white water reset spontaan

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
jimmy
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

white water reset spontaan

Bericht door jimmy » 06 feb 2021, 20:17

Men white water herstart spontaan voor zover ik terug vind zou dit de bruggelijkrichters en condensatoren zijn.
Iemand een idee waar ik dit kitje het beste bestel ? Had al eens bij pinball center gezocht omdat ik daar meestal bestel maar vind het niet terug.

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door inkochnito » 06 feb 2021, 21:27

Controleer eerst de connectoren.
Dat is probleem nummer 1.
2de zijn de pennen op de printplaten.

Niet de brugcellen en condensatoren. Het kan, maar is meestal niet zo.

jimmy
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: white water reset spontaan

Bericht door jimmy » 06 feb 2021, 23:14

Gebeurd bij induwen van beide flippers dus denk eerder daar aan

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: white water reset spontaan

Bericht door Trillium » 07 feb 2021, 09:16

meet de 5v spanning van PDB naar de CPU door
waarschijnlijk is deze niet al te hoog en gaat er spanning verloren bij de connectors van PDB naar CPU

Gebruikersavatar
jjj080
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 sep 2011, 10:09
Real name: JAN VERHEUEN
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door jjj080 » 07 feb 2021, 09:56

jimmy schreef:
06 feb 2021, 20:17
Men white water herstart spontaan voor zover ik terug vind zou dit de bruggelijkrichters en condensatoren zijn.
Iemand een idee waar ik dit kitje het beste bestel ? Had al eens bij pinball center gezocht omdat ik daar meestal bestel maar vind het niet terug.
iemand deze al geprobeerd ?

https://www.pinballshop.nl/electronics- ... fix/?sl=nl

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: white water reset spontaan

Bericht door Trillium » 07 feb 2021, 15:06

dit is een eenvoudige (niet te solderen) maar wel dure fix (35 euro)

Zelf heb ik de LM323K vervangen door de PSU5 (11 euro)
https://www.ministryofpinball.nl/nl/cat ... regulator/

is wel meer werk. De 5V kun je instellen tot max 5,5V.
Stabiel en je resets zijn voorbij

Gebruikersavatar
jjj080
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 sep 2011, 10:09
Real name: JAN VERHEUEN
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door jjj080 » 07 feb 2021, 16:23

Trillium schreef:
07 feb 2021, 15:06
dit is een eenvoudige (niet te solderen) maar wel dure fix (35 euro)

Zelf heb ik de LM323K vervangen door de PSU5 (11 euro)
https://www.ministryofpinball.nl/nl/cat ... regulator/

is wel meer werk. De 5V kun je instellen tot max 5,5V.
Stabiel en je resets zijn voorbij
en dit is nog goedkoper, van wijlen leon :D

https://pinwiki.com/wiki/index.php?titl ... C_machines

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: white water reset spontaan

Bericht door aamjanssen » 08 feb 2021, 22:55

jjj080 schreef:
07 feb 2021, 16:23
Trillium schreef:
07 feb 2021, 15:06
dit is een eenvoudige (niet te solderen) maar wel dure fix (35 euro)

Zelf heb ik de LM323K vervangen door de PSU5 (11 euro)
https://www.ministryofpinball.nl/nl/cat ... regulator/

is wel meer werk. De 5V kun je instellen tot max 5,5V.
Stabiel en je resets zijn voorbij
en dit is nog goedkoper, van wijlen leon :D

https://pinwiki.com/wiki/index.php?titl ... C_machines
:puke:
Sorry, maar volgens mij is dit toch gewoon een probleem onderdrukken? Hoe dan ook zal de brugcel en overige condensatoren het loodje leggen en dan gewoon het volgende er onderuit.

Best gewoon investeren in een rebuild kit met brugcellen en condensatoren.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door flippers.be » 09 feb 2021, 08:44

Mijn ervaring bij resets is 95% dat het de brugcellen/elcos op het powerdriver board zijn.
Meestal is het een brugcel die kapot is, maar als je die vervangt dan kan je beter ineens de elcos mee vervangen (en mogelijk zijn die de oorzaak dat de brug kapot gaat, en zal een nieuwe brug het na een tijdje terug begeven als je die niet mee vervangt).

In de gevallen dat het niet aan het powerdriver board lag:
- de brugcel op het fliptronics bordje
- de diodes op de flipperspoelen (kunnen ook resets veroorzaken als je flipt, maar dan al bij 1 spoel)
en pas als je dat allemaal hebt nagekeken dan kan het zijn dat de spanning te laag is door bv slechte connectoren.

Zo een printje is inderdaad meer een hack en pas te gebruiken volgens mij als je al het bovenstaande uitgeprobeerd hebt en er niet uitgeraakt en niet allemaal connectoren / pinnen wil beginnen vervangen.
Soms zijn er combinaties (lage electriciteit thuis, slechte pinnen, ..) dat je uren kan blijven zoeken en het niet vindt en dan is zoiets een oplossing. Maar het mag niet de eerste oplossing zijn waar je aan denkt.
Maar dan is de reset meestal niet enkel als je beide flippers activeert, dan is het symptoon eerder dat de kast spontaan reset (zelfs als ze in attract mode opstaat bv). Dan moet je eerst in de richting van connectoren enz gaan zoeken.

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: white water reset spontaan

Bericht door Trillium » 09 feb 2021, 09:26

De brugcel/condensatoren mantra wordt weer gepredikd.......

Zoals wijlen Leon stelt: het is een ontwerpfout, die 5v is gewoon te laag, na vervanging elco's en brugcellen zal het probleem na verloop van tijd zich weer voordoen, domweg omdat je tienden van je spanning gaat verliezen in oude elco's, en oude connectors, en dan zal het systeem gaan resetten met een te lage 5v.

Derhalve zou ik hier slim ingrijpen en een fix toepassen.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Richard Baan » 09 feb 2021, 09:32

Ik heb altijd de brugcel BR2 en condensator C5 vervangen in zo'n geval.
Dan neem ik ook altijd de solderingen in dat circuit mee, even opnieuw solderen.
In dat geval heb ik ook altijd de print er uit, dat soldeert wat gemakkelijker. Maar om dat te doen heb ik de connector los, en doe hem later weer terug. Een soort "reseaten" met wat tijd er tussen.

Vrijwel nooit lag het aan de brugcel als ik hem heb doorgemeten. Wel heb ik het idee dat condensatoren na verloop van tijd minder worden, dus de kast wordt er niet minder van door die te vernieuwen.

Wel zijn dat bijzonder krappe doorvoeringen in de print, dus ik krijg de condensatoren er niet uit zonder die through-holes / via's kapot te trekken. Dat wetende doe ik er altijd een stukje draad (weerstandsaansluiting) van boven naar onder (voordat de nieuwe er in gaat). Aan de bovenkant soldeer ik die vast aan de printbaan, en aan de onderkant gaat hij mee met de condensator-aansluiting.

Wat dat betreft is het beter niet aan de print te solderen als het niet stuk is.

---

Over de spanningsregulator: de 5V is op deze manier ontworpen. Er vanuit gaande dat de kast 5 jaar levensduur heeft is dat prima, maar nu, 30+ jaar later, is dat een krappe manier van ontwerpen.

Dus ja, je kunt een rebuild doen, en dan moet het verholpen zijn. En inderdaad: de te lage spanning op het stopcontact geeft soms ook problemen. En zo zijn er meer zaken die je kunt uitproberen. Maar er zijn gevallen bekend waarbij dat toch geen soelaas biedt (gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt).

Je kunt die spanningsverhoging (de link naar de shop, en het idee van Michel) enerzijds zien als symptoombestrijding, maar anderszijds kun je hem zien als "mod" voor een niet al te best ontwerp (als de kast wel 30 jaar mee moet gaan).

Ik kan me ook voorstellen dat je op een punt belandt dat het een probleem blijft waar je maar niet uitkomt, en dat je dan die spanningsregulator er in zet. Het is niet volgens het ontwerp, maar is het fout? Het is aan ieder om dat voor zichzelf te bepalen denk ik.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: white water reset spontaan

Bericht door Mushroom » 09 feb 2021, 10:28

flippers.be schreef:
09 feb 2021, 08:44
Mijn ervaring bij resets is 95% dat het de brugcellen/elcos op het powerdriver board zijn.
Dit.
BR2 en C5.
En toch lees ik overal dat het NOOIT de bruggen zijn en blablabla...
Als ik nog geen 100 van die bruggen vervangen heb, heb ik er nog geen enkele vervangen, en TELKENS werkte het achteraf.
Eén keer niet, toen was het die connector rechtsboven op het PDB. Maar die ene connector is de uitzondering op de regel.

De bruggen falen onder belasting. Als je ze achteraf gaat uitmeten (onbelast) gaan die goeie waardes geven.
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: white water reset spontaan

Bericht door David Pinball Wizz » 09 feb 2021, 11:33

Ik bevestig! Bruggen en condensator, solderingen. Connector rechtsboven, flipperdiodes en ingangsspanning uit uw stopcontact die de 220 moet benaderen.

Verder de logica in het 5V circuit, zekeringhouders ok, solduren van de componenten ok, Z connector tussen cpu en powerboard enz...

Alle andere 'mods', hacks, whatever is bullshit
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Richard Baan » 09 feb 2021, 12:22

Ook ik los dit vaak op deze manier op.

Toch is het juist WPC die dit soort problemen heeft.
De oude sys9 en 11 vrijwel niet. Ook oude Bally's vrijwel niet.
Dat duidt dan weer op een erg krap ontwerp.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 09 feb 2021, 14:05

David Pinball Wizz schreef:
09 feb 2021, 11:33
Alle andere 'mods', hacks, whatever is bullshit
Als ik het verhaal van Leon Borre lees (toch geen verprutst figuur in de flipperwereld als ik de complimenten rondom hem hoor) dan zijn het geen "mods" of "hacks" maar verbeteringen aan het flutontwerp van de originele designer.

Ik denk dan ook dat voor beide benaderingen wat valt te zeggen en dat geen van de benaderingen als "bullshit" hoeft te worden afgeschilderd. De manier van Leon Borre is een hele snelle manier en zoals Richard al aangeeft (en ikzelf ook heb ondervonden) is het vervangen van de brugcellen en vooral de condensatoren en kloteklus met gemakkelijk kapot te trekken banen op de print. Dit is een reparatie die niet iedereen probleemloos kan uitvoeren.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: white water reset spontaan

Bericht door zwartepanter » 09 feb 2021, 16:31

Ik vind de term bullshit er hier ook wat over, gezien de naam en faam van wijlen Leon...

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: white water reset spontaan

Bericht door ivang » 09 feb 2021, 19:10

Effe de it-terminologie erbij halen : problemen kan je op 2 manieren benaderen; op school leer je dat je een probleem moet oplossen, maar in het echte leven wordt er toch vaker voor gekozen om een workaround toe te passen, vaak omdat het makkelijker, goedkoper, sneller , .. is.
Is dat dan bullshit ? Kdenketni
Is dat dan slecht omdat iemand anders al 100 keer een probleem heeft opgelost ipv een workaround toe te passen ? Kdenketni

Helpt deze post ook maar een heel klein beetje om van het beschreven probleem vanaf te raken ? Kdenketni

🤪

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: white water reset spontaan

Bericht door Mushroom » 10 feb 2021, 10:51

Alle, en héél veel respect voor Leon, maar Leon was een technieker pur sang. Als Leon 95% kende van electronica ken ik 5%. Maar Leon zag een tekortkoming (in dit geval slecht design van de 5V) en Leon verbeterde het, en hier komt het: ook al zag het er niet uit. Typisch techniekers: eerst de techniek, daarna design.
Als ik een kast zie met daar een condensator in, de grootte van een kloeke thermos, dan vraag ik me af welke andere "hacks" er nog zullen verborgen zitten. Ik zou ze laten staan en een andere kast kopen. Hetzelfde geldt voor extra printjes en andere tralala.
Noem het wat je wil, maar het was zo niet voorzien.
Als je een gekend probleem hebt welk héél simpel en goedkoop op te lossen is en waardoor de kast het weer een jaar of 10, 15 uitzingt, waarom dan niet gewoon herstellen zoals het hoort?

Nogmaals, Leon was DE man, en moest ik nog maar een tiende weten van wat Leon wist, ik begon op mezelf als technieker. :rose:
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door flippers.be » 10 feb 2021, 11:02

Mijn mening:

Het klopt dat de design van 5v op wpc 'niet optimaal' is en bv op sys11 het robuuster is.
Het is ontworpen om binnen strikte marges te werken en na 25 jaar beginnen allemaal componenten te verslijten en af te wijken. Het is niet 1 component die de oorzaak is maar meerdere - de brugcellen, condensator, connectoren en pinnen (op meerdere plaatsen), .. en de watchdog op de cpu hangt helemaal achteraan die ketting is vrij nauwkeurig (vergelijk het met een rookmelder die al afgaat als je en kaars aansteekt).

In de praktijk maakt BR2 en C5 vervangen het meeste verschil. In 90 of 95% van de de gevallen los je daarmee het reset probleem op. Waarschijnlijk omdat je daar bv 0.3v verliest en op de rest van de connectoren maar 0.1
Daarom begin je met die te vervangen.
Heb je dan alles opgelost ? Neen, maar je maakt wel de grootste winst aan het begin van die ketting, die het meeste voorkomt.

Kan je niet solderen - dan begin je er zelf niet aan, vraag iemand hier dan hulp, laat een reparateur komen, stuur de printen op naar iemand, leer zelf solderen en oefen veel, ..

Lost dat het probleem toch niet op, tja, dan zoek je verder naar connectoren en andere componenten, of andere oplossingen / hacks.


Vind je dat connectoren/pinnen het probleem zijn, dat kan je daar eerst aan werken ipv aan br2/c5, maar het kan zijn dat je er veel meer moet vervangen (en iemand onervaren die nieuwe connectoren maakt doet dat misschien ook niet goed en voegt nieuwe verliezen toe, je moet al wat ervaring hebben met zo'n tang) en dat neemt nog altijd niet weg dat die condensator ondertussen al versleten is..



Wat die alternatieve oplossingen betreft:
Het grootste probleem dat ik er persoonlijk mee heb, is dat men over het hoofd ziet dat 5v ook op andere printen nodig is. Enkel de cpu heeft een check, maar op andere printen kan een te lage spanning ook problemen geven.
Los je de 5v op de cpu op maar pak je de oorzaak niet aan, dan blijft dat verslijten. Nu op korte termijn niet, de condensatoren zijn al 25 jaar mee gegaan, maar geef dat nog 25 jaar en dan zijn ze echt wel dood en gaat bv je dmd of sound board rare problemen krijgen door een instabiele 5v.


- Leons condensator: dat vind ik een hack. Met alle respect voor Leon. Maar hij schrijft het zelf: het powerdriver board eruit halen is veel werk, de cpu losmaken is gemakkelijker. Dit is gewoon een luie (of efficiente - hoe je het ook wil noemen) manier om een condensator te vervangen die versleten is.
Zijn analyse klopt wel he, op de cpu ga je met een grotere condensator hele korte dipjes beter opgevangen.
Maar als je op het powerdriver bord C5 vervangt dan neem je die dipjes bij de bron aan.

- zo'n afstelbare power regulator: daarmee compenseer je de verliezen op je connectoren, maar die verliezen blijven bestaan. Ga je de spanning opdrijven tot de 5v pinnen even bruin zien tot de GI pinnen ? (ja ik overdrijf - ik weet dat het in de praktijk niet zal gebeuren of veeeel jaren zal duren eer het zover komt).
En naar printen met goede connectoren stuur je nu een hoger voltage..

- zo'n printje van kahr.us of pinsound : is op zich een degelijke oplossing - daarmee ga je de 5v circuit op het powerboard ontlasten en de cpu 5v geven die van de 12v wordt afgetakt.
Alleen zou je dat moeten installeren voordat je problemen hebt. Installeer dat in een werkende kast en de 5v op het powerdriverboard zal waarschijnlijk langer meegaan.
De vraag is of je al die kosten nu gaat doen om misschien mindere kosten te voorkomen. En zet je zo'n kast te koop, dan gaan verkopers er van uit dat er een moeilijk reset probleem is, niet dat de kast beter is en de electronica gespaard is van slijtage..
Heb je al reset problemen en neem je dit als oplossing, dan blijf je een 'slechte' 5v naar je andere printen sturen met zo'n printje, enkel je cpu krijgt een stabiele 5v.
Meer info hier over zo'n printje: https://kahr.us/index2.html


Nogmaals, allemaal mijn mening, op basis van mijn ervaringen.
Als iemand met meer verstand van zaken dingen nameet en andere en een simpele procedure kan geven (bv geef me een lijstje van welke 4 connectoren ik moet vervangen waarbij het ook 95% van de tijd is opgelost) dan hoor ik het graag.
Willen we de kasten nog eens 25 jaar laten meegaan, dan denk ik dat hoe dan ook alles moet vervangen worden - de bruggen, condensatoren, pinnen en connectoren, .. want nu zijn we gewoon beetje bij beetje de levensduur aan het verlengen door maar 1 stukje apart te vernieuwen naargelang welke oplossing je kiest.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Richard Baan » 10 feb 2021, 13:00

Mushroom schreef:
10 feb 2021, 10:51
Als ik een kast zie met daar een condensator in, de grootte van een kloeke thermos, dan vraag ik me af welke andere "hacks" er nog zullen verborgen zitten. Ik zou ze laten staan en een andere kast kopen. Hetzelfde geldt voor extra printjes en andere tralala.
En zet je zo'n kast te koop, dan gaan verkopers er van uit dat er een moeilijk reset probleem is, niet dat de kast beter is en de electronica gespaard is van slijtage..
100% mee eens.

Dit vind ik een heel goed punt (waar ik nog niet eens zo over nagedacht had), maar als ik een kast ergens ga bekijken met dit soort geknutsel zou ik hem nog laten staan ook...
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 10 feb 2021, 13:10

Even een wellicht gekke vraag, maar welke functie heeft die watchdog eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat er meerdere nauwkeurige componenten zijn die niet blij zijn als de 5v onder een bepaalde grens zakt, maar wat heeft een strak afgesteld resetsysteem dan voor nut? Het lijkt me niet dat er componenten kapot gaan door een te laag voltage? Waarom dan niet gewoon het systeem laten werken tot het vanzelf uitvalt door echt een te laag voltage? Nu lijkt me juist het beveiligingssysteem in eerste instantie meer een overlastbezorger :lol:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door flippers.be » 10 feb 2021, 14:00

De functie van de watchdog is controleren dat de cpu goed werkt en niet crasht. Je wil niet dat de cpu crasht en alles blokkeert, op het moment dat er een spoel aan staat, want dan blijft die aan en brandt ze door.
Daarom start die een reset zodra hij iets fout detecteert - dan wordt alles afgesloten en netjes opnieuw geinitialiseerd.

Laat je een cpu draaien met wisselende spanning, dan kan je cpu blokkeren of kan er memory corruption optreden bv.
Dan krijg je rare symptomen.. dat kan onschuldig zijn zoals op de dmd dat bepaalde pixels in tekeningen verkeerd staan, maar zal eerder een plotse reset zijn (omdat er een instructie / geheugen wordt aangesproken dat niet geldig is), of de cpu die blokkeert en niets meer doet (met bv verbrande spoelen als gevolg).

De componenten zelf gaan niet fysiek kapot van te lage spanning, de cpu kan dan gewoon zijn functie niet meer correct uitvoeren.


Dat is waarom ik niet zo'n voorstander ben om enkel voor de cpu een lage spanning te fixen, want je soundboard bv kan even goed problemen krijgen van te lage spanning. Dan start die misschien niet goed op of crasht.
Heb je zo'n kahr printje geinstalleerd dan blijft je cpu lekker doordraaien want die heeft er geen last van, die krijgt stabiel 5v, maar andere printen beginnen wel raar te doen, en je merkt het niet onmiddellijk want je cpu geeft niets fout aan..
Zal in de praktijk niet vaak voorkomen, dat geef ik toe, maar het is om aan te geven dat zo'n printje geen definitieve oplossing is.

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door pinballservice-nl » 10 feb 2021, 15:20

flippers.be schreef:
10 feb 2021, 11:02
Mijn mening:
Het klopt dat de design van 5v op wpc 'niet optimaal' is
Het design is toch prima want voor hoeveel jaar is het ontworpen...
De verwachtingen zijn te hoog.
Met alle modificaties die aangeboden worden wordt de hoofdoorzaak niet aangepakt en dat is de transformator die al vanaf fabriek te licht is uitgevoerd, op leeftijd raakt/te heet wordt en daarom het piek vermogen dat gevraagd wordt niet meer kan bijbenen.
De "spanningsregelaar printjes" moeten toch ook ergens het vermogen vandaan halen, een elco extra is een prima buffer maar als het de transformator niet meer lukt om de spanning hoog genoeg te krijgen... je krijgt er nooit meer spanning uit als je er in stopt.
Flipperkasten gemodificeerd met een aparte voeding voor de 5 Volt lijn zijn probleemloos.

Mooie uitleg van de watchdog functie, moet voor iedereen toch te begrijpen zijn :clap: :clap:


We hebben hier apparatuur om condensatoren echt op vermogen enz. te testen.
Er worden dingen vervangen die helemaal niet noodzakelijk zijn, die (paniek? ) situatie wordt ook gekweekt door een bepaalde flipperkast onderdelen verkoper.
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 10 feb 2021, 15:29

pinballservice-nl schreef:
10 feb 2021, 15:20
Er worden dingen vervangen die helemaal niet noodzakelijk zijn, die (paniek? ) situatie wordt ook gekweekt door een bepaalde flipperkast onderdelen verkoper.
?? Over welke onderdelen hebben we het dan? En over welke onderdelen verkoper? :?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door pinballservice-nl » 10 feb 2021, 15:57

Cenobyte schreef:
10 feb 2021, 15:29
?? Over welke onderdelen hebben we het dan? En over welke onderdelen verkoper? :?
waar gaat dit informatieve draadje nou over, de actieve componenten van de 5 Volt lijn...

De verkoper... citaat van zijn oplossing...
Last van een kast die steeds opnieuw opstart?
Deze set bevat alle brugcellen en condensatoren om de stroomvoorziening van een WPC flipperkast weer fatsoenlijk te laten werken.
Google is your friend

Ik snap wel dat als men niet diep in de elektronica zit dit een "simpele" oplossing is met een verdienmodel.
Het al heel lang bekend dat de transformatoren het niet aankunnen, simpel achter te komen door met professionele meet / test apparatuur en duur test te werken.
Het is ook geen geheim, het is vaak genoeg beschreven.
je kan geen 5 Volt maken van 4 Volt zonder vermogen in te leveren.
Coniunctione Crescitur

Plaats reactie