Whirlwind linker flipper

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Whirlwind linker flipper

Bericht door geertvdp » 06 apr 2020, 15:37

Hallo,

linker flipper van Whirlwind werkt niet meer. De observaties:

* switch edge test in diagnostiek registreert activeren van de flipperknop niet
* 2 leaf-contact aan de knop geeft nog stroom door (uitgemeten met multimeter)
* alle andere switches in de kolom en rij van de switch matrix (operations manual) doen het nog

Conclusie: switch wordt niet meer geregistreerd, dus ofwel bekabeling, ofwel fuse, ofwel iets in CPU bord? Ik weet niet goed wat ik nu zou moeten uitmeten.
Naar alle waarschijnlijkheid is de flipper assembly dus niet geïmpacteerd (hoewel het nog kan natuurlijk)? Is er een manier om de spoelen van de flipper apart te testen? De solenoid test cyclus van de kast neemt deze niet op (voorkomen dat de "straffe" spoel doorbrandt?)

Alvast bedankt voor feedback!
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door flippers.be » 06 apr 2020, 18:19

Je bent het totaal verkeerd aan het zoeken.
Sys11 flippers zijn geen fliptronics zoals wpc. De flipper knoppen ga je niet in de switch matrix terug vinden.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door Richard Baan » 06 apr 2020, 18:48

Zekering Door?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door geertvdp » 07 apr 2020, 14:33

flippers.be schreef:
06 apr 2020, 18:19
Je bent het totaal verkeerd aan het zoeken.
Sys11 flippers zijn geen fliptronics zoals wpc. De flipper knoppen ga je niet in de switch matrix terug vinden.
Aeneas,

Ik denk wel dat de flipper knoppen in de switch matrix zitten hoor. Volgens operator manual switches 57 (rechter) en 58 (linker). Ook in de switch test diagnostiek komen die knoppen gewoon voor. Rechter doet het daar wel en linker niet. Tenzij je het over iets helemaal anders hebt?
Eigenaar: Whirlwind

marioann
Berichten: 164
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:27
Real name: mario+ann
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door marioann » 07 apr 2020, 15:53

Geert,

De contacten die u in de matrix ziet, zijn de kleine schakelaars die bij op de flipperknoppen zitten, dit omdat de cpu daar ook wat mee doet (lane change oa)
Wat Aeneas bedoelt zijn de grote leaf-contacten en die sturen de spoel rechtstreeks aan (samen met eos switch). Die zie je niet in de matrix.

grtn
Mario

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door geertvdp » 07 apr 2020, 16:02

marioann schreef:
07 apr 2020, 15:53
Geert,

De contacten die u in de matrix ziet, zijn de kleine schakelaars die bij op de flipperknoppen zitten, dit omdat de cpu daar ook wat mee doet (lane change oa)
Wat Aeneas bedoelt zijn de grote leaf-contacten en die sturen de spoel rechtstreeks aan (samen met eos switch). Die zie je niet in de matrix.

grtn
Mario
Mario, je bedoelt dan wel degelijk leaf contacten achter de flipper knoppen he? Die geeft aan de switch test geen resultaat aan de linkerkant. Rechts wel. Manueel uitmeten van die contacten links leert dat die wel nog doorlaten. Beste stap is nu fuse checken?
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door Richard Baan » 07 apr 2020, 17:24

De contacten in de switchtest worden door optocouplers gemaakt. Deze zitten op het interface bord en werken doordat er 50V op de spoel staat. De flipperknop maakt het circuit naar ground.

Ik vermoed de zekering.
Je kunt ook even meten of er 50V (of 70V) op de spoel staat.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door flippers.be » 07 apr 2020, 18:17

De flipperknop in de switch matrix die niet registreert is niet de oorzaak dat je flipper niet werkt maar het gevolg.

Op wpc kasten stuurt de cpu de flipper spoel aan. Daar wordt in de switch matrix geregistreerd dat de knop is ingedrukt en stuurt de cpu de flipperspoel aan.

Bij sys11 kasten is dat niet het geval. Die switches in de matrix zijn gewoon dat de cpu weet dat de flipperknop is ingedrukt, bv voor high score initialen. Als ze kapot of losgekoppeld zijn, kan de spoel nog altijd werken.

De werking van de spoel daar hangt gewoon af of er spanning is en alle switchen goed werken om het circuit te voltooien. Dat zijn de grote bladcontacten aan de flipper knop, en de end of stroke switch.
Als een flipper op sys11 niet werkt, kan het een zekering zijn, draad ergens los, kapotte spoel of kapotte switch.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door HarrieD » 08 apr 2020, 12:10

Richard Baan schreef:
07 apr 2020, 17:24
De contacten in de switchtest worden door optocouplers gemaakt. Deze zitten op het interface bord en werken doordat er 50V op de spoel staat. De flipperknop maakt het circuit naar ground.

Ik vermoed de zekering.
Je kunt ook even meten of er 50V (of 70V) op de spoel staat.
Ik weet even niet uit mijn hoofd of dit voor Whirlwind ook is maar volgens mij zitten de genoemde switches gewoon op de flippers achter de EOS. Als dat zo is dan kun je de switch gewoon testen in de switch test, dan moet je met de hand even de flipper omhoog zetten en dan zou je een switch activatie moeten zien.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door HarrieD » 08 apr 2020, 12:20

Ik heb het even nagezocht, in Whirlwind gaat het zoals Richard al noemde via een 3 tal opto's op het interconnect board (dat brede smalle bord onder het CPU board).

Als je in de test de switch niet ziet registreren is dat de eerste plek waar je moet kijken. (Ze zitten op 1/3 van de linkerzijde van dit bordje).
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door geertvdp » 08 apr 2020, 16:03

Hallo allen ,

bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik heb eerst en vooral de fuses gecontroleerd en de F6 is dood. Even omgewisseld met de F5, die dezelfde specs heeft en voor de rechter flipper dient. Hiermee doet de flipper het weer. Nieuwe fuse bestellen dus en in de gaten houden dat hij niet snel opnieuw doorbrandt.

Groetjes,
Geert
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door zwartepanter » 08 apr 2020, 17:26

Easy fix dus.

Gebruikersavatar
Pitchie
Berichten: 547
Lid geworden op: 05 sep 2011, 08:13
Real name: Stefan Calle
Locatie: Belgium

Re: Whirlwind linker flipper

Bericht door Pitchie » 09 apr 2020, 12:17

Ik zou toch ook de EOS even nakijken. Eén van de redenen dat de zekering kapot is gegaan is mogelijk een slecht afgestelde of kapotte EOS switch zodat er te lang teveel spanning op de spoel blijft staan.

Plaats reactie