problemen cpu bord addams

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
gismo3
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:22
Real name: tim
Locatie: The Netherlands

problemen cpu bord addams

Bericht door gismo3 » 08 jul 2021, 23:18

Goedeavond,
ik heb een tijd terug een taf gekocht met wat werk. Na wat defecte transistoren vervangen te hebben werkte de flipper prima. Maar heb sinds een week een probleem wat ik niet gevonden krijg. Misschien dat iemand mij hier op weg kan helpen. De knop om uit het menu te komen werkt niet meer (dedicated ground switch) . En als ik in de switch test kijk is de switch constant hoog.(verder heb ik geen andere switchen die niet werken). Ik heb eerste loop gemeten van de switch de kast in het signaal tussen ground en j205-6 komt aan op de connector de switch functioneerd goed. Als ik op U16 (lm339) ga meten meet ik op pin.1 5 volt en pin.2 12 volt. Als ik de switch bedien valt de 12 volt terug na 0,73 volt . als ik dit bij een andere switch meet, meet ik exact het zelfde. Alleen bij onbediende toestand heb ik bij een goede switch 5 volt op de uitgang van de opamp en bij het bedienen gaat deze naar 0 volt en bij de exit switch meet ik 1,2 volt en als ik hem bedien valt de spanning naar 0 volt. Vanaf hier weet ik niet meer hoe ik verder moet gaan zoeken kan iemand mij verder op weg helpen. Zovast bedankt

mvg tim

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: problemen cpu bord addams

Bericht door Richard Baan » 09 jul 2021, 14:02

Heb je zuurschade op de CPU?
Bij het IC, of bij de weerstanden bij de connector waar die switches op aan komen?

Misschien een foto?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: problemen cpu bord addams

Bericht door inkochnito » 09 jul 2021, 19:23

Je zegt dat de switch constant hoog is in de test.
Gebeurt dat ook als je op het cpu bord alle onderste stekkers (J205, J207, J209, J212) eraf haalt of verdwijnt de melding?
Vooral de stekker met de oranje draden J205, dat is de stekker voor de speciale functies (escape, enter, up, down).
De andere stekkers J207, J209, J212 kunnen effect hebben, maar dat betwijfel ik.

gismo3
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:22
Real name: tim
Locatie: The Netherlands

Re: problemen cpu bord addams

Bericht door gismo3 » 11 jul 2021, 14:18

Bedankt voor de reacties,

Ik heb wat hulp gehad van hans balk. Het bord had inderdaad zuurschade uit het verleden.
eerst heb ik de u16( lm339) vervangen en de 4 weerstanden van 10 K en het bord schoongemaakt. hiermee was het probleem niet opgelost de reden dat de switch hoog bleef was u15(74sl240)op het cpu bord deze trok de 5 volt naar 1.2 volt en registreerde de switch hoog nu deze vervangen is werk het bord weer naar behoren

mvg tim

Plaats reactie