Vraag ivm #555 lampjes

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Opnieuw-gerubberd
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 aug 2014, 20:30
Real name: Geert Thomas

Vraag ivm #555 lampjes

Bericht door Opnieuw-gerubberd » 23 nov 2020, 09:06

Hallo flipperaars,

Ik heb een vraag over originele #555 lampjes. In het verleden heb ik al enkele flipperkasten opgebouwd naar LED en toen heb ik alle werkende #555 en BA9 lampjes bijgehouden.

Nu wil ik mijn Vector flipperkast onder hande nemen en wil deze keer graag met originele lampjes werken, echter liefst met die dat het meeste licht geven (is dat 2 Watt ??).

Dit zijn mijn vragen :
1) Zijn 2 watt lampjes geschikt om in deze flipperkast te gebruiken, t.t.z. als ik allemaal 2 watt lampjes steek, trekt dat dan niet teveel stroom? Of raden jullie mij aan om maar een gedeelte te doen in 2 Watt ?

2) In de recup #555 lampjes zijn er met een doorzichtig-, wit-, groen-, blauw- of zwart bolletje binnenin. Heeft dit te maken met wattage (zo ja welke zijn die dat het meeste licht geven) of is dat gewoon in functie van de lampenfabrikant die ze destijds gemaakt hebben ?

3) Of toch best een setje van 100x 2 watt wedge lampjes #555 kopen bij bvb. pinball-center ?

Alle tips en ervaringen zijn welkom !

Groeten,
Geert :pin:

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Vraag ivm #555 lampjes

Bericht door Richard Baan » 23 nov 2020, 10:19

Die oude Ballys hebben wel eens dat de zekering doorgaat na een lange tijd aan te staan. Mijn Medusa bijv.
#555 is 0,25A bij 6V (is dus 1,5W)

Je kunt ook alle lampjes vervagen door #47 (indien bajonet) of #159. Dat is 0,15A (is dus 0,9W).
Die trekken minder stroom. Dat is ook iets minder licht, alleen dat is zo minimaal dat je het niet echt ziet, tenzij je ze naast elkaar hebt zitten.

Die lagere stroom zorgt voor een stuk minder warmte productie in de connectoren, hoewel oude Bally's (leeftijd Vector, met voeding op de bodem) daar ook weer niet echt problemen mee hebben.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2201
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Vraag ivm #555 lampjes

Bericht door flippers.be » 23 nov 2020, 10:32

#555 lampjes zijn #555 lampjes, die trekken 0.25A. Als er #555 op staat dan verbruiken ze even veel.
Andere types verbruiken misschien meer of minder, maar dan staat er een andere nummer op.
De kleur van dat bolletje maakt geen verschil.

Die 0.15A lampjes heb ik ooit geprobeerd en ik vond die wel merkelijk minder licht geven.

Wil je meer licht dan installeer je toch best leds..

De transfo / kabels / voedingsprint is berekend op lampjes van 0.25A, ga je er zwaardere in steken dan ga je heel dat oude systeem nog meer belasten. Vernieuw je de connectoren enz dan zal het wel een beetje werken maar echt optimaal is het niet. Je gaat ook alle plastics enz een pak meer warmer maken.


Gebruikte lampjes herbruiken is geen probleem, heb ik ook gedaan.
Zolang ze nog proper zijn (ik gooide ze een paar uur in de tumbler zelfs) blijven die werken.
Enkel die dat bovenaan zo'n zilveren verkleuring hebben die gooide ik weg.. ooit gehoord dat die dan nog meer stroom beginnen trekken/ nog warmer worden..

Allemaal nieuwe lampjes is niet nodig.. tenzij je bv een volledige restauratie doet en alles nieuw wil, maar in andere gevallen herbruik ik persoonlijk de oude lampjes..

Plaats reactie