Devil's dare speelveld

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 29 dec 2019, 09:08

inkochnito schreef:
29 dec 2019, 08:09
Schitterend!!
Je kan ook een ground update doen van je driver bord.
Ik heb eventueel de details voor je.
Dank u wel ;)

En ja, ben altijd bereid om bij te leren , stuur mij maar details door voor het driverboard :good:
By the way, mocht iemand een copie hebben uit de manual ( ik denk blz 24 , 25 , 26 ) over driverboard en de aangestuurde spoelen dan kan je me daar een groot plezier mee doen. Die pagina's zijn net ontbrekende in mijn manual :?

Afbeelding

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door inkochnito » 29 dec 2019, 11:45

Je hoeft het maar te vragen.

Ik heb (bijna) alle manuals voor de Gottlieb kasten.
In ieder geval voor alle elektronische kasten.
EM-ers mis ik nog wel een aantal.

Je hebt een PM met een link naar mijn Google Drive.

Het grote voordeel van de ground update voor het driver bord, nu heb je meer dan 10 verbindingen met ground naar je bord lopen.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 29 dec 2019, 19:38

Dikke merci voor het plaatje " ground update " alsook de manual.
We zijn weer voor enkele uurtjes zoet ...

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 30 dec 2019, 19:45

Heb nog geen tijd gehad om de ground mods uit te voeren aan het driver board maar heb wel al is mijn tester op aangesloten.
Bij solenoid 6 blijft de grote groene led zwak branden , wil dat dan zeggen dat Q 63 en/of Q 64 stuk is ?
De twee grote target banks zijn effectief niet werkende ( solenoid 5 en 6 ) maar toevallig op een tweede driver board idem ook niet, en deze test wel volledig goed met de tester.
Dus toch ergens anders een probleem en niet in het driver board ???

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door inkochnito » 30 dec 2019, 22:41

Je kan gewoon met de multimeter meten.
Je moet dan de meter in diode stand zetten en dan kan je Q62 en Q64 met elkaar vergelijken.
Dat zijn de grote metalen transistoren.
Hetzelfde kan je ook doen met Q61 en Q63 (de pre-drivers).
De ground upgrade zou hier ook geen kwaad kunnen.
Pen 11 en 14 zouden beide ground moeten hebben.
Als de connector niet 100% in orde is kan je rare dingen krijgen.

Peter
Gottlieb_driver.jpg
Gottlieb_driver.jpg (28.63 KiB) 5382 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 31 dec 2019, 17:06

Damn, ik ben bij het demonteren / monteren er blijkbaar in geslaagd mij te vergissen in de polariteit aan beide spoelen ( de twee target banks ) :cry:
Als ik mij niet vergis heb ik daarmee alvast Q62, Q64 naar de eeuwige jachtvelden gestuurd .

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 01 jan 2020, 13:22

Probleem opgelost ! de diodes van beide desbetreffende spoelen waren doorgeslagen alsook één grote transistor op het driverboard.
Alles vervangen en de de DD speelt als nieuw nu :D

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door maralb » 01 jan 2020, 20:32

Mooi werk hoor, complimenten! Die achterkant van de kopkast is erg gaaf. Mooi gedaan!

Je kunt deze Devil's Dare nog een mooie upgrade geven. Het is een export versie met het eenvoudigere soundboard. De Amerikaanse "domestic" versie heeft het sound/speechboard. Daar wordt de kast wel een stukje leuker van. Probleem is wel om aan een sound/speechboard met SC01 speech chip te komen en het bijbehorende voedingsbordje. Van de printen zijn wel repro's, de SC01 wordt wel steeds moeilijker te bemachtigen....

Marco

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 02 jan 2020, 18:22

Hoi Marco,

Dank u wel ;)

Idd , Swemmer had vroeger van die repro borden, weet niet of hij er nog verkoopt.
Nu moet ik zeggen dat bij een Black hole de US soundboard versie veel beter is dan de EU versie, voor een Devil's Dare is dat naar mijn mening niet echt het geval .
Misschien omdat dit voor mij een nostalgisch kastje is en ik deze uit mijn tienerjaren herinner met EU soundboard .
By the way , er zit een " ex " onderdeel van u in deze kast .... de lockbar ;)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 02 jan 2020, 21:27

Nog enkele foto's, deze keer met nieuwe repro kopruit.
Niet van Coos , want hij had deze destijds nog niet in aanbieding maar van een zekere Marco uit Italie .
Ik wacht nog op groene plexi die ik heb besteld ter vervanging voor de display covers die niet meer te vinden zijn en
dan is deze DD terug picobello .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door maralb » 03 jan 2020, 10:35

Wow, die lockbar glimt als een hondel#l in de maneschijn. Die is goed terecht gekomen!

De kast ziet er schitterend uit. Ik ken het geluid niet met het eenvoudigere export soundboard. Ik ken hem alleen met spraak en vind het een leuke flipper om te spelen.

Gottlieb heeft zover ik weet 3 flippers zowel met het sound/speech board (flippers voor de USA markt) als met een eenvoudiger soundboard (export flippers) uitgebracht, Volcano, Black Hole en Devil's Dare. In Black Hole vind ik het eenvoudigere soundboard nog wel te doen hoewel ik het zelf met spraak een stuk meer vind brengen. In Volcano is het geluid naar mijn smaak ronduit slecht met het eenvoudigere soundboard. Dat doet echt afbreuk aan deze best uitdagende flipper.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 03 jan 2020, 17:56

maralb schreef:
03 jan 2020, 10:35
Wow, die lockbar glimt als een hondel#l in de maneschijn. Die is goed terecht gekomen!

De kast ziet er schitterend uit. Ik ken het geluid niet met het eenvoudigere export soundboard. Ik ken hem alleen met spraak en vind het een leuke flipper om te spelen.

Gottlieb heeft zover ik weet 3 flippers zowel met het sound/speech board (flippers voor de USA markt) als met een eenvoudiger soundboard (export flippers) uitgebracht, Volcano, Black Hole en Devil's Dare. In Black Hole vind ik het eenvoudigere soundboard nog wel te doen hoewel ik het zelf met spraak een stuk meer vind brengen. In Volcano is het geluid naar mijn smaak ronduit slecht met het eenvoudigere soundboard. Dat doet echt afbreuk aan deze best uitdagende flipper.
Grappig het subtiele taalverschil tussen Nederland en Belgie.
Jullie zeggen die glimt als een hondel*l in de maneschijn en in het Brussels dialect zeggen we:
Daan blinkt gelijk een "pjerepansch" ( paardenl*l ) in de zonneschijn :-)

ruben
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 mar 2013, 23:59
Real name: ruben
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door ruben » 03 jan 2020, 20:07

weeral knap gedaan !!!
ik blijf het een super spel vinden,een van de beste gottliebs.
hoe eenvoudig de regels ook zijn.
het speechboard is natuurlijk een mooie aanvulling maar super prijzig voor weinig stem/quotes.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 03 jan 2020, 20:29

ruben schreef:
03 jan 2020, 20:07
weeral knap gedaan !!!
ik blijf het een super spel vinden,een van de beste gottliebs.
hoe eenvoudig de regels ook zijn.
het speechboard is natuurlijk een mooie aanvulling maar super prijzig voor weinig stem/quotes.
Vind ik ook, deze klassieker is naar mijn mening leuker dan mars god of war , volcano , spirit , haunted house
enkel black hole komt in de buurt.
Ik heb eigenlijk nog een werkend sound / speech board liggen alsook het voedingsbord, ik durf er alleen geen votrax chip meer in te steken want daar zijn bij het proberen destijds er twee onmiddellijk van naar de bliksem gegaan :
Als het morgen mooi weer is zet ik hem is buiten zodat ik hem in zijn volle glorie kan fotograferen.

En voor de liefhebbers, zoek de enige niet op zijn plaats staande post op het speelveld, je kan hem vinden tussen deze foto's :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 04 jan 2020, 11:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door inkochnito » 04 jan 2020, 18:04

Mooi hoor!
Kwijl, kwijl..... :respect:

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 04 jan 2020, 18:21

inkochnito schreef:
04 jan 2020, 18:04
Mooi hoor!
Kwijl, kwijl..... :respect:
Dank u wel , heb ondertussen ook al drie driverboarden ge-updated met de ground mod ;)

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door maralb » 04 jan 2020, 18:57

Bedankt voor het lesje Brussels dialect :mrgreen:

En een reparatie tip voor het sound/speech board dat Votrax IC's roostert...

De SC01 draait op 9 een Volt voedingsspanning via een 3 Volt Zenerdiode die in serie staat met de ingaande 12 Volt uit het kleine voedingsbordje. 12V - 3V is dan 9Volt. Deze zenerdiode gaat soms wel eens stuk waardoor de dure en zeldzame Votrax 12 Volt voor zijn kiezen krijgt en dat vindt ie niet leuk. IK ga er hierbij vanuit dat de ingaande 12V uit het voedingprintje wel in orde is maar dat kan ook een factor zijn en is makkelijk na te meten. Bovendien krijgen de 741 OpAmps op het Sound/Speech board het dan ook moeilijk....

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 04 jan 2020, 21:22

Bedankt voor de tip.
Ik heb eigenlijk alles in stock , wist zelf niet meer dat ik nog twee votrax ic's had liggen, hopelijk nog werkende .
Die diode waar je van spreekt is CR 2 veronderstel ik , gelegen naast de votrax ic ?
Ik ben een beetje bang om er nog is een zeldzame ic in op te stoken .
Eigenlijk zou ik eerst de spanning moeten meten alvorens CR 2 te vervangen , indien deze hoger is dan 9 volt is dat eigenlijk al een slecht teken ?
Ik heb zelf beide eproms liggen nr 670 .
Wijlen Leon Borré heeft ooit nog aan het bord gewerkt en toen de opamp vervangen door een substituut

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door maralb » 04 jan 2020, 23:49

Inderdaad CR2 naast de Votrax. Vervang ook gelijk het 1uF tantaal condensatortje.

Meet na het vervangen van deze onderdelen eerst de voedingsspanning voor de Votrax SC01. Doe dit zonder de SC01 in het voetje te plaatsen en prik in plaats daarvan een weerstand van tussen de 680 tot 1000 Ohm (1k) in de IC voet tussen pin 1 (voedingspanning Votrax) en pin 18 (GND). Meet dan de spanning over deze weerstand. Die moet dan om en nabij 9V zijn.

Meet voor de zekerheid ook even de spanning tussen pin 22 op de IC voet en GND om ellende vanuit de eindversterker uit te sluiten - just to be sure.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 05 jan 2020, 09:44

Master and slave , zo is dat toch in elektronica taal ;)

Ik heb CR2 nog niet vervangen maar heb wel al is gemeten tussen pin 1 en ground met een weerstand van 1 K , resultaat 8.85 volt
Had beter geweest dat dit hoger lag wisten we tenminste meteen dat daar het probleem zat .
Tussen ground en pin 22 meet ik zo goed als geen spanning ?
Ik sta open voor suggesties ;)

Afbeelding

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door maralb » 05 jan 2020, 11:39

Dat ziet er goed genoeg uit. Dat hele voedingsconcept is vrij onnauwkeurig omdat zenerdiodes niet zo heel erg precies zijn. Op pin 22 zou je ook niks moeten meten, dat is ok.

Ik zou nu de VoiceClock controleren, maar dat kan alleen met een oscilloscope. Ik zou anders eigenlijk niet weten waarom een Votrax stuk zou moeten gaan op dat bord als er netjes 12V vanuit het voedingsprintje naar het sound/speech bord gaat en de spanning voor de Votrax 9 Volt is.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 05 jan 2020, 15:01

maralb schreef:
05 jan 2020, 11:39
Dat ziet er goed genoeg uit. Dat hele voedingsconcept is vrij onnauwkeurig omdat zenerdiodes niet zo heel erg precies zijn. Op pin 22 zou je ook niks moeten meten, dat is ok.

Ik zou nu de VoiceClock controleren, maar dat kan alleen met een oscilloscope. Ik zou anders eigenlijk niet weten waarom een Votrax stuk zou moeten gaan op dat bord als er netjes 12V vanuit het voedingsprintje naar het sound/speech bord gaat en de spanning voor de Votrax 9 Volt is.
Misschien moet ik het bord naar je opsturen.
Zou het kunnen dat de votrax stuk gaat door een slecht werkende condensator C3 2200 mf op het voedingsprintje ?
Want ik had in het verleden al ondervonden dat wanneer deze condensator de geest geeft er " brom " kan optreden, mss dat dit nefast kon zijn voor de votrax ???

Spijtig is dat deze geluidskaart niet kan worden gebruikt zonder de votrax bij een Devil's dare / black hole export versie.
De geluidskaart loopt dan vast vanaf er een signaal wordt gegeven naar de votrax :cry:

Heb de op amp op een voetje geplaatst, is toch iets netter.
Mocht er nog iemand ééntje nodig hebben ik heb er nog één op overschot, reeds geplaatst op voetje .
Er moet nog wel een draadje aan de achterkant van het bord gesoldeerd worden wanneer deze LM geplaatst wordt .

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 08 jan 2020, 18:08

De groene display covers zijn niet meer te vinden, als alternatief heb ik gekleurde plexi genomen .
2 mm dik, Het absolute maximum in verband met het plaatsen van de kopruit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gottlieb collector op 08 jan 2020, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Devil's dare speelveld

Bericht door Gottlieb collector » 08 jan 2020, 19:31

Dikwijls is het middelste decor stukgeschoten bij een DD, dus heb ik mijn voorzorgen genomen ook al heb ik enkele reserves ...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie