Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Gebruikersavatar
HENSBROOKER
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2012, 13:08
Real name: R A L P H
Locatie: The Netherlands

Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door HENSBROOKER » 13 dec 2013, 03:02

Ik had deze post in eerste instantie gepost op PinSide in de hoop op snel antwoord... maar onze US vrienden lijken niet erg rijkelijk met raad. Dus wil ik mijn TCP problematieken toch ook op dit forum voorleggen.

Mij verhaal is in het engels gezien bovengenoemde... reacties in NL lijkt mij het handigst :)

Resume: Ik kocht een Champion pub, deed het prima bij de verkoper, thuis begon de ellende..

=====================

Hi

Just bought a TCP and in the process of buying played a quick game.. no abnormalities.

At home (after reconnecting all the wires, due to shipping) started the machine and played a game. It had no problems at all!

But in the [first] game a ball got into the speed bag area, and WHOOP all of a sudden the machine restarted.

Searched for known trouble issues. Yes it could be one of the high voltage coils making a short to the low voltage switch line! Damn...

So, I removed the speedbag platform and it looked like it could be the problem indeed -> there was a loose winding of a coil which could easily make connection to the iron assy. Secondly, the speedbagswitch had lost of most of it's foam and the nut could easily get in tough with the leave on the back of the switch.

- Most obvious it would have blown at least the U20 [ULN2803A] and probably the security chip, which I read on an article.

FIRST I took care of the short for now in putting isolation tape on the spots where wire could contact the iron + isolated the back leaf of the speedbagswitch.

SECOND I could get hold on the U20 chip quickly so replaced that to see if it solved the problem.

RESULT: ground error removed, but got replace by several other errors:
1. Close coindoor high voltage line out of order [not exact those words but you'll understand]
2. Boxer malfunction
3. Jump rope malfunction

In addition to error 1: Strangly it does seem to have the 50V line active since the jumprope keeps going and it keeps spitting balls into the shooter lane, even with the door open!

Oke, so the Q10 needs to be replaced to... which I had to order... wait... wait... it arrived. Swapped the chip -> fingers crossed + start machine = no result! Same three errors remained in tact!

SWITCH LEVEL:
If in test mode [switch level] you see the switch matrix and without anything pushed there are several 'points' lit up. It seem to be of the opto's. And there flashing a bit. I have no clue!

I'm not educated in pinball electronic problem solving so I turn to you my dear Pinside friends

I hope you could help me out here and provide a very understandable explanation.

Thank you upfront!

=================

Hier een video van hoe de machine reageert in switch level test. Lijkt mij niet geheel in orde, maar heb geen flauw idee wat er aan de hand kan zijn. Verder is het goed om te weten dat in de manual de 2x vier switches niet standaard 'closed' horen te zijn. De 'Typically Closed' switches zijn kolom 3 + 4 (m.u.v. nr 37) en nr 64 (rope cam)

Dit ter info.




Iemand advies?
Twilight Zone, Pirates of the Caribbean, The Champion Pub & The Big Lebowski

David Dierickx
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 sep 2011, 20:02
Real name: David Dierickx

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door David Dierickx » 13 dec 2013, 08:56

Trek eens de connector van de switchen op de CPU onderaan eraf.
Dan zouden die 2 kolommen moeten weggaan.
Zoniet, CPU stuk ( 1 of ander IC) op te zoeken in het schema.
Indien wel zou je eens moeten kijken naar al die switchen die in die kolom staan.
In de handleiding staat je switchmatrix, daar kan je bovenaan en zijdelings zien welke kleur van draad bij welke kolom of rij hoort.
Probeer eerst dit eens uit te zoeken.

David

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4382
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door David Pinball Wizz » 13 dec 2013, 09:19

Idd, switch matrix lostrekken en zien hoe je cpu zich gedraagt.

Ik zou denken dat je nog steeds met een short zit op één of andere manier.

Zoniet is er wat meer kapot upstream in je cpu...
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
HENSBROOKER
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2012, 13:08
Real name: R A L P H
Locatie: The Netherlands

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door HENSBROOKER » 13 dec 2013, 10:22

Thanx!

Ik had al de switch connector uit het board getrokken. Dan geeft de switch level test geen resultaten (lees: ook geen storing dus!) Er zijn dan geen switches actief in beeld.

Dan geeft de kast wel "Check fuses F101 + F106". Deze fuses zijn (net als alle andere) gewoon prima in orde.

Kan het een opgeblazen optoboard zijn? Indien zo, hoe kun je zo'n boardje testen?
Twilight Zone, Pirates of the Caribbean, The Champion Pub & The Big Lebowski

David Dierickx
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 sep 2011, 20:02
Real name: David Dierickx

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door David Dierickx » 13 dec 2013, 10:35

Ok je CPU lijkt me dan in orde.
Alleen raar dat hij de melding check fuse geeft???
Op je powerbord kan je op verschillende testpunten al je spanningen nameten.
Misschien dat er een diodebrug en Elco ver op zijn eind zit.
Mss is dit juist de voeding van je opto's?
Opto's kan je eenvoudig testen door er iets voor te houden. Schakelt hij telkens correct of doet hij niets?
Kijk eens met je fotocamera/gsm naar je zenderopto. Deze geeft licht op je gsm schermpje.
Dan weet je dat hij spanning krijgt. Zie je niks, spanning nameten dan op je optobord.
Spanning niet goed terug kijken vanwaar op het powerbord de voeding komt.
Welke switchen zijn dit nu in je kolommen die gesloten zijn?
Zijn dat opto's?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3881
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Richard Baan » 13 dec 2013, 12:34

At home (after reconnecting all the wires, due to shipping) started the machine and played a game. It had no problems at all!

But in the [first] game a ball got into the speed bag area, and WHOOP all of a sudden the machine restarted.
Ik vind het een moeilijk te lezen verhaal, maar als de kast uit elkaar gehaald is kun je als eerste eens controleren of de bedrading volgens het boek is aangesloten.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HENSBROOKER
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2012, 13:08
Real name: R A L P H
Locatie: The Netherlands

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door HENSBROOKER » 13 dec 2013, 13:16

@David: Uit de switch matrix zijn de volgende switches closed:

42: Behind left scoop -> opto
43: Behind right scoop -> opto
44: Enter ramp -> opto
45: Jump ramp -> opto

62: Right scoop up
63: Thrown towel
64: Rope cam -> opto
65: Speed bag

Ik ga ze checken en hoop een stukkende opto te vinden :) Maak me wel zorgen over die knipperende lijnen door de test heen.

@Richard: Ivm vervoer moest de kopkast eraf. Dat betekent dus alle stekkers uit de boardjes. Wel keurig foto's gemaakt voor de zekerheid natuurlijk. Alle stekkers zitten goed -> dubbel gecheckt. En zoals gezegd, hij startte zonder problemen op. Maar bij het eerste potje kwam de speedbag in het spel, die heeft sluiting gemaakt. Dat is een veelvoorkomend probleem bij de CP blijkt achteraf. Daarop sluiting verholpen, U23 alsmede G10 vervangen. Nu rest nog een storing met bovengenoemde symptomen.
Twilight Zone, Pirates of the Caribbean, The Champion Pub & The Big Lebowski

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4382
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door David Pinball Wizz » 13 dec 2013, 13:23

Kan je de speedbag assy in zn geheel loskoppelen onderaan het speelveld via connectors? Ook al zeg je dat het is opgelost, misschien zit het toch nog ergens anders in die assy? ZO sluit je in ieder geval meer uit.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Cenobyte » 13 dec 2013, 16:07

Mij lijkt het geen probleem met een opto of optoboard. De hele switchmatrix is verandert in discoverlichting en dat zit volgens mij toch echt ergens op het CPU bord. Als er een opto defect is dan zie je rare verschijnselen met 1 switch. Bij een defect optoboard zie je meestal een groep switches aan/uit flikkeren of compleet niet meer reageren.

Ik vermoed dat de kortsluiting toch wat schade heeft aangericht in de switch matrix hardware zelf (dus op het CPU bord). Ik had gelijksoortige taferelen met een ST:TNG en daar bleken ook meerdere IC's te zijn opgeblazen: naast de ULN2803 was ook een 74LS374 opgeblazen. Natuurlijk is dat niet 100% te vergelijken daar de ST:TNG een WPC kast is en jouw kast een nieuwere WPC-95. Ik geloof echter dat de switch matrix grotendeels gelijksoortig is.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

David Dierickx
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 sep 2011, 20:02
Real name: David Dierickx

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door David Dierickx » 13 dec 2013, 16:15

Ik had het filmpje niet gezien maar het flikkert inderdaad overal
Wat doet de switchtest als je de connectoren eraf haalt?
Flikkert hij dan nog steeds random? of is dat flikkeren dan gedaan.
Dat is het belangrijkste uitgangspunt.

Gebruikersavatar
HENSBROOKER
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2012, 13:08
Real name: R A L P H
Locatie: The Netherlands

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door HENSBROOKER » 13 dec 2013, 16:32

Heeren, mijn dank is groot voor de hulp zover!!

Als je de switch connector uit het board haalt blijft het veld helemaal leeg. Geen geknipper iig.

Ik heb ook al U23 (ic 74xxx) getest. En deze geeft op alle pootjes keurig waarde tussen de 0.4 en 0.7. Behalve pootje 5 [ging short], maar zit volgens mij op ground. Die lijkt dus in orde. Zie verder ook geen vreemde zaken aan het board -> verbrande IC's/transistors e.d.

Ik had voordat ik de security chip verving al de connectors onder het speelveld van de speedbag losgehaald. Dat gaf geen soelaas.
Twilight Zone, Pirates of the Caribbean, The Champion Pub & The Big Lebowski

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3881
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Richard Baan » 13 dec 2013, 17:08

Geflikker hoor je niet te zien in de test. Heb je U23 getest of ook vervangen?
Als je U23 al vervangen hebt, heb je U24 ook vervangen?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

David Dierickx
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 sep 2011, 20:02
Real name: David Dierickx

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door David Dierickx » 13 dec 2013, 17:11

opgelet een kapotte ic kan je meestal zelfs visueel niet zien!!
Dus daar zou ik nooit op voortgaan

Als je nog eens naar je filmpje kijkt dan zie je dat enkel de kolommen flikkeren en niet per rij
Dus in de handleiding even kijken welke ic's de kolommen aansturen.
Ik moet toch mario bijtreden. Als er een hele kolom raar doet is dat meestal een ic die niet goed is
Anders kan je nog eens het volgende doen:
Je hebt 4 kolommen die flikkeren, daarbij hoort telkens acht switchen
Deze per acht afgaan en controleren..
Desnoods de draad van de cpu connector volgen tot onder het speelveld.
Telkens moet de draad op een eerste switch toekomen en dan doorlopen naar de volgende tot uiteindelijk naar de achtste switch.
Je kan dus deze draad lossolderen onder het speelveld die op de eerste toekomt.
Bij welke draad verdwijnt je probleem.
De rij connector wel laten zitten

succes
Laatst gewijzigd door David Dierickx op 13 dec 2013, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HENSBROOKER
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2012, 13:08
Real name: R A L P H
Locatie: The Netherlands

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door HENSBROOKER » 13 dec 2013, 17:18

U23 is getest, maar niet vervangen aangezien deze correct leek (aanwijzingen van pinwiki)
U24 niet expliciet getest zover ik weet. Zit deze in dezelfde lijn?
Twilight Zone, Pirates of the Caribbean, The Champion Pub & The Big Lebowski

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3881
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Richard Baan » 13 dec 2013, 19:42

Ik zou pinwiki niet zomaar volgen... Die zijn volgens mij geschreven door een klein clubje personen.
Op pinside worden vaak adviezen gegeven volgens deze "bijbel". Misschien hebben ze gelijk. Dat kan.

Ik herken jouw probleem in wat mij is overkomen met mijn CV. U20, U23 en U24 kapot.
En ook U5 bleek later.......
Bij mij heel handig al op voetjes gezet door de vorige eigenaar. :roll:

Als je lid bent van de NFV zie:
http://forum.nfvpinball.nl/viewtopic.ph ... 33#p172933
en
http://forum.nfvpinball.nl/viewtopic.php?f=1&t=115986
Laatst gewijzigd door Richard Baan op 13 dec 2013, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3881
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Richard Baan » 13 dec 2013, 19:48

Indien nee: zie onder:

-----------------------------------


door rbaan » do 24 dec 2009, 16:55
Weet iemand of de HC-versies zomaar te verwisselen zijn voor een HCT?

Het gaat om de U23 (74HC237)en U24 (74HC574) die de U20 (ULN2803) aanstuurt op een WPC-95 cpu (CV).

De ic's zijn kapot gegaan door een sluiting waarbij de zekeringen voor de spoelen/ flashers/ lampmatrix zijn doorgesmolten. De betreffende IC's waren al eens eerder stuk gegaan, aangezien deze op voetjes zijn gezet.

Ik heb er HCT's in gedaan, en zag toen pas dat er een HC in had gemoeten. Nu laat hij in de switch-test de switches wat zenuwachtig zien. In de post http://www.nfvpinball.nl/forum/p_messag ... geid=45744 is er een dergelijke storing gezien en die is verholpen door een 74LS374 te vervangen.

Zijn de HC's misschien sneller?



Berichtdoor benboogaard » do 24 dec 2009, 21:01
HC was high speed cmos.
HCT was hight speed cmos ttl .....

HC/HCT ic's zijn sneller dan TTL (ook LS) ic's.

In sommige gevallen heb je echt een TTL is nodig. Zoals bij bijv. een clock circuit. Maar met een switch matrix zou het moeten kunnen.

Ik heb dit nog even voor je opgesnort.
CMOS vs. TTL inputs
The main difference between AC- and HC-chips vs. ACT- and HCT-chips is that AC / HC chips work with CMOS-level inputs, while ACT / HCT chips work from TTL-level inputs and outputs. AC / HC chips allow a relatively-wide supply-voltage range (2 - 6 V), and works with CMOS levels on input and output (i.e., doesn't like inputs or outputs to be ill-defined, prefers close to 0V for low and Vdd for high). ACT / HCT works only with a supply voltage of 5V +/- 10%, and works with TTL levels on input and output (a valid input is close to 0V for low, and ~2.4 - 5.0 V for high).



Berichtdoor rbaan » zo 10 jan 2010, 11:24
De HC's zorgen op dit moment net zo goed voor een “zenuwachtige” switchmatrix.

En toe ik verder keek dan mijn neus lang is zag ik dat U5 ook op een voetje zat, en dat de blanking het ook niet doet.
U5 zorgt voor de blanking, maar ook aansturing van een van de andere IC's voor de switchmatrix.

Ik ben blij dat ik iig. de oorzaak heb gevonden, wat bedrading waar de isolatie van kapot was redelijk dicht bij elkaar. Een van een spoel, en een dunne draad, vermoedelijk van de switches.

Nu nog even wachten tot U5 binnen komt...



Berichtdoor rbaan » vr 15 jan 2010, 16:51
En met het vervangen van U5 werkt hij weer...

(klotestoring...)
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HENSBROOKER
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2012, 13:08
Real name: R A L P H
Locatie: The Netherlands

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door HENSBROOKER » 13 dec 2013, 21:28

@Richard; Erg bedankt Dat is info waar ik verder mee kan. Morgen maar even die IC's testen. Ik zie adhv van het CPU board wat ik hier los heb liggen van m'n MM dat het allemaal 74xxx ic's gaat. Die zijn gelukkig goed te meten -> dat meten had ik dus van pinwiki...

Morgen weten we of de stookstaaf ter hand genomen moet worden .... :o

U hoort van mij.
Twilight Zone, Pirates of the Caribbean, The Champion Pub & The Big Lebowski

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Gunske » 14 dec 2013, 12:38

Reeds meegemaakt met mijn wh20. Korstluiting gemaakt met vervangen van een switch. Niet moeilijk doen en gewoon die 1 of desnoods die 2 ic's vervangen. Uithalen, nieuwe induwen; probleem opgelost.
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Gebruikersavatar
HENSBROOKER
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2012, 13:08
Real name: R A L P H
Locatie: The Netherlands

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door HENSBROOKER » 14 dec 2013, 21:09

@Gunske: Kijk dat is nog eens een antwoord! Maarreh.... welke IC's zal ik dan eens zo 1,2,3 vervangen?

Tot die tijd:
Ik heb TP100 gemeten -> 11.95V en TP102 geeft ca. 16.5V. Met name dat laatste lijkt me iets aan de lage kant.

Verder heb ik U23, U24 alsmede U5 gemeten [logic test op ground pootje en dan voor ieder ander pootje waarde tussen 0.4/0.7 te meten]. Alle pootjes geven normale waarden tenzij een pootje ook op ground staat. Opvallend hierbij is wel dat U5 wat fluctuerende waarde toonde. Maar aangezien deze IC vlak onder de batterijhouder zit en wat corrosie op zijn pootjes had (OEI OEI... ) kan dat ook door de lichte aantasting komen. Het ziet er iig niet heel zorgelijk uit.

Verder heb ik dus U23 [ULN2803] vervangen... maar hoe kun je deze DMM doormeten? zelfde als 74xxx IC's?

Verder zijn U18 en U19 [beiden LM339 IC's] nog mogelijke kandidaten die op het CPU board voor trammelant zorgen... Wat is de manier om die op failure te checken?
Twilight Zone, Pirates of the Caribbean, The Champion Pub & The Big Lebowski

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Gunske » 14 dec 2013, 22:25

Net even op ipdb de manual doorgenomen, op pagina 17, http://mirror2.ipdb.org/files/4358/Ball ... Manual.pdf

Je hebt een probleem met je switchmatrix

Vervang gewoon U20, vermits je aangegeven problemen, zich allemaal in de verticale lijnen bevinden :hypno:
42: Behind left scoop -> opto
43: Behind right scoop -> opto
44: Enter ramp -> opto
45: Jump ramp -> opto

62: Right scoop up
63: Thrown towel
64: Rope cam -> opto
65: Speed bag
Moest het dan nog niet ok zijn, U18

Nooit doormeten, gewoon vervangen door een nieuwe! :good:

:rose:
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Cenobyte » 14 dec 2013, 22:59

Gunske schreef: Nooit doormeten, gewoon vervangen door een nieuwe! :good:

:rose:
Op zich een goede tip, mits je alle IC's op voorraad hebt en mits alles op IC pootjes staat. Zo niet dan wordt het vaak toch weer een hele klus en voorkom je met doormeten wel het onnodig solderen en bestellen van ic's ;)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Gunske » 14 dec 2013, 23:22

Switchmatrix ic's zitten bij mijn weten altijd los? Ik heb er indertijd gewoon 5 aangeschaft, altijd wat reserve hebben he :mrgreen:
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3881
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Richard Baan » 15 dec 2013, 10:59

HENSBROOKER schreef:Opvallend hierbij is wel dat U5 wat fluctuerende waarde toonde. Maar aangezien deze IC vlak onder de batterijhouder zit en wat corrosie op zijn pootjes had (OEI OEI... ) kan dat ook door de lichte aantasting komen. Het ziet er iig niet heel zorgelijk uit.
Volgens mij heb je hier al de meest waarschijnlijke euvel aangegeven.
Corrosie op de pootjes is niet goed, en de meting geeft al aan dat het wat fluctueert.

Wat ik in jouw geval zou doen is:
- de batterijhouder verwijderen en als remote naast de print hangen (in een plastic zakje)
- U5 verwijderen, corrosie op de print verwijderen en een nieuwe U5 plaatsen.

(en als je al een U5 nieuw gaat plaatsen kun je gerust de oude U5 van de print af knippen, en dan pootje voor pootje er uit solderen, scheelt in schade aan de print)
Laatst gewijzigd door Richard Baan op 15 dec 2013, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3881
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Richard Baan » 15 dec 2013, 11:05

Gunske schreef: Nooit doormeten, gewoon vervangen door een nieuwe! :good:

:rose:
Ben ik niet mee eens: als je IC's vervangt die in de print gesoldeerd zitten heb je kans op schade aan de print. Zoals Mario zegt: als ze al op voetjes staan zou ik dat ook doen, maar dat is toch vaak niet het geval.

Ik zou ook eerst meten, dan conclusies trekken, en dan pas het IC vervangen. Het kan dan gebeuren dat dat niet in 1x de juiste is geweest, soms is er meer stuk en soms is de conclusie onjuist geweest, maar dat scheelt wel onnodig alles zomaar vervangen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Champion Pub storing... inzicht gevraagd

Bericht door Gunske » 15 dec 2013, 11:37

@Richard;
Nogmaals...

Hij geeft aan dat hij problemen heeft met 2 verticale lijnen in de matrix (zie manual)

Het gaat over de switchmatrix ic's, die zijn bij mijn weten altijd los...

Als men liever 2-3 dagen spendeerd aan het doormeten ipv. een paar eurocent uit te geven, geen probleem.

Voor de rest ga ik in dit topic niets meer posten, zoals reeds gepost, heb ik hetzelfde aan de hand gehad, maar na een uur was het al opgelost voor een paar cent.
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

Plaats reactie