Whirlwind switch 40

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Whirlwind switch 40

Bericht door untamed67 » 01 dec 2020, 15:51

M'n Whirlwind doet het bijna perfect. 2 issues waarvan de eerste.

Switch 40 (groen SW windrichting pijltje) werkt niet met de bal en geeft soms error in display switch test, soms niet...

Je hoort de switch klikken als je hem aanduwt. Als ik er manueel voldoende aan 'pruts' reageert hij wel en krijg ik het knipperende lampje vast brandend (ok mode dus).
Het metalen contact zit goed vast aan het armpje dat de kast in duikt richting switch.

Vermoed dat switch zelf dan niet het probleem is ? Suggesties?
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: Whirlwind switch 40

Bericht door Mushroom » 01 dec 2020, 16:14

Switch zelf vervangen.
Geeft geen goed contact, of de asjes waar het armpje in roteert zijn uitgeleuterd.
Kost geen drol, dus waarom niet vervangen?
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 188
Lid geworden op: 11 feb 2013, 04:07
Real name: Richard
Locatie: The Netherlands

Re: Whirlwind switch 40

Bericht door Richard » 02 dec 2020, 11:08

De kleine schroefjes door de switch kunnen ook te strak zijn aangedraaid waar door switch niet goed meer werkt. .
Anders idd vervangen
in bezit: TW, STNNG , Cftbl,RS
In aanbouw : Niks at the moment :(
Left the building: MB-CV-LoRt-Totan-BSD-GSnR-Apollo13-FH-RS-SS-NGG-DRWho- JM-TAF -Wh20 wcs94,Bop, BOP 2.0 .DH, NF,Class of 1812 .

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Whirlwind switch 40

Bericht door untamed67 » 03 dec 2020, 15:22

Heb sowieso een switch onderweg (paar euro) maar gaat switch vervangen het contact in de metalen deeltjes oplossen denken jullie ? zoals gezegd met wat gepruts gaat het lampje branden..

Is wat soldeerwerk en doe dat pas liever als ik zeker ben dat switch swap het probleem gegarandeerd oplost...
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: Whirlwind switch 40

Bericht door Mushroom » 03 dec 2020, 15:32

Die metalen deeltjes waar jij van spreekt, bedoel je daarmee de actuator? Die actuator maakt geen contact hé? Die actuator duwt het knopje in de switch in waardoor die (intern) contact maakt.
Zekerheid heb je nooit in een flipperkast, het kan zijn dat elders op het speelveld een draadje losgekomen is die in hetzelfde circuit zit en soms wel contact geeft en soms niet.
Geen schrik hebben van de soldeerbout is de beste remedie. Je had beter enkele switches besteld want effe te lang je soldeerbout ertegen en ze smelten. Ook zien dat je de diode correct monteert (witte band in dezelfde richting) en op de juiste punten op de switch aansluit.
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Whirlwind switch 40

Bericht door Richard Baan » 03 dec 2020, 18:13

untamed67 schreef:
03 dec 2020, 15:22
Heb sowieso een switch onderweg (paar euro) maar gaat switch vervangen het contact in de metalen deeltjes oplossen denken jullie ? zoals gezegd met wat gepruts gaat het lampje branden..

Is wat soldeerwerk en doe dat pas liever als ik zeker ben dat switch swap het probleem gegarandeerd oplost...
Ik heb er alle vertrouwen dat dit het euvel oplost.
Ook de opmerking hierboven over de lossere schroeven heb ik ook meegemaakt.

De kast is inmiddels al 30 jaar oud. Die onderdelen hebben niet het eeuwige leven.
Door de switch te vervangen zal hij daarna weer een poos foutloos spelen. Twijfel ik niet aan.

Inderdaad even goed letten op de diode en waar de band zit. Gewoon 1 op 1 overzetten.

Succes
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Whirlwind switch 40

Bericht door untamed67 » 06 dec 2020, 17:51

Switch is geleverd, ga er soldeerbout bijnemen.
het is één vd 3 actuators (metaaltje dat achteruit omhoog gaat als bal er doorheen gaat en het opheft, het ijzertje dat dit stuk verbindt met de switch of de actuator op de switch zelf) die z'n werk niet doet of de switch zelf. Valt moeilijk te checken.

Keep you updated als ik switch heb vervangen.
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Plaats reactie