Time Fantasy (Williams 1983)

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 12:29

Allez hop, we zijn vertrokken... (zo'n twee weken geleden al)

Afbeelding

Ik heb deze Time Fantasy gevonden in Nederland (wel: eerlijkheidshalve is 't PVW die hem heeft gevonden). Toch wel een tijdje naar gezocht: er zijn er niet veel van gemaakt destijds (in die periode moest niemand nog een flipperkast hebben) en ze passeren bijgevolg nog niet te dikwijls, al zeker niet in Europa.

De vorige eigenaar had de kast in Italië gekocht als een restauratieproject. Hij is er gelukkig nooit aan begonnen, heeft ze een tijd in opslag bewaard en ten slotte besloten om ze weer van de hand te doen. Kopkast en kabinet stonden op verschillende locaties, zo'n 100 km van mekaar.
"Maar behalve de displays is de kast kompleet" had hij gezegd.

Hij had gelogen.

Afbeelding

Het is bijna niet te geloven dat uitbaters in die tijd een dergelijke kast leegroofden naar onderdelen, maar het geeft wel aan hoe waardeloos ze flipperkasten in die tijd beschouwden. Alle borden ontbraken, behalve het power supply bord (en dat werkte niet, want alle condensators waren verdwenen ). Zoals gezegd waren er geen displays (wel vervelend want originele Williams 7-digits displays zijn niet zo gemakkelijk te vinden), en ook onder het speelveld waren enkele generieke onderdelen weggehaald.

Eerste job was om de kast weer op haar poten ze zetten. Wel: eigenlijk niet haar eigen poten, want ook die ontbraken... Niemand weet hoelang kopkast en kabinet gescheiden zijn geweest. Ik vermoed dat de kast vrij snel in opslag is geraakt destijds. Maar eindelijk, na zo'n 30 jaar, zijn beide delen weer verenigd.

Afbeelding
Afbeelding

Vooraleer de kast opnieuw volledig uit mekaar te halen wilde ik de power supply testen. Maar eerste probleem: dit bleek een oude Italiaanse Type L stekker te zijn. En tweede probleem: het was toen zondag en de winkels waren toe :lol:

Afbeelding

Barry Oursler (de ontwerper) zegde tijdens zijn voordracht op DPO dat ze deze kast in slechts enkele weken tijd gerealiseerd hebben. Ik ben er mij nu al van bewust dat mijn restoratie iets langer zal duren. Maar ik heb tijd en vooral: veel goesting :madman: .

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Gottlieb collector » 14 jan 2018, 12:37

Cool project ;)
Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van deze titel maar eigenlijk worden bijna alle kastjes het waard nu om gerestaureerd te worden .

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 12:44

De achterkant van zowel kopkast als kabinet zijn opgezwollen door op een vochtige ondergrond te staan in opslag, en het hout schilfert bijgevolg af. De achterkant van de kopkast hangt met nagels op zijn plaats. Een deel van de nek is weggeklopt. Vrijwel alle hoeken zitten los.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat mijn initiële plan was om een kabinet van een andere kast op te offeren en als donor te dienen.

Maar toen vond ik dit kleine label in de achterkant van het kabinet, onder het paneel met de transfo. En daardoor ben ik van gedacht veranderd, en voelde het aan dat ik het aan de kast verplicht ben om ten minste te probéren om ze te herstellen. Misschien uit een vorm van respect. En pas als dit mislukt zal ik een donorkast overwegen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Vic » 14 jan 2018, 17:25

Ik heb nog een sys7 cpu pcb liggen en ook een display pcb voor sys7
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 19:10

Bedankt voor het aanbod Vic, maar niet nodig: intussen heb ik alle ontbrekende borden kunnen scoren: een heel proper power driver bord en mpu kunnen kopen bij Patrick van Starjet. Displays zal ik uit een spare Alien Poker lenen. Op het power supply bord heb ik intussen al nieuwe condensatoren en Molex connectors gesoldeerd.

Afbeelding

Ik had ook even borden uit een andere Sys 7 kast overgezet om te checken of alle kabels wel aanwezig zijn. Dat is gelukkig wel het geval, op wat geklooi aan de GI rechts onderaan na.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 19:49

En toen werd het toch echt wel dringend tijd om aan de plezierige dingen te beginnen. Het speelveld leegmaken bijvoorbeeld.

Afbeelding

Super maf artwork vind ik. Hoe bedenk je het: een thema met slakken die stoned lijken, psychedelische paddestoelen, regenbogen...

Afbeelding
Afbeelding

Op het eerste gezicht is het speelveld heel goed. Ik heb al enkele Time Fantasy speelvelden gezien met grote kale vlekken. Het mijne heeft amper balschade omdat er over het volledige speelveld Mylar zit, wellicht af fabriek.

Toch kijk ik tegen enkele uitdagingen aan: op verschillende plaatsen zijn er barsten vol vuil. En op dit moment wist ik nog niet of deze barsten enkel in de Mylar zaten, of dat ook het speelveld gebarsten was. Ik heb enkele schuine foto's gemaakt waardoor de barsten goed te zien zijn in de reflectie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die barsten maken het verwijderen van de Mylar nog uitdagender dan dat sowieso al het geval is. In het beste geval is enkel de Mylar gebarsten en komt het speelveld er wondermooi vanonder. Of alle verf komt mee los en er blijft een gebarsten plank over. En alle mogelijkheden tussenin... :madman:

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Turalyon » 14 jan 2018, 19:57

Respect dat je zo’n uitdaging aan gaat!
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 20:01

Hoe het ook zou uitdraaien, ik zou het snel genoeg weten :)

Snel de onderkant leegmaken: er zijn maar 6 spoelen onder het speelveld :shock: : 3 bumpers, 2 slingshots en de outhole kicker (en twee flippers uiteraard). "Management had asked for the cheapest game production possible", zegde Barry Oursler daarover.

Afbeelding

Het is me nog al opgevallen dat Williams in die tijd technisch vooruitstrevender was dan Bally. Zo zijn er bijvoorbeeld al 3 gescheiden kabelbomen (spoelen, switches, lampen), terwijl dat bij Bally toen nog steeds één dikke kluwen was.

Ik riskeer me om amper draden te labelen: in de manual staan duidelijk aanduidingen met de locatie van iedere switch en lamp, met bijhorende kleurcode van de draden. Ik maak wel een pak foto's, je weet maar nooit...

Twee kabelbomen gedaan. Enkel nog de lampen.

Afbeelding
Afbeelding

En ook de derde kabelboom is volledig losgeknipt.

Afbeelding
Afbeelding

Het ziet ernaar uit dat de kast initieel voor de franse markt is bedoeld, en pas later naar Italië is gereisd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 20:06

Laatste stukjes en beetjes: GI en aardingsdraad, t-nuts, siderails...

Afbeelding

Deze guides verwijderen is delicaat, niet mijn favoriete job. Maar gelukt zonder schade.

Afbeelding
Afbeelding

Klaar!

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 20:12

De Mylar-verwijderen-job kwam onafwendbaar dichter. Als backup voor het slechtste scenario heb ik het speelveld eerst volledig ingescand. Het bleek trouwens vuiler dan op het eerste gezicht leek.

Afbeelding
Afbeelding

280 MB aan beelden. Deze resolutie zou moeten volstaan om het artwork te recreëren mocht het verwijderen van de Mylar slecht aflopen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door spliffsecond » 14 jan 2018, 20:23

Gaat weer helemaal goed komen, heb er het volste vertouwen in.

Grt free

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 20:45

spliffsecond schreef:Gaat weer helemaal goed komen, heb er het volste vertouwen in.
Het moet wel. Er zijn geen vervangstukken voor Time Fantasy: geen speelvelden, geen backglasses, geen plastics, zelfs geen stencils. Wat kapot gaat zal moeten nagemaakt worden...

Maar dus. Ik haalde eens diep adem. En nog eens...

En toen sneed ik een klein reepje Mylar, bovenaan in de zwarte zone, en zette er de verfstripper op (weliswaar op een lage stand). Het bleek vrij gemakkelijk los te komen.

Afbeelding

En nog een strookje. En nog één. Ze kwamen los zonder dat de verf meekwam :wtf:

Afbeelding
Afbeelding

En zo ben ik blijven voortdoen. Kleine stroken die ik voorzichtig lospeuterde. Het ging zeer langzaam vooruit, maar ik had amper schade...

En toen kon ik me niet langer inhouden en heb ik geprobeerd om een stuk Mylar weg te halen in een van de zone's met barstjes. Zoals gezegd wist ik op dat moment nog niet of enkel de Mylar zou gebarsten zijn, of dat ook de plank eronder zou beschadigd zijn. En zou de verf wel blijven zitten... ik was toch wel wat nerveus moet ik bekennen.

Afbeelding

Hier is de Mylar weg. Er zijn wel wat stukjes blijven zitten, ook nog wat lijm en vuil.

Afbeelding

Dan een paar seconden laten weken in Seal & Bond Remover (inderdaad super spul Gilles :good: )

Afbeelding

En hier is de lijm (op wat plekjes na) volledig verwijderd. Het belangrijkste nieuws van de dag was echter: de barsten zitten blijkbaar enkel in de Mylar, de plank eronder blijkt niet beschadigd.

Afbeelding

Ik was super content...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 21:01

Aan wie nog eens ooit de Mylar van een oud (pre-diamondplate clearcoat) speelveld wil halen kan ik het zeker aanbevelen om smalle stroken te snijden (mooi op de zwarte lijnen) en die een na een los te maken. Dat is werkzamer dan zo'n full size stuk Mylar, je moet minder kracht zetten en dus is er minder kans op schade.

Afbeelding

En tot dusver is gebleken dat de heating methode (haardroger of verfstripper op lage stand) best werkt bij dit soort speelvelden. Behalve dan bij de dikkere slingshot Mylar. Daar bleek de Freeze Spray methode veel efficiënter.

Afbeelding

De Mylar op de plaatsen met scheurtjes kwam in kleine stukjes los. Een bijzonder traag werkje dus, maar het resultaat is buiten alle verwachtingen. Een voor-en-na:

Afbeelding
Afbeelding

Halfweg...

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door g94 » 14 jan 2018, 21:23

De Mylar zorgde echt voor een grauwe gele filter. Wat een verschil als je de kleuren vergelijkt waar de Mylar weg is...

Afbeelding
Afbeelding

Oef. Alle Mylar is eraf. De gebarsten zone rond die grote slak leek eeuwen te duren.

Afbeelding

In zijn totaliteit gezien valt de schade enorm mee, en overtreft ze mijn meest hoopvolle verwachtingen. Er zijn weliswaar een paar stukjes verf losgekomen in de gescheurde zones maar de grootste schade was eigenlijk al te zien voordat de Mylar eraf was: de regenboog, de Time lane, ... Ik verwacht geen grote problemen om dit met airbrush te herstellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn een paar plaatsen die me wel wat zorgen baren, en dat is in de gele zones. Daar zit immers een rasterpunt in de tekening die ik absoluut wil behouden. Nog eens goed nadenken hoe ik die schade ga aanpakken, want uiteraard kan die rasterpunt niet geairbrushed worden.

Afbeelding
Afbeelding

En zover sta ik momenteel. Wie tot hier heeft gelezen, die is weer helemaal mee.
Wordt vervolgd ;)

Pinman
Berichten: 322
Lid geworden op: 16 aug 2011, 08:46
Real name: Yes

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Pinman » 14 jan 2018, 22:21

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 03 apr 2021, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door spliffsecond » 14 jan 2018, 23:11

Voor je rasters, dit is bij mij prima gelukt met decals.
Basiskleur spuiten, clearcoat, raster op decal geprint, clearcoat.
Dit is onverwoestbaar. Belangrijk is dat de decal tussen twee lagen clearcoat zit.
Maar met jouw organisatoris talent zal dat wel geen probleem geven.
Ik heb nog zeer dun transparant decal over en heb ook een methode om een decradé om te zetten in een puntraster.
Laat maar weten indien ik je kan helpen.

Grtz free

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Avatar » 15 jan 2018, 10:16

g94 schreef:"Management had asked for the cheapest game production possible", zegde Barry Oursler daarover
Tjongejongejonge ... zat die daar ook weer voor iets tussen. Niets verbaast me nog van die kerel!

Nevertheless ... Dit wordt weer een topic om van te snoepen! De Pascal blijft me iedere keer weer verbazen met zijn skills en technieken.
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Wingwalker » 15 jan 2018, 14:02

Wederom volg ik dit topic met veel aandacht, verwondering en respect!
Chapeau voor de tijd en energie die je in deze oldies stopt :good:
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door zwartepanter » 15 jan 2018, 14:40

Top wederom om te lezen. Ik heb deze flipper in mijn bezit gehad. Ik denk dat die mannen serieus wat gerookt hadden toen ze deze ontwierpen. En wacht totdat die werkt... Flippen doe je van de geluidjes, niet normaal :hypno: :hypno: :hypno: .

Stanley
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:58
Real name: Christoph
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Stanley » 15 jan 2018, 18:03

Avatar schreef:De Pascal blijft me iedere keer weer verbazen met zijn skills en technieken.

Plus dan nog eens de heldere toelichtingen, illustraties en werkwijze. Alleen al dit topic bijwerken en up to date houden moet een serieus werk zijn!

Ik volg opnieuw aandachtig mee! :respect:

mariom7
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2016, 17:07
Real name: Mario
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door mariom7 » 15 jan 2018, 18:17

Hier ook een aandachtige volger!
Door restauraties als deze te volgen denk ik dat "beginners", zoals ik, ook durven aan hun eigen kast te beginnen.
Ben al benieuwd naar de volgende foto's en bijbehorende uitleg! :popcorn:

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door Mooseman » 15 jan 2018, 19:26

We volgen terug mee, succes maar daar twijfel ik niet aan! :roll:
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door David Pinball Wizz » 15 jan 2018, 23:07

De max om weer te volgen. Respect. Zeker op die backbox zou ik al afhaken en niet weten hoe eraan te beginnen.

Grappig van die italiaanse stekker. Ik heb er deze week ook zoeentje in mn handen gehad.
Ik had er alleen niet naar gekeken en wil die in het stopcontact stoppen. Terwijl ik aan het proberen ben denk ik, "sjesus die kast gebruikten ze dus zonder aarding, kan dat wel deftig werken"... na ettelijke momenten prutsen denk ik van allee, wat is dat met die stekker... bekijk ik hem goed en tjah...

De winkel was gelukkig wel open hier :)
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door vanlierde51 » 16 jan 2018, 20:43

Check! En blij dat mijn tip over seal &Bond remover u geholpen heeft. Zeldzame kast. Ben ook een volger van deze renovatie. Ik heb hetzelfde probleem van gebarsten mylar op een BK2000. Ik moet er nog aan beginnen.
Succes! :good:
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Time Fantasy (Williams 1983)

Bericht door tony » 19 jan 2018, 20:27

Pascaldit word zeker weer een topper , met jouw skills kan da niet
verkeerd gaan ,is een kast die ik niet kende ,maar lijkt me wel interessant
ga ook eens moeten kijken achter zo'n oldie om te restoreren
en terug heb je een volger erbij :D

Plaats reactie