lift up and down)
Gisteren ook de bekabeling even nagekeken en doorgemeten, ik merk geen onderbrekingen.
De lift heb ik ook uit elkaar gehad en gekuist, niets mis aan te zien voor mij.

Iemand nog tips waar het nog kan liggen want mijn ideeën zijn op :madman:

tnx,
Kristof

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door Da Chosen » 17 dec 2013, 13:30

Ik denk niet dat het probleem in het optoboard zat maar dat het in de opto's zelf zit. Kijk eens in de switchtest of de opto's wel allemaal goed registreren. Door slechte opto's kan de claw "denken" dat er een bal in ligt terwijl dat niet zo is en daardoor gaan bewegen.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

stoffelke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 09:40
Real name: kristof B

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door stoffelke » 17 dec 2013, 15:54

Bedoel je nu de 2 'oogjes' die bovenaan de lift zitten?
Als ik de testrun doe van de Claw en je kiest voor 'park elivator', dan stop hij net als hij daartussen zit.
Lijkt me toch correct. Heb ook al, in de claw test (T14), de sensors daar proberen activeren en dan lijkt het ook te werken.
Misschien dat het een ander behaviour moet zijn, maar ik heb toen het werkte nooit echt die tests gedaan :|
Mss kan iemand een filmpje maken van een werkende claw-test?

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door aamjanssen » 25 dec 2013, 12:40

Iets wijzer geworden uit het filmpje?

stoffelke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 09:40
Real name: kristof B

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door stoffelke » 25 dec 2013, 16:07

Bij elevator index blijft de lift bovenaan staan hé, das niet zou duidelijk te zien.
bij mij gaat de claw ook naar de elevator toe als ik autorun doe, en terug naar links nadien.
volgens mij werkt de test zoals het hoort.

volgens mij detecteert de CPU steeds een bal in de elevator en wil die droppen helemaal links. veronderstel dus dat de opto bovenaan de lift steeds iets detecteert.. maar zou dat kunnen, als de test toch goed werkt?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door Richard Baan » 26 dec 2013, 10:35

Wat doet die opto in de switchtest?
Als hij wat zenuwachtig flikkert is dat niet goed.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

stoffelke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 09:40
Real name: kristof B

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door stoffelke » 08 jan 2014, 08:21

eindelijk nog es tijd gehad om ernaar te kijken.

de opto bovenaan de lif geeft gewoon closed en als je er iets tussensteekt gaat die open, geen flikkering oid...
Ik weet het niet meer wat het kan zijn :cry: :cry:

Je leest heel veel dingen over dit soort problemen maar niets lijkt bij mij het probleem te verhelpen.
Als er nog iemand iets weet, of mss een hersteller die deze machines wel kent?

grz,
k

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door Da Chosen » 08 jan 2014, 13:20

Ik zou die opto toch vernieuwen. Ik heb al meer meegemaakt dat een opto het in test goed lijkt te doen en dan in het spel niet juist reageert. Opto's zijn niet duur en het is het proberen waard om deze te vervangen.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door Cenobyte » 08 jan 2014, 15:22

Klopt het dat de claw en de lift worden aangestuurd vanuit een board in de kopkast via een ribbon cable?

Het zou eens kunnen helpen om deze ribbon cable opnieuw op de beide stekkers te steken.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

stoffelke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mei 2013, 09:40
Real name: kristof B

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door stoffelke » 11 jan 2014, 14:37

Ik heb bij wijze van test de opto's gewisseld met een setje aan de auto-lane.. én nu werkt de lift correct en de opto aan de autolane doet het ook nog steeds ;-) Wierd, wsl ergens een timing issue maar het belangrijkste is dat de Claw opnieuw werkt! Tnx guys! :respect: :respect:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Demolition man - Claw probleem

Bericht door Cenobyte » 11 jan 2014, 17:10

Heb je fysiek de opto's los gesoldeerd en omgewisseld? Het kan zijn dat de ene zend-led zwakker is dan de andere en dat de ene opto moeite heeft met detecteren terwijl de andere opto de zwakke zend-led wel correct detecteert.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie