Who Dunnit sloopt zijn Fliptronics bordjes...

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Who Dunnit sloopt zijn Fliptronics bordjes...

Bericht door Cenobyte » 25 jun 2021, 10:22

Ik heb een tijd lang een Who Dunnit gehad die inmiddels bij een vriend staat. Een maand of 8 geleden weigerden de flippers volledig dienst en na een tijdje zoeken en meten op het fliptronics bord moest ik de handdoek in de ring gooien en hebben we het hele bord vervangen door een Rottendog fliptronics bord. De kast speelde weer perfect...

Tot afgelopen week. Dit keer een iets ander fenomeen: als de kast aanging, floepte de linker flipper omhoog en ging na 2 seconden de zekering eraan met een klein stukje vuurwerk. Permanente spanning op de hoofdspoel dus, wat suggereerde dat er een TIP kapot was. En inderdaad: één van de TIP's op het Rottendog bord was kapot.

Wat nu? De Rottendog bordjes hebben een ander schema dan de originele borden en er worden ook andere componenten gebruikt. Uiteindelijk schoot het me te binnen dat de Who Dunnit maar 2 flippers heeft, dus er moesten 4 ongebruikte TIP's op het bord zitten. Jawel: een ongebruikte omgewisseld met de kapotte en we konden weer flipperen. Probleem (voorlopig) opgelost.

Mijn vraag: er zit blijkbaar iets in de kast waardoor de Fliptronics borden het zwaarder te verduren krijgen dan hoort, wat zou dat kunnen veroorzaken? Er wordt erg veel op de kast gespeeld, kan dat de reden zijn? Ergens kortsluiting in de spoelen of bedrading? Ik kon op internet zo snel niet eenzelfde probleem vinden.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Who Dunnit sloopt zijn Fliptronics bordjes...

Bericht door Richard Baan » 25 jun 2021, 13:25

:x Wat het is? Geen idee.

Een beetje filosoferen:
Een flipper gaat omhoog (stroke) gedurende 30-40msec, omdaarna over te schakelen op de holding.
Een TIP gaat kapot door te vaak te schakelen, of een kortsluiting.

Vieze opto's bij de flipperknoppen hebben wel eens het effect dat een flipperspoel warm wordt. De stroke wordt te vaak geactiveerd door een pulserend effect van vieze opto's.
Doorgaans merk je dat ook dat de flippers na een poos merkbaar zwakker worden. Merk je dat?

De ribbon cable van cpu naar fliptronic kan in theorie voor storingen zorgen

Wat je kan doen:
- zet de kast in de switchtest en kijk hoe de opto's reageren. Hoort niet te pulseren. Je kan ze preventief vervangen.
- voel aan de spoelen na een paar spelletjes gespeeld te hebben. Lauwwarm is goed, kokend heet niet.
- vervang preventief de ribbon cable

Succes iig.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie