TWT Tommy topper diameter / foto's?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2013, 11:42
Real name: Matthijs
Locatie: Belgium

TWT Tommy topper diameter / foto's?

Bericht door Matt » 09 dec 2013, 19:39

Heeft iemand voor mij misschien de diameter en/of wat foto's van de originele 'silver ball' topper van de DE Tommy flipper?

Ik ben van plan de lokale kerst-decoratie shops eens te gaan checken op een bijzonder grote plastic kerstbal maar het zou fijn zijn mocht ik een beetje in de buurt van het origineel komen. En ik heb eigenlijk geen idee hoe dat eruit ziet / hoe groot dat is.

Ook ben ik erg benieuwd hoe dat ding gemonteerd zit, ik heb nl. een mooi rond gat in mijn kopkast zitten, verder niets.

Mijn dank is groot!

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2201
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: TWT Tommy topper diameter / foto's?

Bericht door flippers.be » 10 dec 2013, 09:01

Een zilveren kerstbal van een 18 a 24 cm past.
In thuisgebruik kan je die er gewoon bovenop leggen.

Geen idee hoe de originele vast zaten (waarschijnlijk een klem onderaan), nooit een originele gezien..

Edit: had op de mijne indertijd ook een grote kerstbal liggen.
Enige verschil is dat de meeste kerstballen die je nu overal vindt 2 helften zijn die aan elkaar gekleefd zijn, en dan zie je een naad, moet je zien dat die mooi aan de zijkant zit dat het op de kast niet opvalt.
De originele topper was een volledig gladde bol.
Hij moet ook mooi weerspiegelen want het is de bedoeling dat je de tekst bovenop op de kopkast kan lezen terwijl je speelt..
Laatst gewijzigd door flippers.be op 10 dec 2013, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2013, 11:42
Real name: Matthijs
Locatie: Belgium

Re: TWT Tommy topper diameter / foto's?

Bericht door Matt » 10 dec 2013, 10:29

Thanks!

Zojuist gevonden dat de originele topper waarschijnlijk 7.5 inch in diameter was (19.05 centimeter).
Meer info op http://pinside.com/pinball/forum/topic/ ... -data-east

Ik heb hier in BE online een inox 'heksenbol' (20 cm) gevonden voor in de tuin, die lijkt mij perfect maar is uiteraard net uitverkocht.
Teveel behekste Tommy's denk ik :angel:

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: TWT Tommy topper diameter / foto's?

Bericht door Da Chosen » 10 dec 2013, 10:43

Ik had op mijn tommy een originele topper zitten. Het leek naar mijn idee heel erg op zo een ouderwetse bollamp die in badkamers hing/hangt. De originele topper draai je ook vast op dezelfde manier als zo een bollamp. Denk dat als je een bollamp koopt en deze zilver spuit een nagenoeg identieke topper hebt als het origineel.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2013, 11:42
Real name: Matthijs
Locatie: Belgium

Re: TWT Tommy topper diameter / foto's?

Bericht door Matt » 10 dec 2013, 10:54

Aha, qua montage i.d.d. wel logisch, ook makkelijk te vervangen.

Maar zo'n lamp zilver spuiten krijg je volgens mij nooit reflecterend/glanzend genoeg om de kopkast tekst (in spiegelbeeld) goed genoeg te reflecteren, en dat is wel het idee achter de topper, dat je jezelf ziet met de pijlen / wizard tekst wanneer je speelt.

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: TWT Tommy topper diameter / foto's?

Bericht door Da Chosen » 10 dec 2013, 15:42

Ja klopt inderdaad... Hoe zou je zoiets spiegelend kunnen krijgen!? Moet wel een manier voor zijn lijkt me, het is met die originele toppers ook gelukt.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2013, 11:42
Real name: Matthijs
Locatie: Belgium

Re: TWT Tommy topper diameter / foto's?

Bericht door Matt » 10 dec 2013, 15:55

Ik denk dat de originele 'verchroomd' is, maar dan via een chemisch proces voor plastics (denk aan auto materialen, zonnebrillen en ook de plastic kerstballen etc). Ik denk dat dat niet haalbaar is voor de doe-het-zelver, vandaar de inox / RVS oplossing: die kun je tenminste nog wat oppoetsen.
Dat verchroomde plastic spiegelt prachtig, maar het gaat op een gegeven moment loslaten / krassen, althans met zonnebrillen zie ik dat altijd gebeuren.

Gebruikersavatar
Teta
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 sep 2011, 16:26
Real name: Steven Demets
Locatie: Belgium

Re: TWT Tommy topper diameter / foto's?

Bericht door Teta » 12 dec 2013, 15:58

Als je iets wil verchromen: http://www.belcroom.be/
Die leveren proper werk en zorgen dat de chroom er niet na een tijd afbladdert (ook op plastiek).

Teta
I brake for giant cyberhamsters!

Plaats reactie