MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door Wingwalker » 03 feb 2019, 17:38

Toen ik deze ochtend thuis kwam wisten de kinderen me te zeggen dat de MM ‘raar doet’.
Eerst en vooral doet de color DMD het het niet.
Maar bij het openmaken van het kabinet zag ik dat de 2W weerstanden van het 10-opto bordje zichzelf losgesoldeerd hebben.

1) Is dit een gekend probleem of moet ik een onderliggende oorzaak zoeken?
2) Ik ga de PCB proberen te rebuilden. Zou het voldoende zijn om de grote 2W weerstanden te vervangen en de R22 (ziet ook wat zwart)? Of is de kans groot dat de andere weerstanden, elco, diodes en de 3 LM339 IC’s hieronder geleden hebben?
3) Ik zie niet meteen hoe het niet werken van de color DMD (zwart scherm, power led brandt wel) hier aan gelinkt kan zijn, dit is waarschijnlijk een ander probleem? Of zou die opto PCB toch nog elders kortsluiting veroorzaakt kunnen hebben?

Afbeelding
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3865
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door Richard Baan » 03 feb 2019, 18:57

Wingwalker schreef:Toen ik deze ochtend thuis kwam wisten de kinderen me te zeggen dat de MM ‘raar doet’.
Eerst en vooral doet de color DMD het het niet.
Maar bij het openmaken van het kabinet zag ik dat de 2W weerstanden van het 10-opto bordje zichzelf losgesoldeerd hebben.

1) Is dit een gekend probleem of moet ik een onderliggende oorzaak zoeken?
2) Ik ga de PCB proberen te rebuilden. Zou het voldoende zijn om de grote 2W weerstanden te vervangen en de R22 (ziet ook wat zwart)? Of is de kans groot dat de andere weerstanden, elco, diodes en de 3 LM339 IC’s hieronder geleden hebben?
3) Ik zie niet meteen hoe het niet werken van de color DMD (zwart scherm, power led brandt wel) hier aan gelinkt kan zijn, dit is waarschijnlijk een ander probleem? Of zou die opto PCB toch nog elders kortsluiting veroorzaakt kunnen hebben?

Afbeelding
2W is een behoorlijk vermogen voor zo'n klein dingetje. Ze worden warm en dat gaat slecht contact maken.
Zichzelf lossolderen heb ik nog niet meegemaakt. Ze blijven er altijd gewoon in zitten, en je krijgt ze er zonder soldeerbout ook niet uit. Wel vaak een slechte verbinding en daardoor niet meer betrouwbaar. Maar dat had je dan allang moeten merken.
Misschien dat bij jou er toch iets anders is gebeurd. Zou ik zeker onderzoeken.

R22 zou ik wel vervangen. Door 1 die wat meer vermogen aan kan, en even wat verder van de print af, dat hij zijn warmte beter kwijt kan.

Die PCB heeft 12V, en misschien de color dmd ook wel. Ik ken colordmd niet. Wat je als eerste zou moeten doen is de spanningen controleren. Is er ergens een zekering door?

Als de spanning okee is dan kun je rustig rebuilden. De dikkere weerstanden niet strak op de print, maar een beetje ruimte geven waar mogelijk.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
jeanclaudev
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 dec 2011, 15:25
Real name: jean-claude
Locatie: Belgium

Re: MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door jeanclaudev » 05 feb 2019, 11:23

Colordmd heeft 12 volt nodig
Sold: Harlem GT, Victory, Raven, Bone busters, Funhouse, TZ, BDK HUO, SM Red HUO, L0TR, POTC, TSPP, RBION, TOTAN, TOM, Xmen pro HUO,Avengers pro HUO.

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door Wingwalker » 06 feb 2019, 15:28

Bedankt voor de hulp alvast.

Ik vermoed dat ik nog ergens anders een probleem heb. Eerst en vooral meet ik 13,39V op het 12V testpunt. Is dit hoger dan de normale tolerantie?

Ik ben begonnen met de weerstanden te vervangen. De 270 Ohm 2W weerstanden heb ik door 3W vervangen zodat ze minder warm worden. Ik heb overal continuïteit dus geen baantjes kapot. Ik heb de print getest in mijn IJ en daar werkt ie op het eerste zicht goed (maar 1 testspel gespeeld).

Ik heb dan wat troubleshooting gedaan op mijn ColorDMD, blijkt dat de ROM file voor de een of andere reden beschadigd of verwijderd was. Door die opnieuw te installeren start deze weer op.

Hierna heb ik beide teruggeplaatst en begonnen met een testspel. Hierbij viel me meteen op dat bij het starten van het spel ik meteen een hit had op het kasteel en de moat eject 2x registreerde (beiden opto's). Na 2 min. spelen (de rest werkt op het eerste zicht normaal) werd mijn DMD ineens wit en nog even erna begon hij aan/uit te pinken.
Foute boel dus.
Is mijn 12V te hoog waardoor mijn opto-print te warm wordt en de DMD raar gaat doen?

*edit* Ik had de 12V unregulated gemeten dus die waarde is waarschijnlijk normaal. Op TP100 regulated 12V meet ik 12,07V dus dat lijkt correct. Het valt me wel op dat op de korte tijd dat de flipper aan ligt om te testen, de weerstanden op de optoprint serieus warm worden. Ik heb wel gelezen dat dit kan maar heb natuurlijk geen referentie. (tijdens het testen heb ik de DMD wel even losgekoppeld, geen zin om deze op te smoren ;) )
Los van de DMD die raar doet, zou het kunnen dat de LM339's onder de hitte geleden hebben?
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3865
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door Richard Baan » 06 feb 2019, 18:49

Wat doen de opto,s bij een test spel als de color dmd afgekoppeld is?
Hoe reageert het spel? Hoe warm worden de weerstanden en meet je dan nog een stabiele 12v?

Op zich is het wel normaal dat de weerstanden heet worden. Toch krijg ik het idee dat ze bij jou te heet worden.
Kun je die mate van opwarmen vergelijken met indy?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door Wingwalker » 07 feb 2019, 00:19

Ik bedacht daarnet dat ik een thermometer had liggen voor op mijn multimeter.
Na een 5-tal minuutjes meet ik 75 graden op de middelste weerstanden... Zou dit te veel zijn?

Intussen is me ook opgevallen dat de left popper (moat eject) aangetrokken blijft, maar precies niet op volle kracht. Ik vervang morgen eens de transistor maar ik zie niet meteen een verband tussen die kortsluiting en het optobord...

De opto’s registreren wel allemaal (inclusief die van de left popper).

Ik heb ook gemerkt dat de colorDMD stroom neemt van de unregulated 12V die al aan de hoge kant was. Tijdens een spel meet ik ongeveer 13,5V met het high power circuit onderbroken. Als ik de coindeur sluit en de left popper dus aantrekt meet ik tot 14,3V. Dat verklaart misschien het rare gedrag van de DMD?
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3865
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door Richard Baan » 07 feb 2019, 17:31

Vergelijk eens met indy. Dan weet je wat normaal is.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door Wingwalker » 08 feb 2019, 11:00

Richard Baan schreef:Vergelijk eens met indy. Dan weet je wat normaal is.
De Indy staat (nog) niet bij mij dus ik heb dit pas vandaag kunnen doen. Na een stevig spelletje meet ik hier tot 88 graden, dus de 75 op mijn MM is precies niet abnormaal? Ik kan me dus wel voorstellen eens er ergens een slecht contact is, de temperatuur meteen hoog oploopt.

Ik heb de transistor vervangen en de left popper reageert ook weer normaal. De 12V unbalanced blijft onder de 14V en de colorDMD doet het weer zoals het hoort.
Ook het random activeren van de drawbridge en left popper opto heb ik niet meer opgemerkt, geen idee van waar dit uiteindelijk kwam. Voorlopig zijn we dus back in business :pin:
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3865
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: MM 10-opto PCB gesmolten / colorDMD ?!?

Bericht door Richard Baan » 08 feb 2019, 11:59

Dan zijn die waarden toch normaal.
De unreg spanning zal een stuk hoger moeten liggen dan de geregelde spanning. Anders kan die regulator zijn werk niet goed doen. Dus dat is ook prima.
De colordmd weet ik niets van overigens.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie